Hvad gør man mon ? (lang)
Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 13:50

Hej gruppe.

Jeg sendte følgende indlæg til kattegruppen d. 29/6 og gentager det lige
her, for evt. at kunne få et godt råd:

Citat:

I formiddags kom Mini styrtende ind ad vores udestuedør med genboens
labradortæve lige i hælene. Hunden nåede at få fat i Mini's venstre bagben
idet hun løb ind, og det resulterede i en kraftig halten. Hun opholdt sig i
vores stenbed der ligger ud til vejen, og da genboen kom ud med hunden for
at sætte sig ind i bilen, fik den øje på Mini. Da hunden ikke var i snor,
som de gentagne gange har fået besked på af deres andre naboer, havde den jo
frit spil til at jagte Mini.

Min mand kørte til dyrehospitalet med hende, og de måtte lægge hende i
narkose for at få lov til at se på benet. Røntgenbillederne viste ikke brud,
men det var hende hase der havde fået et kraftigt vrid, så nu er hun på
smertestillende i 5 dage, hun sov endnu da min mand kom hjem med hende og
hun er stadig temmelig groggy.

Da vi jo har en kattegård, får Mini kun lov til at komme ud i haven en times
tid om dagen, og hun har aldrig generet hverken naboerne eller genboen, da
hun ikke går uden for haven, så jeg synes det er groft at hun ikke kan være
i fred på vores egen grund.

Regningen lød på 1.713,- kr. og jeg har den største lyst til at spørge
genboen om hundens ansvarsforsikring, eller de selv vil betale, hvilket jeg
mener er rimeligt. Genboerne er af den type der efterhånden har lagt sig ud
med alle os omkringboende, og vi har ikke været på talefod med dem i over 5
år. De har af forskellige årsager været meldt til politiet flere gange af
deres nærmeste nabo, men det tager de tilsyneladende meget let på.

Hunden har adskillige gange været helt inde i vores have, men nu har vi
efterhånden fået nok, den dumme køter.

Selvfølgelig har vi da selv råd til at betale regningen (den blev iøvrigt
betalt med det samme), men jeg ved på den anden side heller ikke om man skal
gå videre med det. Jeg tror nu ikke at man får noget ud af det, og hvor skal
man henvende sig. Politiet har jo nok at se til i forvejen.

Citat slut.

Jeg skrev et høfligt brev vedlagt en kopi at dyrlægeregningen, og lagde i
deres postkasse (de var på ferie og kom hjem i går). I brevet anmodede jeg
om, at de anmeldte det til deres hundeansvarsforsikring.

I morges fandt min mand brevet og regningen, revet i småstykker i vores
brevkasse, så de har åbenbart ikke i sinde at foretage sig noget, langt
mindre undskylde hændelsen. Jeg er selvsagt rasende, og vil derfor spørge om
nogen af jer eventuelt ved, hvor man skal henvende sig for at få oplyst, om
hunden er forsikret, eller om den overhovedet er registreret (hvilket jeg
har mistanke om at den ikke er), og som den jo skal være iflg. loven. Jeg
har googlet på det, men kan se at det kun er myndighederne d.v.s. politiet,
dyrlæger o.a. der kan få det oplyst, så mine chancer er nok små.

Det er ikke om regningen bliver godtgjort, der gør mig mest vred. Den er
betalt. Det er den opførsel genboerne udviser, og deres mangel på almindelig
anstændighed der kan hidse mig op, og jeg synes at der må statueres et
eksempel, hvis det da overhovedet kan lade sig gøre. Genboerne er totalt
uden for pædagogisk rækkevidde, men alligevel synes jeg, at de burde have en
irettesættelse af én eller anden art.

Undskyld det megalange indlæg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jopa

Dato : 20-07-09 13:56

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev

>. Genboerne er totalt uden for pædagogisk rækkevidde, men alligevel synes
>jeg, at de burde have en irettesættelse af én eller anden art.

Drop det Tove du får intet andet ud af det end stress og yderligere uvenskab
fra fjolsets side.
Glem alt om det og få tankerne andetsteds.
Disse mennesker kræver en stor stærk fyr der kan inkassere

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 14:28

In news:4a646961$0$48235$14726298@news.sunsite.dk,
jopa <admin@jp-webs.invalid> typed:
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev

> Drop det Tove du får intet andet ud af det end stress og yderligere
> uvenskab fra fjolsets side.

