guide til de gode, gamle spil, findes det?
Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 02-04-09 11:27

Når man har fundet frem til og fået installeret nogle gamle, typisk DOS
spil, er det et spørgsmål, om der måske findes et sted, hvor man i en GUIDE
har samlet oplysninger om brugen af forskellige spil ?

Jeg har fx nylig downloaded og installeret et klassisk spil "1830 Railroads
& Robber Barons", men ikke under Help el.lign. fundet en brugsanvisning med
evt. finesser for spillet.
Mvh
Gingko

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-04-09 11:54

In news:49d4921e$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
gingko (fjern NOSPAM) <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> typed:
> [...]
> Railroads & Robber Barons", men ikke under Help el.lign. fundet en
> brugsanvisning med evt. finesser for spillet.

Hvis du prøver at google på spillets navn vil du finde masser af links,
også med cheats and codes. Her er f.eks. ét af dem.:

http://cheats.ign.com/ob2/068/008/008401.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 03-04-09 10:45

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Hvis du prøver at google på spillets navn vil du finde masser af links,
> også med cheats and codes. Her er f.eks. ét af dem.:

Tusind tak Tove for dit gode svar, jeg har godt nok forsøgt mig med at
google på
spillets navn, det virker noget overvældende, måske fordi det er første gang
jeg forsøger mig med et gammelt spil i det hele taget, men direkte en
manual til det jeg søgte ("1830 Railroads & Robber Barons") fandt jeg altså
ikke, og så må jeg tilstå, at jeg ikke aner hvad "cheats and codes" betyder,
og at jeg så omend forgæves prøvede at finde ud af det, uden at få en kort
forståelig forklaring.

Jeg vil også takke Erik for din fine hjemmeside, hvori du både fortæller om
dit
interessante livsforløb samt gengiver en lang oversigt over steder med
relation til modelbaneteknik, det er jo en spændende livsinteresse, men
lige specielt mit spørgsmål om en bruger-manual til det spil, jeg som en
nybegynder
i spil, og her oven i købet et gammelt, klassisk DOS-spil ("1830 Railroads
& Robber Barons"),
søger efter, det synes jeg ikke, du rigtigt hjælper mig med, for godt nok
skriver du, at
der med de gamle spil i bedste fald kunne følge en manual, og det er fint
nok som
en historisk betragtning, men for mig er situationen nu den, at jeg i dag
tilfældigvis
finder ud af at downloade et gammelt DOS spil og nu gerne som en nybegynder
med spil
gerne vil prøve på at finde ud af, hvordan det skal spilles, altså en
bruger-manual, fordi jeg tænker,
at kan jeg finde ud af det, kunne det være en god begyndelse for at komme
videre.

Venlig hilsen
Gingko

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-04-09 10:52

gingko (fjern NOSPAM) wrote:

> [...]
> Railroads & Robber Barons"),
> søger efter, det synes jeg ikke, du rigtigt hjælper mig med, for godt

Jeg hjælper så meget jeg er i stand til. Det var nærmest et tip til at
du skulle søge efter en manual eller anden beskrivelse til spillet, man
kan nogle gange være heldig at finde sådan noget på internet.

Jeg har selv nogle gamle manualer til DOS-spil liggende, men har aldrig
haft det spil du nævner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-04-09 12:19

In news:49d5d99d$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> hvad "cheats and codes" betyder, og at jeg så omend forgæves prøvede
> at finde ud af det, uden at få en kort forståelig forklaring.

Cheats and codes betyder faktisk kun at det er "snydekoder" man kan bruge
for at opnå visse ting i spillet. Så vidt jeg kan se af de udenlandske
links, er det baseret på et brætspil hvor man nok skal have en smule
forstand på aktiehandel for at kunne komme videre og købe skinner, toge
o.s.v. for at udbygge sit imperium.

Jeg fandt faktisk en side med en manual (i pdf format på engelsk), men den
er så dårlig at man næsten ikke kan læse hvad der står fordi teksten er
udvisket og sort, så den er totalt ubrugelig.

Tror du ikke at du ligesom kan prøve dig frem ? Al begyndelse er jo svær
(siges der). Jeg savner faktisk også den tid hvor man kun kunne spille
DOS-spil, bl.a. Prince Of Persia, den brugte jeg godt nok mange timer på.

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 16:10

> [...]
> (siges der). Jeg savner faktisk også den tid hvor man kun kunne spille
> DOS-spil, bl.a. Prince Of Persia, den brugte jeg godt nok mange timer på.

Jeg vil så til enhver tid påstå at man får en milevidt bedre oplevelse ved
at spille Amigaversionerne (når det er muligt), fx er Prince of Persia altså
ganske markant pænere end DOS versionen, og det gælder vist uden undtagelse
samtlige de spil, der kom til begge platforme frem til 94-95.

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-04-09 16:22

In news:49d8ca02$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Kim2000 <kim2000@surfer.dk> typed:
> [...]
> Prince of Persia altså ganske markant pænere end DOS versionen, og
> det gælder vist uden undtagelse samtlige de spil, der kom til begge

Det har du sikkert ret i. Jeg kender desværre ikke meget til Amiga, jeg
havde "kun" min gode gamle pc'er, men man var jo heller ikke så forvænt
dengang.

