newbie: udnytte wireshark til hjemmebrug
Fra : mr.komt

Dato : 09-05-09 16:33

Hej,

Nogen der kan fortælle mig om jeg kan bruge wireshark til at detektere
malware/virus og den slags?

Fra : Michael Weber

Dato : 09-05-09 17:25

mr.komt wrote:
> Hej,
>
> Nogen der kan fortælle mig om jeg kan bruge wireshark til at detektere
> malware/virus og den slags?

Programmet kan fortælle dig noget om trafikken til/fra computeren,
men det er ikke et decideret malware/antivirus-program.

Så hvis du i forvejen kender til den normale trafik,
vil du med wireshark, kunne se det, der falder udenfor
"normalen". Men det kræver så, at du selv holder øje med
trafikken.

Prøv f.eks. at filtrere på http mens du besøger f.eks. dr.dk.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.

Fra : mr.komt

Dato : 09-05-09 18:53

Michael Weber wrote:

> [...]
> trafikken.
>
> Prøv f.eks. at filtrere på http mens du besøger f.eks. dr.dk.

Hvad nu hvis jeg downloader et program. Starter wireshark op. Kan jeg få
wireshark indstillet til kun at lytte på om den pågældende exe-fil
kontakter nogen internet-adresser? Hvis ja, indstilles wireshark til
dette og programmet startes op.

Hvordan gør man?

Problemet er at pt. kommer der ufatteligt mange uoverskuelige ting ind.

Fra : Michael Weber

Dato : 09-05-09 19:50

mr.komt wrote:

> Hvad nu hvis jeg downloader et program. Starter wireshark op. Kan jeg
> få wireshark indstillet til kun at lytte på om den pågældende exe-fil
> kontakter nogen internet-adresser?

Det mener jeg ikke wireshark kan.

Måske den funktionalitet allerede er indbygget i
dit OS.

Hvad OS bruger du?

Hvis du bruger Windows kan du måske bruge TCPView:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437.aspx

fra Sysinternals hjemmeside:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/default.aspx

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.