Hjælp - tæve på 10 år er blevet utæt
Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 05-06-09 15:15

Hej Gruppe

Min dejlige lab.-blanding på godt 10 år er blevet utæt (genbrugshund).
I pinsen lå hun og nød solen på terassen - og her opdager jeg så at
det drypper temmelig meget fra hende med urin. Jeg tager hende straks
med ud på en tissetur og hun tisser da også lidt et par gange. Men
tilbage på terrassen drypper hun stadigvæk - så meget at der kommer en
større pyt mens hun sover/slapper af.
Hun virker fuldstændig normal - går, løber, drikker og æder som
normalt. I pinsen var der desuden to episoder med tis inden døre, hvor
jeg ikke nåede at komme ud med hende, selvom jeg reagerede hurtigt.

Dyrlægen har nu tjekket hende for blærebetændelse (urinprøve) og der
er ikke noget. Og hun har da osse været alene hjemme i 7 timer uden
problemer og der har ikke været problemer siden pinsen.
Dyrlægen siger desuden, at 3-4 % af alle tæver, der er steriliseret,
får problemer med at holde tæt på deres gamle dage. Det kan dog
afhælpes med et hormontilskud.
Hvad siger I - er det piller resten livet?
Har I nogle erfaringer med dette?

Kan hun havde ædt noget "vanddrivende" i naturen/haven. Labradorer er
jo som bekendt altædende...

Mange hilsner fra
Jørgen

Fra : Pwh

Dato : 05-06-09 16:31

Jørgen Dalgaard, skrev:
> [...]
> får problemer med at holde tæt på deres gamle dage. Det kan dog
> afhælpes med et hormontilskud.
> Hvad siger I - er det piller resten livet?

Min Lab/Rottetæve på 5 år som er stereliceret kan også finde på at lække lidt,
specielt under de forhold som du beskriver hvor hun ligger og koger i solen.
Jeg fik af Marie (Ager) her i gruppen anbefalt at give hende Tranebær,
det kan købes som kapsler/koncentrat hos Matas/apoteket.
Jeg synes det har hjulpet gevaldigt på min Angel,
hormoner synes jeg er noget skrammel at fylde sin hund med hvis det kan undgåes.

/Jens

Fra : ager

Dato : 06-06-09 08:56

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg synes det har hjulpet gevaldigt på min Angel,
> hormoner synes jeg er noget skrammel at fylde sin hund med hvis det kan

Det er mig der er Marie.. (-;
prøv tranebær, det har fungeret rigtigt fint her.
der findes en livslang medicinsk behandling der skulle være god for mange
tæver, Estriol mener jeg det hedder, som du skal om dyrlægen for at få, det
er et middel der får muskulaturen dernede til at trække sig sammen.
men det er ikke altid at det virker, hos min tæve fungerede det ikke
tilfredsstillende.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Jørgen Dalgaard

Dato : 11-06-09 22:48

On Sat, 6 Jun 2009 09:56:04 +0200, "ager" <big@city.dk> wrote:

> [...]
>er et middel der får muskulaturen dernede til at trække sig sammen.
>men det er ikke altid at det virker, hos min tæve fungerede det ikke

Mange tak for rådet med tranebær begge to. Hun er heldigvis blevet
tæt igen men det er jo nok en stakket frist. Hvormeget/mange
tranebær bruger du Marie?

Mange hilsner fra
Jørgen

Fra : ager

Dato : 12-06-09 06:28

"Jørgen Dalgaard" <dahlgaard@mailme.dk> skrev i meddelelsen

> Mange tak for rådet med tranebær begge to. Hun er heldigvis blevet
> tæt igen men det er jo nok en stakket frist. Hvormeget/mange
> tranebær bruger du Marie?

Det nemmeste er at købe færdig koncentreret mixtur, Coop butikkerne kører
med en serie der ikke er så dyr, futura, mener jeg serien hedder, der giver
du halv voksendosis dagligt. Du kan også finde dem i kapsler, doser
ligeledes i halv voksendosis.

Nu er jeg en af de her famøse BARF`ere, så jeg bruger ofte friske tranebær
når de er at opdrive til rimelige penge, som bliver blendet med det øvrige
grønt, og der får hun.. hmm sådan cirka en 10-20 bær pr. portion.

Jeg vil da foreslå at give jeres tæve et fast tilskud, det har også god
indvirkning på urinvejs lidelser som tæverne også kan være disponible for.
hos mennesker har tranebær jo også denne egenskab, - mod blærebetændelse
feks.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-06-09 15:08

In news:h0sp15$193o$1@newsbin.cybercity.dk,
ager <big@city.dk> typed:

> [...]
> god indvirkning på urinvejs lidelser som tæverne også kan være
> disponible for. hos mennesker har tranebær jo også denne egenskab, -

Det er nemlig helt rigtigt. Jeg lider af tilbagevendende blærebetændelse, og
jeg tager det gerne i opløbet ved hjælp af tranebærsaft, der blandes med
vand og drikkes som saftevand. Foruden at det smager herligt, virker det
altså hver gang efter 2-3 dages "kur".

Mini (lille hunmis) får 3 gærpiller med tranebær hver dag, og dem er hun
meget glad for. Jeg ved ikke om man kan få det samme til hunde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats