regexp quantifiers som variabel?
Fra : Morten P

Dato : 10-05-09 06:55

Jeg har behov for at have f.eks. case insensitive match parametret i en
variabel.

my $quant = 'gi';
my $res = $str =~ /expr/$quant;

Jeg har forsøgt med diverse krumspring uden held, og er helst fri for
eval().

Kan det lade sig gøre?

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-05-09 09:20

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Jeg har behov for at have f.eks. case insensitive match parametret i en
> variabel.
>
> my $quant = 'gi';
> my $res = $str =~ /expr/$quant;

> Kan det lade sig gøre?

Ja. Du kan gøre det med (?imsx-imsx:pattern) konstruktionen, hvor
bogstaver mellem ? og : opfattes som flag.

//Makholm

Fra : Morten P

Dato : 11-05-09 08:14

> Ja. Du kan gøre det med (?imsx-imsx:pattern) konstruktionen, hvor
> bogstaver mellem ? og : opfattes som flag.

Den forstår jeg ikke!
Og kan slet ikke få det til at fungere

my $str = 'abc';
my $res = $str =~ /ABC/(?i:);

Hvad er den korrekte syntaks?
(Og hvad hedder konceptet?)

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-05-09 10:10

> Den forstår jeg ikke!

> Hvad er den korrekte syntaks?

Det skal indgå som en del af dit regulære udtryk, hvor den del som
flaget skal virke på er 'pattern'. Det er beskrevet i 'perldoc perlre'
som tredje mulighed under overskriften 'Extended Patterns'. Kaldes
normalt for 'non-capturing parentheses'

Når jeg nu læser dokumentationen, så virker det mere indlysende at
bruge muligheden for 'embedded pattern-match modifiers' beskrevet lige
før. Der er også næsten et skeempel der er tæt på hvad du
efterspørger.

//Makholm