Græsmark: Behandling af.
Fra : Bjarne K.

Dato : 14-04-09 14:53

Har i hesteejere nogle tips til hvordan forbereder og vedligeholder en
eksisterende græsmark.

Jeg tænker her på ting som

Hvornår slippes hestene ind på marken ?
(Græsset skal vel have en vis højde inden der serveres)
Jeg har det problem for tiden, at græsset stadig ikke er ret højt. Jeg synes
dog, at det er synd for mine ulddyr, at de skal gå inde i dette gode vejr,
så jeg har sluppet dem løs på den ene mark. Jeg ikke ved om det vil skade
græsset (rødderne) på længere sigt, at der bliver gnavet i det på nuveærende
tidspunkt.

Er jeres marker permanente, eller omlægger i hver 2-3 år ?

Gødning:
Jeg plejer at smide lidt 21-3-10 på nuværende tidspunkt, hvormange gange
gøder i og på hvilke tidspunkter.
+ uldtotterne jo gøder løbende hele sommeren.

p.f.t

Bjarne K.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-04-09 16:01

"Bjarne K." <nej.niet@ni> wrote:

>Har i hesteejere nogle tips til hvordan forbereder og vedligeholder en
>eksisterende græsmark.

Jo da!

>Hvornår slippes hestene ind på marken ?
>(Græsset skal vel have en vis højde inden der serveres)

Her har hestene nu gået ude på en nedbidt mark fra sidste år. Vi serverer
wrap-hø i et stort "foderbrædt" for at fortynde det friske grønne græs.
Som sagt er græsset ultra kort og vil faktisk tage skade af at blive bidt ned,
men (se senere) gør det ikke så meget.

Normalt skal græsset være godt i gang for at tåle afgræsning, men for meget græs
giver tynd mave og fare for forfangenhed. Det har vi nu oplevet to gange.

>Er jeres marker permanente, eller omlægger i hver 2-3 år ?

Her bliver en græsmark maksimalt 3 år. Det fjerde år strør vi staldgødning ud
hele vinteren. Om foråret pløjes hele herligheden ned og der sås havre/byg/vikke
med græsudlæg som slås grønt og wrappes. Den græsmark hestene går på nu står for
tur den kommende vinter.

Vi har tidligere brugt blanding 22 til folde. Det blev anbefalet af vor
landbrugs-konsulent i tidernes morgen. Blanding 22 indeholder udelukkende
rajgræsser som er det eneste som heste ikke kan tåle. Så tak for rådet til den
kloge konsulent
Nu bruger vi "Solfaxi" hesteblandingen og det er stor lykke.
Det gror som bare f... og hestene er vilde med det. Ligeså rådyr og harer.

>Gødning:
>Jeg plejer at smide lidt 21-3-10 på nuværende tidspunkt, hvormange gange
>gøder i og på hvilke tidspunkter.

Gødningen er rigtig nok. 200 kg/ha. Udbringes lige inden græsset gror.

>+ uldtotterne jo gøder løbende hele sommeren.

NEJ DA !!! (HUH)

Du gør da folden ren med en pæretyv hver dag, forhåbentlig...?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-04-09 20:53

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> wrote in message
> [...]
> wrap-hø i et stort "foderbrædt" for at fortynde det friske grønne græs.
> Som sagt er græsset ultra kort og vil faktisk tage skade af at blive bidt

Hvad var det lige jeg skulle lægge mærke til senere ?

> Normalt skal græsset være godt i gang for at tåle afgræsning, men for
> meget græs
> giver tynd mave og fare for forfangenhed. Det har vi nu oplevet to gange.

Jep, har også købt noget wrap/hø til dem, og de får også stadig hver dag
fuldfodder og valset byg/havre

> [...]
> havre/byg/vikke
> med græsudlæg som slås grønt og wrappes. Den græsmark hestene går på nu

Det er kun den ene af mine to marker der kan omlægges, men den er vist ved
at være 3 år gammel, så jeg vil prøve at følge ovenstående.

> NEJ DA !!! (HUH)
>
> Du gør da folden ren med en pæretyv hver dag, forhåbentlig...?

