Kan man aflive sin hund hjemme selv?
Fra : Morten P

Dato : 20-05-09 21:05

Er det muligt at aflive sin hund hjeem selv på en human måde?

Tænker det vil være en del behageligere for både hunden og jeg om vi var
hjemme.

Hvis det bare er en kanyle i blodåren er det jo enkelt nok, men kan man få
noget endnu enklere?

Fra : madsen

Dato : 20-05-09 21:21

du er da syg at du overhovedet kan finde på at tænke på selv at aflive din
hund, du skulle sgu slet ikke have lov til at have dyr

Fra : Morten P

Dato : 20-05-09 21:34

"madsen" <swille@dbmail.xx> wrote in message
> du er da syg at du overhovedet kan finde på at tænke på selv at aflive din
> hund, du skulle sgu slet ikke have lov til at have dyr

Kan man indstille til at fremtidige svar bliver rationelle, ikek
følelses-betonede og saglige?

Tak.

Fra : jopa

Dato : 20-05-09 21:54

"madsen" <swille@dbmail.xx> skrev

> du er da syg at du overhovedet kan finde på at tænke på selv at aflive din
> hund, du skulle sgu slet ikke have lov til at have dyr

Hvem, er lige syg i hovedet.?
Hvor skriver han at han selv vil gøre det ?

På landet er det ikke unaturligt at dyrlægen kommer forbi.
Problemet er så at han formentlig skal tage den med så den kan blive lavet
til hundefoder på Daka

En lille hund kan man nok begrave i haven, men mener der er regler for det.

Jeg selv har et par stykker liggende i min lille skov.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : madsen

Dato : 20-05-09 22:04

han skriver da tydeligt SELV

Fra : jopa

Dato : 20-05-09 22:09

"madsen" <swille@dbmail.xx> skrev

> han skriver da tydeligt SELV

Ja ser da at han skriver selv tilsidst.
Sorry.Sorry.Sorry.
Men jeg regner da med at man afliver dyr humant.
Enten ved dyrlæge eller jæger

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : madsen

Dato : 20-05-09 21:27

og det er sgu IKKE bare lige at give den en sprøjte i en blodåre, den 1.
sprøjte er for at bedøve hunden, derefter dår de en som de dør af lige i
hjertet

Fra : qfha

Dato : 20-05-09 14:36

On 20 Maj, 22:05, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:
> [...]
> hjemme.
>
> Hvis det bare er en kanyle i blodåren er det jo enkelt nok, men kan man få

Det er ikke noget du skal gøre forsøg med selv. Hunden har krav på en
værdig død, og det kan man ikke forvente, at en alm. hundeejer kan
give hunden. Kontakt din dyrlæge, og spørg om han kan komme hjem til
jer for at aflive din hund. Det er der flere dyrlæger som gør.
Alternativt, - og det bruger jeg selv, tager jeg hunden med i bilen og
holder udenfor dyrlægen. Han kommer så ud til bilen og giver hunden
noget bedøvende, og tilsidst den endelige sprøjte. Man opnår at hunden
er tryg i bilen, og ikke opfatter situationen. Jeg lægger et gammelt
tæppe i bunden under hunden, som den kan flyttes i. Jeg kører herefter
til kremering med hunden.
Har man haft hunden i mange år, synes jeg man skylder den at komme
pænt herfra.
Hvis det er et økonomisk spørgsmål, så vær ikke bange for det. Det
koster ikke meget at få aflivet en hund.
Jeg håber du får løst dit problem på bedste måde.
Mvh
qfha

Fra : Morten P

Dato : 20-05-09 22:13

> [...]
> noget bedøvende, og tilsidst den endelige sprøjte. Man opnår at hunden
> er tryg i bilen, og ikke opfatter situationen.

Ja det kunne være en mulighed...
Idag opdagede hun at "noget" ikke var som det skulle være da vi kørte derned
og hun peb bagi bilen og ville ikke ud af den da vi ankom og jeg kunne
simpelthen ikke gennemøre det.

Lige min kører ikke ud, så håbede man kunne få nogle bedøvende og fatale
kiks eller lignende.

