Skillefilter nødvendigt på bærelinie?
Fra : Leif Neland

Dato : 28-07-09 13:04

Jeg har min adsl fra Tdc på bærelinie, har ikke fastnettelefon.

Nu vil jeg lave en forlængerledning, kan jeg nøjes med at bruge et 3-benet
stik til at sætte direkte i stikket i væggen, og lade ledningen ende i mit
krydsfelt med et RJ-stik til modemmet, eller SKAL der et skillefilter på?
Der er jo ikke noget, der skal skilles...

Kan det frekevensområde, der ellers blev brugt til tale, bruges til data, så
jeg kan få en lidt højere hastighed end 2Mb langt ude på landet?

Leif

Fra : Hauge

Dato : 28-07-09 13:47

Hej
Leif Neland wrote:
> [...]
> ledningen ende i mit krydsfelt med et RJ-stik til modemmet, eller
> SKAL der et skillefilter på? Der er jo ikke noget, der skal skilles...

Der skal ikke filter på, så drop du bare det.

> Kan det frekevensområde, der ellers blev brugt til tale, bruges til
> data, så jeg kan få en lidt højere hastighed end 2Mb langt ude på
> landet?

Du vil få mindre dæmpning uden filter, da selve filtret dæmper en anelse.
Men det er ikke pga. større frekvensområde.

Mvh Hauge

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 31-07-09 01:34

On 28 Jul., 14:03, "Leif Neland" <l...@neland.dk> wrote:
> [...]
> krydsfelt med et RJ-stik til modemmet, eller SKAL der et skillefilter på?
> Der er jo ikke noget, der skal skilles...

Korrekt - du behøver kun skillefilter hvis der samtidig skal være en
analog telefon på linien.

> Kan det frekevensområde, der ellers blev brugt til tale, bruges til data, så
> jeg kan få en lidt højere hastighed end 2Mb langt ude på landet?

I princippet - ja. Men det kræver en omkonfigurering af din ADSL
profil. Normalt i Danmark benyttes ADSL Annex A, som er beregnet til
ADSL ovenpå PSTN. Herved benyttes kun subcarriers 8-32 til upstream og
33-265(512 for ADSL2+) til downstream. Med andre ord er
frekvensområdet fra DC til godt 30 kHz reserveret til telefoni. G992.3
angiver også et 'all-digital-mode' i annex J som i princippet kunne
benyttes. Herved opnår man en marginalt bedre performance på upstream,
men endnu vigtigere en væsentlig bedre rækkevidde på tjenesten. Men
annex J er ikke tilladt i DK's CMP (Cable Management Plan) mest af alt
fordi at hvis man tillod annex J ville det forstyrre PSTN services i
de kabelpar som løber sammen med det pågældende kabelpar.

-Steen