IP adresser grundlæggende forståelse
Fra : Filip Ravn

Dato : 27-08-09 14:45

Hej

Jeg har fået en TDC router som jeg ikke kan administrere selv. Wlan kører på
192.168.1.xxx, men LAN forbindelsen kører på 10.197.xxx.xxx
Problemet er at jeg ikke kan ændre routeren uden at betale TDC 1000 kr for
at gøre det for mig. Jeg vil gerne kunne snakke trådløst fra min bærbar som
sidder på 192.168.1.100 og ned til min printer som bliver nødt til at hedde
10.197.xxx.2

Kan jeg overhovedet det? Jeg kan få interent forbindelse både når jeg er
koblet på LAN og Wlan, men så vidt jeg husker kan man ikke pinge fra et
ipadresse range til et andet.

Nogle ideer til løsningen ud over at købe en extra router?

Filip

Fra : Morten Christensen

Dato : 29-08-09 11:16

Filip Ravn skrev den 27-08-2009 15:45:
> [...]
> ipadresse range til et andet.
>
> Nogle ideer til løsningen ud over at købe en extra router?

Det nemmeste er selvfølgelig at købe din egen wifi-router til 300 kr.

Evt. kunne der være mulighed for at sætte en alias ipadresse i
10.197.xxx.1xx på den bærbares trådløse netkort. Men jeg ville ikke
investere så meget i tid/bøvl for at spare 3-400 kr.

--
Morten Christensen

PS. Det er vel ikke en arbejdsgiverløsning, hvor du risikerer alvorlige
sanktioner for at blande fastnet- og trådløst.

Fra : Henrik A.

Dato : 09-09-09 09:08

"Filip Ravn" <filipravn@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ipadresse range til et andet.
>
> Nogle ideer til løsningen ud over at købe en extra router?

I første omgang så sørg for at undgå TDC ....

Der er vist ingene dyrere og mere restriktive end TDC.

Altså for du - ligegyldigt hvem du ellers vælger - mere for færre kroner....

Mvh Henrik

Fra : Gert Krabsen

Dato : 09-09-09 10:19

Henrik A. skrev:

> "Filip Ravn" <filipravn@gmail.com> skrev i meddelelsen

Flytte den bærbare over på 10-nettet?

> I første omgang så sørg for at undgå TDC ....
>
> Der er vist ingene dyrere og mere restriktive end TDC.

A'hva?

Min erfaring er, at man kan gøre stort set hvad-som-helst. Herunder
udskifte routeren, hvis det er det, der er brug for..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-09-09 22:16

On Wed, 09 Sep 2009 11:19:20 +0200, Gert Krabsen
<fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

>A'hva?
>Min erfaring er, at man kan gøre stort set hvad-som-helst. Herunder
>udskifte routeren, hvis det er det, der er brug for..

Der er himmelvid forskel på TDC Privat og TDC Erhverv. Mit gæt er, at
I taler ud fra hvert sit udgangspunkt

<mlr>

Fra : Thomas Petersen

Dato : 10-09-09 13:09

Am Thu, 27 Aug 2009 15:45:24 +0200 schrieb Filip Ravn:

> [...]
>
> Kan jeg overhovedet det? Jeg kan få interent forbindelse både når jeg er
> koblet på LAN og Wlan, men så vidt jeg husker kan man ikke pinge fra et

Jo, der er ikke noget i ip-protokollen som gør, at man ikke kan pinge fra
et subnet til et andet. Du kan fx sikkert godt pinge www.example.com, og
fra hvor jeg sidder er der 17 routere imellem.
Du har trods alt kun en router imellem dine to subnets, men det kan
tilgengæld være (og det er meget sandsynligt), at din router også virker
som firewall og begrænser adgangen mellem de to netværk. Har du prøvet at
pinge din printer fra din bærbare, og hvad sker der?

Er der ingen forbindelse, så kræver det nok en konfigurationsændring i
routeren, eller du må droppe brugen af den trådløse funktion i routeren.
Hvis du vælger at købe din egen, så kunne du overveje at nøjes med et
access-point i stedet for en router, for at undgå at få flere subnets.
Tænk også på, at hver router, switch, access-point mv. man har stående
typisk bruger for 10-20 kr. strøm om måneden, hvis apparatet står tændt
døgnet rundt (og det gør den slags apparater jo typisk).

Mvh
Thomas