Dagstur fra Cairns - anbefalinger?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-06-09 12:34

Hej,

Skal til Australien i juli og har afsat 2 (ikke sammenhængende) dage til
dykning fra Cairns. Kan I anbefale/fraråde nogle ture?

mvh Frank

Fra : Steffen Tecza Peders~

Dato : 16-06-09 07:19

On 16 Jun., 13:33, "Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-
års...@indbakke.com> wrote:
> Hej,
>
> Skal til Australien i juli og har afsat 2 (ikke sammenhængende) dage til
> dykning fra Cairns. Kan I anbefale/fraråde nogle ture?
>
> mvh Frank

Jeg tog en dagstur med "Prodive" i Cairns mener båden hed "Silverswift
"det var en kombineret snorkle og dykkertur men de lod os dykkere
komme i vandet før de andre badende gæster så skilpader mm ikke blev
skræmt væk med det samme. Det var en lækker båd og udstyret var i
orden så kan kun anbefale det som dagstur.

Nu ved jeg ikke hvor du skal være i australien men syd for Townsville
ligger der et vrag fra omkring 1912 "Yongala". Jeg kan kun anbefale at
tage et dyk her og så evt. droppe den ene dag fra cairns. Skibet
ligger på sandbund i alle retninger og er derfor fyldt med fisk, hajer
og skilpader af alle af-arter.
Hvis i har bil selv kan jeg anbefale http://www.yongaladive.com.au/
som ligger et stykke ude i ingenting men der er kortere til vraget end
fra townsville så man kommer som regel først på vraget hvilket vel
altid er en fordel og så er det en flok venlige instruktøre/guider/
divemaster der er med. Der er som regel meget strøm omkring vraget og
sigten kan slet ikke måles med GB-Reef. Men dykket overgår stadig
Great Barrier Reef i mine øjene grundet mængden af fisk og vraget i
sig selv som er ret velbevaret.

Mvh
Steffen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-06-09 15:22

års...@indbakke.com> wrote:
> [...]

sigten kan slet ikke måles med GB-Reef. Men dykket overgår stadig
Great Barrier Reef i mine øjene grundet mængden af fisk og vraget i

Tak for anbefalingerne.

Mht. Yongala, så lyder det bestemt spændende, men jeg er nybegynder og har
kun PADI open water kurset bag mig. Jeg kan se at vraget ligger på 14-28m
vand og du skriver, at der er meget strøm. Er det stadig noget, du vil
anbefale? Planen er sådan set lagt, men ikke mere, end at den nok kunne
laves om, hvis det skulle være

mvh Frank

Fra : Steffen Tecza Peders~

Dato : 16-06-09 08:38

On 16 Jun., 16:22, "Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-
års...@indbakke.com> wrote:
> [...]
> vand og du skriver, at der er meget strøm. Er det stadig noget, du vil
> anbefale? Planen er sådan set lagt, men ikke mere, end at den nok kunne

Jeg var dernede sammen med kammerat som inden vi tog afsted også kun
havde certificat til Open Water og 1-2 dyk udover dette. I det
tilfælde skal du tage et dydbedyk med dem og lave nogen øvelser
tilsvarende hvad du ville lave på et Advanced kursus. Det tager 5-10
min af dit første dyk (du får 2 på vraget) og så må du dykke ned til
30 m. Dette koster selvfølgelig lidt ekstra men det kan du se på
hjemmesiden.
Hvis du ikke har andet erfaring end open water kurset i sig selv vil
jeg måske lige anbefale du sørger for at Yongala ikke er dit første
dyk siden certifikatet så du lige får genopfrisket tingene i helt
stille vand inden du kommer derud.
Men for at sige det kort, ja jeg vil absolut stadig anbefale dykket;)

Fra : Sole Viktor

Dato : 19-06-09 15:21

On 16 Jun., 07:33, "Frank K. Jensen" <frank2007-slet-dette-samt-
års...@indbakke.com> wrote:
> Hej,
>
> Skal til Australien i juli og har afsat 2 (ikke sammenhængende) dage til
> dykning fra Cairns. Kan I anbefale/fraråde nogle ture?
>
> mvh Frank

Har arbejdet dernede i over et halvt år. Der er flere dykkercentre at
vælge imellem, vil ikke komme med nogen anbefaling da det kommer an på
din smag for stor/lille og hvem der arbejder den dag du tager ud.

Spørg hvor deres både er den dag du skal ud, typisk ved de det på
forhånd eller vælger ud fra vejret, generelt dårligt vejr betyder
kedelige dykkersteder fordi de har brug for læ og ligge tæt på land,
godt vejr kan de tage lidt længere ud og komme til de gode steder.

Min personlige favorit for dagstur afstand må være 3 Sisters, Miln
Reef.

mvh Sole