Har udbyderne samme potentielle hastighed?
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 09-06-09 15:39

Fullrate giver muligehed for at komme et kvalificeret gæt på hvilken
hastighed de kan tilbyde på en given adresse ved at benytte denne guide:
https://www.fullrate.dk/bestilling/

Men jeg kan ikke se at eksempelvis CyberCity giver samme mulighed. Vil det i
praksis ikke være samme centraler de benytter, og dermed samme afstand,
samme kabler og tilnærmelsesvis samme udstyr de benytter på centralerne?

Eksempelvis forventer FullRate max kun at kunne levere en 6/2 forbindelse
til mig - er der så grund til at tro CyberCity kan levere mere?

Jeg har pt. en 25/2 forbindelse fra StofaNet (via kabel tv), men overvejer
at skifte til 20/2 medarbejderbredbånd fra CyberCity. Vil bare nødig ende
med en 6/2 forbindelse...

/Peter

Fra : Frank Damgaard

Dato : 09-06-09 17:26

Peter D. Jørgensen skrev:
> [...]

> praksis ikke være samme centraler de benytter, og dermed samme afstand,
> samme kabler og tilnærmelsesvis samme udstyr de benytter på centralerne?

Det er en teoretisk beregning af afstand til central der anvendes af fullrate.
Et præcist svar kan først fås når man tilslutter adsl modem og måler
liniekvalitet.
(*)

> Eksempelvis forventer FullRate max kun at kunne levere en 6/2 forbindelse
> til mig - er der så grund til at tro CyberCity kan levere mere?

sandsynligvis ikke.

Jeg har dog oplevet at Cybercity opgraderer kunder til en del mere
end linien kan klare, og så skal kunderne have fat i cybercity for
at blive nedgraderet igen.

Fullrate plejer i stedet at skrive til mig at de desværre ikke kunne opgradere
hastighed til samme pris, da målinger til ADSL-modem visert at min linie ikke
kan trække mere ;(
(så jeg må nøjes med 3M/1M ....)

> Jeg har pt. en 25/2 forbindelse fra StofaNet (via kabel tv), men overvejer
> at skifte til 20/2 medarbejderbredbånd fra CyberCity. Vil bare nødig ende
> med en 6/2 forbindelse...

Hvis hastigheg er vigtig, så behold din 25/2, selvom det så ikke kan blive
medarbejderbredbånd.
(og er det ikke blevet for dyrt med de nye skatteregler?)

(*) TDC kan i visse tilfælde levere højere hastighed ved at anvende udstyr
tættere på kunden, og her kan andre som cybercity, fulrate osv. normalt ikke
være med idet de anvender udstyr på den lokale central.

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-06-09 21:30

Frank Damgaard wrote:
> (*) TDC kan i visse tilfælde levere højere hastighed ved at anvende udstyr
> tættere på kunden, og her kan andre som cybercity, fulrate osv. normalt ikke
> være med idet de anvender udstyr på den lokale central.

Det kommer vist an på, om udbyderene har en BSA/EBSA aftale med TDC, så
kan de sikkert benytte samme udstyr som TDC selv.

- Chano Andersen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 09-06-09 22:55

"Chano Andersen" <sunsite012009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer vist an på, om udbyderene har en BSA/EBSA aftale med TDC, så
> kan de sikkert benytte samme udstyr som TDC selv.

En kollega bliver stillet 20/2 i udsigt, og han bor 1233m fra centralen.
Jeg kan som nævnt kun forvente 6/2 fordi jeg bor 1908m fra samme central.

Er det du nævner noget man kan forsøge at overtale CyberCity til, hvis de
eksempelvis kun kan levere 6/2?

/Peter

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-06-09 05:54

Peter D. Jørgensen wrote:
> Er det du nævner noget man kan forsøge at overtale CyberCity til, hvis de
> eksempelvis kun kan levere 6/2?

Jeg vil tro at det er noget de gør automatisk, hvis de synes det er
relevant. Jeg kunne forstille mig, at løsningen er dyrere end hvis de
kan sætte dig direkte på eget udstyr. Så du skal ikke regne med at de
bare gør det.

- Chano Andersen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 09-06-09 22:41

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse

> {cut}

Tak for svarene - det var som jeg regnede med.

>(og er det ikke blevet for dyrt med de nye skatteregler?)

Jeg slipper vist ikke for den nye multimedieskat, så kan man jo lige så godt
få noget for pengene.
Min arbejdsgiver har derfor tilbudt medarbejderbredbånd til en yderst
fordelagtig pris, der er billigere end den reelle udgift. Og så endda
trukket i bruttolønnen, så det er vist svært at klage over. Men er
selvfølgelig lidt bange for at få en væsentlig dårligere forbindelse end
idag, men det må komme an på en prøve.

