Gigabit netværk, lidt noob spørgsmål ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-09 06:12

Hej NG.

Jeg vil gerne lave gigabit netværk derhjemme og overvejer at lade det
hele være centreret omkring en TrendNet TEG-S80g 8 ports gigabit
switch:
http://www.trendnet.com/products/proddetail.asp?prod=515_TEG-S80G&cat=115

Jeg skal have følgende på nettet:
- ADSL router med trådløs WiFi (100 Mb)
- Stationær PC med gigabit netkort
- Sony TV (100Mb)
- Synology NAS med gigabit
- 2 andre små netværksdimser som er 100 Mb

Vil ovennænte switch være et godt valg ?

Kan jeg nøjes med Cat. 5e kabler hvis jeg holder mig til afstande
under 10 m fra switchen og hen til det som er koblet på, fx. PC eller
NAS ?

--
Christian

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 18-08-09 14:32

måske denne kunne være et bedre køb så har du
gigabit forbindelse hele vejen igennem fra din ISP

http://www.trendnet.com/products/proddetail.asp?prod=180_TWG-BRF114&cat=41

/ Niels

! Du kan så smide en ekstra gigabit switch på hvis du har brug for flere
porte

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-08-09 07:53

On 18 Aug., 15:31, "QBIC [6400] - Niels Pedersen"
<ni...@ringparken.dk> wrote:
> [...]
>
> / Niels
>
> ! Du kan så smide en ekstra gigabit switch på hvis du har brug for flere

Øh ja, men jeg får vel ligesom ikke glæde af gigabit når min
forbindelse kun er 5 Mb

--
Christian

Fra : QBIC [6400] - Niels ~

Dato : 19-08-09 17:44

jeg tænkte på at få gigabit fra wan helt ud til lan
så har du router, 4 port switch med gigabit, skal du ha
flere enheder på så smide en switch i en af lanportene

Det var der hen jeg vil, kan jo ikke se hvilken router du har

/ Niels

Fra : Taba

Dato : 18-08-09 16:28

Christian B. Andresen wrote on 18-08-2009 14:11:
> Jeg vil gerne lave gigabit netværk derhjemme og overvejer at lade det
> hele være centreret omkring en TrendNet TEG-S80g 8 ports gigabit
> [...]

Kender ikke lige den router, men ser ikke ud til at du kan gå galt i
byen med den når det "kun" er til et hjemmenetværk.

> Vil ovennænte switch være et godt valg ?

Vil jeg tro.

> Kan jeg nøjes med Cat. 5e kabler hvis jeg holder mig til afstande
> under 10 m fra switchen og hen til det som er koblet på, fx. PC eller

Du kan bruge Cat5e op til 100 m, og de kan godt bruges til gbit. Dog er
de mere følsom for støj end cat6 er. Du kan evt. kigge lidt her:
http://www.techimo.com/forum/networking-internet/139047-difference-between-cat5e-cat6-gigabit-network.html#post1449176

Personligt har jeg et ca. 25m cat5e kabel sat i min filserver og i min
stationære vha. en 3com gbit switch og det fungerer meget pænt (kan f.x.
uploade fra min stationær til min filserver med ca. 50 mb/sek(.

--
/Taba

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-08-09 21:50

Taba wrote:

> Personligt har jeg et ca. 25m cat5e kabel sat i min filserver og i min
> stationære vha. en 3com gbit switch og det fungerer meget pænt (kan f.x.
> uploade fra min stationær til min filserver med ca. 50 mb/sek(.

Hvad har du af hardware på PC og server? (CPU, harddiske, netkort osv?)
Og hvilket OS, hvilken protokol?

Jeg har selv server og PC placeret 3 meter fra hinanden, og forbundet
med 2x2 meter CAT6 kabel igennem en 3com gbit switch, det kommer højst
op på 30-33MB/s når det peaker, for det meste 16-25 MB/s

Fra : Taba

Dato : 20-08-09 21:03

Esben von Buchwald wrote on 19-08-2009 22:50:
> Hvad har du af hardware på PC og server? (CPU, harddiske, netkort osv?)
> Og hvilket OS, hvilken protokol?

Hardware på PC (XP Pro): Gigabyte bundkort med Intel P35 chipsæt
(onboard NIC) og en Core 2 Quad Q6600, af HD'er er der bl.a. en raptor
10k RPM og et par 7200 RPM diske. Fra dem alle er jeg stabilt over 40
mb/sek.

