Tælle downloads
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-06-09 18:46

Hvis jeg har en bestemt fil liggende på min
hjemmeside, som læserne kan downloade, er der
så en metode, hvorpå jeg kan tælle hvor mange
gange filen downloades?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin

Dato : 12-06-09 18:53

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Hvis jeg har en bestemt fil liggende på min
> hjemmeside, som læserne kan downloade, er der
> så en metode, hvorpå jeg kan tælle hvor mange
> gange filen downloades?

Hvis download linket er direkte til filen, altså noget ala
http://example.com/minfil.doc
Så kan du enten sætte Apache op til at føre alle .doc sider over til en
php side, hvor man så tæller, også bagefter sender over til filen direkte.

Du kan også parse apache access log filen direkte, hvis du ellers adgang
til denne.

Hvis linket ikke er direkte men fx. til
http://example.com/download.php?file=minfil.doc
Ja, så er det bare at tælle løs i download.php

Fra : Dan Storm

Dato : 12-06-09 19:31

Jørgen Farum Jensen skrev:
> Hvis jeg har en bestemt fil liggende på min
> hjemmeside, som læserne kan downloade, er der
> så en metode, hvorpå jeg kan tælle hvor mange
> gange filen downloades?

<?php

//fil der ligger uden for http, så de ikke kan hente den udenom scriptet
$file = "/usr/data/www/files/vigtigt.pdf";

/**
* noget kode her der muligvis tæller antal downloads eller
* kontrollerer om brugeren har rettigheder til at downloade
* den pågældende fil
*/

header("Content-Disposition: attachment; filename=\"vigtigt.pdf\"");
header("Content-Type: application/pdf");
header("Content-Length: " . filesize($file));
header("Connection: close");

echo file_get_contents($file);

?>

- Så vigtig er du heller ikke!