Een udbyder til kombiløsning?
Fra : Henning

Dato : 27-04-09 16:53

Vi søger en udbyder, helst een som kan tilbyde det hele - mobil
bredbånd, mobiltelefoni og fastnetnummer - alt sammen uden fast linie!

En "ældre medborger" er efterhånden mere på landet og hos familie end
hun er i sin lejlighed.
Pt. har hun en 2Mbit hos CyberCity med ip-telefoni. Fastnettelefonen
er konstant viderestillet til mobiltelefon.
Hun vil gerne have en mobil løsning, som kan bruges over det hele -
kan det lade sig gøre? Hun vil nødig af med sit fastnetnummer, som har
fulgt hende i ~50 år.
Umiddelbart er Sonofon/Cybercity de eneste der kan "parkere"
fastnetnummer uden der er brug for en fast linie til den? Men deres
mobile bredbånd er bare for dyrt Hos www.oister.dk kan vi få 2Mbit
itl 169,- uden databegrænsning, hvor det hos CC koster 199,- for
1Mbit.

Nogle forslag? Eller skal jeg bare få hende overbevist om, at
fastnetnummer er så meget last century

Fra : Ole C

Dato : 27-04-09 18:13

Henning skrev blandt andet:

> [...]
> 1Mbit.
>
> Nogle forslag? Eller skal jeg bare få hende overbevist om, at

Ikke til megen konkret hjælp - men til orientering:
Jeg er midt i et eksperiment med at få ip-telefoni til at virke med 3's
Easynet (med trådløs router Huawei E960).
Indtil videre går det ikke så godt Vi er dog usikre på om ikke der er
fejl på den telefonadapter (SPA2102) der fulgte med ip-telefonabonnementet -
og venter på at få en ny tilsendt. Først når den er afprøvet, kan jeg give
en endelig tilbagemelding....

--
vh
Ole C

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-09 12:19

On 27 Apr., 19:13, "Ole C" <m...@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]
> og venter på at få en ny tilsendt. Først når den er afprøvet, kan jeg give

Hvorfor ikke bruge den adabter der er indbygget? Kan jo evt være fordi
den er opsat med port settings så det virker med den indbyggede
telefonadabter..

Men ud over det, var det jo ikke sådan en router løsning der skulle
bruges for den er jo ikke særlig mobil?!

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-04-09 19:46

Bjarke Hansen wrote:
> Hvorfor ikke bruge den adabter der er indbygget? Kan jo evt være fordi
> den er opsat med port settings så det virker med den indbyggede
> telefonadabter..

Der er tale om almindelige talekald via mobilnettet, ikke VoIP, det
kunne være en årsag. ;)

> Men ud over det, var det jo ikke sådan en router løsning der skulle
> bruges for den er jo ikke særlig mobil?!

Kommer an på hvilke krav man stiller. Hvis det er acceptabelt at skulle
have routeren med og have et 220v stik til rådighed, så er det vel intet
problem? (Ud over det med fastnet nummeret)

- Chano Andersen.

Fra : Ole C

Dato : 27-04-09 20:18

Bjarke Hansen skrev blandt andet:

> Hvorfor ikke bruge den adabter der er indbygget? Kan jo evt være fordi
> den er opsat med port settings så det virker med den indbyggede
> telefonadabter..

Hvis du kan fortælle mig hvordan jeg får adgang til den indbyggede adapter,
så hører jeg meget gerne om det...

> Men ud over det, var det jo ikke sådan en router løsning der skulle
> bruges for den er jo ikke særlig mobil?!

Jeg ved kun, at der i det oprindelige indlæg stod "....er efterhånden mere
på landet og hos familie end hun er i sin lejlighed" - og at hun ikke er
tilbøjelig til at opgive sit fastnetnummer. Ikke noget om at hun konstant er
på farten.

