Slikke forben og poter !!!
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 30-08-09 23:32

Hej !!

Det er måske et emne, der har været behandlet mange gange før ( selv om jeg
ikke husker det). Mit problem er, at vores DS`er meget ofte ligger og
slikker sig på forbenene og poterne, den smasker og "guffer", der går ikke
hul på pelsen, eller andre synlige spor, men det kan være meget vanskeligt
at holde ud og høre på det. Den ved, at når jeg siger "Nej", betyder det,
at den skal holder op med det den er i gang med / eller vil tage --- og det
virker altid --- blot ikke når den slikker !!!
Når der tilsyneladende ingen skade sker, burde jeg måske lade som om jeg
ikke hører det --- på den anden side er det jo en nedbrydende
lydighedsnægtelse ---- og så er der jo spørgsmålet om, hvad der er årsagen
til dens handling. Han er ellers en dygtig hund, der har taget mange pokaler
for lydighed, spor o.s.v., hans eneste svaghed ved de stævner er, at han er
skudræd --- og det er der ikke nogen der kan pille ud af ham, så det kan gå
mægtig fint til en konkurrence, ind til det første skud lyder, så kan jeg
lige så godt pakke sammen, sætte ham op i bilen og køre hjem --- eller ville
han ligge i toppen på landsplan.
Glæder mig til at høre hvad garvede hundefolk mener. Er selv over 75 år, har
haft hund siden jeg har 7 år, det har været NF, DS, Lab og Airdale --- og
tænk, så kan jeg ikke løse det lille "slikkeproblem"
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Brian Olesen

Dato : 01-09-09 13:43

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> wrote in message
> [...]
> at den skal holder op med det den er i gang med / eller vil tage --- og
> det virker altid --- blot ikke når den slikker !!!

Tja det er vist en rigtig klassiker.
mange hunde, hvis ikke dem alle slikker sig, for at holde sig rene og det er
jo fint nok.
Men når det bli'r til en besættelse har man et problem.
Der er 2 ting man kan prøve.
for det første kunne man sætte en skærm på hunden en uges tid, for at bryde
vanen.
Så er der lidt andre ting man kunne prøve med nogle af disse produkter den
ikke ka' lide at slikke på fra dyrehandlen osv, men det har jeg ikke rigtig
fidus til.

Ellers må man nok sige, at det er et klassisk tegn på understimulation og
det ville jeg i første omgang, din alder taget i betragtning, løse ved at
lade ham spise sin hundefoder ude i haven, hvis du har en sådan, på den
måde, at du afgrænser et område, hvor der selvfølgelig ikke ligger lort,
eller andet uspiseligt og så kaster foderet ud i et stort område og
lader hunden snuse efter det og på denne måde bliver naturlig træt.
Næsearbejde er klart det bedste i den sammenhæng.

> [...]
> så kan jeg lige så godt pakke sammen, sætte ham op i bilen og køre
> hjem --- eller ville han ligge i toppen på landsplan.

Dejligt at høre. Men måske er hans aktivitetsniveau gået længere ned i den
sidste tid end han kan holde ud.

Brian