Uvenskabet kan heller ikke blive større - desværre. Det er jo ikke alene
hændelsen med Mini, men de har ydermere allieret sig med områdets værste
14-årige bøller, som de belønner for at terrorisere os ustandselig, selv om
natten kan vi ikke få fred, men bliver vækket ved stenkast på ruderne og
hamren på døren. Hun er skolelærer ??? på den skole hvor knægtene går, hvad
er det dog for en pædagog ? Politiet var herude en nat kl. 2 i sidste uge,
men kunne jo ikke gøre noget da bøllerne var forsvundet, og betjente virkede
da også temmelig ligeglade. Så slap de da for at skrive rapport.

> Glem alt om det og få tankerne andetsteds.

Jeg kan da prøve, men for pokker hvor er det svært. Min mand har dårligt
hjerte og jeg ved ikke hvor meget mere han kan tage.

> Disse mennesker kræver en stor stærk fyr der kan inkassere

Jeg har fået tilbuddet fra flere sider, men synes at det er en
falliterklæring at skulle ty til den slags.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 20-07-09 15:27

"jopa" <admin@jp-webs.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> uvenskab fra fjolsets side.
> Glem alt om det og få tankerne andetsteds.
> Disse mennesker kræver en stor stærk fyr der kan inkassere

Kære Tove

sikke en historie. Desværre tror jeg, at John har ret, selv om det trigger
min retfærdighedssans, at dine naboer slipper afsted med at opføre sig så
usselt.
Men efter din beskrivelse af stenkast mod jeres ruder og anden nattelarm, er
jeg bange for, at I kan imødese en uudholdelig tilværelse, hvis I går videre
med sagen, og det er i hvert fald ikke godt for din mands hjerte.
Men hvor det dog piner mig, at I blot "skal vende den anden kind til".

Hvordan kan den kone da fungere som lærer med den indstilling ?

mange medfølende hilsner, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 18:38

In news:4a647ebc$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> [...]
> tilværelse, hvis I går videre med sagen, og det er i hvert fald ikke
> godt for din mands hjerte. Men hvor det dog piner mig, at I blot "skal

Kære Anelise.

Mange tak for dine ord, det luner altid at få lidt medhold.

> Hvordan kan den kone da fungere som lærer med den indstilling ?

Hun er faktisk ikke for smart for at sige det mildt. Hendes
"læreruddannelse" består af 2 års "undervisning" på nettet, så hun er ikke
en rigtig lærer. Jeg havde ellers overvejet at kontakte skolens inspektrice,
men hun er desværre lige så stupid som genboen, så der skal jeg nok ikke
hente nogen respons, selvom de knægte der terroriserer os går på den skole.
Der er ikke meget at gøre ved utilpassede unger idag. De får medhold både
hjemme og i skolen.

Vi er begge ældre mennesker og selv om det er svært at holde masken, er det
nok det bedste. Det prøver vi ihærdigt på, men vi får altså ikke lov at være
i fred alligevel, det må jo være sjovt at terrorisere de ældre, anden
forklaring kan jeg ikke se.

Mange hilsener herfra til både dig, Sia, Sally, Lulu, Bølle og
tortiepigerne.

--
Venlig hilsen Tove og Mini
Beware of people who dislike cats

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 14:03

Tove Krieger skrev:

> Undskyld det megalange indlæg.

Der er ikke for mange indlæg i grupperne hér i agurketiden alligevel (vi har
nogen riiigtig flotte agurker i drivhuset lige nu! ), så dét...

Hvad med at spørge i jura-gruppen for at få et konkret svar?

Forstår godt din harme
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 14:33

In news:4a646af4$0$48236$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> typed:

> Der er ikke for mange indlæg i grupperne hér i agurketiden alligevel
> (vi har nogen riiigtig flotte agurker i drivhuset lige nu! ), så
> dét...

Dejligt !! Det havde vi også tidligere og jeg nød alle de agurker jeg kunne
høste.

> Hvad med at spørge i jura-gruppen for at få et konkret svar?

Jeg kunne jo også spørge på vores dyrehospital om de vil hjælpe. Det havde
jeg egentlig ikke tænkt på, men de har måske en slags "tavshedspligt" eller
hvad ved jeg.

> Forstår godt din harme

Tak for sympatien Hans. Det hjælper da en smule at vide at andre også kan
se, at jeg har grund til at være vred.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 14:36

Tove Krieger skrev:

> Det hjælper da en smule at vide at andre også
> kan se, at jeg har grund til at være vred.

Har selv haft en...alternativ...nabo
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-09 16:00

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Genboerne er totalt uden for pædagogisk rækkevidde, men alligevel synes
> jeg, at de burde have en irettesættelse af én eller anden art.