Jeg tror jeg må vælge en variant og det er at gå ind og få den bedøvende og
så ud i bilen med hende og vente til hun sover og så klarer han resten
derfra.

Jeg har altid _troet_ jeg kunne sætte mig ind i folks situation når de
fortalte om at deres hund skulle aflives/var blevet aflivet, men nu hvor jeg
står i situationen ved jeg, at det har jeg på intet tidspunkt rent faktisk
kunnet!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-05-09 07:07

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Lige min kører ikke ud, så håbede man kunne få nogle bedøvende og fatale
> kiks eller lignende.

Så prøv at finde en anden dyrlæge der gør.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-05-09 11:44

> Så prøv at finde en anden dyrlæge der gør.
>
> Mvh Trine

Det vil jeg også anbefale.
To af mine tidligere hunde blev med 3 års mellemrum aflivet fredeligt og
harmonisk hjemme i køkkenet, efter at jeg selv havde givet dem
indsovningstabletterne, som jeg havde fået udleveret af dyrlægen.
De faldt stille og roligt i en dyb søvn, mens jeg sad ved siden af dem på
gulvet og fortalte dem, hvor glad jeg havde været for dem og de 12-13 år vi
havde haft sammen, og de reagerede overhovedet ikke, da dyrlægen ankom en
halv times tid senere og indsprøjtede aflivningsmidlet i en åre på forbenet.
Desværre gik det anderledes for den næste hund, der på grund af en akut og
meget smertefuld sygdom, måtte aflives på dyrehospitalet.
Jeg håber, at mine nuværende to hunde kan blive aflivet hjemme, når den tid
kommer, forhåbentlig først om mange år.

mvh Anelise

Fra : Hm

Dato : 21-05-09 16:10

> [...]
> fortalte om at deres hund skulle aflives/var blevet aflivet, men nu hvor
> jeg står i situationen ved jeg, at det har jeg på intet tidspunkt rent

Hej Morten
Ja, det er vigtigt at du får gjort det på den rigtige måde, så du ikke kan
bebrejde dig selv noget bagefter.

Jeg valgte en fremmed dyrlæge, spurgte om jeg kunne få et rum for mig selv,
så jeg kunne blive siddende ved hunden lige indtil jeg var klar til at
forlade den, og det har været den rigtig måde for mig, hvor jeg har fået
aflivet de sidste to schæfere på 14½ og 13½ år.

Hanne

Fra : Nana

Dato : 20-05-09 21:38

> [...]
> hjemme.
>
> Hvis det bare er en kanyle i blodåren er det jo enkelt nok, men kan man få

Lad være med at aflive selv. Det vil være dyreplageri, uanset hvad du finder
på.
Find i stedet en af de dyrelæger som er okay med at komme på hjemmebesøg og
aflive.

Fra : oz3bto

Dato : 20-05-09 21:39

> [...]
> hjemme.
>
> Hvis det bare er en kanyle i blodåren er det jo enkelt nok, men kan man få

Ja hvis man kan lokke dyrlægen med på den så kan man
Mener også at en jæger må aflive en hund .. De må ihvetfald med katte

Fra : jopa

Dato : 20-05-09 21:56

"oz3bto" <no@in.dk> skrev >
> Ja hvis man kan lokke dyrlægen med på den så kan man
> Mener også at en jæger må aflive en hund .. De må ihvetfald med katte

Jeg har da aflivet et par stykker senest min svigersøns, som han havde en
ide om at den skulle skydes medens den var på sin yndlings beskæftigelse,
altså med på jagt.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-05-09 10:40

On 20 Maj, 22:55, "jopa" <ad...@jp-webs.invalid> wrote:
> [...]
> ide om at den skulle skydes medens den var på sin yndlings beskæftigelse,

Nåja, så kan forsikringen også lige bidrage lidt til en ny ;)

Hilsen Kim

Fra : Ralph

Dato : 20-05-09 22:14

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at aflive sin hund hjeem selv på en human måde?

