/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
Telenor - Rette routers LAN ip?
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 27-08-09 14:13

Har lige fået en Telenor ADSL der skal erstatte min Stofanet forbindelse.
Men desværre viser det sig at routeren som standard har 10.0.0.1 som IP, og
det er netop den IP som mine egen primære wireless router benytter. Alle
enheder på mit LAN er har et 10.0.0.x numre (nogle fast, og nogle
dynamisk).

Helst vil jeg bare rette Telenor routeren IP til 192.168.1.1 så den ikke
forstyrre, men må/kan/bør man det?
Hvis deres router fortsat skal hedde 10.0.0.1 skal min router/dhpc selvfølge
have en ny IP, men bør det stadig være et 10.0.0.x nummer eller bør man
flytte den til 192.168.x.x eller lignende?

Min modvilje til at skifte IP på min primære router, er at jeg har en række
enheder (NAS, xBox, PS3, sekundær router via WDS, printer osv.) der fast er
sat op til 10.0.0.1 som gateway/dns. Og det er vist ikke allesammen jeg
liiige umiddelbart kan huske password til, da jeg vist har skiftet OS på de
fleste pc'ere flere gange siden det har været nødvendigt at logge ind på
dem.

/Peter



 
 
Bertel Lund Hansen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-09 15:05

Peter D. Jørgensen skrev:

> Helst vil jeg bare rette Telenor routeren IP til 192.168.1.1 så den ikke
> forstyrre, men må/kan/bør man det?

Så er den ikke medlem af samme LAN hos udbyderen, og så virker
det sandsynligvis ikke. Men det tager da ikke mange sekunder at
afprøve det.

> sat op til 10.0.0.1 som gateway/dns. Og det er vist ikke allesammen jeg
> liiige umiddelbart kan huske password til,

Min router kan resettes til fabriksindstilling. Det kan dine
apparater formodentlig også.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter D. Jørgensen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 27-08-09 15:57


"Bertel Lund Hansen" skrev
>> Helst vil jeg bare rette Telenor routeren IP til 192.168.1.1 så den ikke
>> forstyrre, men må/kan/bør man det?
> Så er den ikke medlem af samme LAN hos udbyderen, og så virker
> det sandsynligvis ikke. Men det tager da ikke mange sekunder at
> afprøve det.

Njoh, jeg har ikke umiddelbart login/pwd til routeren, men det kan jeg
forhåbentlig lokke ud af Telenor.
Jeg må hellere give dem et ring (gaaaab) når jeg kommer hjem igen...

> Min router kan resettes til fabriksindstilling. Det kan dine
> apparater formodentlig også.

Ja, men så skal de jo allesammen konfigures forfra. Og specielt mht. at få
mine to routere til at snakke WDS sammen, gav en række problemer, som jeg
helst vil være fri for at rode med igen. Det virker nemlig fint lige nu. Man
er vel doven?

/Peter



Bertel Lund Hansen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-09 16:39

Peter D. Jørgensen skrev:

> Ja, men så skal de jo allesammen konfigures forfra. Og specielt mht. at få
> mine to routere til at snakke WDS sammen, gav en række problemer, som jeg
> helst vil være fri for at rode med igen. Det virker nemlig fint lige nu. Man
> er vel doven?

Okay, så køb en router mere og sæt mellem Telenor-routeren og dit
LAN, og giv den adresserummet 192.168.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter D. Jørgensen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 27-08-09 23:10


"Bertel Lund Hansen" skrev
> Okay, så køb en router mere og sæt mellem Telenor-routeren og dit
> LAN, og giv den adresserummet 192.168.

Det var selvfølgelig en mulighed, men nu har jeg fuld adgang til routeren,
så jeg håber det kan løses uden endnu en dims i mit ledlingskaos.

/Peter



N/A (03-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-09-09 23:12



claus@krogsgaard.dk (28-08-2009)
Kommentar
Fra : claus@krogsgaard.dk


Dato : 28-08-09 01:35

On 28 Aug., 00:09, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1...@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
> "Bertel Lund Hansen" skrev
>
> > Okay, så køb en router mere og sæt mellem Telenor-routeren og dit
> > LAN, og giv den adresserummet 192.168.
>
> Det var selvfølgelig en mulighed, men nu har jeg fuld adgang til routeren,
> så jeg håber det kan løses uden endnu en dims i mit ledlingskaos.
>
> /Peter

Det nemmeste er vist at købe sig til at den bliver som en bridge. Det
er dog temmelig bekosteligt hos telenor. Deres produkt hedder
GlobalIP.

