Erfaringer med Dansk Bredbånd - både TV
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-08-09 15:39

Hej

Jeg flytter i lejlighed med DONG fiber snart og skal have noget
TV/net/telefon. Jeg kan se at Dansk Bredbånd har et super tilbud for 499
kr pr måned, for både 50/50 internet, stor TV pakke og telefon.

http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/tv_internet_telefoni/pakker/Pages/499.aspx

Jeg kan se at det koster 25 kr/mnd + 99 kr at have fast IP adresse. Hvis
jeg IKKE vælger fast IP, får min router så stadig en global IP adresse
tildelt, hvor der er adgang udefra (dynamisk tildelt selvfølgelig)?
Eller hvordan?

Jeg vil bare høre om folks erfaringer herinde, så jeg ikke tilmelder mig
katten i sækken (ligesom når folk af uvidenhed kommer til at vælge
Debitel mflg. som mobiludbyder).

Jeg ved godt at DB er nævnt her i gruppen flere gange men vil gerne høre
folks umiddelbare meninger, i forhold til andre af DONGS udbydere, i
stedet for blot at læse tilsvininger fordi lortet er nede et par timer etc.

I øvrigt, når nu de sælger sådan en pakke som den nævnte, med en række
HD-kanaler, som det nævnes
her:http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/tv_internet_telefoni/tv/Pages/dbnet.aspx

Kan jeg så regne med, at den modtager de leverer, er en nyere boks med
HDMI og som rent faktisk kan vise HD TV, eller er det den gamle med
SCART tilslutning som kun viser SD TV, altså den de omtaler i deres
brugervejledninger?

På forhånd tak for svar.

MVH: Esben

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-08-09 22:44

On Sun, 09 Aug 2009 16:39:23 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Jeg kan se at det koster 25 kr/mnd + 99 kr at have fast IP adresse. Hvis
> jeg IKKE vælger fast IP, får min router så stadig en global IP adresse
> tildelt, hvor der er adgang udefra (dynamisk tildelt selvfølgelig)?

Ja.

> Jeg ved godt at DB er nævnt her i gruppen flere gange men vil gerne høre
> folks umiddelbare meninger, i forhold til andre af DONGS udbydere, i
> stedet for blot at læse tilsvininger fordi lortet er nede et par timer etc.

Det har indtil videre virket hurtigt og stabilt for mig.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-09 07:25

<find.mig@paa.google> wrote:

> [...]
> HDMI og som rent faktisk kan vise HD TV, eller er det den gamle med
> SCART tilslutning som kun viser SD TV, altså den de omtaler i deres

Jeg fik (før de havde HD) en Kreatel 1510. 1510 er kendetegnet ved at
være ... lad os sige det lige ud ... noget skrammel. Den er langsom
til at skifte kanaler og bladre EPG, den har kun SCART-udgang (og så
ryger lidt af pinten med at få et digitalt signal) etc.

Netop i dag har jeg modtaget en HD set-top-box, og det er som
forventet en Motorola VIP1910-9, der er et par generationer nyere end
1510. (Kreatel blev købt af Motorola). 1900-serien fås også med
recorder, men det er der ikke i den, Dansk Bredbånd bruger. (Det har
Smile Content). Jeg har ikke haft til til at prøve den herhjemme
endnu, men hos nogle kunder har jeg set, at den kører noget bedre end
1510.

Jeg ved ikke, hvilken STB, der er standard hos Dansk Bredbånd i dag,
men jeg gætter på 1510. Jeg betalte i hvert fald 1.500 kr for at få
1910'eren.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-08-09 01:42

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> til at skifte kanaler og bladre EPG, den har kun SCART-udgang (og så
> ryger lidt af pinten med at få et digitalt signal) etc.

Ja den lignede også noget gammelt lort, kan se det er mange år siden
kreatel blev opkøbt, så det lugter lidt af at DBnet har købt et
restlager af kreatel bokse de prakker folk på.

> [...]
> Smile Content). Jeg har ikke haft til til at prøve den herhjemme
> endnu, men hos nogle kunder har jeg set, at den kører noget bedre end

Glæder mig til at høre om dine erfaringer med den.

> Jeg ved ikke, hvilken STB, der er standard hos Dansk Bredbånd i dag,
> men jeg gætter på 1510. Jeg betalte i hvert fald 1.500 kr for at få
> 1910'eren.

Jeg bestilte DBnet i går, og fik lov at få HD boksen med, hvis jeg
betalte 500 kr mere i oprettelse (forskelleen på alm og HD boks)... Så
det er stadig den almindelige de sender med - lidt snyd så at reklamere
med at du får HD kanaler når du skal købe en ekstra boks...

De prøvede også at overtale mig til "starte med en alm TV boks" og så
købe en HD boks senere... Lugter af de tjener tykt på den gamle boks :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-09 18:45

On Fri, 14 Aug 2009 02:41:53 +0200, Esben von Buchwald
<find.mig@paa.google> wrote:

> Ja den lignede også noget gammelt lort, kan se det er mange år siden
> kreatel blev opkøbt, så det lugter lidt af at DBnet har købt et
> restlager af kreatel bokse de prakker folk på.

Så simpelt er det nu ikke. Det er relativt kompliceret at skifte STB,
så det er ikke noget man 'bare' gør. Der er integration med portaler,
krypto-systemer, plus logistik og kundeservice omkring det, men
selvfølgelig også et issue med pris.

