Mobilt bredbånd
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-08-09 21:18

x-post:

dk.edb.internet.udbydere, dk.edb.netvaerk og dk.teknik.telefoni.mobil

Det drejer sig om mobilt bredbånd hos udbyderne TDC og 3.

En startpakke fra TDC med en HAUWEI E1550 USB 2.0 brednånddongle, et SIM
kort og en uges forbrug. Endvidere en uges EazyInternet Tank&Surf og et
SIM kort fra 3.

Det virker udemærket i begge tilfælde med TDCs modem når det er surf.

Problemet opstår, når der skal hentes en større fil - SP2 til Office
2007 - på ca 300MB fra microsoft.com

Med SIM kortet fra 3 standser overførslen efter ca 6,7 MB. I
kontrolpanelet kan man se, at når overførslen går i stå kommer der en
netværksfejl ca hver 20 sekund. Så er det bare at afbryde forbindelsen.
Med SIM kortet fra TDC opstår samme situation ved ca 4,7 MB.

Hvad kan det skyldes? Kan det være donglen, at det er noget skod? eller
noget med forbrugsgrænserne på de 10GB pr måned hos TDC og de 20GB pr
måned hos 3?

Eller noget helt andet?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-08-09 21:28

> x-post:
>
> dk.edb.internet.udbydere, dk.edb.netvaerk og dk.teknik.telefoni.mobil
>
> Det drejer sig om mobilt bredbånd hos udbyderne TDC og 3.

<snip>

> Eller noget helt andet?

Glemte lige at skrive, at den samme fejl opstår på forskellige bærbar
computere: en med XP Pro, en med Vista HP og en med Mac OS X 10.5.6.

Supplikanten er i alle tilfælde TDCs klient, Mobile Partner.

Een fra 3 jeg talte med foreslog at benytte en download manager. Men det
kan da ikke være nødvendigt?

Fra : Brian Lund

Dato : 11-08-09 17:00

> [...]
>
> Supplikanten er i alle tilfælde TDCs klient, Mobile Partner.
>
> Een fra 3 jeg talte med foreslog at benytte en download manager. Men

Download manager burde ikke være nødvendig!

Jeg har i nu snart et år haft en mobil bredbånd ved 3, har ikke haft
problemer med at downloade filer på 100+MB på hverken min Acer aspire one
netbook eller min stationære computer. Har iøvrigt også et Huawei USB modem.
Windows XP home/Pro på de to maskiner.

Brian

Fra : Brian H

Dato : 11-08-09 18:15

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> netbook eller min stationære computer. Har iøvrigt også et Huawei USB
> modem. Windows XP home/Pro på de to maskiner.

Bruger du IExplorer til de nævnte 100+mb filer?

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-09 15:41

Brian H wrote:
> "Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Bruger du IExplorer til de nævnte 100+mb filer?

Jeg bruger firefox, så nej :)

Mener dog også jeg har downloaded større filer igennem IE over 3-mobil net
(firefox install! ...

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-09 15:46

> [...]
> one netbook eller min stationære computer. Har iøvrigt også et Huawei
> USB modem. Windows XP home/Pro på de to maskiner.

Jeg kan da lige tilføje at jeg har kørt strækningen Thyregod (7323 Give) ->
Odense ca. 115 km hvor jeg har hørt 128 Kbit/s netradio hele vejen og der
var først et par udfald lige da jeg kørte af motorvejen og ind mod Odense.

Brian

Fra : Henning

Dato : 11-08-09 21:37

>Een fra 3 jeg talte med foreslog at benytte en download manager. Men det
>kan da ikke være nødvendigt?

Under alle omstændigheder kan det anbefales - jeg har flere gange
oplevet at jeg ikke kunne hente fra Microsoft uden brug af manager,
der kom simpelthen timeout, selv med en 20Mbit fastnet linie!

Fra : SnipSnapSnude

Dato : 05-09-09 10:15

On Mon, 10 Aug 2009 22:27:54 +0200, Axel Hammerschmidt wrote:

> Een fra 3 jeg talte med foreslog at benytte en download manager. Men det
> kan da ikke være nødvendigt?

Jo desværre. Forbindelsen er ikke stabil og store filer tåler jo ikke
afbrydelser og genoptagelser.

Brug firefox og add'on DownThemAll og FlashGot - du vil ikke fortryde.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-08-09 22:09

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) wrote in

> Hvad kan det skyldes?

Det kan skyldes at dækningen ikke er perfekt og at mobilt bredbånd ved
ikke-perfekt dækning virker bedst ved lav belastning, altså ikke ved
download eller andet der kræver en stabil og vedvarende datastrøm.

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-09-09 11:39

SnipSnapSnude wrote:

> Jo desværre. Forbindelsen er ikke stabil og store filer tåler jo ikke
> afbrydelser og genoptagelser.
>
> Brug firefox og add'on DownThemAll og FlashGot - du vil ikke fortryde.

Det er ikke et problem som jeg har med Oister (mit OS er Linux).

--
Jesper Lund