Stofa kabelnets router -> switch -> router~
Fra : Henrik

Dato : 06-09-09 16:10

Ja, det driller....!

Situationen:
Stofanet (25 mb) via kabelmodem
Udgang fra kabelmodem går til 4 ports switch
I switch sidder pt. Zaptor + IPtlf

Jeg vil gerne knytte min linksys wrt54g til stofanet/switch med kabel,
så jeg opnår netadgang og samtidig opnår et underliggende netværk hvor
printer, pc'ere, server kan se hinanden i dette netværk.

Kan jeg det og hvordan?

Jeg har fået fortalt, at Stofanets kabelmodem også er en router og at
den styrer tildelingen af IP-adresser. Jeg har også fået fortalt, at 2
routere efter hinanden, der kan/vil tildele IP-adresser ikke vil fungere
specielt godt.

Efter flere dages bøvlen, modtages al hjælp med taknemmelighed!

Henrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-09 18:17

On Sun, 06 Sep 2009 17:09:57 +0200, Henrik <2hsos@privat.dk> wrote:

> [...]
>så jeg opnår netadgang og samtidig opnår et underliggende netværk hvor
>printer, pc'ere, server kan se hinanden i dette netværk.

Generelt problem der kommer op et par gange i ugen i grupperne

Anyway: Din Linksys skal konfigureres som simpelt AP / switch. Nogle
routere har en indstilling i opsætningen der kan gøre dette, men med
din Linksys skal det formentlig gøres som følger...

* Deaktiver DHCP-serveren i Linksys - Der må kun være een DHCP-server
på lokalnettet.
* Forbind routerne LAN <-> LAN (eller i dette tilfælde Switch <->
Linksys LAN), du må ikke længere bruge Linksys WAN side
* Forinden giver du Linksys'en en passende LAN ip-adresse så du kan
komme ind i den web-opsætning. Hvis Stofa-routeren f.eks har adressen
192.168.1.1 og uddeler adresser i 192.168.1.50 - 100 så ku' f.eks
192.168.1.2 være et godt bud..

Voila, så kører det bare...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 07-09-09 05:51

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> komme ind i den web-opsætning. Hvis Stofa-routeren f.eks har adressen
> 192.168.1.1 og uddeler adresser i 192.168.1.50 - 100 så ku' f.eks

Ja, det er vist noget mange stofaister snakker om, uden jeg synes jeg
fandt et svar på Nettet jeg helt forstod

Hvordan finder jeg ud af hvad/hvor stofa-routeren uddeler af adresse(r)?
Prøvede med en IP-scanner, men den sagde bare alle IP-adresser i serien
du nævner ovenfor var "dead".

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-09-09 21:24

On Mon, 07 Sep 2009 06:50:54 +0200, Henrik <2hsos@privat.dk> wrote:

>Hvordan finder jeg ud af hvad/hvor stofa-routeren uddeler af adresse(r)?
>Prøvede med en IP-scanner, men den sagde bare alle IP-adresser i serien
>du nævner ovenfor var "dead".

Det letteste er sæ'følig at gå ind i stofa-routerens web-opsætning, og
se hva' der gemmer sig der.

Hvis du ikke har adgang til den, så er kommandoen IPCONFIG på en
kommdolinie en godt bud. Hvis ikke du kan gennemskue udskriften fra
IPCONFIG, så kan du jo lægge den op her i gruppen, så skal vi give en
hånd med...

<mlr>

..