Sikkerhed på WAN/LAN
Fra : lars02355@gmail.com

Dato : 27-07-09 16:11

Hvis man kobler en ekstra computer på sit netværk via kabel eller
trådløst, hvordan er sikkerheden mellem de forskellige computere.

Jeg har læst at man vha en networksniffer kan opsamle ikke-krypteret
tekst, password osv der bliver udvekslet på en anden computer indenfor
netværket.

Jeg har selv prøvet at installere Wireshark herhjemme, men den
opsnapper kun information sendt fra den computer programmet er
installeret på.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 28-07-09 19:58

lars02355@gmail.com skrev:
> [...]
>
> Jeg har selv prøvet at installere Wireshark herhjemme, men den
> opsnapper kun information sendt fra den computer programmet er
Det kunne man i gamle dage da man som regel brugte hubs til netværk.
I dag bruger langt de fleste switche som kun sender data mellem de 2
porte der skal bruge de data, andre kan derfor ikke lytte med.

Der er dog nogle switche og routere der giver mulighed for at lytte med,
ligesom man kan indskyde en hub, men hvis det er dit eget netværk burde
det jo ikke ske :)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-09 21:21

On 2009-07-28, Jan Nielsen <jkn@SLETair-port.dk> wrote:

> Det kunne man i gamle dage da man som regel brugte hubs til netværk.
> I dag bruger langt de fleste switche som kun sender data mellem de 2
> porte der skal bruge de data, andre kan derfor ikke lytte med.

Der findes flere metoder til at snyde switche. Du skal på ingen måde
føle dig mere sikker fordi du bruger en switch frem for en hub.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-09 22:31

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Der findes flere metoder til at snyde switche. Du skal på ingen måde
> føle dig mere sikker fordi du bruger en switch frem for en hub.

Dit svar hører ikke hjemme i denne NG, fordi det er ikke sikkerheden
spørgsmål og svar går ud på, men hvorfor OP ikke kan opsnappe
netværkstrafikken.

FUT: /dev/nul

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-09 22:56

On 2009-07-28, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Dit svar hører ikke hjemme i denne NG, fordi det er ikke sikkerheden
> spørgsmål og svar går ud på, men hvorfor OP ikke kan opsnappe
> netværkstrafikken.

Selvfølgelig gør det det, for det har noget med netværk at gøre.
Det indlæg jeg svarede på havde også et direkte forkert faktum om
switche, som der for fuldstændighedens skyld skulle rettes op på.

> FUT: /dev/nul

Hvis du skal spille smart skulle du måske starte med at lære hvilke
devices der er tilgængelige, og hvilke der blot er nogen du selv har
fundet på.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-09 23:47

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> On 2009-07-28, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Selvfølgelig gør det det, for det har noget med netværk at gøre.

Men det har dit svar ikke.

Fra : Lars

Dato : 28-07-09 22:35

Jeg bruger alm trådløs router med WPA2.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-07-09 13:37

Lars <lars02355@gmail.com> wrote:

> Jeg bruger alm trådløs router med WPA2.

Du kan prøve med broadcast fra en terminal:

skriv: ping -c3 -i30 192.168.5.255

hvor du så indsætter dit LANs netværks-id istedet for "192.168.5".