Spørgsmål om at starte egen virksomhed / s~
Fra : Kåre

Dato : 29-04-09 19:45

Hej

Håber det er rette gruppe...

Jeg er rimelig blank mht. det at være selvstændig, så jeg skal lige have
lidt hjælp:

Jeg har en ide om et produkt jeg gerne vil have udviklet. Det er ikke det
store problem.
Problemet er at jeg jo skal gå til et firma for at få udviklet produktet.
Samtidig skal jeg søge nogle midler igennem diverse fonde osv.
For at kunne søge midler og handle hos et firma som ikke umiddelbart handler
med private, så tænker jeg at det er bedst på en eller anden måde at starte
et en-mands firma.
Jeg er så i tvivl om hvad det betyder. Noget med at få et cvr. nummer ? Det
skulle åbenbart være let nok.
Hvad med moms-registrering? I første omgang bliver der ikke tale om nogen
indtjening, da første fase udelukkende går ud på at søge nogle penge, og få
udviklet protoyper til testformål.

Jeg håber der er nogle der lige kort kan fortælle hvad jeg bør gøre i denne
situation.

På forhånd tak!
Kåre

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-04-09 17:14

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> wrote in message

> Jeg er så i tvivl om hvad det betyder. Noget med at få et cvr. nummer ?
Det
> skulle åbenbart være let nok.
> Hvad med moms-registrering?

Det er stort set én og samme ting og ret enkelt at få.
http://virk.dk/myndigheder/EOGS/Startblanketten_momsregistrering_mv

> I første omgang bliver der ikke tale om nogen
> indtjening, da første fase udelukkende går ud på at søge nogle penge, og

> udviklet protoyper til testformål.

Det springende punkt er de udgifter (=underskud) du har i f.eks. 2009-10, og
ingen indtægter før f.eks. 2011. Vil SKAT acceptere at du trækker udgifter
fra 2009-10 fra indtægter i 2011 eller evt. trækker udgifterne fra i anden
indtægt du må have i 2009-10. Det skal du snakke med SKAT om. De vil se på,
om det virker seriøst, med indtægt for øje eller hobbybetonet m.v. Det lyder
seriøst, men hav alligevel SKAT med på råd. Deres (og Herrens) veje er
uransagelige!