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 27-04-09 21:04

> [...]
>tilbøjelig til at opgive sit fastnetnummer. Ikke noget om at hun konstant er

Rigtigt - men hun vil gerne kunne fanges på sit fastnetnummer,
hvadenten hun er hjemme, i sommerhus eller andre steder. En
viderestilling til mobil fungerer fint nu, men det kræver stadig en
form for fastnetabonnement, og det var det vi gerne ville spare væk

Fra : Ole C

Dato : 27-04-09 21:44

Henning skrev blandt andet:

> [...]
> viderestilling til mobil fungerer fint nu, men det kræver stadig en
> form for fastnetabonnement, og det var det vi gerne ville spare væk

OK.
Men et fastnetabonnement kan erhverves til en brøkdel af den pris, som TDC
vil have. For eksempel giver jeg 20 kr. pr. måned for mit ip-abonnement hos
Telsome - og jeg kan viderestille til hvilket som helst nummer efter eget
valg. Telsomes dagtakst til mobiltelefoner er dog noget pebret, så det vil
nok kunne betale sig at shoppe lidt rundt blandt ip-selskaberne.
Konklusionen er, at det ikke behøver at koste hende en herregård, at beholde
sit fastnetnummer og få det viderestillet til mobilen.
Mig bekendt er det indtil videre kun Sonofon der "overfører" sit
fastnetnumre til mobiltelefon. Det foregår dog i princippet på samme måde,
som det ovenfor beskrevne. Det er ret dyrt - og der er ikke tale om en
"ægte" portering af fastnetnummeret til mobiltelefonen.

--
vh
Ole C

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 16:25

On Mon, 27 Apr 2009 22:44:19 +0200, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]
>valg. Telsomes dagtakst til mobiltelefoner er dog noget pebret, så det vil

Men ikke desto mindre kræver det, at du har en fast internet-linie?

Fra : Ole C

Dato : 28-04-09 22:35

Henning skrev blandt andet:

> Men ikke desto mindre kræver det, at du har en fast internet-linie?

Ja, det er jo det jeg er i gang med at afprøve - jvf. tidligere indlæg

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-04-09 19:42

Ole C wrote:
> Ikke til megen konkret hjælp - men til orientering:
> Jeg er midt i et eksperiment med at få ip-telefoni til at virke med 3's
> Easynet (med trådløs router Huawei E960).

Jeg har selv testet det med en softphone og et E270 modem, i
erhvervsudgaven. (Op til 7.2mbit) Det virkede fint på turen mellem
Odense og Nyborg, kort efter Nyborg ryger nettet, og kommer først igen i
Korsør, hvorfra jeg i hvert fald kunne tale til omkring Slagelse. (Og
der afsluttede jeg så samtalen. ;) )

Så generelt er det ikke et problem med IP telefoni og 3's løsning.

Problemet kan dog være routeren.

- Chano Andersen.

Fra : Ole C

Dato : 27-04-09 20:22

Chano Andersen skrev blandt andet:

> [...]
> Slagelse. (Og der afsluttede jeg så samtalen. ;) )
>
> Så generelt er det ikke et problem med IP telefoni og 3's løsning.

Det har du tidligere skrevet i dk.teknik.telefoni.ip - og det lagde jeg mig
på sinde.

> Problemet kan dog være routeren.

Jae - eller telefonadapteren, som jeg tidligere skrev, at vi har mistanke
til. Tilfældigt opdagede vi nemlig, at hvis man tager strømmen fra den og
tilslutter den igen, så virker det hele et stykke tid - dog ikke helt
perfekt.
Men det skulle blive afklaret i løbet af få dage, når den nye adapter kommer
i bhus.

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-04-09 07:39

Ole C wrote:
> [...]
> mistanke til. Tilfældigt opdagede vi nemlig, at hvis man tager strømmen
> fra den og tilslutter den igen, så virker det hele et stykke tid - dog

Lyder umiddelbart som det vi hos os kender som "CyberCity problemet" det
handler om at CyberCitys ZyXel router tror den kan rette SIP pakkerne
korrekt, det kan den bare sjovt nok ikke. Slår man SIP understøttelsen i
routeren fra, så virker det meget bedre.

Ved jo så ikke om du har samme problem, men det er samme symptomer,
lader det til.