> Glæder mig til at høre om dine erfaringer med den.

Jeg har sat 1910'eren til, og den virker umiddelbart hurtigere end
1510, men ellers er det selvfølgelig stort set det samme. Jeg har ikke
haft lejlighed til at prøve HDMI og HD endnu, kun SCART og SD.

-A

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-08-09 08:16

On Thu, 13 Aug 2009 08:24:57 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>til at skifte kanaler og bladre EPG, den har kun SCART-udgang (og så
>ryger lidt af pinten med at få et digitalt signal) etc.

Den med Viasat logo og Motorola O/S? For den blev meget hurtigere for
et halvt år siden med en ny firmware. Både kanalskift og EPG er
faktisk til at holde ud nu :)

Men den tidligere F/W var til at lukke op og s.... . :)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-08-09 18:45

On Fri, 14 Aug 2009 09:15:48 +0200, Nicolai Lang
<nnews0404051902@hjorth.com> wrote:

> Den med Viasat logo og Motorola O/S? For den blev meget hurtigere for
> et halvt år siden med en ny firmware. Både kanalskift og EPG er
> faktisk til at holde ud nu :)

Det lyder som om, vi har forskellig smerte-terskel.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-08-09 10:02

<find.mig@paa.google> wrote:

> Jeg vil bare høre om folks erfaringer herinde, så jeg ikke tilmelder mig
> katten i sækken (ligesom når folk af uvidenhed kommer til at vælge
> Debitel mflg. som mobiludbyder).

Jeg fik ikke kommenteret Internet-tjenesten, men sådan er det vel, når
noget Bare Virker(TM). Jeg har en 50/50 Mbps forbindelse og får god
hastighed til de sites, der nu engang kan følge med.

Dansk Bredbånd har nogle fornuftige aftaler, så verden nås via store
transit-leverandører som Level(3), T-Systems (Deutsche Telekom) og
Tiscali, og de har en del peering med lokale udbydere (inkl. fx TDC,
Nianet, GlobalConnect og Jay.net).

At arbejde hjemmefra er næsten som at sidde på kontoret. (Jeg har 1 ms
latency). Jeg har fx lige hentet et 5 GB VMware-image fra en server på
arbejdet, og der var det vist arbejdets forbindelse, der satte
begrænsningen.

Internet via fibernet er stærkt vanedannende.

-A

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-08-09 01:39

Asbjorn Hojmark wrote:
> [...]
> noget Bare Virker(TM). Jeg har en 50/50 Mbps forbindelse og får god
> hastighed til de sites, der nu engang kan følge med.

Det lyder godt

> [...]
> arbejdet, og der var det vist arbejdets forbindelse, der satte
> begrænsningen.
>
> Internet via fibernet er stærkt vanedannende.

Ja det ved jeg - pt. bor jeg på kollegie i nærheden af DTU (dvs.
forbundet ret tæt på DIXen), så der er 100/100 mbit internet til alle...
Får op til 80/65 mbps op/ned ved TDC hastighedstest...

Så jeg var også bange for at ryge for langt ned. Når man sidder hos
nogen med 1 mbit ADSL føles det jo som at gå tilbage til modem.. (nok
fordi alle websites er blevet tilsvarende tungere)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-08-09 08:40

Esben von Buchwald <find.mig@paa.google> crashed Echelon writing

> Så jeg var også bange for at ryge for langt ned. Når man sidder hos
> nogen med 1 mbit ADSL føles det jo som at gå tilbage til modem.. (nok
> fordi alle websites er blevet tilsvarende tungere)

Så skulle du prøve at koble op via rigtig gammeldaws modem (sådan da, når
det nu er med V.92).

Udover det var meget svært at finde en udbyder som stadig havde
modempuljer, lykkedes det for mig via et gammelt nummer til TDC
Frederiksberg pulje.

Efter at være koblet op smuttede jeg en tur på dr.dk. Det tog godt og vel 5
minutter før siden overhovedet var hentet færdig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-08-09 10:01

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> Efter at være koblet op smuttede jeg en tur på dr.dk. Det tog godt og vel 5
> minutter før siden overhovedet var hentet færdig.

Det er jo det samme hvis man er på nettet via mobilen et sted uden 3G
dækning (eller hvis man ikke har 3G mobil) - så går det ca med modem
hastighed...

Arbejder selv som webudvikler i et mediehus, og der er ingen grænser for
hvad de ikke-tekniske folk herinde vil have smidt på vores sites, de
opfatter det jo ikke som performance-sænkende, for siden vises jo
hurtigt nok i deres browser på vores interne net... sådan er verden
åbebnart :) Man kan heldigvis blokere flash og reklamebannere og spare
en del trafik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-09 10:56

Esben von Buchwald skrev:

> Det er jo det samme hvis man er på nettet via mobilen et sted uden 3G
> dækning (eller hvis man ikke har 3G mobil) - så går det ca med modem
> hastighed...

Det hjælper en hel del at bruge Opera mini. Så får man nemlig
automatisk en server til at tygge siden først og så servere den
tilpasset til mobilen.

--
Bertel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 14-08-09 23:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det hjælper en hel del at bruge Opera mini. Så får man nemlig
> automatisk en server til at tygge siden først og så servere den
> tilpasset til mobilen.

Jep, og den sørger for at nedskalere og rekomprimere billeder mv. så de
ikke fylder mere end telefonen alligevel kan vise på sin lille skærm...
Den er genial!