Cat6a
Fra : Christian Juel

Dato : 03-08-09 20:44

Hej Gruppe.

Jeg flytter i hus pr. 1.10 og ønsker i den forbindelse at lave lidt
netværksforbindelser - og for stabilitetens skyld (og fordi jeg skal have
TDC home trio hvilket kræver kablet forbindelse til tv-boksen) ønsker jeg at
lave krydsfelt med dertilhørende permanente kabeltræk.

Jeg har kigget en del på cubus-adsl.dk hvilket har hjulpet mig en del.
Igennem denne side er jeg kommet frem til, at det nok er CAT6A kabel jeg
skal installere.

Så langt så godt - for hvor dæwlan køber man lige sådan noget kabel i GOD
kvalitet?

http://www.av-cables.dk/netvaerkskabel/netvaerkskabel_i_metermaal_240_da/
<--- jeg har fundet noget på denne side - de kalder det CAT6E ?! Fejl?

Nogen der kan give mig et hurtigt indblik i hvad forskellen er på STP & FTP
kabel, jf. ovennævnte link?

Nogle der kan henvise mig til en side / butik der sælger kvalitetskabel?
Pris er som udgangspunkt underorndet - kvaliteten (læs: stabiliteten) kommer
i første række.

Hvilken router / switch skal jeg købe? Skal nok være noget gigabit - og mere
stabilt end "noname" fra aldi?

Håber I har tid til at hjælpe mig lidt på vej : )

Venlig hilsen

Christian

Fra : CC

Dato : 03-08-09 21:43

"Christian Juel" skrev i meddelelsen...
> [...]
> TDC home trio hvilket kræver kablet forbindelse til tv-boksen) ønsker jeg
> at lave krydsfelt med dertilhørende permanente kabeltræk.

Prøv at læse tråden "Cat 7 kabel - nødvendigt udstyr?".
Læs især Arne Keller's indlæg fra d. 29-7

Fra : Mogens

Dato : 04-08-09 07:00

CC wrote:
> Cat 7 kabel - nødvendigt udstyr
Når man prøver at søge tilbage på eks. den tråd du nævner via Google, og
der vælger "Grupper", så får man blot en Google konto side når man
vælger et givent indlæg. Sådan virkede det ikke tidligere. Nogen som ved
hvad der går galt?

Fra : CC

Dato : 04-08-09 20:20

"Mogens" skrev i meddelelsen
> [...]
> et givent indlæg. Sådan virkede det ikke tidligere. Nogen som ved hvad der

Kopi af nævnte indlæg:

Bo Kamp Dudek wrote:
> Hey
>
> Jeg er næsten færdigt med mit nye hus, der bliver bygget her i
> Sydbulgarien, hvor jeg er bosiddende. Jeg har gerne villet være lidt
> fremtidssikret, hvorfor jeg har fået smidt Cat7 kabler rundt i hele
> huset. Det usmarte er så, at jeg ikke har været klar over
> konsekvenserne.

Du skulle nok have gjort lidt mere forarbejde og set på hele løsningen i
stedet for bare at vælge et tilfældigt kabel som nu tvinger dig til
bestemt løsning som sikkert viser sig at være forkert.

Mit bedste forslag er at rive dine kabler ud og installere et Cat6A
kabelsystem i stedet, hvis du absolut vil have cat 7 og er villig til at
tage konsekvenserne bør du skifte til Cat 7A som er den nye standard.

Fremtidssikring er nok det eneste du ikke har opnået.

Jording og potential udligning er også et stort problem ved anvendelse
af skærmede kabelsystemer, du skal være sikker på at alle dine
jordforbindelser i huset er stjerneforbundne og at der ikke kan opstå
ring forbindelse af jorden.

> Uvidende som jeg har været, har jeg blankt troet, at jeg kunne crimpe
> disse kabler på alm. netværksstik, og smide disse i min alm. switch,
> som jeg så senere hen kunne udskifte med en gigabit-switch.

Installationskabler bør altid ínstalleres i fastmonterede hun stik enten
i/på væggen eller i et patchpanel.

> Kloge folk hernede har nu forklaret mig, at jeg skal have fat i et
> patch-panel, som mine Cat7 kabler skal smides bagi, og jeg så kan
> smide alm. netværkskabler eller gigabit-kabler i forenden og ned til
> min alm. switch for at skabe forbindelsen. Det giver meget mening.

Problemer er bare at Cat 7 kabler ikke er bagudkompatible med Cat6
konnektorer så derfor er du nød til at installere Cat 7 konnektorer, den
standardiserded Cat 7 konnektor er GG45:
http://en.wikipedia.org/wiki/GG45

> Min lokale EDB-pusher kan ikke hjælpe med meget viden, men sælger
> følgende stads:
> http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html

Begynd ikke at mixe og matche forskellige produkter, det vil bare give
dig problemer.

> Jeg er meget i tvivl om følgende punkter:
>
> 1) Jeg har nogle Schneider Electric stik i væggen med teksten "LexCom
> 125" præget i plastikket - hvilken hastighed understøtter disse mon?

Det er mig bekendt højst et Cat5E udtag

> 2) Kan jeg smide mine orange Cat7 kabler DIREKTE i mine vægstik eller
> skal jeg købe nye vægstik?

Nye vægstik fra samme producent som kablet, da komponenterne bør være
tilpasset hinanden for at levere den ønskede ydelse.

> 3) Kan jeg - til at starte med - nøjes med et Cat5e patchpanel som
> f.eks. dette http://www.reset.bg/catalog/product_info.php?products_id=2719
> og så leve med en lavere hastighed?

Den danske standardiserings gruppe for kabelsystemer har lavet en
rapport som er verificeret med testlabs at Cat 7 ikke er bagudkompatibel.

> 4) Under kategorien "LAN Accessories" på
> http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
> findes der "STP" samt "UTP" patch-paneler - hvilken type skal jeg
> bruge?

Cat 7 kablet er skærmet (STP)

> 5) Hvilken type patch-kabler fra
> http://www.reset.bg/RESET_pricelist_links_EU.html
> skal jeg købe til brug imellem patch-panel og switch?

Du skal købe specielle GG45 til RJ45 kabler.

> 6) Bud på den billigste løsning?

Byt til et anerkendt Cat 6A uskærmet (UTP) system med kabler,
konnektorer, paneler og patchkabler.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-09 15:03

On Mon, 3 Aug 2009 21:44:03 +0200, "Christian Juel"
<chr.juel@_remove_gmail.com> wrote:

> Jeg har kigget en del på cubus-adsl.dk hvilket har hjulpet mig en del.
> Igennem denne side er jeg kommet frem til, at det nok er CAT6A kabel jeg
> skal installere.

Hvis du installerer det selv og ikke har erfaring med det, kan du
sådan set lige så godt trække Cat3, for chancen for, at du får lavet
noget, der kan leve op til Cat6A er minimal.

> Så langt så godt - for hvor dæwlan køber man lige sådan noget kabel i GOD
> kvalitet?

Du lader din installatør levere alle stumperne og lave en komplet
installation, der overholder Cat6A. Han vedlægger naturligvis komplet
dokumentation for målingerne.

> http://www.av-cables.dk/netvaerkskabel/netvaerkskabel_i_metermaal_240_da/
> <--- jeg har fundet noget på denne side - de kalder det CAT6E ?! Fejl?

Det tyder på, de ikke ved, hvad de har med at gøre.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-08-09 20:22

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det tyder på, de ikke ved, hvad de har med at gøre.

Jeg tror de mener Cat6/Class E?

Cat6A er en noget nyere standard (hedder Class EA).

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/