lidt tørdragt instrukser
Fra : jagge

Dato : 18-06-09 19:50

Hey

jeg har en tørddragt som jeg indtil videre har brugt på lavt vand uden
luft tilslutning. Det er gået ok men det er selvføligelig ikke måden at
bruge en tørdragt på.

Derfor vil jeg lige høre om nogen kan give mig et par do's and dont's
iforhold til tørdragt dykning når jeg nu smider luft på den.

Er der noget teknisk jeg skal være opmærksom på. som jeg har forstået
bruger man bcd'en udelukkende i overflade og så er det eller dragtluften
man regulerer opdrift på ?

Har fået ankelbly til støvlerne, og har vænnet mig til at bevæge mig i
den på lavere vand, godt nok uden ekstra luft i dragten.

MVH

Jakob

Fra : praest

Dato : 18-06-09 20:32

Hej Jacob.

du må undskylle dette er ikke for at revse nogen.
men tag dog et Tørdragt kursus.
jeg ved godt at det koster penge men hellere give lidt guld ud og så få de
gode oplevelser
i dragten når sikkerheden er på plads.

HUSK du har kun 1. liv og der er sikkert nogen der holder af dig
God fornøgelse.

Dykker hilsen
Per Præst

også Tørdragt

Fra : jagge

Dato : 18-06-09 23:02

praest <praest@ma-net.dk> wrote:

> du må undskylle dette er ikke for at revse nogen.
> men tag dog et Tørdragt kursus.

Det kan godt være at det ender med det. Det var egentlig min oprindelige
plan men nu er det gået helt godt på lavt vand så jeg fik blod på
tanden.

Men det kan da godt være at det er det mest fornuftige :0)

MVH

Jakob

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-06-09 09:16

jagge wrote:
> Hey
>
> Derfor vil jeg lige høre om nogen kan give mig et par do's and dont's
> iforhold til tørdragt dykning når jeg nu smider luft på den.

Tag ud på et lavt stranddyk med en kammerat, der allerede dykker i tørdragt,
og vedkommende kan give dig de tips og tricks der skal til.

> Er der noget teknisk jeg skal være opmærksom på. som jeg har forstået
> bruger man bcd'en udelukkende i overflade og så er det eller dragtluften
> man regulerer opdrift på ?

Det er nemmere at vænne dig til udelukkende at bruge bcd'en til
opdriftkontrol, og kun bruge dragtluft til at forhindre squeeze. Ved at
holde mængden af luft i dragten på et absolut minimum, minimerer du også
risikoen for at få en ukontrolleret opstigning fx pga luft i fødderne.

> Har fået ankelbly til støvlerne, og har vænnet mig til at bevæge mig i
> den på lavere vand, godt nok uden ekstra luft i dragten.

Ankelbly bliver ikke nødvendigt, hvis du vænner dig til at bruge bcd'en
til opdriftkontrol i stedet for dragten.

vh,

Ole

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 19-06-09 11:57

Jeg vil fraråde dig at bruge bcd´en til opdrift når du dykker, brug den kun
i overfladen, alså bcden tom for luft under vandet her bruger du kun luft i
dragten til til neutral opdrift når du dykker, fordi hvis der kommer noget
uforudset eller du taber blybæltet og stiger så har du to luft systemer du
skal lukke luft af på vej op og så kan det blive farligt.
Ankel bly kan man godt bruge i starten til man får noget rutine men det
bedste er at ikke have noget på, husk du skal bevæge benene op og ned med
0.5 til 1 kg. ekstra på hver ben.
Ang. luft i bdcen når du dykker, jeg kender ingen der bruger det andet i
overfladen.
Det er fint hvis du kan få en erfaren tørdragtdykker til athjælpe dig og så
er det billigst, start eventuelt i en svømmehal med at øve dig

Sten Havbasserne
+ 850 dyk i tørdragt på 8 år

Fra : jagge

Dato : 19-06-09 18:30

Sten Nordstrøm <stenn@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Det er fint hvis du kan få en erfaren tørdragtdykker til athjælpe dig og så
> er det billigst, start eventuelt i en svømmehal med at øve dig

Tak for din hjælp.

MVH

Jakob

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 19-06-09 17:21

Ole Michaelsen wrote:

> [...]
> holde mængden af luft i dragten på et absolut minimum, minimerer du også
> risikoen for at få en ukontrolleret opstigning fx pga luft i fødderne.

Jeg er 100% uenig.

Når du har tørdragt, bruger du dragten til opdrift, BCD'en er kun til
overfladen til at opnå positivt opdrift.