/Peter

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-06-09 05:55

Peter D. Jørgensen wrote:
> Min arbejdsgiver har derfor tilbudt medarbejderbredbånd til en yderst
> fordelagtig pris, der er billigere end den reelle udgift. Og så endda

Ville det ikke være en ide, at høre om arbejdsgiveren ikke bare ville
betale din nuværende forbindelse i stedet, måske til en anden pris, men
det kunne stadig være fordelagtigt...

- CHano Andersen

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 10-06-09 08:15

> [...]
> Ville det ikke være en ide, at høre om arbejdsgiveren ikke bare ville
> betale din nuværende forbindelse i stedet, måske til en anden pris, men

Jo, men jeg ved de meget gerne vil undgå flere forskellige udbydere, så jeg
må hellere lige give CyberCity en chance...
Tror egentlig bare jeg bestiller CyberCity forbindelsen uden at opsige mit
Stofanet. De to forbindelse er jo 100% uafhængige af hinanden - det er blot
et spørgsmål om hvor jeg tilslutter min wireless router

/Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 10-06-09 16:07

> Fullrate giver muligehed for at komme et kvalificeret gæt på hvilken
> hastighed de kan tilbyde på en given adresse ved at benytte denne guide:
> https://www.fullrate.dk/bestilling/

Det var dog en usædvanligt god ui de har der ... Temmeligt pædagogisk at
vise et kortudsnit med positionen så man nemt kan se at de har fundet en
rigtigt på addressen

Desværre siger den:
ca. 5777 m ... Ifølge vores beregning, bor du for langt fra din
tilslutningscentral, til at det er muligt at levere.

Heldigvis har jeg en stabil adsl forbindelse, selvom den er langsom
.....Oprindeligt leveret af TDC hvor den kun kunne trække 1024/512 stabilt og
nu flyttet til telmore

Men min primære forbindelse er wimax (skyline) - Desværre har der været 2
udfald af længere varighed og deres kundeservice er ikke helt på
omgangshøjde med at håndtere den slags...

Sidste:
- Forbindelse forsvandt mandag 19:45 - fejlmeldte via deres online formular
~22:00
- Ringede tirsdag formiddag til deres kundeservice. Fik lagt en besked og
der blev ringet tilbage godt middag- Hun kunne dog ikke gøre andet end lægge
en besked til en teknikker
- Sidst på eftermiddagen tirsdag virkede forbindelsen "rimeligt"* igen - men
teknikkeren har ikke haft ringet og jeg har heller ikke fået noget email
svar på online fejlmeldingen

* Holder ikke den lovede hastighed

/A

Fra : Anders Majland

Dato : 15-06-09 08:36

> [...]
> - Sidst på eftermiddagen tirsdag virkede forbindelsen "rimeligt"* igen -
> men teknikkeren har ikke haft ringet og jeg har heller ikke fået noget

Fredag blev jeg så ringet op - De havde overvåget liniekvaliteten og kunne
se at den svingede meget.

- Antennen havde rykket sig (Lidet sandsynligt - jeg var selv oppe og skrue
den fast og resten af antenneskoven har ikke rykket sig)
- Træer eller andet i LOS .. Hmm montøren der var herude i det tidlige forår
mente ikke at det nærliggende læhegn ville blive et problem.

Så aftalte at de skulle vente med at sende en tekniker herud (skulle i givet
fald være med en vogn med lift. Den første montør ønksede ikke at stå på en
stige med fødderne langt over tagryggen Det var derfor han blev på
jorden og jeg selv monterede den)

De 3 træer der kunne være problemet var der ikke plads til at lægge ned. Så
det var med saven på nakken og så op og klatre (Gav hvis lidt point i den
store knægts bog at jeg stadig kan klatre i træer). Så i ca 6 meters højde
kappede jeg dem. Det største af dem var nok ca 12meter så det var lidt
spændende at "pille ned" ...

Men har idag fået vished for at det var de rigtige træer - Signalstyrken ser
nu fin ud ...

Nu var det heldigvis mine egne træer, men kan nemt forestille mig at det
mange steder kan blive et problem. Altså at naboens træer skygger ....

/A

Fra : John Hansen

Dato : 12-06-09 02:15

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i en meddelelse news:4a2e7414$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> dermed samme afstand, samme kabler og tilnærmelsesvis samme udstyr de benytter på centralerne?

Ved ikke hvor kvalificeret det er, de siger max 2Mbit, men min Linksys
siger lige nu jeg har 7466 Kbps, jeg har før været over 8M.

Jeg bor ifølge Fullrate 2782m fra centralen og jeg har en 10M linje hos CC.

/John

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 12-06-09 08:32

"John Hansen" <johnhan@cut-mailme.dk> skrev

> Jeg bor ifølge Fullrate 2782m fra centralen og jeg har en 10M linje hos
> CC.

Mange tak for info - så er der også håb for mig
Jeg har indtil videre besluttet mig for at beholde den, hvis bare jeg mindst
får 12/1½.
Ellers beholder jeg min 25/2 forbindelse fra Stofa, der fungerer fint.

/Peter