De første posteringer
Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-06-09 13:41

Hej gruppe.

Jeg forsøger at starte eget lille virksomhed op, et webdesignfirma.
Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, og regner stærkt med at det
bliver under 50.000kr,- omsætning om året (kvartalsvis momsangivelse).

Jeg har lige sendt den udprintet og underskrevet startblanket afsted,
så håber da på at mit CVR nummer dukker op i næste uge.

Jeg har dog allerede købt lidt ind ang. firmaet. Jeg har købt nogle
visitkort.
De koster godt nok kun 100kr,- men derfor ville jeg jo gerne have det
ordentligt bogført alligevel.

Mine spørgsmål er så:

* Kan jeg bogføre dem, inden jeg ikke har fået et CVR nummer?
Hvis ja;

* Jeg bestilte dem i forgårs, og der er 21 dages levering (billigste
leveringsform ), skal jeg angive datoen for ordren, når pengene er
trukket fra visitkortfirmaet eller når jeg modtaget dem?

* Hvordan skal de bogføres? Jeg bruger gratis udgaven af
Summersummarum men påtænker mig at købe en prof. licens, men den burde
kunne klare de første posteringer.
Skal jeg bare ind i kassekladen og så angive "Køb af visitkort" som
tekst, afstemningskonto: Bank, kontonr: "Kontorartikler", eller
"Diverse inkl. moms" ?

(Jeg har betalt med mit eget visakort)

Et sidste spørgsmål:

De kvartalsvis momsangivelse, skal de bare gøres inden for hvert
kvartal, eller er det altid i udgangen?
Altså sidst i 3. måned, sidst i 6. måned, sidst i 9. måned osv?

- Jeg regner med at jeg får et login af en art sammen med CVR nummeret
så jeg kan angive moms?

På forhånd mange tak for hjælpen
Som I kan se er jeg hel grøn.

Mvh
Stig

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-09 02:07

On 4 Jun., 21:40, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:

> * Kan jeg bogføre dem, inden jeg ikke har fået et CVR nummer?

Når du får registreringsbeviset, ser du en startdato for virksomheden.
Der kan ikke foregå nogle financielle aktiviteter før den dato.
Det er fakturaens dato eller leveringstidspunkt der gælder - men -
disse visitkort - jeg ville 'lade som om' der stod en dato hvor
virksomheden er startet (og angive den i bogføringen)

> [...]
> Skal jeg bare ind i kassekladen og så angive "Køb af visitkort" som
> tekst, afstemningskonto: Bank, kontonr: "Kontorartikler", eller

Ja - kontorartikler eller annoncering er et fint kontonavn til den
omkostning. Man strukturerer vha konti - de længere handling eller
relations fritekst beskrivelser er sikkert meget almindelige, men det
hele skal jo blot ende som addender til en kontosum i et årsregnskab.
Dokumentarisk set er et regnskab dets bilag.

Nu kommer det svære, hvis du aldrig har hørt det før: Så vidt jeg kan
forstå har du afholdt udgiften privat. Der skal modposteres til
privatforbrug. Du har indskudt det beløb, som visitkortene koster, i
virksomheden, som så har købt visitkort for dem.

Hvis din bankkonto havde været firmaets konto, skulle du have
modposteret til den.

Vi kommer ind på et forhold, hvor der kan være delte meninger. Kan man
anvende en konto, registreret på cpr nr. som virksomhedskonto i et
personlig eget firma - og min konklussion er, at det kan man godt, MEN
- så skal den kun anvendes til dette - alle posteringer skal vedrøre
virksomheden (Mange banker, tager det som en selvfølge, at der er
gebyr på konti, registreret på cvr. nummer)

Jeg ved ikke med moms i dit tilfælde - tror du skal føre et 'fuldt'
momsregnskab - så er der styr på dokumentationen - og så først i
sidste ende gøre noget, så det passer med momsfritagelse.