Så skal jeg godt nok igang med pincettet, for det er jo får jeg har gående.
Til gengæld skifter jeg mark hver 3-4. uge.

Jeg er desuden igang med at lave en mark eller 2 mere.

Tak for alle tips.

Bjarne K.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 15-04-09 08:29

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Hvad var det lige jeg skulle lægge mærke til senere ?

At marken stod for omlægning alligevel...!

>Så skal jeg godt nok igang med pincettet, for det er jo får jeg har gående.

Næeh! Pæretyven gør skan også ret efter får. Også Alpakaer...!
Læs om "Alpacor" her: http://www.kusipaco.com
Der har de hele to pæretyve som bruges hver dag.

>Til gengæld skifter jeg mark hver 3-4. uge.

Ormeæg udklægges efter kun 3 dage, så foldskift for at bekæmpe indvoldsorm skal
dermed foretages hver 3. dag. Det er ikk' mange der har så mange folde

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-04-09 11:14

> At marken stod for omlægning alligevel...!

OK

> Næeh! Pæretyven gør skan også ret efter får. Også Alpakaer...!
> Læs om "Alpacor" her: http://www.kusipaco.com
> Der har de hele to pæretyve som bruges hver dag.

Jeg fandt lige en pæretyv på google, og det ser jo ret smart ud. Om ikke
andet kan jeg jo bruge det som undskyldning for at drøne rundt på min
"traktor"

> Ormeæg udklægges efter kun 3 dage, så foldskift for at bekæmpe indvoldsorm
> skal
> dermed foretages hver 3. dag. Det er ikk' mange der har så mange folde

Jeg spurgte i tidernes morgen manden vi købte vore første får af, om han
rensede markerne. Og selv om han har mange får, gjorde han det ikke.
Han sagde bare at en man skulle skifte mark hver 3-4 uge.

Vi har pt. 11 får, og har endnu ikke haft symptomer på
indvoldsorme/parasitter. (de sidste 4-5 år)

Jeg vil dog alligevel fluks spørge på et fåreforum, hvad andre gør.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-04-09 19:59

> [...]
> skal
> dermed foretages hver 3. dag. Det er ikk' mange der har så mange folde

Nå, jeg har fårelagt dit synpunkt på et fåreforum. Der var ikke nogle af dem
der skrev noget, der rensede deres marker for delfoler.

Den mest fremheskende mening var at i Hestefolk er for pylrede, eller har
for små marker. Der var også en der mente at i kun samlede pærene sammen,
fordi i så kunne sælge dem ude ved vejen som gødning

Jeg tror at jeg lader delfolerne ligge, men vil prøve at udvide mine marker,
så der er flere folde at skifte imellem.

Tak for hjælpen.

Bjarne K.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 21-04-09 06:37

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Nå, jeg har fårelagt dit synpunkt på et fåreforum.

Den var godt nok fåret !!!

>Den mest fremheskende mening var at i Hestefolk er for pylrede, eller har
>for små marker. Der var også en der mente at i kun samlede pærene sammen,
>fordi i så kunne sælge dem ude ved vejen som gødning

Eller osse tager vi problemet mere alvorligt. For nogen tid siden var der en
artikkel i Magasinet Hest omkring indvoldsorm. Artiklen var på hele 6 fulde
sider, skrevet af en professor på KVL der havde indvoldsorm som speciale.
Konklusionen var at den eneste måde at komme indvoldsorm til livs på fremover,
var at fjerne smittekilden = pærerne.

Nårh, ja. Så er der også lige det at vi hestefolk har dyret til det dør af
alderdom. Ko-folk bla.a. slagter dyret før "tid".

Det med at sælge hestegødning ved vejen kan kun lade sig gøre hvis prisen er
nul. I øvrigt en dårlig ide. Hestegødning er noget af det bedste og nemmeste man
kan have med at gøre når der skal gødes.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : liz

Dato : 16-04-09 06:42

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Gødningen er rigtig nok. 200 kg/ha. Udbringes lige inden græsset gror.

Hej Ole,

De 200kg/ha gødning der udbringes - er det kun på afgræsnings marker, eller
også for det græs som senere skal slås til wrap?
Min landbrugs konsulent siger 275kg/ha for afgræsning og hele 450kg/ha for
slæt!! Og så igen efter slæt - tror det var 275 eller deromkring. Der er
trods alt noget af en forskel, både pris og mængde mæssige.

Hilsen
Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 16-04-09 07:43

"liz" <lizbved1@mail.dk> wrote:

> [...]
>slæt!! Og så igen efter slæt - tror det var 275 eller deromkring. Der er
>trods alt noget af en forskel, både pris og mængde mæssige.

Jo, jeg glemte at fortælle at vi modtager tilskud for begrænset gødning / ingen
gift.

De tal du nævner er også hvad der fremkommer i mit markprogram fra Næsgård
(www.datalogisk.dk) , men med skelen til nævnte tilskud, har vi fundet ud af at
det er tilstrækkeligt med 200 - 300 NPK = 21.3.10 og så efter 1. slæt en gang
kalksalpeter, ikke over 200 kg/ha.

De reducerede mængder er for vore jorder (mose) tilstrækkeligt for et godt
udbytte til slæt og minimerer risikoen for at jorden bliver sur af for megen
gødning.

Nævnte mængder bruger vi KUN til slæt. Foldene til afgræsning gødes slet ikke
udover det der bliver tilført hvert 3. år ved omlægning og anvendelse af
foregående års opsamling af pæretyven samt vinterens mugning (og der er ikke så
lidt) ...

Fra : liz

Dato : 17-04-09 08:29

> [...]
> udover det der bliver tilført hvert 3. år ved omlægning og anvendelse af
> foregående års opsamling af pæretyven samt vinterens mugning (og der er

Hej Ole,
Okay tak. Det forklarer jo en hel del. "Desværre" skal jeg brug mere da
jorden er gammel hede opdyrket for ca. 50 år siden. Jorden variere fra
sandet bakker til lerholdig- og let muldjord på de fladeste stykker. Eneste
plusser er, at det bliver hurtigt tørre efter meget regn og at hestene tager
daglige sandbad.

Liz (som beder til vejrguderne om regn, nu at gødningen er spredt - og med 5
heste vant til mindst 2 ha. og nu "fængslet" på mindre end en ½)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-09 07:09

On 14 Apr., 15:53, "Bjarne K." <nej.niet@ni> wrote:
> Har i hesteejere nogle tips til hvordan forbereder og vedligeholder en
> eksisterende græsmark.
>
> Jeg tænker her på ting som
>
> Hvornår slippes hestene ind på marken ?

Vi slår ikke hø, men de kommer fra vinterfolden og over på
sommerfolden (hvor de går ude hele døgnet) nogenlunde samme tid som
der slåes hø.

> [...]
> græsset (rødderne) på længere sigt, at der bliver gnavet i det på nuveærende

Derfor en vinterfold

> Er jeres marker permanente, eller omlægger i hver 2-3 år ?

Vinterfolden er permanent græs, og opgivet som dette til EU.
Den anden fold er i omdrift og skal omlægges hver 5. år og giver
derfor fuld tilskud.

> Gødning:
> Jeg plejer at smide lidt 21-3-10 på nuværende tidspunkt, hvormange gange
> gøder i og på hvilke tidspunkter.

Ham som har forpagtet vores jord gøder det en gang med en standard
gødning som også bruges til korn, ved ikke hvor meget og hvilket, det
er med i forpagtningsaftalen.

> + uldtotterne jo gøder løbende hele sommeren.

Det kan vist ikke tælles med

--
Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-04-09 18:45

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
On 14 Apr., 15:53, "Bjarne K." <nej.niet@ni> wrote:

> Vi slår ikke hø, men de kommer fra vinterfolden og over på
> sommerfolden (hvor de går ude hele døgnet) nogenlunde samme tid som
> der slåes hø.

OK, mine får gidder ikke spise ret højt græs. Så når det gror allermest,
bliver jeg nødt til at slå det, næsten en gang om ugen. De kan ikke nå at
æde det.

> Jeg ikke ved om det vil skade
> græsset (rødderne) på længere sigt, at der bliver gnavet i det på
> nuveærende
> tidspunkt.

Derfor en vinterfold

Ja, jeg tror også jeg bliver nød til at lave, se de egentlige marker er i
tiptop stand, når fårene lukkes ud på dem'

> [...]

> Vinterfolden er permanent græs, og opgivet som dette til EU.
> Den anden fold er i omdrift og skal omlægges hver 5. år og giver

Jeg har kun 2,5 hektar, så det kan vist ikke betale sig at spekulere i
tilskud mm, jeg tænkte bare på om marken "ville have godt af" at bliver
omlagt efter en årerække.
Mine marker bruges kun til afgræsning

Men tak for hjælpen til alle

--

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-09 03:49

On Apr 20, 7:45 pm, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:

> Jeg har kun 2,5 hektar, så det kan vist ikke betale sig at spekulere i
> tilskud mm, jeg tænkte bare på om marken "ville have godt af" at bliver
> omlagt efter en årerække.
> Mine marker bruges kun til afgræsning

Det kan det nu godt, men det er vist for sent at indberette det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-09 06:20

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Det kan det nu godt, men det er vist for sent at indberette det.

Ansøgningsfristen er forlænget til 28/4

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-04-09 10:40

> Ansøgningsfristen er forlænget til 28/4
>
> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.soholm.com
> (Danmarks kedeligste hjemmeside)

Jeg har søgt lidt og fundet ud af at man kan få 500kr pr ha pr år, på
vedvarende marker. Er det det samme i er kommet frem til ?

Bjarne K.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-09 14:22

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote:

>Jeg har søgt lidt og fundet ud af at man kan få 500kr pr ha pr år, på
>vedvarende marker. Er det det samme i er kommet frem til ?

Ja, hvis dine betalingsrettigheder er til "Vedvarende græs".
Er dine betalingsrettigheder "Almindelige rettigheder" er det betydeligt mere.
Ka ikk husk hvor meget. Uanset hvad du dyrker på marken. Denne kunstige regel
blev indført i 2005. Dine rettigheder er derfor afhængige af hvad du fik tilskud
til i 2005.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-09 04:39

On 22 Apr., 11:40, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:
> "Ole Braad-Sørensen" <nos...@soholm.com> wrote in message

> Jeg har søgt lidt og fundet ud af at man kan få 500kr pr ha pr år, på
> vedvarende marker. Er det det samme i er kommet frem til ?

Det er vist rigtigt nok.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-09 11:55

On 22 Apr., 15:22, Ole Braad-Sørensen <nos...@soholm.com> wrote:

> Ja, hvis dine betalingsrettigheder er til "Vedvarende græs".
> Er dine betalingsrettigheder "Almindelige rettigheder" er det betydeligt mere.
> Ka ikk husk hvor meget. Uanset hvad du dyrker på marken.

Dette kræver så at græsset er i omdrift mener jeg, dvs. at den skal
såes med korn mindst hver 5. år.

> Denne kunstige regel
> blev indført i 2005. Dine rettigheder er derfor afhængige af hvad du fik tilskud
> til i 2005.

Og var der ingen beviser for omdrift i 2005 så kan man kun få for
vedvarende græs.
Sådan er det for vores ene ½ Ha vinterfold. De resterende 3½ Ha er i
omdrift og giver fuld tilskud.

Men tilskuddet for vedvarende græs stiger vist.
--
Christian

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-04-09 08:20

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Dette kræver så at græsset er i omdrift mener jeg, dvs. at den skal
>såes med korn mindst hver 5. år.

Nej. Der er ingen krav om "korn". Det skal "Dyrkes". De "Almindelige"
rettigheder kan desuden sælges som om det var obligationer. En anden uden
rettigheder kan således anvende dine rettigheder, hvis han selv ikke har
rettigheder til sin jord. Hvor længe dette cirkus kan leve er tvivlsomt.

>Men tilskuddet for vedvarende græs stiger vist.

Tilskuddet for vedvarende græs stiger gradvist og de almindelige falder til de
har samme værdi. (Sikke noget EU-rod)