virksomhedsordning
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-09 07:53

Hvis man anvender virksomhedsordningen i år og venter med at udbetale
størstedelen af overskudet til sig selv til næste år, så har man vel reelt
taget forskud på at slippe for mellemskatten?

Inspireret af denne artikel:
http://epn.dk/samfund/arbmarked/article1703000.ece

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-05-09 08:49

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvis man anvender virksomhedsordningen i år og venter med at udbetale
> størstedelen af overskudet til sig selv til næste år, så har man vel reelt
> taget forskud på at slippe for mellemskatten?

Ja.
I praksis er er det nok de færreste selvstændige, der kan få privatøkonomien
til at hænge sammen, hvis de trækker så lidt ud af virksomheden i år.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-05-09 10:53

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> til at hænge sammen, hvis de trækker så lidt ud af virksomheden i år.

pfft, find den rigtige branche. Eller hav små nok udgifter.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-09 10:58

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> pfft, find den rigtige branche. Eller hav små nok udgifter.

Der skal nu nok alligevel et anseeligt beløb til for at det kan betale sig.

Fidusen havde nok været større, hvis man havde sparet op i virksomheden på
denne måde igennem flere år. Så kunne man med et snuptag spare 6% (efter
skat) af hele det opsparede beløb. Ikke dårligt. Man skulle bare have set
det komme

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-05-09 14:49

Uffe Kousgaard wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
>
> Der skal nu nok alligevel et anseeligt beløb til for at det kan betale sig.

betale sig? Du har vel ingen udgifter ved at vælge at udskyde
forbrug af penge?

Men ellers, antag at du tjener har et overskud på 500.000 i din
virksomhed ud over de penge du har trukket ud for at kunne spise.
6% af 500.000 er 30.000,-

Er det for lidt til at du vil smide dem væk?

> [...]
> skat) af hele det opsparede beløb. Ikke dårligt. Man skulle bare have set

Der er også nogen som har sparet op i virksomheden.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-05-09 16:13

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Der er også nogen som har sparet op i virksomheden.

Ja, i de sidste 15 år efter anbefaling fra revisoren, som dengang mente at
på et tidspunkt ville personskatten falde til samme niveau som den acconto
skat jeg har betalt i virksomhedsordningen. Mon ikke jeg kommer til at vente
længe endnu

Hele formålet med virksomhedsordningen er jo netop at man kan opspare
overskudet i virksomheden, og dermed slippe med at betale den lavere
virksomhedsskat. Sparer man ikke op i virksomheden kan jeg ikke se den store
fidus i at benytte virksomhedsordningen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-09 19:51

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message

> betale sig? Du har vel ingen udgifter ved at vælge at udskyde
> forbrug af penge?

Hvis man ikke anvender ordningen i forvejen, er det ikke nødvendigvis gratis
at lægge om. Man skal selv bruge tid på det, der skal måske en revisor ind
over m.m.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-05-09 11:13

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> pfft, find den rigtige branche. Eller hav små nok udgifter.

Øh, hvordan påvirker det hvor meget eller lidt jeg trækker ud af
virksomheden?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-05-09 14:47

Allan Soerensen wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
>
> Øh, hvordan påvirker det hvor meget eller lidt jeg trækker ud af
> virksomheden?

Små udgifter påvirker hvor lidt du behøver trække ud af virksomheden.

Nogle brancher tjener flere penge end andre brancher, og har derfor
et størrer overskud i virksomheden. Størrer overskud påvirker hvor
meget du kan trække ud af virksomheden. De penge du ikke trækker ud
i år kan du gemme til næste år.

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-05-09 16:06

> Små udgifter påvirker hvor lidt du behøver trække ud af virksomheden.

Aha, du mener små private udgifter. Jeg trode det var virksomhedens udgifter

De private udgifter skal dælme være små, og man skal vist leve udelukkende
af havregrød, hvis man trækker så lidt ud at man ikke skal betale mellemskat

> [...]
> et størrer overskud i virksomheden. Størrer overskud påvirker hvor
> meget du kan trække ud af virksomheden. De penge du ikke trækker ud

Ja, men det har da ingen indflydelse på hvor meget eller lidt du trækker ud
af virksomheden for at kunne leve privat, for dermed at slippe for
mellemskatten i år.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-09 19:56

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> De private udgifter skal dælme være små, og man skal vist leve udelukkende
> af havregrød, hvis man trækker så lidt ud at man ikke skal betale
> mellemskat

Det handler ikke om helt at slippe for mellemskat. Antag at overskuddet er 1
mio og man kan nøjes med at trække 300.000 ud til at leve for. Så kan
700.000 skubbes til beskatning til 2010, hvor man slipper 6% billigere. Det
er 42000 kr sparet (efter skat). Blot et regneeksempel.

Og kan man alligevel ikke undvære pengene i 2009, så kan de næsten lånes
billigere i banken. Eller i éns egen virksomhed..... (nok ikke lovligt).

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-05-09 08:37

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> af havregrød, hvis man trækker så lidt ud at man ikke skal betale mellemskat

hmm, jeg kunne nok godt, men okay, jeg bor også til leje og er alene
uden børn.

> Ja, men det har da ingen indflydelse på hvor meget eller lidt du trækker ud
> af virksomheden for at kunne leve privat, for dermed at slippe for
> mellemskatten i år.

Nej, men det er et beløb som du gemmer til senere. Desuden så hvis
folk ikke bruger virksomhedsskatte ordningen, så skal du jo betale
skat af hele beløbet.