Man opretter 2 konti: købsmoms og salgsmoms

dato bilag konto beløb
<startdato> 001 kontorartikler 80
<startdato> 001 købsmoms 20
<startdato> 001 privatforbrug -100

Og så skal bilaget markeres som værende nummer: 001

> De kvartalsvis momsangivelse, skal de bare gøres inden for hvert
> kvartal, eller er det altid i udgangen?
> Altså sidst i 3. måned, sidst i 6. måned, sidst i 9. måned osv?

Afregninfsperioden, Ja! Betalings/Agivelses tidspunktet ligger en
måned og 10 dage efter - men du får helt sikker noget info.

Held og lykke med det.

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-09 02:14

On 5 Jun., 10:07, Benny Andersen <a.mail.u...@gmail.com> wrote:

> Hvis din bankkonto havde været firmaets konto, skulle du have
> modposteret til den.
Tilføjelse: ..og den havde afholdt udgiften - altså pengeflowet havde
været fra bank til visitkortsælger.

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-09 02:43

On 5 Jun., 10:07, Benny Andersen <a.mail.u...@gmail.com> wrote:

> dato bilag konto beløb
> <startdato> 001 kontorartikler 80
> <startdato> 001 købsmoms 20
> <startdato> 001 privatforbrug -100

Endnu en tilføjelse, da det kan være forvirrende, til trods for
addition ikke burde være raketvidenskab.

Der findes 2 skoler mht. balancering på skrift/elektronisk.

Den gamle:
debet/kredit: 2 kolonner, debet til venstre. Regelen er at
debet=kredit

Den nye:
Der føres omkostninger og aktiver => indtægter og passiver er
negative.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-06-09 02:45

On Jun 5, 10:07 am, Benny Andersen <a.mail.u...@gmail.com> wrote:

> [...]
> privatforbrug. Du har indskudt det beløb, som visitkortene koster, i
> virksomheden, som så har købt visitkort for dem.

Hej Benny og mange tak for dit svar.
Ovenstående er desværre lidt sort snak for mig.

Da jeg er et enkeltmandsfirma, havde jeg troet at jeg blot kunne
benytte min egen privat bankkonto til både salg og køb (?).
Hvis jeg kigger i posteringsjournalen ser det således ud:

http://makeitwork.dk/visitkort.png

Konto 66200 = Købsmoms (indgående moms)
Konto 7000 = Kontoartikler
Konto 58000 = Bank

Vil det ikke være fint nok? Kan ikke se hvorfor jeg skal betale
tilbage til mig selv som privatperson da det jo er et enkeltmandsfirma
- og hvad der er + / - i mit firma er jo det samme som + / - i min
egen privat økonomi - så vidt jeg har forstået?

> [...]
> virksomheden (Mange banker, tager det som en selvfølge, at der er
> gebyr på konti, registreret på cvr. nummer)

Så du anbefaler mig at få lavet en ekstra bankkonto hos min bank, som
du vedrører firmaet?
Behøves det er blive registreret på cvr. nummer? Jeg står jo som ejer
af enkeltmandsfirmaet med CPR nummer. - Kan jeg slippe for gebyr så
vil jeg da det

> [...]
> <startdato> 001    købsmoms       20
> <startdato> 001    privatforbrug   -100
>
> Og så skal bilaget markeres som værende nummer: 001

Prøv at se min screenshot længere oppe. Er det korrekt hvad jeg har
gjort? (SummaSummarum kom med indbyggede kontier)

Super, og mange tak for hjælpen

Mvh
Stig

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-06-09 09:59

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> wrote in message

> Da jeg er et enkeltmandsfirma, havde jeg troet at jeg blot kunne
> benytte min egen privat bankkonto til både salg og køb (?).

Det kan du også sagtens. Jeg har gjort det i årevis. Men nogen har nemmere
ved at overskue deres forretning, hvis den er på en seperat konto. Specielt
hvis dit firma ikke er så stort, så er det at skyde gråspurve med kanoner at
lave ekstra bank-konti.

Bare husk ikke at spendere både skyldig moms og skat før SKAT har fået deres
del.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 10:46

Jeg ville ikke 2 sec være i tvivl om at anbefale en seperat konto der kun
omhandlede virksomheden. Det gør det hele meget mere gennemskueligt.

Så skynd dig at oprette en konto mere som du fx får banken til at kalde
firmaets navn - men det er dig der hæfter. Og er det muligt så få den lavet
med lidt kassekredit på - så du er fri for at flytte "egne" beskattede penge
over på "firma kontoen" - hvis der skulle komme trange tider i en kortere
periode -

Bare mit råd og erfaring.

per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-06-09 13:37

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en
meddelelse news:4a28e955$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg ville ikke 2 sec være i tvivl om at anbefale en seperat konto der kun
> omhandlede virksomheden. Det gør det hele meget mere gennemskueligt.

Helt enig men....

> [...]
> lavet med lidt kassekredit på - så du er fri for at flytte "egne"
> beskattede penge over på "firma kontoen" - hvis der skulle komme trange

.... det er bare ikke alle banker, der sådan lige vil oprette en ekstra
konto. Enkelte vil endda have penge for det, og det med at få tilknyttet en
kassekredit skal man vist ikke forvente som nystartet i øjeblikket.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-09 15:58

>... det er bare ikke alle banker, der sådan lige vil oprette en ekstra
>konto. Enkelte vil endda have penge for det, og det med at få tilknyttet en
>kassekredit skal man vist ikke forvente som nystartet i øjeblikket.
Jeg formoder vedkommende har et sundt og positivt forhold til sin bank og så
kan det også lade sig gøre - er min mening. Der kan være lige så rigtig som
din -

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-06-09 16:56

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en
meddelelse news:4a2932a5$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg formoder vedkommende har et sundt og positivt forhold til sin bank og
> så kan det også lade sig gøre - er min mening. Der kan være lige så rigtig
> som din -

Slap nu lige af Per. Der er ingen grund til den attitude.
Jeg gav dig faktisk ret i at en separat virksomhedskonto er foretrække, men
påpeger blot at det ikke er alle banker, der er lige medgørlige. Hvis du
kikker lidt tilbage i gruppen, vil du faktisk opdage at der er flere, der
ikke har kunnet få deres bank til at oprette en virksomhedskonto.

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 05-06-09 20:10

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> [...]
> konto. Enkelte vil endda have penge for det, og det med at få tilknyttet
> en kassekredit skal man vist ikke forvente som nystartet i øjeblikket.

I givet fald: I en anden bank. Aldrig 2 konto i den samme bank. Specielt
ikke, hvis virksomhedsøkonimi og priviatøkonimni optræder i samme regnskab.
Og så i øvrigt: Hold privat-kontoen uden for regnskabet som sådan. Blot
opret den som debet eller kredit fra en alterntiv, juridisk selvstændig
enhed (evt. samelever, men ikke ægtefælde).
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-06-09 02:46

PS. Nu skrev jeg godt nok at de kostede 100kr,- i mit oprindelige
indlæg, men det var bare for at få et dejligt nemt tal.
Prisen var 49,50kr,- inkl. moms som screenshotet viser

Mvh
Stig

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-09 04:26

On 5 Jun., 10:45, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:

> [...]
> - og hvad der er + / - i mit firma er jo det samme som + / - i min
> egen privat økonomi - så vidt jeg har forstået?

Det er rigtigt at slut resultat, dig+din virksomhed er det samme, men
et virksomhedsregnskab er netop en isolering at et forretningsområde.

Du kan sagtens anvende din private konto - jeg mener blot det, at
bogføre 'som om' det er en pengeinstitut konto er forkert, for
indestående er jo ikke et aktiv i virksomheden.

