påhæng/vægt
Fra : S.B.

Dato : 22-06-09 16:47

Hej

Kan det passe at hvis jeg kører med min CV bagefter min bil, som max må
trække 1400 kg, og det er det som CV vejer, at det ikke er tilladt, da
tilladte totalvægt iflg reg. attest på påhængsvognen 1500 kg.?
Er det ikke den faktiske vægt man går ud fra?

LIdt det samme med et BE kort, hvis man har en bil på 1200 kg, der må man jo
kører med 1250 kg. uden BE, men hvis man nu smider f.eks. en autotrailer
bagefter med en tilladt totalvægt på 2000 kr, og en egnevægt på 800 kg, så
må man vel godt køre med den, såfremt den enten er tom, eller det man har på
den ikke vejer over 450 kg, eller er det hvad den må læsse, hvis man gad, de
går ud fra?

Ikke fordi jeg har det problem, mit kørekort giver adgang til op til flere
tons både på forvogn og hænger, så har aldrig haft behovet for at sætte mig
ind i mere end hvad min personbil må trække - kom bare op og diskutere det
på jobbet i dag

Søren

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-06-09 19:05

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mig ind i mere end hvad min personbil må trække - kom bare op og diskutere

Hej Søren.

Din tekst er meget forvirende, men jeg prøver.

På din bil gælder faktisk vægt.
Dit kørekort gælder laveste totalvægt hhv. bil trækvægt/cv totalvægt maks 50
kg over ejenvægt, samt samlet totalvægt under 3500 kg. med mindre at trailer
har en totalvægt på eller mindre end 750 kg.

så man kan ikke svare ja eller nej til de 2 spørgsmål uden dybere info om
resten af vægtene.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-06-09 21:36

> [...]
> tilladte totalvægt iflg reg. attest på påhængsvognen 1500 kg.?
> Er det ikke den faktiske vægt man går ud fra?

Jo, det er faktisk vægt på cv som er afgørende, så du må godt køre med den,
selv om tilladt totalvægt er 1500 kg.

Korrekt.

Kurt

Fra : S.B.

Dato : 22-06-09 22:45

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Jo, det er faktisk vægt på cv som er afgørende, så du må godt køre med
> den, selv om tilladt totalvægt er 1500 kg.

Takker...
Sad bare bagefter og læste på noget der vist hed sikkertraffik, der står det
betegnet som trailerens totalvægt
som sådan får jeg det til at totalvægten er den vægt der står på reg.
attesten, som traileren totalt må veje læsset - korrekt?
vil igen sige, min bil må ikke køre med en trailer, der efter reg attesten
har en totalvægt på 2 tons, uanst hvad den så vejer, når bilen må trække max
1200 kg.

Har du et link til en side der siger faktiske vægt, og ikke totalvægt?

Søren

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 22-06-09 23:26

Kurt B. Andersen wrote:
> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Jo, det er faktisk vægt på cv som er afgørende, så du må godt køre
> med den, selv om tilladt totalvægt er 1500 kg.

> Korrekt.
Hvad svarer du på? Når det gælder kørekort, er det vægtangivelserne på
registreringsattesterne der er afgørende.

Mvh Ebbe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-06-09 23:45

"Ebbe Rasmussen" <harmoni@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad svarer du på? Når det gælder kørekort, er det vægtangivelserne på
> registreringsattesterne der er afgørende.
>
> Mvh Ebbe

Jeg svarer på det han spørger om. Han har en bil, som vejer 1200 kg og som
må køre med 1250 kg på krogen.
Han spænder en autotrailer bagefter med en tilladt totalvægt på 2000 kg og
en egenvægt på 800 kg. Må han køre med den? Ja, det må han hvis han ikke
laster den med mere end 450 kg.
I stedet for igen at forklare de indviklede regler, vil jeg opfordre til, at
man taster de nødvendige tal ind i skemaet på denne side:
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80
Så får man svaret.
Man skal så lige bemærke, at der er nye regler pr. 1 maj, men de gælder kun
for dem, som erhverver kørekort efter 1. maj.
For alle andre gælder stadig de gamle regler.

Kurt

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 23-06-09 07:44

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> gælder kun for dem, som erhverver kørekort efter 1. maj.
> For alle andre gælder stadig de gamle regler.

Nu bliver der spurgt, om det er det ene eller det andet de går ud fra, så
kan man vel ikke bare svare korrekt?
Eksempel: Har du læst det hele eller kun den første del af spørgsmålet?

Mvh Ebbe

Fra : S.B.

Dato : 23-06-09 16:11

> [...]
> kun for dem, som erhverver kørekort efter 1. maj.
> For alle andre gælder stadig de gamle regler.

Skriver jeg de tal ind, på sikkertrafik.dk med en totalvægt på traileren på
2 tons, som der jo står den er på reg. attesten, så får jeg at vide jeg skal
have BE kort

Søren