16-årig og piercing
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 20:59

Må en 16-årig pige få lavet en piercing i tungen hvis forældrene forbyder
det? Jeg tænker på, hvem ejer pigens krop rent juridisk. Jeg er klar over at
hun ikke er myndig, men er der nogen som kan kaste lidt lys over det? Hun
skal jo ikke spørge om lov til at gå til frisøren og blive farvet lilla
eller klippet skaldet, men det forekommer mig at der er andre regler for
kropsudsmykning. En tungepiercing kan jo fjernes igen, så der sker jo ikke
den store skade, kan man sige.

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-05-09 06:32

Stone skrev:
> [...]
> kropsudsmykning. En tungepiercing kan jo fjernes igen, så der sker jo ikke

Indtil jeres datter bliver juridisk voksen, dvs. fylder 18 år, så kan I
træffe stort set alle bestemmelser, hvad angår jeres datters personlige
anliggender.

I kan fx bestemme, hvordan hun skal gå klædt, hvem hun må være sammen
med, hvornår hun skal være hjemme og sætte hende i gang med en bestemt
uddannelse. Det fremgår af § 2 stk. 1 i forældreansvarsloven, som
fastslår følgende:

Forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan
træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og
behov.

Men én ting er jura, noget andet "den praktiske virkelighed" - eller
hvad vi nu skal kalde det. Det bliver nemlig vanskeligt - for ikke at
sige umuligt - at gøre ret meget, hvis jeres datter på 16 år rent
faktisk får sat en piercing i tungen. Som forældre kan I ikke pille den
ud igen, medmindre I kommer på kant med den samme lov. Helt nøjagtig
lovens paragraf 2 stk.2, der bestemmer følgende:

Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for
sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden
krænkende behandling.

Eller sagt mere klart, så bliver I nødt til at affinde jer med det, vis
jeres datter trodser alle paragraffer og al indbyrdes snak og får en
piercing i tungen!

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-05-09 07:41

"Stone" <-> writes:

> [...]
> kropsudsmykning. En tungepiercing kan jo fjernes igen, så der sker jo ikke

Det er ikke ulovligt at pierce børn uden forældrenes tilladelse, men
et seriøst piercingsted ville ikke gøre det.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde