Fagforening
Fra : Ukendt

Dato : 15-05-09 19:45

Hej.

Jeg har ikke fundet en egnet gruppe, men prøver lykken her.

Jeg har en kæreste, der står i butik og er i HK. Hun overvejer at skifte
fagforening til et af de billigere fagforeninger.

Vi har diskuteret det lidt, davi er uenige, og jeg mener, at hun bør blive i
HK, der jo er indenfor hendes område.

Håber lidt I har gode svar på et par af de spørgsmål, som vi har stillet os
selv (nogle af dem er af generel karakter af ren nysgerrighed og ikke
omfattet af det konkrete tilfælde)

1. Kan man risikere at få en anden (lavere) løn ved at skifte fagforening
eller få færre feriefridage eller andre forringelser?
2. Kan en arbejdsgiver "tvinge" en til at vælge en bestemt fagforening (en
bekendt påstår, at han skal vælge en bestemt fagforening på den fabrik, han
er ansat.
3. Hvis løn, feriefridage og andet er det samme uanset fagforening, er det
så ikke hip som hap?

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-05-09 20:46

"Niels Ravn" <Nej tak> skrev i en meddelelse
> [...]
> han er ansat.
> 3. Hvis løn, feriefridage og andet er det samme uanset fagforening, er det
Det er lidt af et minefelt.
Du skriver at hun er i HK, så jeg antager at hun er funktionær.
Den bekendt fra spørgsmål 2 har desværre ret, da vi på trods af en
grundlovssikret foreningsfrihed, og på trods af en dom i Strasbourg,
stadigvæk har eksklusivaftaler. Jeg har selv erfaring med det, hvis jeg ikke
ville være med i HK, skulle jeg forlade arbejdspladsen. Spørgsmålet er
derfor om der foreligger en eksklusivaftale. Og selv det er ikke nok; der
har været flere tilfælde hvor en LO-fagforening bare lavede en blokade
indtil arbejdsgiveren makkede ret.

Det meste er reguleret via Funktionærloven, jeg ved ikke hvor ofte en
overenskomst lægger noget "oveni" de rettigheder man har iflg loven. Det kan
ihvertfald aldrig være ringere.

Husk lige at fagforening og a-kasse ikke nødvendigvis er det samme. Man kan
godt stå i fagforening og ikke betale til a-kasse (det er jo statens
"forsikringsordning") og det omvendte er også tilfældet.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 16-05-09 10:30

Nico de Jong wrote:
> Den bekendt fra spørgsmål 2 har desværre ret, da vi på trods af en
> grundlovssikret foreningsfrihed, og på trods af en dom i Strasbourg,
> stadigvæk har eksklusivaftaler.

Det er ikke korrekt. Folketinget vedtog i 2006 som en konsekvens
af dommen et forbud mod eksklusivaftaler.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Nico de Jong

Dato : 16-05-09 14:11

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Det er ikke korrekt. Folketinget vedtog i 2006 som en konsekvens
> af dommen et forbud mod eksklusivaftaler.

I teori måske, men jeg synes at kunne huske en blokade af (svjh) Nørrebro
Bryghus.
Se f.eks. http://epn.dk/samfund/arbmarked/article1207162.ece eller google
** "nørrebro bryghus" blokade **
Nico

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 16-05-09 15:43

Nico de Jong wrote:

> I teori måske, men jeg synes at kunne huske en blokade af (svjh)
> Nørrebro Bryghus.
> Se f.eks. http://epn.dk/samfund/arbmarked/article1207162.ece eller
> google ** "nørrebro bryghus" blokade **

Konflikten om Nørrebro Bryghus handlede ikke om medlemskab af
fagforening
men om indgåelse af overenskomst. Der er ikke forbud mod at alle ansatte
i et firma er omfattet af en kollektiv overenskomst med et fagforbund.
Forbuddet mod eksklusivaftaler sikrer dog, at de ansatte ikke behøver at
være medlemmer af det pågældende fagforbund.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-05-09 22:27

Niels Ravn <Nej tak> wrote:
> Hej.
>
> Jeg har ikke fundet en egnet gruppe, men prøver lykken her.

Ja det er jo mere et politisk spørgsmål, end det er noget andet..

Men.. Jeg mener at hvis man er et sted hvor der er en overenskomst, bør man
være medlem af den fagforening der er indgået overenskomst med.
Noget andet er prisforskellen på de etablerede og de gule den er reelt ikke
ret stor, husk at dit fagforenings kontingent er fradrags berettiget, så
hver krone en gul fagforening er billigere får du kun ca. 50 øre ud af..
Så er jeg slet ikke kommet ind på fagforeningernes evne til at supportere
deres medlemer, når der opstår problemer med arbejdsgiverne.

Det var mine tanker, men ja der er frit valg..

Husk, intet kommer af intet..
Man skal være stærk i troen for at stå uden for..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg