Klokkeværk eller ikke klokkeværk ?
Fra : Ole S.

Dato : 20-04-09 21:21

Senarie: En lille to år gammel hund. ( Kryds mellem Dansk Svensk Gårdhund /
Labrador )
En stor hanschaefer , 11 måneder gammel.
Det er vores hunde og vi er glade for dem ,,
Nu er det bare sådan at den store hund er begyndt at rejse børster / tage
den lille hunds halve hoved ind i sin mund og knurre
ret vildt en gang imellem af den lille hund.Vi er klar på at de er ved at
ændre på hakkeordenen og nu siger min kone , at det er vigtigt
at den gamle (lille) hund stadig har magten ? Hun er bange for den store vil
slå den lille hund ihjel ? Hun foreslår (beordrer ) , at den store hund
eller den lille / begge hunde skal kastreres , for det skulle hjælpe rigtig
meget , siger hun ?
Hvad sker der egentlig med en hanhund,psykisk/fysisk , når den bliver
kastreret ? Gode råd er meget velkomne..

Mvh.

Fra : jopa

Dato : 20-04-09 21:59

"Ole S." <virkerikke@båt.hot> skrev
> [...]
> Hvad sker der egentlig med en hanhund,psykisk/fysisk , når den bliver
> kastreret ? Gode råd er meget velkomne..

Der sker stort set intet.
Dominans fjernes ikke ved at fjerne bollerne. Det er en skrøne.
Næ lad dem selv ordne rangordenen.
Du tror vel heller ikke på at din kone vil bestemme mindre hvis hun blev
steriliseret ?

Kender efterhånden en del schæferejere der fejlagtigt troede at kastration
ville hjælpe på deres dominante hunde, og der sker intet udover der sker en
ændring med deres stofskifte så de lettere bliver fede.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-04-09 21:24

jopa, skrev:
> "Ole S." <virkerikke@båt.hot> skrev
>
> Der sker stort set intet.

Vrøvl.

> Dominans fjernes ikke ved at fjerne bollerne. Det er en skrøne.
> Næ lad dem selv ordne rangordenen.
> Du tror vel heller ikke på at din kone vil bestemme mindre hvis hun
> blev steriliseret ?

Vrøvlet sammenligning.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 21-04-09 13:26

"Ole S." <virkerikke@båt.hot> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad sker der egentlig med en hanhund,psykisk/fysisk , når den bliver
> kastreret ? Gode råd er meget velkomne..

Jeg tror, at hvis mennesker begynder at blande sig i hundes indbyrdes
forhold, og forsøge at regulere i det, så opstår problemerne for alvor.
Hunde er nu engang bedst til at hitte ud af den slags selv - der er så meget
vi ikke ser og endnu mere, vi ikke forstår, når hunde kommunikerer med
hinanden. (Her taler jeg om to hunde i samme husholdning, som er normalt
fungerende).

Jeg synes i øvrigt, der er mange andre ting at se på, når det skal vurderes
hvorfor den unge hund laver numre med den lidt ældre.
Der er ikke kun rangorden og dominans i hundeverden

Kastration - jo det hjælper, hvis problemet har sin årsag i et for højt
testosteronniveau. Ellers hjælper det ikke noget.
En konklusion i februarnummret af Hund & Træning baseret på flere
undersøgelser omkring blandt andet aggression og neutralisering viser i
øvrigt, at kastration nok generelt er en rigtig dårlig ide, når det kommer
til adfærdsregulering.
Faktisk ligner det, at effekten er stik modsat det ønskede.

Interessant læsning, jeg gerne vil anbefale.

Connie

Fra : jopa

Dato : 21-04-09 15:09

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev

> Kastration - jo det hjælper, hvis problemet har sin årsag i et for højt
> testosteronniveau. Ellers hjælper det ikke noget.

Du er så fornuftig Connie og det du skriver er også min erfaring.

Som sagt gælder min erfaring kun schæfere, og kender flere gennem årene der
fejlagtigt troede at ale problemer kunne løses med kastration, men de blev
alle klogere.
Der sker intet psykisk med hunden hvis vi snakker dominans, og dominans er
nok rimeligt udbredt blandt unge schæferhanner.
Selv interessen for tæverne bibeholdes.
Næ lad dem beholde klokkeværket og så lad dem selv finde deres rangorden.
Det skal nok ende godt er jeg sikker på.
Kan godt være den lille gårdhund får et par på hovedet, men nok ikke
alvorligt.

--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-04-09 09:25

On 20 Apr., 22:21, "Ole S." <virkerikke@båt.hot> wrote:

> Hvad sker der egentlig med en hanhund,psykisk/fysisk , når den bliver
> kastreret ? Gode råd er meget velkomne..

Den bliver kedelig, halvfed og er mere disponeret for inkontinens i
høj alder.
Kastration som vidundermiddel i forbindelse med snart sagt alle slags
adfærdsproblemer er en gamel dyrlægeskrøne, som sikkert holdes i live
af dyrlæger der gerne vil tjene de penge.
Det kan godt være de lige skal have fundet ud af rangordenen, kan de
ikke finde ud af det, må en af dem i yderste konsekvens forlade
flokken. Der er mennesker der ikke kan med hinanden, og der er hunde
der ikke kan med hinanden. Det kan man ikke rette på med en skalpel.

Hilsen Kim

Fra : Pwh

Dato : 21-04-09 21:33

Kim Christensen, skrev:

> [...]
> flokken. Der er mennesker der ikke kan med hinanden, og der er hunde
> der ikke kan med hinanden. Det kan man ikke rette på med en skalpel.

Se det var mere fornuftig snak i mine ører.
Ser selv ingen probs i at en svagere og ældre hund skal give
"kronen" videre til den næste, det må værer jungleloven der gælder der
at det er den stærkeste der vinder.
Synes ikke i skal blande jer så længe der ikke flyder (for meget) blod.

Jeg fik selv min hanhund kastreret da jeg skulle have en tæve,
det har jeg fortrudt lige siden, og vil aldrig gører det igen.
Min Tæve er så også stereliceret, det har jeg så ikke fortrudt,
men det er en helt anden historie

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-04-09 15:03

Den 21-04-2009, skrev Kim Christensen:

> [...]
> flokken. Der er mennesker der ikke kan med hinanden, og der er hunde
> der ikke kan med hinanden. Det kan man ikke rette på med en skalpel.

Det er en rigtig god beskrivelse.
Kai