Server (MS Server 2003): Asus P4GD1 bundkort med 915P chipsæt og en 3GHz
P4 HT cpu i. Der sidder kun 7200 RPM diske af variende størrelse fra
300gb og op til 1,5TB Igen er ligemeget hvilken disk der bliver sendt til

Protokollen er enten Windows fildeling/SMB eller FTP. Dog kommer den
bedste hastighed hvis jeg uploader fra PC til server - de nanden vej er
det "kun" ca. 30 mb/s jeg får. Tror det er XP's TCP/IP stack eller
nogetandet teknisk der er dårlig skrevet

> Jeg har selv server og PC placeret 3 meter fra hinanden, og forbundet
> med 2x2 meter CAT6 kabel igennem en 3com gbit switch, det kommer højst
> op på 30-33MB/s når det peaker, for det meste 16-25 MB/s

Jeg bruger Cat5e kabler

--
/Taba

Fra : Arne Keller

Dato : 18-08-09 23:31

Christian B. Andresen wrote:
> Hej NG.

snip

> Kan jeg nøjes med Cat. 5e kabler hvis jeg holder mig til afstande
> under 10 m fra switchen og hen til det som er koblet på, fx. PC eller
> NAS ?

Ja, ClassD/Cat5E opfylder lige præcis kravene til gigabit ethernet, men
hvis installationsarbejdet eller produkterne ikke overholder alle krav
får du nedsat ydelse.

Hvis du ikke er helt sikker på at du kan samle kablingen perfekt kan du
købe dig lidt margien med kvalitets komponenter eller ved at anvende
ClassE/Cat6 komponenter.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-08-09 00:19

On 18 Aug., 17:28, Taba <all.spamm...@die.fockers> wrote:

> [...]
> stationære vha. en 3com gbit switch og det fungerer meget pænt (kan f..x.
>   uploade fra min stationær til min filserver med ca. 50 mb/sek(.

Det vil være tilstrækkeligt

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-08-09 00:20

On 19 Aug., 00:30, Arne Keller <a...@kellernet.org> wrote:

> [...]
>
> Hvis du ikke er helt sikker på at du kan samle kablingen perfekt kan du
> købe dig lidt margien med kvalitets komponenter eller ved at anvende

Jeg vil prøve med 5e først, og så gå uden om de billige kabler.

--
Christian

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-08-09 21:52

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg vil prøve med 5e først, og så gå uden om de billige kabler.
>
> --
> Christian

Hvis du har en crimptang og nogle stik kan du få meget billigt CAT6
kabel ved at købe sådan et her og klippe i stykker
http://www.dustinhome.dk/pd_5010042492.aspx

Har selv lige fået 150 m af det - for 200 kr i alt ex porto...
Næstbilligste jeg kunne finde, var 400 kr for 100 meter

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-08-09 06:46

On Wed, 19 Aug 2009 22:52:01 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Hvis du har en crimptang og nogle stik kan du få meget billigt CAT6
> kabel ved at købe sådan et her og klippe i stykker
> http://www.dustinhome.dk/pd_5010042492.aspx

Mja, men hvis man køber det skrammel og samler det selv, så er man
overvejende sandsynligt ikke i nærheden af at overholde Cat6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : N/A

Dato : 19-08-09 21:52

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-08-09 02:33

On 19 Aug., 22:52, Esben von Buchwald <find....@paa.google> wrote:

> [...]
>
> Har selv lige fået 150 m af det - for 200 kr i alt ex porto...
> Næstbilligste jeg kunne finde, var 400 kr for 100 meter

Ja, det er billigt det må man sige.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-09 07:45

On 19 Aug., 18:44, "QBIC [6400] - Niels Pedersen"
<ni...@ringparken.dk> wrote:
> [...]
> flere enheder på så smide en switch i en af lanportene
>
> Det var der hen jeg vil, kan jo ikke se hvilken router du har

Jeg vil lave det så at ALT indenfor WAN sidder på gigabit switchen, så
alt kører gigabit lige indtil det skal ud på WAN / internettet, der er
det så 100 Mb fra switch (bestemt af routeren) og så 5 mb ude på WAN.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-09 07:48

> [...]
>
> Har selv lige fået 150 m af det - for 200 kr i alt ex porto...
> Næstbilligste jeg kunne finde, var 400 kr for 100 meter

Jeg har nu købt 4 x 50 m af det, da min switch åbenbart har noget Auto-
MDIX så den selv finder ud af at vende porten så jeg kan bruge det
kabel.

Så det er billigt for 200 m cat 6 kabel for 317 kr incl fragt.

--
Christian