> Men det skulle blive afklaret i løbet af få dage, når den nye adapter
> kommer i bhus.

God fornøjelse.

- Chano Andersen.

Fra : Ole C

Dato : 28-04-09 08:02

> [...]

> pakkerne korrekt, det kan den bare sjovt nok ikke. Slår man SIP
> understøttelsen i routeren fra, så virker det meget bedre.

Lyder interessant.
Hvordan slår I SIP-understøttelsen fra? - og tror du det kan gøres på samme
måde i Huawei'en?

> Ved jo så ikke om du har samme problem, men det er samme symptomer,
> lader det til.

Ja, du har jo erfaringen....

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-04-09 17:50

Ole C wrote:
> Lyder interessant.
> Hvordan slår I SIP-understøttelsen fra? - og tror du det kan gøres på
> samme måde i Huawei'en?

Vi gør det ikke, vi vejleder brugerene.

Men først hopper man i kommando mode på routerens telnet interface.
Derefter skriver man blot
ip nat service sip active 0
og det er slået fra.

Det virker nok næppe på Huawei'en. Men der er sikkert noget lignende.
ZyXel kalder det SIP ALG, andre udbydere kan kalde det noget andet.

Du kan også prøve at skrifte porten dit udstyr benytter til SIP.
(Normalt er det indstillet til 5060) Det kan være det forvirrer
Huawei'en nok til at den holder nallerne væk, hvis den da overhovedet
piller.

> Ja, du har jo erfaringen....

Tja, har f.eks. selv Cybercity som ISP, og VoIP til fastnet. ;)

Bruger dog en snom 360'er og CyberCity's ZyXel router til formålet.
(Jeps, man kan sætte alternative udbydere op i ZyXel'en fra Cybercity,
men den mister dog ofte forbindelsen.)

- Chano Andersen

Fra : Ole C

Dato : 28-04-09 22:37

Chano Andersen skrev blandt andet:

> (Jeps, man kan sætte alternative udbydere op i ZyXel'en fra Cybercity,
> men den mister dog ofte forbindelsen.)

Også hvis SIP ALG er slået fra?

--
vh
Ole C

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-04-09 20:58

Ole C wrote:

> Også hvis SIP ALG er slået fra?

Ja, de to ting har intet med hinanden at gøre.

- Chano Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-04-09 21:47

Henning skriver:

> Vi søger en udbyder, helst een som kan tilbyde det hele - mobil
> bredbånd, mobiltelefoni og fastnetnummer - alt sammen uden fast linie!

Man kan få sit fastnetnummer flyttet til et mobilabbonnement. Det var de
2 af fluerne med et smæk.

Så skal hun blot have en mobil bredbåndsløsning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus H

Dato : 27-04-09 22:10

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:jdkbv4lcf1edmre883keac223ed49kc85k@4ax.com...
> [...]
> 1Mbit.
>
> Nogle forslag? Eller skal jeg bare få hende overbevist om, at

Klaus H

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-09 16:11

> Nogle forslag? Eller skal jeg bare få hende overbevist om, at
> fastnetnummer er så meget last century

Hun kan vel bare parkere sit telefonnummer hos en IP udbyder der tilbyder
viderestilling ?
Så koster det hende godt nok stadig penge når nogen ringer til hende på det
gamle nummer, men det er ikke anderledes end nu hvor hun hat viderestillet
sit fastnet.

Jeg bruger ofte viderestillingen på et viptel no-fee abb. Det koster
selvfølgelig lidt i flytning, men derudover kommer det kun til at koste
hende for samtalerne.

Og så kan hun jo se om ikke hun kan "opdrage" sin omgangskreds til at ringe
direkte til hendes mobil....

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 16:26

On Tue, 28 Apr 2009 17:11:22 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Hun kan vel bare parkere sit telefonnummer hos en IP udbyder der tilbyder
>viderestilling ?
Formodentlig - men hvem gør det? Som samtidig tilbyder mobilt
internet.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-04-09 16:47

> Formodentlig - men hvem gør det? Som samtidig tilbyder mobilt
> internet.

