hjælp! min datter skal giftes
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 10:59

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-09 11:03

<a> skrev i meddelelsen
news:4a0fdfd6$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Undskyld, jeg glemte teksten:

Af en eller anden grund kommer panikken op i mig når det gælder
bryllupper, især min datters. Hun skal giftes på Rådhuset med en mand
hun har boet sammen med et års tid. Hun er knap 20 år og jeg synes at
det er alt for tidligt før hun er færdig med en uddannelse, og jeg ser
skrækscenarier for mig hvor hun pludselig står som enlig mor, manden er
skredet eller måske død (han er temmelig meget ældre end hende) og uden
uddannelse.
Min kommende svigersøn er 17 år ældre end hende og på et tidspunkt vil
han måske ønske børn før han bliver for gammel og altså før hun færddig
en uddannelse. Hun derimod er knap færdig med studentereksamen (først
til sommer) og er yderst betaget af ham - det er hendes første virkelige
kæreste

Min kone siger at jeg alligevel ikke kan gøre noget ved det, da hun jo
er myndig, og det er jeg godt klar over, men alligevel har jeg ikke et
roligt øjeblik på grund af dette.

Nu er det jeg spørger om det er en almindelig følelse hos fædre (subs.
mødre) eller om der er andre der deler samme opfattelse?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-05-09 12:21

<a> writes:

> Nu er det jeg spørger om det er en almindelig følelse hos fædre (subs.
> mødre) eller om der er andre der deler samme opfattelse?

Min datter er 13 måneder, så der er længe til jeg står i den
situation. Men jeg kan godt følge dig. At blive gift som 20-årig med
en der er 17 år ældre efter kun et års bekendtskab lyder ikke
umiddelbart som en god ide. På den anden side var jeg selv 23, havde
ingen uddannelse, havde kun kendt fyren i knap to år. Vi er dog
lige gamle og har nu været gift snart otte år.

At få børn mens man er under uddannelse er ikke noget problem. Jeg har
selv fået Ellen mens jeg læste, begge mine svigerinder har fået to
børn under deres studie og flere veninder har gjort det samme. Så det
er ikke noget problem. Faktisk kan det være vældig praktisk, fordi man
så ikke bruger dagpengeretten, så faderen kan tage en hel masse barsel.

Jeg tror det eneste du kan gøre, er at være der for hende, hvis det
går galt. Hvis du begynder at forklare hende at hun begår en
fejltagelse, risikerer du bare at støde hende fra dig. Støt hende i
stedet for og sørg for at hun ved at hun altid kan komme til dig, hvis
der er noget hun har brug for at snakke om.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på Dear Abby, en amerikansk
brevkasse. Hendes svar ville have været at du først skulle snakke med
din præst om det, derefter skulle du have krævet at de modtog
førægteskabelig parterapi og sluttelig skulle der naturligvis skrives
en ægtepagt.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Marianne

Dato : 18-05-09 09:15

> [...]
>
> Nu er det jeg spørger om det er en almindelig følelse hos fædre (subs.
> mødre) eller om der er andre der deler samme opfattelse?

Jeg har selv i min ungdom igennem flere år haft en meget ældre kæreste, og
set i bakspejlet var det absolut ikke nogen god ide. Man mister IMO noget af
sin ungdom i den forstand, at man ikke gennemlever de unge års byggen
venskaber op, og det at lære at begå sig i samfundet generelt. Den ældre kan
jo det hele, og så er det jo nemmest bare at følge med der. Det resulteter
ofte ensomhed senere i livet.

Om hun kommer til at stå som enlig mor, er vel ikke så vigtigt. Tror du
ikke, hun ville kunne klare det? Sandsynligheden for at hun går fra ham, er
mange gange større end det modsatte Alene pga den udvikling, hun er inde
i, og som han (forhåbentligt) allerede har været igennem.

Om det er for tidligt? Ja, efter mine normer er det. Jeg er heller ikke
tilhænger af, at studerende får børn, før de er færdige med deres
uddannelse. Økonomisk og familiemæssigt er det enormt praktisk, men vil man
ud og rejse, arbejde en periode i udlandet, prøve karrieremuligheder af med
hvad dertil hører, så vil børn unægtelig være i vejen.

Men det kommer jo helt an på, hvad man vil med livet? Nogen kan sagtens
klare børn + studie og få en karriere begefter, men det er nok ikke det
almindeligste. Andre tager en uddannelse for at få adgang til en
arbejdsmarked, hvor de så fungerer fint i mange, mange år. Vil din datter
gøre karriere som kirurg, så gør hun det nok vanskeligt for sig selv, men
vil hun ha' en almindeligt 8-4 job, så betyder det ikke så meget.

Jeg er helt enig med din kone - du kan ikke gøre noget. Sig tillykke og støt
hende i hvad der måtte komme.

mvh
Marianne

Fra : marlene

Dato : 09-06-09 20:56

støt hende, vær der for hende, hvem ved om det overhovedet er nødvendigt at
tvivle.
du kunne jo også ende i den situation, hvor du ville gifte hende væk til
hvem som helst, fordi
tid og alder er rendt fra hende....spøg.

tror de fleste 20-årige er langt mere fornuftige end man regner med.
stol på hende og hendes valg.