Hej Tove

Der er så vidt jeg ved, for hundefosikringers vedkommende, en fast aftale
mellem diverse forsikringsselskaber...

Der der volder skade, er den skyldige, og dennes forsikring betaler.

Hvilket jo så passer meget godt i dit tilfælde....

Der burde ikke være problemer med at få dyrlægeregningen betalt, af naboens
forsikring.
( Selvfølgelig forudsat, at han har en )..... ???

M.V.H....Benny..

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 16:19

In news:4a648668$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.inv> typed:

> Der der volder skade, er den skyldige, og dennes forsikring betaler.
>
> Hvilket jo så passer meget godt i dit tilfælde....

Jamen det er da fint nok Benny. Jeg aner ikke om hunden er forsikret, for
det brev jeg lagde i deres postkasse er jo blevet revet i stykker og
returneret til vores egen postkasse.

Jeg troede også at skadevolder var forpligtet via deres forsikring. Det
fortalte både politiet og dyrlægen mig, men jeg har jo ingen mulighed for at
få det oplyst, så noget kunne da tyde på at hunden ikke er forsikret. Der
sker dem vel heller ikke noget hvis den ikke er, for hvem skulle tage affære
? Politiet er ikke interesseret i at hjælpe, og der er sikkert tusindvis af
hunde her i landet der hverken er registreret eller forsikret. Min tiltro
til systemet kan efterhånden ligge et meget lille sted.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-07-09 09:01

> [...]
> tusindvis af hunde her i landet der hverken er registreret eller
> forsikret. Min tiltro til systemet kan efterhånden ligge et meget lille

Tja, jeg er fuld af forståelse, for dit problem....

Men så på den anden side... Nu har du gjort, hvad man kunne forlange af dig.
Så du må derfor antage, at det skyldes, at der næppe er nogen forsikring på
hunden, og dermed er hunden formodentligt heller ikke, hverken chip /
øremærket, dermed må man jo så også antage, at hunden ikke har fået de
obligatoriske vaccinationer o.s.v.... Hvilket altså vil sige, hunden er 100%
ulovlig.... Eller i hvert fald må antages at være det.... Så ganske vist, er
det måske ikke en muskelhund, eller hvad de nu kaldes.... Men nærmest endnu
værre, da den jo er til fare for alle andres husdyr, ikke bare med dens
agressivitet, men også bare ved at være til stede.... Så jeg vil da foreslå,
at du og naboerne samler underskrifter ind, til en kollektiv anmeldelse, med
krav om fjernelse af både hund og ejere, da de jo på ingen måder, selv
deltager i, at få løst konflikten.... Der kan næppe være hunde tilbage, som
er undtaget registreringsordningen, da de alle må være døde af alderdom....
Jeg ved faktisk ikke, om Hunde registret må oplyse, om der findes hund, på
en given adresse... Men var jeg dig, tror jeg, jeg ville ringe, og evt blive
afvist.... Hvilket giver dig nok en grund til at indblande Politiet, for de
kan i hvert fald, få det oplyst....

Men noget helt andet er. Gad vide om man kan melde skaden til sin egen
forsikring, og de så tager sig af at finde ud af, om den pågældende hund, er
forsikret.
Jeg tror ikke den er.... For så ville man da skylde sig at acceptere skaden,
og få snakken stoppet.... For med den nuværende fremgangsmåde, er det jo
næsten umuligt, at undgå at miste hunden, da jeg forstod, at du langfra var
den første, der havde problemer med deres hund.

Så igen, jeg ville foreslå den kollektive anmeldelse.... Den er lidt sværere
at sidde overhørig for Politiet.

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-07-09 09:04

> [...]
> tusindvis af hunde her i landet der hverken er registreret eller
> forsikret. Min tiltro til systemet kan efterhånden ligge et meget lille

Hej igen Tove

Jeg kan da selvfølgelig godt låne dig et gammelt kvæghegn, og noget tråd....
Så kan det være den kan lære at blive udenfor

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-09 16:19

> [...]
> naboens forsikring.
> ( Selvfølgelig forudsat, at han har en )..... ???

Men som jeg ser det uden at være jurist eller lign. er der ingen beviser
tilbage på hvad der har skadet toves hund, kun hvad de har set, og det er
påstand mod påstand.

Så hvis ikke de frivilligt vil lade det gå til deres forsikring skal det vel
meldes til politiet...?

Det bedste vil være når hunden er i din have at indfange den og ringe til
politet, men det bliver i bestemt ikke mere venner af, eller får betalt din
forige rengning.

