Netværk via seriel-kabel?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-06-09 09:24

Jeg har en gammel (gammel!) computer uden harddisk, med 2 720kb diskette-
drev, og 640 kb ram. Jeg kører (bl.a.) med ms-dos 3.3 på den.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne kopiere filer til og fra min Ubuntu
9.04 computer, og måske også gerne gå på nettet (ftp), via et seriel/null-
modem kabel (der er ikke mulighed for netkort).

Jeg har sådan set rodet en del med sådan noget under dos i gamle dage,
men jeg er i tvivl om hvad og hvordan jeg sætter Linux op til det. Jeg
forestiller mig at køre et terminal-program (term.exe) på min gamle
computer, og så have en (fil-?)server kørende på Linux. Er det noget der
allerede kører i Linux? I så fald, hvordan tilgår man den? Hvis ikke,
hvad skal installeres/startes?

Hvis jeg også skal have ftp-adgang, så ved jeg der findes der drivere til
dos. Jeg har haft held med både slip og ppp/eppp i rene dos-miljøer, så
den side af sagen tror jeg der er styr på. Men hvordan sætter man Linux
op til at servicere ftp-klienten (på dos-computeren) via comporten? Via
en ppp-server? Eller.. ?

Håber der er nogen der gider hjælpe mig igang - selvom der bare er for
sjov, og for at udforske mulighederne...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Leif Neland

Dato : 05-06-09 10:52

Thomas Jensen skrev:
> [...]
>
> Håber der er nogen der gider hjælpe mig igang - selvom der bare er for
> sjov, og for at udforske mulighederne...

Lidt indskud:
Måske kan du køre et bbs på linux og overføre filerne via
terminalemulatoren?

Ellers kan du jo læse om slip her:
http://en.wikibooks.org/wiki/Linux_Networking_How-To/SLIP_server.

zmodem seriel overførsel.
http://hell.org.ua/Docs/oreilly/weblinux/run/apph_01.htm
Uanset hvad oreilly skriver, så findes pakken lrzsz almindeligt
tilgængelig i f.ex. debian.

Leif
(tidligere sysop Swimsuit Safari BBS )

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-06-09 06:51

Den Fri, 05 Jun 2009 11:51:59 +0200 skrev Leif Neland:

> Lidt indskud:
> Måske kan du køre et bbs på linux og overføre filerne via
> terminalemulatoren?

Ja, jeg har selv haft den tanke.

> Ellers kan du jo læse om slip her:
> http://en.wikibooks.org/wiki/Linux_Networking_How-To/SLIP_server.

Super link! Ikke bare siden om slip-server, men generelt. Tak!

> zmodem seriel overførsel.
> http://hell.org.ua/Docs/oreilly/weblinux/run/apph_01.htm Uanset hvad
> oreilly skriver, så findes pakken lrzsz almindeligt tilgængelig i f.ex.
> debian.

Jeg har faktisk Running Linux selv, men i 5. udgave, hvor afsnittet
åbenbart er redigeret ud. Det kunne være jeg skulle prøve at finde 3.
udgave brugt på amazon... Ofte kan man få dem smidt i nakken, hvor man
nærmest kun betaler portoen. Nå, dset var et sidespring. Tak for linket.
Jeg er helt sikker på jeg nok skal få noget op at køre nu.

--
Thomas Jensen, Horsens