Men ellers er der den ekstra router, som I sidste ende vil blive noget
møg pga. dobbelt/trippel NAT problematikken.

Men ellers så er det vel bare at ændre IP adressen på den router der i
dag har 10.0.0.1 til noget andet. De services der afhænger af dens IP
skal naturligvis omkonfigureres. Men alle gateway adresser skal jo
ikke ændres. De routes så igennem Telenor routeren.

//CyberOpz

Peter D. Jørgensen (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 31-08-09 12:52


<claus@krogsgaard.dk> skrev

>Det nemmeste er vist at købe sig til at den bliver som en bridge.
>Det er dog temmelig bekosteligt hos telenor.
>Deres produkt hedder GlobalIP.

Kan man virkelig ikke opsætte sig ud af at man lader den "inderste" router
står for DHCP/NAT/DNS osv? Sådan er hele mit opsæt bare forberedt, og jeg
beholder en lille gratis 256/128 Stofa forbindelse til Zaptor og backup. Det
var så meningen at jeg bare skulle kunne flytte eet kabel, hvis Telenor
forbindelsen er nede....

>Men ellers er der den ekstra router, som I sidste ende vil blive noget
>møg pga. dobbelt/trippel NAT problematikken.

Ja, jeg fik det til at virke ved at rette Telenor routeren til 10.0.0.200 og
flytte dens DHCP range til 201 og frem, men kører nu med dobbelt NAT. Det er
noget rod med port forwarding

/Peter



Bertel Lund Hansen (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 31-08-09 14:32

Peter D. Jørgensen skrev:

> Kan man virkelig ikke opsætte sig ud af at man lader den "inderste" router
> står for DHCP/NAT/DNS osv? Sådan er hele mit opsæt bare forberedt, og jeg
> beholder en lille gratis 256/128 Stofa forbindelse til Zaptor og backup. Det
> var så meningen at jeg bare skulle kunne flytte eet kabel, hvis Telenor
> forbindelsen er nede....

Du kan evt. prøve at spørge i dk.edb.netvaerk.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Chano Andersen (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 31-08-09 19:36

Peter D. Jørgensen skrev:
> Ja, jeg fik det til at virke ved at rette Telenor routeren til 10.0.0.200 og
> flytte dens DHCP range til 201 og frem, men kører nu med dobbelt NAT. Det er
> noget rod med port forwarding

Jeg har et lignende setup, men i stedet for dobbelt NAT, har jeg slået
NAT fra i min egen router, hvorfor den blot router trafikken videre til
Telenor routeren, som står for NAT funktionen. Jeg kan så blot forwarde
porte en gang.

Det krævede dog at jeg lavede en statisk rute mellem de to netværk, da
RIP ikke fungerede som det burde. (Sikkert mig der ikke fattede at sætte
det op korrekt. ;) )

- Chano Andersen

Peter D. Jørgensen (31-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 31-08-09 22:34


"Chano Andersen" skrev
> Jeg har et lignende setup, men i stedet for dobbelt NAT, har jeg slået NAT
> fra i min egen router, hvorfor den blot router trafikken videre til
> Telenor routeren, som står for NAT funktionen. Jeg kan så blot forwarde
> porte en gang.

Ja, det ender det nok også med at jeg må gøre. Så kan jeg bare ikke
umiddelbart springe tilbage til Stofa forbindelsen. Jeg har allerede efter
under en uge oplevet 2-3 gange at det var nødvendigt at lave en ReleaseIP og
RenewIP på min Linksys for at få hul ud. Jeg ved ikke om det bliver mere
stabilt ved at ændre det. Er lidt bange for at det så er pc'erne der skal
lave det stunt periodisk...

> Det krævede dog at jeg lavede en statisk rute mellem de to netværk, da RIP
> ikke fungerede som det burde. (Sikkert mig der ikke fattede at sætte det
> op korrekt. ;) )

Kender intet til RIP, men har da lige læst lidt om det nu.
Men syntes også der findes folk der anbefaler at slå det fra i denne
situation. Jeg må hellere prøve begge dele når jeg engang tager mig sammen
til at få det ændret...

/Peter



N/A (03-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-09-09 23:12



N/A (03-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-09-09 23:12



Steen Enevoldsen (03-09-2009)
Kommentar
Fra : Steen Enevoldsen


Dato : 03-09-09 14:04

On 1 Sep., 19:42, Chano Andersen <sunsite012...@chanoandersen.dk>
wrote:
> Allan Willems Joergensen skrev:
>
> > Alternativt kan man købe en Linksys AM200 og smide den på i stedet for
> > Zyxel routeren.
>
> Ja, det virker bare bedst, hvis den også understøtter Annex M. Ellers er
> man begrænset til maks 12 Mbit, eller hva' det nu lige er den understøtter.
>
> - Chano Andersen

Den har du fået galt fat i. Annex M relaterer sig til upstream, ikke
downstream.

-Steen

Chano Andersen (03-09-2009)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 03-09-09 23:12

Steen Enevoldsen skrev:
> Den har du fået galt fat i. Annex M relaterer sig til upstream, ikke
> downstream.

Tja, jeg ved så meget, at min ZyXel fra Cybercity/Telenor, trainer med
noget der ligger MEGET tæt på 20/2, mens den Fr!tzBox jeg satte på, ikke
kom højere end omkring 12/1.3, på samme forbindelse.

Altså er der i hvertfald endnu noget der skal opfyldes for at man kan nå
den højere hastighed. Om AnnexM så er både den ekstra up- OG downstream,
eller kun upstream hastigheden, skal jeg lade være usagt, men faktum er
i hvertfald at Annex.A modellen IKKE var tilstrækkelig til at udnytte
min linie, hvorfor routeren ikke var interessant for mig.

Men efter et hurtigt kig, kan jeg godt se, at Annex M blot er en
udvidelse af ITU G.992.5, som også giver de 24 Mbit downstream.

Så jeg kan dermed konkludere, at den Fr!tzBox jeg testede, ikke opfylder
andet end ITU G.992.1, eller måske ITU G.992.3 (ADSL2).

- Chano Andersen

N/A (03-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 03-09-09 23:12



Steen Enevoldsen (04-09-2009)
Kommentar
Fra : Steen Enevoldsen


Dato : 04-09-09 05:23

On 4 Sep., 00:11, Chano Andersen <sunsite012...@chanoandersen.dk>
wrote:
> Steen Enevoldsen skrev:
>
> > Den har du fået galt fat i. Annex M relaterer sig til upstream, ikke
> > downstream.
>
> Tja, jeg ved så meget, at min ZyXel fra Cybercity/Telenor, trainer med
> noget der ligger MEGET tæt på 20/2, mens den Fr!tzBox jeg satte på, ikke
> kom højere end omkring 12/1.3, på samme forbindelse.

Lyder som G992.3/ADSL2 Annex A. G992.1 understøtter kun så høj
downstream ved s=.05 option som er ret sjældent benyttet.


> Altså er der i hvertfald endnu noget der skal opfyldes for at man kan nå
> den højere hastighed. Om AnnexM så er både den ekstra up- OG downstream,
> eller kun upstream hastigheden, skal jeg lade være usagt, men faktum er
> i hvertfald at Annex.A modellen IKKE var tilstrækkelig til at udnytte
> min linie, hvorfor routeren ikke var interessant for mig.
>
> Men efter et hurtigt kig, kan jeg godt se, at Annex M blot er en
> udvidelse af ITU G.992.5, som også giver de 24 Mbit downstream.

Præcis. For Annex A (ADSL over POTS) benyttes subcarriers 8-32 til
upstream, og resten op til 256 (512 for G992.5/ADSL2+) til downstream.
For Annex B (ADSL over ISDN) benyttes tonerne 32-64 til upstream, og
resten til downstream.

Annex M er i princippet bare at kombinere annex A og annex B, således
at antallet af upstream subcarriers forøges - og det vil så kun virke
over POTS.


>
> Så jeg kan dermed konkludere, at den Fr!tzBox jeg testede, ikke opfylder
> andet end ITU G.992.1, eller måske ITU G.992.3 (ADSL2).

Sandsynligvis G992.3 jvnf ovenfor.

-Steen


Bertel Lund Hansen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-08-09 15:06

Peter D. Jørgensen skrev:

> Hvis deres router fortsat skal hedde 10.0.0.1 skal min router/dhpc selvfølge
> have en ny IP, men bør det stadig være et 10.0.0.x nummer eller bør man
> flytte den til 192.168.x.x eller lignende?