Kasper

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 16:38

In news:4a648b01$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Kasper <Tjae> typed:

> Men som jeg ser det uden at være jurist eller lign. er der ingen
> beviser tilbage på hvad der har skadet toves hund, kun hvad de har
> set, og det er påstand mod påstand.

Mini er nu en lille hunkat (katte er jo totalt retsløse), men bortset fra at
min mand så det inde fra stuen, og genboen selv stod og galede og piftede
efter køteren, er der ingen der har set det, så det har du nok ret i. >

> Så hvis ikke de frivilligt vil lade det gå til deres forsikring skal
> det vel meldes til politiet...?

Jeg meldte det til politiet straks efter, men der blev ikke skrevet rapport.
De har en hel stak rapporter på genboen i forvejen, så de er sikkert også
blevet godt trætte af dem efterhånden.

> Det bedste vil være når hunden er i din have at indfange den og ringe
> til politet, men det bliver i bestemt ikke mere venner af, eller får
> betalt din forige rengning.

De har desværre sat et interemistisk hegn op siden, fordi de også havde
vrøvl med naboerne over hunden
, men det blev klaret med en pose bajere og en undskyldning Hunden var
med genboen på vejen uden snor, da den løb over vejen og jagtede Mini, som
opholdt sig i vores egen have.

Det kan sådan set være lige meget med regningen nu. Den er betalt, men jeg
synes at en undskyldning i det mindste havde været på sin plads (bajerne kan
de for min skyld godt beholde. Det kunne jo være at de på et tidspunkt
kommer ud for nemesis, den slags plejer i mange tilfælde at give bagslag, så
det håber jeg på.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-07-09 16:47

Tove Krieger skrev:

> Det kunne jo
> være at de på et tidspunkt kommer ud for nemesis, den slags plejer i
> mange tilfælde at give bagslag, så det håber jeg på.

Dét er udelukkende et spørgsmål om tid
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Lene Nielsen

Dato : 21-07-09 00:51

On 20 Jul., 17:18, "Tove Krieger" <missmini...@privat.dk> wrote:
> [...]
> hunde her i landet der hverken er registreret eller forsikret. Min tiltro
> til systemet kan efterhånden ligge et meget lille sted.

Nu er det jo lovpligtigt, at have sin hund forsikret. Ikke alle har
det, men der er en mulighed for for dækning alligevel.
Forsikringsselskaberne har internt et samarbejde, hvor man dækker
skaderne fra en ikke forsikret hund, forsikringsselskaberne kræver så
pengene fra ejerne af hunden. Jeg har ikke selv prøvet at bruge det,
men jeg ved andre, der har, så I kunne måske forhøre jeg hos jeres
eget forsikringsselskab, om de kan hjælpe Jer videre.
Problemet kan så være, at bevise hvad der skete.

Sender et nus til den stakkels mis.

VH Lene

Fra : oz3bto

Dato : 20-07-09 16:22

> [...]
> Genboerne er totalt uden for pædagogisk rækkevidde, men alligevel synes
> jeg, at de burde have en irettesættelse af én eller anden art.

Indfang hunden fjern halsbånd og aflever den som herreløs på et internat
så langt væk som muligt

Alternativt stik naboet et brev hvor i der kort står at næste gang deres
hund kommer ind i din have så vil den blive aflivet/skudt på stedet

Sidste alternativ .. Lad mig komme på ferie en uges tid med Bugsy så skal
køteren + ejer nok få sin sag for

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 16:46

In news:4a648ba1$0$48240$14726298@news.sunsite.dk,
oz3bto <no@in.dk> typed:

> [...]
>
> Alternativt stik naboet et brev hvor i der kort står at næste gang
> deres hund kommer ind i din have så vil den blive aflivet/skudt på

De to første forslag er altså ikke lige mig. Hunden er jo uden skyld. Det er
ejeren som burde skydes.

> Sidste alternativ .. Lad mig komme på ferie en uges tid med Bugsy så
> skal køteren + ejer nok få sin sag for

Det ville da være dejligt, men Mini er altså bange for hunde men ellers tak.

Jeg ønsker blot at vi endnu havde haft vores dejlige store schæfertæve som
vi havde i 16 år. Hun havde kunnet ordne dem så de aldrig generede os mere,
hun kunne have jaget den en ordentlig skræk i livet, for hun angreb kun hvis
hun fik besked på det (hvilket vil sige aldrig), men hun kunne til gengæld
knurre og vise tænder.