Gasning, det funker fint med mink, enten kuldioxid eller alm. udstødningsgas
fra en benzinmotor - men du kan jo nok ikke holde hunden "i hånden" mens den
udånder, det kunne jeg dog hos dyrlægen da Shaggy drog sit sidste åndedrag.
Men sådan er vi jo lidt forskellige.

--
Ralph

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-05-09 23:24

Ralph skrev:

> Gasning, det funker fint med mink, enten kuldioxid eller alm.
> udstødningsgas fra en benzinmotor

Jeg har fået at vide at individet der dør på den måde er ved bevidsthed lige
indtil det drukner af opkast i lungerne.

Ikke lige noget jeg ville vælge at gøre...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-05-09 20:40

"Hans Paulin \(6310\)" <me@privacy.net> writes:

> Jeg har fået at vide at individet der dør på den måde er ved bevidsthed lige
> indtil det drukner af opkast i lungerne.

Når man bliver udsat for gas som f.eks. CO eller CO2 sker der det, at
disse molekyler binder sig til hæmoglobinen i blodet i stedet for det
ilt man egentlig skal leve af. Ret hurtigt bliver man træt, mister
bevidstheden og til sidst dør man. Man oplever at blive træt og så er
det det. Netop derfor er gasulykker så farlige.

Men alligevel bør man sørge for at ens hund bliver aflivet hurtigt og
sikkert hos en dyrlæge.

Mvh Trine, der selv blev akut indlagt, sammen med Ellen på tre
måneder, på grund af kulilteforgiftning sidste sommer.

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-05-09 22:53

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> ilt man egentlig skal leve af. Ret hurtigt bliver man træt, mister
> bevidstheden og til sidst dør man. Man oplever at blive træt og så er

Den trafikkvæstede kat jeg aflivede med udstødningsgas brækkede sig (også).
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-05-09 07:53

> Den trafikkvæstede kat jeg aflivede med udstødningsgas brækkede sig (også).

Så er spørgsmålet jo om det var på grund af gassen eller kvæstelserne.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-05-09 08:02

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Så er spørgsmålet jo om det var på grund af gassen eller kvæstelserne.

Det ene ben var læderet; huden (ca. 8x3 cm.) var revet halvt af og hang ned.

Halen slæbte hen af jorden; jeg gættede den gang på at rygsøjlen var ramt.

Katten kunne dog gå - tilsyneladende uden problemer.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-05-09 08:10

> Det ene ben var læderet; huden (ca. 8x3 cm.) var revet halvt af og hang ned.
>
> Halen slæbte hen af jorden; jeg gættede den gang på at rygsøjlen var ramt.

Så ville jeg også brække mig af smerter!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-05-09 08:56

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Så ville jeg også brække mig af smerter!

Hvis man bliver ramt hårdt nok lægger man såmænd ikke mærke til det

Been there - tried that (bl.a. dobbelt kæbebrud, smadrede tænder,
brækket arm osv.)
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-05-09 10:06

Hans Paulin (6310) skrev:

Fik détte svar i dk.videnskab.sundhed:

news:4gpc159m08s9r8ss88jeg5qk4gm0j96pki@4ax.com :

"> Foranlediget af en tråd i dk.fritid.dyr.hund vil jeg godt høre om det er
> rigtigt at individer der omkommer på grund af udstødningsgas fra en
> forbrændingsmotor "drukner i deres egen opkast"?

Nja, mekanismem er primært kulilte (kulmonooxid) forgiftning, hvor
kulilten fortrænger ilt fra blodets hæmoglobin så der ikke kan længere
transporteres ilt rundt til kroppens organer og celler. Personen
bliver bevistløs og dør af iltmangel....

Men jeg skal da ikke udelukke, at nogle af de her personer kaster op i
forløbet. Hvis det sker på et tidspunkt hvor man er bevistløs og ikke
kan forsvare sine luftveje med hoste, så kan man sagtens 'drukne i sit
eget opkast'....

<mlr>"
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ralph

Dato : 22-05-09 17:33

> kan forsvare sine luftveje med hoste, så kan man sagtens 'drukne i sit
> eget opkast'....