Du skal bare bruge et område inden for dem der er reserveret til
LAN. Det er ligegyldigt hvilket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Allan Willems Joerge~ (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 27-08-09 16:50

Peter D. Jørgensen <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:

> Helst vil jeg bare rette Telenor routeren IP til 192.168.1.1 så den ikke
> forstyrre, men må/kan/bør man det?
> Hvis deres router fortsat skal hedde 10.0.0.1 skal min router/dhpc selvfølge
> have en ny IP, men bør det stadig være et 10.0.0.x nummer eller bør man
> flytte den til 192.168.x.x eller lignende?

Jeg ved ikke om man må, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle
måtte. Nu har du ikke nævnt hvilken router du har, men på min Zyxel P660
er det bare at logge på med det rette brugernavn/password og så rette
det. Jeg kan ikke huske hvad default-login er; efter man har sat
routeren op er det det brugernavn/password som står i velkomstbrevet.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"That's what I'm afraid of"-Alice

Peter D. Jørgensen (27-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter D. Jørgensen


Dato : 27-08-09 23:00


"Allan Willems Joergensen" skrev
> Jeg kan ikke huske hvad default-login er; efter man har sat
> routeren op er det det brugernavn/password som står i velkomstbrevet.

Jep, men mit problem var også at jeg ikke kunne finde login siden. Det var
lidt svært at gætte at den adminsteres på et web-interface på port 2033...

Men jeg kom ind, og kan nu lave alle de rettelser jeg ønsker, og jeg har
allerede lavet noget l.. så skal lige finde ud af hvordan den reset'es igen


/Peter



Snuden (28-08-2009)
Kommentar
Fra : Snuden


Dato : 28-08-09 18:35

On Fri, 28 Aug 2009 00:00:13 +0200, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:

>
>"Allan Willems Joergensen" skrev
>> Jeg kan ikke huske hvad default-login er; efter man har sat
>> routeren op er det det brugernavn/password som står i velkomstbrevet.
>
>Jep, men mit problem var også at jeg ikke kunne finde login siden. Det var
>lidt svært at gætte at den adminsteres på et web-interface på port 2033...
>
>Men jeg kom ind, og kan nu lave alle de rettelser jeg ønsker, og jeg har
>allerede lavet noget l.. så skal lige finde ud af hvordan den reset'es igen
>

Reset sker ved at holde reset-knappen på bagsiden af routeren inde i
10-15 sekunder. Når routeren tager imod reset-kommandoen booter den
automatisk, og du kan så slippe knappen. For en god ordens skyld bør
du lige slukke den i 10 sekunder og så tænde den igen efter reset'en

Når routeren er resat er default-passwordet 1234

Der er intet i vejen for at du ændrer default scopet fra 10.0.0.x til
192.168.x.x. - det vil ikke have den fjerneste indflydelse på dine
muligheder for at tilgå internettet. En anden skrev noget om, at den
så ikke længere er en del af Telenors LAN, men det er noget sludder.
Hvad du bruger af IP-adresser på dit LAN (læs: din side af routeren)
har ingen indflydelse på hvad routeren får af IP-adresse fra Telenors
DHCP-servere.
--
Snuden

"I am a river to my people" -Auda abu Tayi

Chano Andersen (30-08-2009)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 30-08-09 00:09

Allan Willems Joergensen skrev:
> Jeg ved ikke om man må, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle
> måtte. Nu har du ikke nævnt hvilken router du har, men på min Zyxel P660

Man har altid måtte pille ved routerens opsætning, mens det hed
Cybercity, det eneste man skal forvente hvis man gør det, er at
supporten beder dig resette routeren, hvis der er problemer.

- Chano Andersen

Allan Willems Joerge~ (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 01-09-09 09:52

Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote:

> Jeg har et lignende setup, men i stedet for dobbelt NAT, har jeg slået
> NAT fra i min egen router, hvorfor den blot router trafikken videre til
> Telenor routeren, som står for NAT funktionen. Jeg kan så blot forwarde
> porte en gang.

Alternativt kan man købe en Linksys AM200 og smide den på i stedet for
Zyxel routeren.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"A cup of millipede juice, hold the shells." -- Quark

Chano Andersen (01-09-2009)
Kommentar
Fra : Chano Andersen


Dato : 01-09-09 18:43

Allan Willems Joergensen skrev:

> Alternativt kan man købe en Linksys AM200 og smide den på i stedet for
> Zyxel routeren.
>

Ja, det virker bare bedst, hvis den også understøtter Annex M. Ellers er
man begrænset til maks 12 Mbit, eller hva' det nu lige er den understøtter.

- Chano Andersen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177416
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407862
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste