Vil undgå fejlkøb
Fra : Niels

Dato : 12-06-09 12:47

Hej.
Konen og jeg vil gerne prøve at campere , og vil derfor købe en brugt een af
slagsen, når vi nu går på efterløn.

Er der nogle "Mærker" vi skal undgå i årg. 88 - 96 ??

Er der specielle ting, vi skal være opmærksomme på, før vi køber en vogn.
Vi vil bruge max 30.000 kr. og gerne meget mindre.
Hvor gammelt må et fortelt være ca. til en brugt CV ??

mvh. Niels

Fra : Jens

Dato : 12-06-09 21:10

"Niels" <nsn@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi vil bruge max 30.000 kr. og gerne meget mindre.
> Hvor gammelt må et fortelt være ca. til en brugt CV ??

Alle gængse mærker vil kunne anvendes - de laves stort set på samme måde og
undervognen kommer (næsten) altid fra ALKO. Gå efter Tyske eller Svenske
mærker.

En campingvogn, ny som gammel, har tre fjender som man ikke sådan lige kan
reparere sig ud af - dette er "Fugt, fugt og fugt"

Hvis du køber en brugt CV af en forhandler så bed om at få den fugttestet
inden køb. Hvis du køber den hos en privat så lad handlen være betinget af
at den kan "bestå" en fugttest. Den koster vel ca. 500 kr og det kan være
givet rigtigt godt ud.

Hvis en campingvogn er tæt kan den i princippet holde evigt - der er ikke
noget der kan ruste i sådan en.

De mekaniske dele skal være i orden. Undgå slidbanedæk hvis du vil køre
langt med en til de varme lande sydpå og dæk må helst ikke være mere end en
5-6 år gamle da de har det med at mørne i gummiet.

Køleskabene i de ældre campingvogne har det med ikke at fungere særlig
godt - det er der ikke så meget at sige til - et nyt campingvognskøleskab
koster 5000 kr og et lille kompressorskab fra Harald Nyborg til forteltet
koster 500-1000 kr.

Et fortelt fra 1988 vil formodentlig være godt mør - dette afhængig af hvor
meget det har været brugt. Et telt der har stået fra april til oktober hvert
år - selv af god kvalitet - bliver sjældent mere end 8-10 år, hvor i mod et
telt der har stået 3 uger hver sommer i Italien og altid været pakket ned
tørt og godt sagtens kan holde flere år, men næppe 20 år.

Kan man finde et nyere brugt fortelt der passer, kan det ofte fås for
ikke-så-mange penge. At komme af med et brugt fortelt kan være svært idet
man jo skal finde en køber der har brug for netop et telt af denne
størrelse. Fortelte skal passe i A-mål (skinnemål) inden for 5-15 cm -
ellers er det umuligt at få teltet til at stå ordentligt.

God campingjagt.

Mvh
Jens

Fra : F.Syndergaard

Dato : 12-06-09 21:33

> [...]
> Vi vil bruge max 30.000 kr. og gerne meget mindre.
> Hvor gammelt må et fortelt være ca. til en brugt CV ??

Hej.

Kig på vognenes generelle stand.
Vær opmærksom lige når i træder ind i sådan en vogn.
Lugter den "frisk" eller lugter den hengemt?
Undgå den hengemte.
Hvis det er muligt så få den vejet.
Fabriksoplysningerne fortæller hvad den skal veje i tom tilstand.
Vejer den mere er der vand i den.
Det er campingvognenes værste fjende.
Forteltets stand har ikke så meget med alder at gøre
men i høj grad hvordan det har været brugt.
Har det f.eks været brugt på en fast opstillet vogn
eller har det kun været brugt i enkelte ferier og været opbevaret
ordentligt.
Hvis i ser jer lidt for kan i godt købe privat.
Der sparer i jo allerede momsen. Og forhandleravancen.
Husk at se efter om jeres bil må trække den - også med udstyr.
Til gengæld kan i risikere selv at skulle omregistrere og selv rette
eventuelle småting.

--
MVH.
Finni

Fra : oz3bto

Dato : 13-06-09 22:45

> [...]
> Vi vil bruge max 30.000 kr. og gerne meget mindre.
> Hvor gammelt må et fortelt være ca. til en brugt CV ??

Køb ikke en der skal synes før omreg.. Syn er nemt og ikke videre dyrt..
Hvis ikke sælger (nu tænker jeg privat) ikke har gjort eller vil gøre det
så er der ofte et eller andet galt
Gå rundt om vognen og mærk om den er blød nogen steder specielt kanterne i
bag

Selvom vognen er gammel kan den stadig godt være i god stand
Har selv en vogn fra 79 stadig i rigtig god stand.. Ok den har været i
familien fra ny og er blevet passet på samt brugt flittig hver sommer både
herhjemme og i udlandet (Italien sidste år bla.)

Forteltet er omkring 9 år gammel og dette lader til at blive dens sidste
sommer

Fra : Niels

Dato : 15-06-09 21:59

Tak for svarene - Vi vil se os godt og grundigt om og huske på jeres råd
omkring brugt campingvogn

mvh. Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-06-09 11:49

"Niels" <nsn@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Tak for svarene - Vi vil se os godt og grundigt om og huske på jeres råd
> omkring brugt campingvogn

Tag godt fat i campingvognens manøvrehåndtag. Kan de rokke sig det mindste,
er de brædder indvendig i vognen de sidder fast i, fugtige...

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"