Fjernskrivebord med ipv6
Fra : Leif Neland

Dato : 21-05-09 10:16

FUT: dk.edb.netvaerk

Kan man nå et fjernskrivebord med ipv6?
Jeg har en ipv6-tunnel sat op direkte til min maskine på arbejdet; mit
hjemmenetværk er ipv6-enabled.

Jeg kan telnette til maskinen med ipv6, men kan ikke få forbindelse til
fjernskrivebord på XP via ipv6.

Fra lokalnettet kan jeg tale ipv4 med fjernskrivebordet.

Før jeg begynder at rode for meget med firewall etc, vil jeg lige sikre
mig at fjernskrivebordsserveren på XP overhovedet forstår ipv6.

Klienten her på vista brokker sig ihvertald ikke, når jeg giver den en
ipv6-adresse, hverken som navn eller i hex.

Leif

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-05-09 16:31

Leif Neland wrote:

> [...]

Hvilket problem løser du med ipv6 som du ikke kan løse med ipv4?

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-09 21:05

Peter Larsen skrev:

> Hvilket problem løser du med ipv6 som du ikke kan løse med ipv4?

Jeg får forbindelse til maskinen.
Som sagt kan jeg telnette ipv6 til den bag nat, hvilket jeg ikke kan med
ipv4.

Men altså ikke fjernskrivebord.

Leif

Fra : Jens

Dato : 24-05-09 12:58

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvilket problem løser du med ipv6 som du ikke kan løse med ipv4?

Behøver han at løse et problem. Kunne det tænkes at han bare ønsker at
udvide sine kompetencer, hvorfor han måske bare leger med IPv6 for at lære
mere ?

Jens

Fra : Peter Larsen

Dato : 24-05-09 17:52

Jens wrote:

> [...]

I sammenhængen ville jeg bare så gerne forstå fordelen, det at lege er en
ikke uvæsentlig ting!

Det undrede mig bare at han valgte at løse dette sådan, men jeg vil jo også
gerne forstå om det er noget, jeg selv skal til at sætte mig ind i. Mit
umiddelbare indtryk var at jeg ikke kunne se, hvordan det kunne være den
enkleste løsning og i produktivitetssammenhæng er den enkleste løsning ofte
at foretrække.

Tak for din feedback Jens, og også tak til Neland for hans kommentar.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-05-09 19:10

On Thu, 21 May 2009 11:15:58 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> Kan man nå et fjernskrivebord med ipv6?

Jeg prøvede lige fra en Windows 7 til en Windows XP, og det virkede
ikke med en IPv6-adresse, mens det virkede fint med IPv4. Netstat
viser også, at maskinen ikke lytter på 3389/tcp på IPv6 men kun på
IPv4.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 24-05-09 10:04

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
> ikke med en IPv6-adresse, mens det virkede fint med IPv4. Netstat
> viser også, at maskinen ikke lytter på 3389/tcp på IPv6 men kun på

Kan man i software sætte noget op, der lytter på 3389/tcp6 og forwarder
til 3389/tcp4?

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-09 08:24

On Sun, 24 May 2009 11:03:43 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

> Kan man i software sætte noget op, der lytter på 3389/tcp6 og forwarder
> til 3389/tcp4?

Sådan noget 6-til-4 NAT er der en RFC på (NAT-PT, RFC2766), men det er
deprecated i RFC4966. Det forhindrer naturligvis ikke noget software i
at implementere det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-05-09 19:30

On Sat, 23 May 2009 20:09:56 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> ikke med en IPv6-adresse, mens det virkede fint med IPv4. Netstat
> viser også, at maskinen ikke lytter på 3389/tcp på IPv6 men kun på
Mon ikke dette er årsagen?
http://internecine.eu/systems/windows_xp-ipv6.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-05-09 19:43

On Sat, 23 May 2009 20:30:02 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Mon ikke dette er årsagen?
> http://internecine.eu/systems/windows_xp-ipv6.html

Nej, min XP-maskine kører naturligvis IPv6.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/