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-04-09 12:49

gingko (fjern NOSPAM) wrote:
> [...]
> Railroads & Robber Barons", men ikke under Help el.lign. fundet en
> brugsanvisning med evt. finesser for spillet.

Mange gamle spil blev udgivet med trykt vejledning, og nogle endda med
en primitiv kopisikring hvor man skulle bruge oplysninger fra manualen
som kodeord. Nogle spil havde en kortfattet forklaring i en readme-file,
men det var først med Windows og pdf at omfattende dokumentation i
elektronisk form blev almindelig.

Fra : Hagar

Dato : 03-04-09 11:46

"gingko (fjern NOSPAM)" <exlibrisNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Railroads & Robber Barons", men ikke under Help el.lign. fundet en
> brugsanvisning med evt. finesser for spillet.

Har du prøvet den her side
http://www.abandonia.com/da/games/9559/1830+Railroads+%2526+Robber+Barons.html
der er et punkt der hedder manual & codes, det linker til en zip-fil

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-04-09 12:21

In news:49d5e8e8$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Hagar <nogo31@hotmail.com> typed:
> [...]
> der er et punkt der hedder manual & codes, det linker til en zip-fil

Det er netop den side jeg omtalte, og hvis du prøver at åbne pdf-filen vil
du forstå hvad jeg mener med ulæselig.

Fra : Hagar

Dato : 03-04-09 17:30

> Det er netop den side jeg omtalte, og hvis du prøver at åbne pdf-filen vil
> [...]

Det er dog ufatteligt at nogen ligger sådan en gang møg ud. Jeg havde ikke
set den før nu, og jeg må da give dig ret, det er noget skidt.

Hagar

Fra : JYH

Dato : 03-04-09 12:37

gingko (fjern NOSPAM) wrote:
> [...]
> Railroads & Robber Barons", men ikke under Help el.lign. fundet en
> brugsanvisning med evt. finesser for spillet.

GameFaqs er en god side til den slags:
Her er en FAQ/Guide
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/game/565036.html

her er snydekoder
http://www.gamefaqs.com/computer/doswin/code/565036.html

Her kan man finde pdf-manualer til masser af spil,
har dog ikke kunnet finde 1830... der.
http://www.replacementdocs.com/

Fra : gingko \(fjern NOSPA~

Dato : 05-04-09 15:05

Allerførst tak til jer alle sammen for de gode, belysende svar I har givet
mig på min forespørgsel om, hvorvidt der findes en GUIDE, dvs en
brugerguide, hvis man nu som en begynder synes det kunne være sjovt at
downloade et godt gammelt, klassisk spil, og hvor jeg tilfældigvis et sted
havde læst noget om "1830 Railroads & Robber Barons", hvis titel for mig
smagte af nostalgi og lige som de gamle 78 lakplader fik mig til at tænke på
de gode gamle dage.

Efter svar fra Tove udprintede jeg en 60 siders brugerguide, men selv om kun
noget af teksten i begyndelsen var ulæselig, syntes jeg alligevel ikke at
have lyst til at gå i gang hermed, det er da for meget at forlange af en
begynder, der for overhovedet at komme i gang med spillet først skal
installere og lære at bruge et program DOSBox0.72, som muliggør at en
nutidig computer kan omstilles til DOS for at kunne spille spillet, og uden
at maskinen tager skade af det, og sådan at man efter at have afsluttet
spillet smertefrit går tilbage til nutidens maskine.

Men jeg lærte da undervejs, hvad "cheats and cotes" betød, nemlig
snydekoder, men min konklusion er nu, at jeg ikke synes, "1830 Railroads &
Robber Barons" er et godt gammelt DOS-begynderprogram til et klassisk spil,
det opgiver jeg, og hvis nogen har et bedre forslag gerne til et gratis
program, vil jeg naturligvis blive glad for det.

Tilbage er så spørgsmålet, når nu vi taler om begynder-spil-programmer, og
gerne gratis, om der måske i dag findes et anbefalelsesværdigt, så kunne det
da godt nok være spændende at gå i krig hermed, men det skal ikke være et
online spil, men helst til kun en person, på computeren.
Her kan jeg ikke lade være med at nævne, at jeg nylig et sted fandt omtalt
"Full Spectrum Warrior" fra US Army, det var et gratis program, jeg blev
nysgerrig, fandt frem til det, installerede det, men da det tog over en time
at downloade, kom jeg til at tænke på, at dette måske heller ikke lige var
sagen for en begynder? I så fald vil jeg selvfølgelig også her
væretaknemmelig for et godt forslag, helst med mulighed for at kunne
downloade en lille brugervejledning til spillet. Jeg bruger Win XP, hvis det
ellers har nogen betydning.

Tak for alle jeres fine indlæg.
Venlig hilsen
Gingko

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 16:14

> [...]
> væretaknemmelig for et godt forslag, helst med mulighed for at kunne
> downloade en lille brugervejledning til spillet. Jeg bruger Win XP, hvis

www.miniclips.com , www.gratisspil.dk er jo altid gode steder, under Public
Domain kan du på min egen side finde en fremragende spilpakke med bl.a.
DX-Ball (men det er godt nok ikke strategi) og Super Mario. Det er bare at
hente pakken og trykke på ikonet. Så kan det ikke blive nemmere. På de to
links er det også bare at vælge spillet og så er du igang.

Fra : Kim2000

Dato : 05-04-09 16:15

Og linket til min side er www.damat.dk