Hvis det var tilfældet ville minkavlere næppe bruge den metode, det gælder
om at aflive dyrene hurtigst muligt, hvis de brækker sig, skider, bliver
agressive skader det pelsen og det er der ingen der er interesseret i. Af
samme grund har mink altid halm eller anden strøelse og så ville det jo være
direkte dumt at svine pelsen til igen efter mange måneder med halmstrøning.

--
Ralph

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-05-09 18:51

Ralph skrev:

> [...]
> strøelse og så ville det jo være direkte dumt at svine pelsen til
> igen efter mange måneder med halmstrøning.

Tjae, kan da godt være det er en "god" måde at aflive på

Havde for mange år siden en lærer der gassede sig i bilen og har - efter at
jeg hørte det dér med at drukne - altid overvejet hvordan hans sidste
minutter var (fuld bevidsthed mens han kvæles?).

Så dérfor er jeg måske noget farvet.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-05-09 22:33

> [...]
>
> Halen slæbte hen af jorden; jeg gættede den gang på at rygsøjlen var ramt.
>
> Katten kunne dog gå - tilsyneladende uden problemer.

Pudsigt nok, skal en kat være virkeligt alvorligt kvæstet, hvis den ikke
skal kunne finde kræfter til at slæbe sig hjem.

Men af uransagelige årsager, ikke for at søge hjælp hos sin ejer, da den
oftest gemmer sig, så alt tyder på, at den kun udfører dette kunstnummer,
for at få lov til at dø hjemme.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-09 22:37

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> den oftest gemmer sig, så alt tyder på, at den kun udfører dette
> kunstnummer, for at få lov til at dø hjemme.

Den kom faktisk til mig - det var ret tydeligt - det var som om den ville ha
hjælp og dét var så hvad jeg kunne give den (det er 28 år siden, og jeg var
ikke klogere)

Katten "fulgte med" et hus jeg havde lejet, sagde de tidligere lejere - den
klarede sig selv med mad (rotter?) - kun dens killing tog jeg mig af.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-05-09 22:43

> [...]
den
> klarede sig selv med mad (rotter?) - kun dens killing tog jeg mig af.

Jeg fandt min, ude i drivhuset, med et knust bagben....

Der havde den sikkert lagt i et par dage....

Jeg troede godt nok den var kaput, men dyrlægen fik den godt nok lappet
sammen.

Fantastisk hvad søm og skruer kan gøre

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-09 22:47

Benny Mortensen skrev:

> Fantastisk hvad søm og skruer kan gøre

Hatten af for dét!

Jeg ved du har brugt en del på dyrlægeregninger gennem tiden!

Hvordan gik det forresten med hende tæven I fik hjem hér for nylig?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-09 00:23

> [...]
>
> Jeg ved du har brugt en del på dyrlægeregninger gennem tiden!
>
> Hvordan gik det forresten med hende tæven I fik hjem hér for nylig?

Hej Hans

Det går faktisk rigtigt godt... Selv om vi selv, sommetider syntes, det er
lidt uretfærdigt, at de tre andre somme tider rotter sig sammen i mod hende

Godt hun ikke er pivet.... Men vi er jo nok nødt til at finde et nyt hjem,
da der jo sikkert snart kommer en anden, vi skal passe i 10 mdr...

Og 5 hunde, er jo nok lige i overkanten.... Selvom jeg da må indrømme, at
jeg mærker ikke megen forskel til daglig, om der er 3 eller 4....

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-09 01:01

Benny Mortensen skrev:

> Det går faktisk rigtigt godt...

Ok

> 5 hunde, er jo nok lige i overkanten.... Selvom jeg da må
> indrømme, at jeg mærker ikke megen forskel til daglig, om der er 3
> eller 4....

Der ryger bare lidt mere foder
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-05-09 07:37

> Ok

> Der ryger bare lidt mere foder
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Det kan jeg ikke engang påstå.... Da tøserne både er på slankekur
og diætkost.... Men kors dog hvor sådan noget skidt koster ))

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-05-09 07:46

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-05-09 08:51

In news:4a19d6d3$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> typed:

> Og 5 hunde, er jo nok lige i overkanten.... Selvom jeg da må
> indrømme, at jeg mærker ikke megen forskel til daglig, om der er 3
> eller 4....
>
> M.V.H....Benny..

