Ang.:Hvalpe og deres vægt?
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 12:07

Hej
Vores lille lab - som nu er 13 uger - vejer 9,7kg. Vi fodrer ham 3
gange om dagen med hvalpefoder fra P. Lindberg. Ialt ca. 320g. Han er
en rigtig nysgerrig lille krudtugle og det virker somom han har det
meget fint. Når vi stryger ham langs siden kan vi sagtens mærke hans
ribben. Vi har læst at han ca. skal veje 1kg. pr. uge altså ialt ca.
13kg. Og så til spm. Vejer han for lidt? Og fimdes der nogen normativ
vægtskala?
MVH
Ole

Fra : battlefields

Dato : 25-07-09 12:10

<ab abcd> skrev i en meddelelse
> [...]
> ribben. Vi har læst at han ca. skal veje 1kg. pr. uge altså ialt ca.
> 13kg. Og så til spm. Vejer han for lidt? Og fimdes der nogen normativ

Hej Ole

Nu er der jo meget stor forskel på Labradors, hvilken type er han eller hans
forældre?
Der findes jo små hurtige brugshunde og de noget større og tungere
udstillingshunde.
Og så naturligvis alt ind imellem
Det lyder som om han godt måtte veje en anelse mere, du skal ikke kunne se
hans ribben, men bare kunne mærke dem svagt.
Men hvad sagde dyrlægen da han blev vaccineret?
Hilsen Vibeke og de 3 labber: Aron (11½) Cato (7½) og Jet (3 år)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 12:24

On 2009-07-25 13:10:17 +0200, "battlefields"
<battlefield@mail1.stofanet.dk> said:

> [...]
> Men hvad sagde dyrlægen da han blev vaccineret?
> Hilsen Vibeke og de 3 labber: Aron (11½) Cato (7½) og Jet (3 år)

Hej igen
Hans forældre er udstillingshunde og især faderen er meget stor. Vi
tror han måske også bliver stor(kæmpe poter og lange ben).Dyrlægen
sagde ikke noget om hans vægt men advarede om overvægt. Det er vores
anden lab så vi kender godt til madglæden. Jo - og så anbefalede hun
Specific som hvalpefoder. Ifølge vejledningen på hans nuværende foder
får han nok.
MVH
Ole

Fra : battlefields

Dato : 25-07-09 12:26

> [...]
> anden lab så vi kender godt til madglæden. Jo - og så anbefalede hun
> Specific som hvalpefoder. Ifølge vejledningen på hans nuværende foder

Hej Ole
Det er også langt farligere at være for tyk end at være lidt for tynd
Især for en hvalp, der kan udvikle forskellige sygdomme på grund af
overvægt.
Specific kender jeg kun fra mine katte (altså kattefoderet!) og her er det
kendt at det netop er et foder, der feder mere end andre fodere, så måske er
det det samme for hundefoderet?
Men hvis han er glad for sit nuværende foder synes jeg ikke at du skal
skifte, dyrlægerne vil altid anbefale det som de selv sælger
Hilsen Vibeke

Fra : Pwh

Dato : 25-07-09 14:46

battlefields, skrev:
> Men hvis han er glad for sit nuværende foder synes jeg ikke at du skal
> skifte, dyrlægerne vil altid anbefale det som de selv sælger

Og gerne på en lusket måde
Jeg fik med begge mine hunde tilbudt en "startpakke" fra Hills da
jeg var nede med dem til første vaccination, takkede nej anden gang.

/Jens

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 26-07-09 14:27

Vægten kan man aldrig regne med, for der er utrolig stor forskel på hvordan
hunde vokser og både 8 kg og 14 kg kan være normalt for en 13 uger gammel
labrador.

Det der er vigtigt at netop at hvalpen ikke bliver for tyk. Det skal være
sådan at når hvalpen står ligeudrettet, så skal der være en tydelig talje
(det ville vi andre jo også gerne have haft), altså at man tydeligt kan se
hvor ribbenene ender.

Når man mærker på brystkassen med en helt flad hånd, så skal man tydeligt
kunne mærke ribbenene under huden og kun med et minimalt fedtlag.

Og det er helt klart bedre for en hurtigtvoksende hvalp at være lidt til den
slanke side end omvendt.

Vedr. foder, så jo, det er en jungle og for nogle mere eller mindre en
videnskab.

Det som i hvert fald er vigtigt for mig er at det er et foder som er
tilpasset store hurtigtvoksende racer. Mine alarmklokker ringer hvis det er
et hvalpefoder "til alle racer". Jeg har svært ved at forestille mig at man
kan fodre en chihuahua (som skal vokse 1½ kg på det første år) og en grand
danois (som skal vokse 60 kg på det første år) optimalt med det samme foder.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen (som også har 3 labber)
www.juelsgaard.com

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-09 08:35

On 2009-07-26 15:26:53 +0200, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"
<kenneljuelsgaard@jubii.dk> said:

> [...]
>
> MVH
>
> Camilla Juelsgaard Jørgensen (som også har 3 labber)

Hej Camilla,
Tak for dit svar. Jeg tror at hans vægt er som den skal være. Han lever
helt op til din beskrivelse og vi har nok bare "glemt" hvordan det nu
lige er med hvalpe. Hvad bruger du som hvalpefoder?
MVH
Ole
PS! Så er der lige det med trapper. For at komme ud i haven er der 5-6
trin ned. Jeg har derfor lavet en sliske som han kan bruge. Det gør han
også men han syntes tilsyneladende at det er sjovere at bruge
trapperne. Vi anviser selvfølgelig en den "rigtige vej" som han da også
bruger. Men det er skægt som han er optaget af trappen.

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 28-07-09 18:18

> [...]
> Vi anviser selvfølgelig en den "rigtige vej" som han da også bruger. Men
> det er skægt som han er optaget af trappen.

Trapperne vil jeg generelt ikke være så bekymret for. Der er mig bekendt
intet belæg for at trapper som sådan er skadeligt og mange af de dyrlæger
jeg kender som ved meget om området, siger også at det er en skrøne at
trapper giver HD (bl.a. Dorte Hald som bedømmer HD-billeder for DKK).

Selvfølgelig forstået sådan at det ikke er sundt at styrte op og ned af
trapper en hel dag (men det er der vel heller ingen hunde der gør), men
normal omgang med trapper er altså også OK for en lab.

Til gengæld er der enighed om at både avl og fodring spiller en stor rolle.
Med fodring der menes langt mest at der er markant øget risiko for
ledproblemer hvis man overfodrer hvalpe og unghunde.

Pt. bruger jeg selv Royal Canin til mine hvalpe (Maxi babydog), men jeg har
også gode erfaringer med Hills (Prescription Diet p/d large breed).

Generelt holder jeg mig til de store, kendte fodermærker (Royal Canin,
Hills, Specific, Eukanuba), dels fordi de alle har foder specielt tilpasset
store racer og dels fordi jeg synes det er vigtigt at foderfirmaerne hele
tiden forsker i ernæring og fremstilling af foder, sådan at jeg kan få glæde
af den nyeste viden. Og jeg ved at disse firmaer bruger rigtig mange penge
på forskning (at det så er en af grundene til at foderet er lidt dyrere, det
må jeg jo så tage med).

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-09 15:05

On 2009-07-28 19:17:57 +0200, "Camilla Juelsgaard Jørgensen"

Hej Camilla
Mange tak for svaret.
MVH
Ole