Fra : oz3bto

Dato : 20-07-09 18:12

> [...]
> mere, hun kunne have jaget den en ordentlig skræk i livet, for hun angreb
> kun hvis hun fik besked på det (hvilket vil sige aldrig), men hun kunne

1. løsning er ellers en god en og hunden vil få en ny ejer

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 18:17

In news:4a64a563$0$48245$14726298@news.sunsite.dk,
oz3bto <no@in.dk> typed:

> 1. løsning er ellers en god en og hunden vil få en ny ejer

Tjah, muligheden foreligger da, for jeg tror såmænd at hunden er god nok,
den handler jo bare ikke rationelt.

Fra : oz3bto

Dato : 20-07-09 18:27

> [...]
> oz3bto <no@in.dk> typed:

> Tjah, muligheden foreligger da, for jeg tror såmænd at hunden er god nok,

Kom lige på en mulighed mere .. Du kan låne "stumpen" .. 50% maine coon 50%
huskat på efterhånden 9 kg
Han har jagtet mere som en labrador på porten

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 18:45

In news:4a64a8e6$0$48244$14726298@news.sunsite.dk,
oz3bto <no@in.dk> typed:

> Kom lige på en mulighed mere .. Du kan låne "stumpen" .. 50% maine
> coon 50% huskat på efterhånden 9 kg
> Han har jagtet mere som en labrador på porten

LOL Ja se det kan bedre lade sig høre. Sådan en stor kraftkarl kan nok
indgyde respekt, men det kan jo være at Mini ville rende hjemmefra af skræk
når hun så ham. Han må være frygtindgydende.

Fra : Hm

Dato : 20-07-09 22:24

Tove, det var dog en dum historie, forstår godt du er/var helt oppe at
ringe, det ville jeg også have været,

Det er bare så uretfærdigt, at fordi man er fræk så får man gevinst, jeg kan
ikke holde dette ud.

Men det er jo nok det rigtigste - prøve at glemme sagen, men hold da op hvor
er det svært.

Hanne/ som håber I snart kan lægge dette bag jer

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-09 23:13

In news:4a64e074$0$48242$14726298@news.sunsite.dk,
Hm <mishm8116@gmail.com> typed:
> [...]
> jeg kan ikke holde dette ud.
>
> Men det er jo nok det rigtigste - prøve at glemme sagen, men hold da

Jo, det er endda meget svært, men jeg ville bare så gerne have lidt
retfærdighed for Mini's skyld. Det var jo hende der havde smerterne.

> Hanne/ som håber I snart kan lægge dette bag jer

Bare vi dog kunne, men det kan nok kun ske hvis vi flytter, hvilket vi
absolut ikke agter. Vi har boet her i 21 år og er så glade for vores hus, så
det ville være helt utænkeligt, så vi må håbe at det bliver dem der må
flytte. Det ville jeg nok gøre, hvis vi var lige så upopulære i hele området
som de er. De er desværre bare ikke i stand til at se det selv.

Fra : Bjarne K.

Dato : 21-07-09 15:37

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in message

> Hej gruppe.
>
> Jeg sendte følgende indlæg til kattegruppen d. 29/6 og gentager det lige
> her, for evt. at kunne få et godt råd:

Det er altid let at komme med løsninger, når man ikke selv er i situationen.
Så jeg vil også forsøge mig

Jeg tror desværre ikke i kommer uden om politiet. Tag ind på stationen en
tirsdag eller onsdag formiddag, og tal med vagthavende. Forklar det samme
som du har forklaret her, og håb på, at de vil tale et par alvorlige ord med
hundeejerne.

Måske har jeg haft for lidt med politiet at gøre, så mit foreslag er måske
lettere naivt.

Bjarne K.

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-09 16:12

In news:4a65d291$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Bjarne K. <nej.niet@ni> typed:

> [...]
> et par alvorlige ord med hundeejerne.
>
> Måske har jeg haft for lidt med politiet at gøre, så mit foreslag er

Jo Bjarne. Desværre er forslaget vist lettere naivt.

Vi har heller aldrig haft noget med politiet at gøre før, bortset fra de to
onkler jeg engang havde, som var ansat ved kriminalpolitiet. Det er mange år
siden, og dengang blev der gjort noget når folk ikke kunne holde sig på den
rette side af loven. Som det er idag, er der ikke meget hjælp at hente fra
den kant, og jeg kan da også godt se at vores problem hører til i
"småtingsafdelingen". De par gange jeg har ringet til dem, og den ene gang
de var herude på grund af bøllestregerne vi var udsat for om natten, viste
mig at politiet sandelig ikke mere er hvad de har været. Jeg følte nærmest
at jeg kun var til ulejlighed. Sørgeligt men sandt.