Et regnskab dokumentere virkeligheden, og den er, at du tilfører
egenkapital når du afholder udgifter privat. Det er virksomheden
ligegyldigt hvor indskyderen (dig) har disse penge fra , om det er
bankkonto A eller B, for det vedrører indskyderen og ikke
virksomheden.

> [...]
> Behøves det er blive registreret på cvr. nummer? Jeg står jo som ejer
> af enkeltmandsfirmaet med CPR nummer. - Kan jeg slippe for gebyr så

Nej, jeg vil anbefale at du ikke har en bankkonto i dit regnskab, før
du evt. beslutter dig for at få en sådan. Det er lige meget om den er
på cpr eller cvr nummmer, bogføringsmæssigt.

Det der gælder, for en sådan konto, er at den viser pengeflow i
virksomheden alene.
Hvordan skulle saldoen ellers passe.

Hvis vi skal finde en enighed mellem din og min anskuelse, er det, at
jeg kalder den delmængde af dine bank transaktioner der vedrører
virksomheden for 'privatforbrug' - det er gængs praksis og det er
sådan det skal stå i balancen (årsregnskabet).

(jeg hat 100'vis af privatforbrug posteringer i min virksomhed - hver
gang jeg lægger ud, og når jeg mangler penge og hæver fra
virksomhedskontoen)

> Prøv at se min screenshot længere oppe. Er det korrekt hvad jeg har
> gjort? (SummaSummarum kom med indbyggede kontier)

Ja, den er god nok (det med bank har jeg omtalt)

> Super, og mange tak for hjælpen

Rart at få lejlighed at fortælle lidt.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-06-09 07:40

Mange tak for alt jeres hjælp.

Jeg er faktisk så heldig at have en ekstra bankkonto der bare står på
0kr,- med 25.000kr,- kredit (fra før mig og damen fik fælles konto).
Hvis jeg nu vil overføre 1.000kr,- fra vores fælles til
"firmakontoen", hvordan gøres det så?

Jeg har lige prøvet selv først:

http://makeitwork.dk/indskud.png

Er dette korrekt?
Og så efterfølgende, bogføre visitkortene som førhen?
(Starter et nyt regnskab)

Så vil der jo stå 950,50kr,- på firmaets konto efterfølgende.

Håber jeg har forstået bare en smule af det hele

Med venlig hilsen
Stig Sørensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-06-09 15:29

"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Mange tak for alt jeres hjælp.

>http://makeitwork.dk/indskud.png
>
>Er dette korrekt?

Et lille tip, til os der ikke er så skrappe til bogføring, og dermed alt det
med kredit og debit; Du kan indstille Summarum til kun at have en
beløbskolonne under "Funktioner" => "Indstillinger" => "Kasseklade". Hvis du
vælger "En beløbskolonne. Udgangspunkt i afstemingskonto" skal du blot
angive beløb med eller uden minus. Beløb der går ind i virksomheden er
positive, beløb ud af virksomheden er negative. Det er langt mere logisk og
til at forstå for de fleste

Fra : Stig Sørensen

Dato : 05-06-09 07:55

On Jun 5, 3:40 pm, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 0kr,-  med 25.000kr,- kredit (fra før mig og damen fik fælles konto).
> Hvis jeg nu vil overføre 1.000kr,- fra vores fælles til

Hov, det skal vel være omvendt.

Kredit 1.000kr,- Inskud kontant
Debit 1.000kr,- Bank

?

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-06-09 08:42

On 5 Jun., 15:54, Stig Sørensen <stig.soren...@gmail.com> wrote:

> Hov, det skal vel være omvendt.
>
> Kredit 1.000kr,- Inskud kontant
> Debit 1.000kr,- Bank
Ja - man skal lige vænne sig til det - og danne nogle regler oppe i
hovedet.

En debitor er en man låner penge til - eller et sted man anbringer
penge. Bank er en debitorkonto, at forøge dens positive størrelse, er
at debitere.