Med det store hjerte du har når det gælder dyr, er jeg ikke i tvivl om at du
nok også skal klare den situation.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-05-09 07:47

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> typed:

> Med det store hjerte du har når det gælder dyr, er jeg ikke i tvivl om at

Hej Tove

Tja, jeg skal nu nok overleve, men det kunne jo være, mit stakkels postbud,
ville få nervøse trækninger igen

Sidste gang, var det jo så vidt jeg har forstået, udelukkende fordi der lige
for en kort, var kommet et plejebarn, som så pludseligt udviklede sig til,
at det var nogle bidske bæster og alt andet godt....

Vistnok mest, på grund af et stort mandfolk af et hjælpepostbud, som havde
en livlig fantasi... Og var af den opfattelse, at det kun var hans egne
store talenter, der gjorde at han ikke var blevet ædt... Hvilket til sidst
gjorde, at situationen til sidst, var lige ved at løbe helt løbsk, godt
hjulpet af en temmeligt hjernedød næstkommanderende oppe på posthuset.

Forresten, var det fremmede element i flokken jo faktisk, nok den mest
kendte hund her i gruppen... Nemlig Hans & Zophia's Blackie.... Og hele
gruppen må da indrømme.... Mere bidsk bæst findes da næsten ikke ))))

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-05-09 07:59

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> kendte hund her i gruppen... Nemlig Hans & Zophia's Blackie.... Og
> hele gruppen må da indrømme.... Mere bidsk bæst findes da næsten ikke

Hæ hæ

Sjovt du siger det - det er ikke 2 dage siden jeg sagde til Zofia at vi
har den mest brutale hund i hele Broager (Hun mente nu dog at der var
nogen der var værre )

Anledningen var den at jeg var gået ned til en nabo med bæstet; naboen bor
på en hjørnegrund med en del (fodgænger)trafik rundt om huset, hvilket
Blackie ikke er vant til. Samtidig har naboen en lille sød golden-tæve som
Blackie er glad for

Da de 2 første fodgængere så kom forbi fik de en ordentlig sviner gennem
hækken; men da først en anden nabo kom forbi med en notorisk bidsk hund var
Blackie for fuld speed på vej gennem hækken!

Min vært spurgte så osse om han altid opførte sig sådan, og dét får jeg så
nu herved bekræftet

Lige nu ligger han dog hér ved siden af mig stille og roligt og venter på
sin formiddagstur
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-05-09 09:17

> [...]
> nu herved bekræftet
>
> Lige nu ligger han dog hér ved siden af mig stille og roligt og venter på

He He.... Tja han kunne jo bare løbe ham træt først, og så slutte med at
give ham et kærligt lille nap i halen ))

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-05-09 09:50

Benny Mortensen skrev:

> He He.... Tja han kunne jo bare løbe ham træt først, og så slutte med
> at give ham et kærligt lille nap i halen ))

Ja, dét var måske en idé
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-05-09 22:39

> [...]
> hjemme.
>
> Hvis det bare er en kanyle i blodåren er det jo enkelt nok, men kan man få

Jamen teoretisk.... Ja det er muligt.....

Måden... Tja når først man har passeret alle de følelsesmæssige registre...

Så er måden egentligt underordnet.... Om det er en sprøjte,

Eller en økse i panden, eller hvad man gør....

Er det humant... Tja, hvis dyret dør straks, så er det vel humant.

Men om så det er dyrlægen der gør det, så er der altid nogen der misbilliger
det.

Folk er lige som Politikere.... De raser mod hunde, som de reelt mener burde
aflives, alle til hobe..

Og samtidigt råber de op om, at 50.000 hunde aflives årligt, hvor af de
fleste, nemt kunne undgås

M.V.H....Benny..

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-05-09 18:44

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in

> Er det muligt at aflive sin hund hjeem selv

Ja da.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/05/25/151315.htm?rss=true

--
/Frank