Første hund - hvad skal vi kigge efter?
Fra : jebir@jebir.dk

Dato : 01-05-09 09:08

Hejsa!

Vi (kæresten og jeg) har gennem længere tid snakket om, at det da
måske nok kunne være meget hyggeligt at kigge efter en hund

Desværre har vi boet i en lejlighed hvor vi ikke må have dyr, men
flytter pr. midt i maj til en anden, hvor dette er tilladt (Hunden er
ikke den primære grund til flytningen, så vi har ikke travlt med at få
købt en - vi vil gerne sætte os ind i tingene først).

Ingen af os har haft hund før (hverken som børn eller voksne), og vi
er derfor lidt på bar bund med hensyn til hvad vi skal kigge efter...

Vi kommer til at bo i en lejlighed på 1. sal (med store grønne områder
lige uden for), så vi vil gerne have en "mindre" hund - dog er vi ikke
umiddelbart til de helt små racer som chihuahua og mops

Min kæreste studerer, og jeg arbejder på døgninstitution og vil derfor
have meget skiftende arbejdstider (inkl. døgnvagter). Der vil derfor
være perioder hvor hunden vil skulle være alene hjemme (ikke
regelmæssigt - nogle gange vil det ikke være nødvendigt i en uge,
andre gange vil der være flere dage på en uge...)

Vi leder ikke efter en "vagthund", men mere end "hyggehund" - men er
selvfølgelig klar på luftning, træning osv
Desuden har vi ikke intentioner om at skulle på udstillinger mv.

Den må gerne være lærenem, da vi jo ikke har nogen erfaring med
træning af hunde (vi er dog selvfølgelig interesserede i at deltage i
evt. hvalpetræning o.lign.) Vi vil også gerne høre gode tips ift
træning mv.

Desuden må det gerne være en (forholdsvis) korthåret hund (Dette er
dog ikke på nogen måde afgørende!)

Nogen gode forslag til racer (gerne med lidt mere info end bare et
navn), henvisninger til sider der er gode at læse eller litteratur?

Vi har snakket med bekendte, som har nævnt om det måske ville være en
fordel at anskaffe sig en hund der måske er et års tid gammel frem for
en hvalp.
Det vil være muligt at finde en som er renlig og kan det grundlæggende
- men vi snakker lidt om, om ikke den tid der vil gå med at træne
hvalpen i disse ting er omtrent den samme tid som det vil tage at lære
den halvvoksne hund at tilpasse sig "vores" hverdag, når den har været
vant til noget andet?

Vi bor i Esbjerg, og regner med at skulle til Vejen og kigge om 14
dage når "Klubben for små selskabshunde" holder udstilling - men vil
der være mulighed for at få en sludder her, eller er det ren
konkurrence?

Lige en sidenote;
Vi har kigget en del på beagler - mest for sjov, men er enige om at de
lyder rigtig spændende. Dog ser det ud til at være en MEGET stor
mundfuld at lægge ud med, mht. opdragelse mv?

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-09 19:40

[...]

->
I kan få mindst lige så mange problemer med en ældre hund, om ikke flere
hvis den ikke kan tilpasse sig...

Kasper

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-09 19:46

jebir@jebir.dk writes:

> [...]
>
> Nogen gode forslag til racer (gerne med lidt mere info end bare et
> navn), henvisninger til sider der er gode at læse eller litteratur?

Min umiddelbare tanke er en Cavalier King Charles Spaniel. Det er en
lille selskabshund, der har en stor hunds sind. Altså ikke en lille
"wrif, wrif"-tingest. Her tænker jeg bl.a. på jeres naboer. Den fylder
ikke så meget i en lejlighed, som et skrummel som min newfoundlænder
gør, men den er lærenem og intelligent, så den skal have noget at
bruge hjernen til. Den kræver dog lidt pelspleje, men igen mindre end
mit skrummel.

Læs mere om den på Cavalierklubbens hjemmeside:
http://www.cavalierklubben.dk/, der kan I sikkert også finde
opdrættere nær jer, som I kan besøge og se racen på nærmeste hold.

> Vi har kigget en del på beagler - mest for sjov, men er enige om at de
> lyder rigtig spændende. Dog ser det ud til at være en MEGET stor
> mundfuld at lægge ud med, mht. opdragelse mv?

Ja, det skal nok også mest være for sjov. :) En beagle er intelligent,
selvstændig og får den først færten af noget, så ser I bare støvet.
Det er ikke en hund jeg ville vælge som første hund og slet ikke i en
lejlighed. Men skøn, det er den.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 02-05-09 09:30

> [...]
> http://www.cavalierklubben.dk/, der kan I sikkert også finde
> opdrættere nær jer, som I kan besøge og se racen på nærmeste hold.

Jeg var selv interesseret i en Cavalier king Charles spaniel, da jeg måtte
aflive den ældste af mine labber for 2½ år siden, men blev afskrækket af, at
de er disponerede for hjertesygdom, selv om jeg ved, at klubben gør et stort
arbejde for at undersøge avlsdyrene grundigt.

Jeg synes, det er rigtig godt, at I er så grundige med at høre jer for. Jeg
er sikker på, at udstillerne vil tage sig tid til at fortælle jer om
racen/racerne - når de _har_ været i ringen med deres hunde.
Og jeg er helt enig med jer i, at hvalpemotivation er et must.