Hvis du anvender begge dele samtidigt, har du pludseligt 2 steder du
skal tømme for luft hvis en ukontrolleret opstigning sker.

Og 2 steder du skal holde styr på for at blive korrekt afbalanceret.

Hvis du som en anden foreslog tager et tørdragts kursus, lærer du også
en masse om at undgå at fødderne smutter opad, samt opdriftskontrol osv.

> Ankelbly bliver ikke nødvendigt, hvis du vænner dig til at bruge bcd'en
> til opdriftkontrol i stedet for dragten.

Som sagt brug dragten til opdriftskontrol.

I stedet for ankelbly køb finner der er tunge, f.eks. gummi finner.

Ankelbly kan ligeledes give problemer hvis du mister dem, og dine fusser
pludseligt smutter opad, pga opdrift i finnerne.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, IDCS #505926, TDI Trimix

Fra : jagge

Dato : 19-06-09 18:30

Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:
> [...]
> skal tømme for luft hvis en ukontrolleret opstigning sker.
>
> Og 2 steder du skal holde styr på for at blive korrekt afbalanceret.

OK det giver mening. Tak for tippet.

> Hvis du som en anden foreslog tager et tørdragts kursus, lærer du også
> en masse om at undgå at fødderne smutter opad, samt opdriftskontrol osv.

Jeg har besluttet at få lidt instrukser.

> Som sagt brug dragten til opdriftskontrol.

CHeck..

> I stedet for ankelbly køb finner der er tunge, f.eks. gummi finner.

He he jeg har egenlig altid undret mig over at der var salg i de
gummiklumper men det giver jo mening i forhold til dette ;0)

MVH

Jakob

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 20-06-09 00:09

jagge wrote:
> Soren 'theDiver' Reinke <soren@REMOVEreinke.dk> wrote:
> eg er 100% uenig.

> OK det giver mening. Tak for tippet.

> Jeg har besluttet at få lidt instrukser.

Rigtigt godt valg.

> CHeck..

> He he jeg har egenlig altid undret mig over at der var salg i de
> gummiklumper men det giver jo mening i forhold til dette ;0)

Yeps, det vejer en del, personligt har jeg stadigvæk mine gamle Dacor
Tiger finner, som dog efter 1200 dyk er ved at være slidt op. Så de nye
jeg skal havde bliver gummi finner.

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 20-06-09 18:09

Tror du ikke det er fordi du har for mange stranddyk, al det sand slider
godt på finnerne ??????

Sten

Fra : N/A

Dato : 21-06-09 09:59

Fra : jagge

Dato : 19-06-09 18:22

Ole Michaelsen <nejtak@til.spam> wrote:

> Ankelbly bliver ikke nødvendigt, hvis du vænner dig til at bruge bcd'en
> til opdriftkontrol i stedet for dragten.

Ok tak for tippet

MVH

Jakob

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-06-09 14:51

On 20 Jun., 19:09, "Sten Nordstrøm" <st...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> Yeps, det vejer en del, personligt har jeg stadigvæk mine gamle Dacor
> Tiger finner, som dog efter 1200 dyk er ved at være slidt op. Så de nye

Det må da være nogle lortefinner Mine Scubapro jetstream er da
stadig i fin form selvom de nærmer sig de 1000 dyk. Man skal vare sig
for efterligninger.

Men til våddragt foretrækker jeg nu lette helfodsfinner når
vandtemperaturen er til det (og hvis den ikke var det, hvad skulle jeg
så i en våddragt).

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 21-06-09 09:59

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Det må da være nogle lortefinner Mine Scubapro jetstream er da

Hehe, det synes jeg nu ikke, de er klart de bedste finner jeg har brugt,
og jeg har prøvet lidt af hvert.

> stadig i fin form selvom de nærmer sig de 1000 dyk. Man skal vare sig
> for efterligninger.

Gummi finner er helt klart kraftigere bygget, ingen tvivl om det. Der
hvor mine er gået i stykker er i det ene 'hængsel' for det har jeg altid
brugt når jeg skulle havde finner af.

> Men til våddragt foretrækker jeg nu lette helfodsfinner når
> vandtemperaturen er til det (og hvis den ikke var det, hvad skulle jeg
> så i en våddragt).

Helfodsfinner bruger jeg udelukkende til snorkling, jeg foretrækker med
støvler til dykning. Og jeg skal helt klart havde et par finner magen
til igen, til den slags dykning.

Fra : N/A

Dato : 21-06-09 09:59