Held og lykke med jeres kommende hvalp - og jeg mener også, at det er en
hvalp, I skal have, så I kan præge den, som I gerne vil have, den skal være.

mvh Anelise (labradorejer siden 1979)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-05-09 10:20

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> writes:

> [...]
> de er disponerede for hjertesygdom, selv om jeg ved, at klubben gør et stort
> arbejde for at undersøge avlsdyrene grundigt.

De fleste hunderacer har et eller andet man skal være opmærksom på,
men de fleste raceklubber gør hvad de kan for at avle sig ud af
problemerne og at undersøge alt godt. Og man kan jo selv sætte ekstra
krav til hvad man ønsker forældrene skal være undersøgt for.

Man skal bare også være opmærksom på at det ikke er alt man kan sikre
sig mod, f.eks. har Siri fået spondylose, men hunden kan også falde og
brække et ben eller blive påkørt. Så en sygeforsikring er en god ide!

Fra : oz3bto

Dato : 02-05-09 00:05

<jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis ingen af jer er hundevante så kan det ikke anbefales at få en
"genbrugshund" f.x. fra et internat

Af små lærenemme hunde kan da nævnes dansk/svensk gårdhund... Kvik fra
matador ligende hund (Kvik fra matador var dog en fox terrier men de ligner
hinanden meget)
Nemme at opdrage og extremt legesyge .. Dog en hund der hellere vil med
ejeren på job som at være alene hjemme

Af lidt større hunde finder man labradoren.. De vil dog gerne have en have
at boltre sig i

Div hyrdehunde kunne også være svaret men det SKAL aktiveres ret meget
specielt hvis de ikke har adgang til have og er som reglen meget
intiligente

Hunde og lejligheder uden have spiller altså ikke rigtig godt sammen

Fra : Ralph

Dato : 02-05-09 13:40

<jebir@jebir.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa!

Vi (kæresten og jeg) har gennem længere tid snakket om, at det da
måske nok kunne være meget hyggeligt at kigge efter en hund

----------------

Vores første(og anden) hund var CairnTerrier, de kom fra samme kennel, den
første var klog og lærenem og et meget stort ego (men hvad kan man forvente
når den dagligt jagede 40 tons lastbiler væk fra sit revir når de kørte
forbi ude på vejen og den - på den rigtige side af hegnet - gøede dem væk -
HVER GANG) Nummer 2 var ret alternativt begavet, men OGSÅ en sød hund.
Konklussion, søde lette hunde, men selv med samme mor kan de være meget
forskellige.

Lige nu har vi en lab/cocker som vi fik som et-årig, det kan ikke anbefales,
men hunden er sød og trofast mod "flokken"
+ en "ægte" riesenschnauzertæve, verden sødeste hund, men meget
tætknyttet/forelsket i mig, klog hund, men meget aktiv, så som
lejlighedshund - nej.

--
Ralph

Fra : battlefields

Dato : 02-05-09 15:18

[...]

Hej
Det lyder som en rigtig god ide at besøge en udstilling før I bestemmer jer.
Jeg vil blot gøre opmærksom på at der kommer en stor Kennel Klub-udstilling
også i Vejen d. 13.-14. Juni (alle racer begge dage). Her kommer der et lidt
større "udvalg" end den lille specialklubs udstilling.
Hilsen Vibeke

Fra : Leo

Dato : 02-05-09 20:13

Jeg vil anbefale at læse bogen

Forstår du din hund? af Anders Hallgreen inden i anskaffer jer en hund.

Den der med at anskaffe sig en hund som er 1år kan være noget af et valg, du
skal kende stedet hvor hunden har været, så du ved den har haft det godt, at
få en hund på 1 år eller mere fra et internat er da en mulighed, men som
sagt, du ved ikke hvad hunden har været udsat for.

Ligeledes skal i overveje at en hund jo snilt bliver 8-10 år, og inden for
de tidsrum kunne det jo være i ville have familieforøgelse, hvad så, skal
hunden så væk, eller vil i beholden den.

Hvad med ferie, tager i steder hen hvor hunden kan komme med ?, eller skal
den i pension.

Jeg skal ikke skræmme jer fra at anskaffe en hund, men at lade en hund være
alene i mere end 3-4 timer er efter min overbevisning ondt, hunden er et
flokdyr, og skal behandles som sådan, dig og damen bliver hundens flok

Men held og lykke til, med at udvælge en hund, også selv om jeg personlig
syns det er synd at have hund i en lejlighed.

Hygsom
Leo

Fra : Pwh

Dato : 03-05-09 18:31

Leo, skrev:

> [...]
> hund være alene i mere end 3-4 timer er efter min overbevisning ondt,
> hunden er et flokdyr, og skal behandles som sådan, dig og damen

Vil det så sige at normaltarbejdende hundeejere er onde ?
Mange får jo også en hund mere, det er det mest optimale.

> Men held og lykke til, med at udvælge en hund, også selv om jeg
> personlig syns det er synd at have hund i en lejlighed.

Hvorfor er det synd at have hund i en lejlighed ?

/Jens (med 2 hunde og hus med have)