Det er korrekt at Henning spørger efter _en_ udbyder.

Jeg giver så blot det svar at opgaven løses nemmest med mindst to:

- Det gamle fastnetnummer flyttes til en SIP konto. Det behøver ikke koster
andet end samtalerne løbende. Personligt har jeg kun brugt Viptels
viderestilling og det kan jeg godt anbefale.

- Mobiltelefoni og mobilt bredbånd hos en anden udbyder - eller to. F.eks
oyster til det mobile bredbånd og telefonen hvor nu "smagen passer"

Det er ikke altid at standardløsninger er hverken bedst eller billigst ...

/A

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 18:44

On Tue, 28 Apr 2009 17:47:22 +0200, "Anders Majland"

>Det er korrekt at Henning spørger efter _en_ udbyder.
Ok, ikke så vigtigt med een udbyder, men simpelt og billigt

> [...]
>andet end samtalerne løbende. Personligt har jeg kun brugt Viptels
>viderestilling og det kan jeg godt anbefale.

Hvem tilbyder IP-telefoni uden bærelinie eller yderligere
abonnementer? Så vidt jeg kan se kræves der en form for fastnetlinie i
forvejen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-09 20:14

Henning skriver:

> Hvem tilbyder IP-telefoni uden bærelinie eller yderligere
> abonnementer? Så vidt jeg kan se kræves der en form for fastnetlinie i
> forvejen?

Hvorfor i alverden gå turen over IP telefonien?

Hør da 3 om ikke de kan overtage hendes gamle fastnetnummer og føre det
over på en mobil.

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 20:19

On Tue, 28 Apr 2009 21:13:37 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Henning skriver:

>Hvorfor i alverden gå turen over IP telefonien?

For nemmest (billigst) at kunne beholde det gamle fastnetnummer

>Hør da 3 om ikke de kan overtage hendes gamle fastnetnummer og føre det
>over på en mobil.

Det kan de ikke - de kan kun portere mobilnumre.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-09 20:26

Henning skriver:

> For nemmest (billigst) at kunne beholde det gamle fastnetnummer

Qua det du skriver herunder, så lad hande få telefoni ved Telenor
(sonofisk/kybercitty) og find så en ordentlig 3G udbyder til hende. Så
må det med "eet selskab" gå fløjten

> Det kan de ikke - de kan kun portere mobilnumre.

Fortæl hende at enten må hun droppe sit "eet selskab", ellers må hun
droppe sit gamle fastnetnummer.

Det andet er da bare penge ud af vinduet.

Fra : Henning

Dato : 28-04-09 20:48

On Tue, 28 Apr 2009 21:26:06 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Qua det du skriver herunder, så lad hande få telefoni ved Telenor
>(sonofisk/kybercitty) og find så en ordentlig 3G udbyder til hende. Så

Et abonnement hos Sonofon koster 134,-/md. Bare for at ha' linien!
Tilsvarende beløb hos TDC. Det var for at spare dette, ellers kan hun
lige så godt beholde ip-løsningen med bredbånd hun har nu.

>Fortæl hende at enten må hun droppe sit "eet selskab", ellers må hun
>droppe sit gamle fastnetnummer.
Jeg overvejer nu en løsning, hvor hun har IP-nummer hos f.eks.
www.onfone.dk til 15,-/md. Det kræver så bare at hendes ip-adapter er
på nettet "et sted", det kunne være hjemme hos os. Der vil være
konstant viderestilling til mobiltelefon, så vi skal bare fodre den
med strøm og en linie, som vi alligevel har. Jeg ved ikke hvad der
sker hvis strømmer afbrydes til adapteren?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-04-09 21:13

Henning skriver:

> Et abonnement hos Sonofon koster 134,-/md. Bare for at ha' linien!
> Tilsvarende beløb hos TDC. Det var for at spare dette, ellers kan hun
> lige så godt beholde ip-løsningen med bredbånd hun har nu.

Jeg refraserer lige:

Lad hende flytte hendes gamle fastnetnummer over på mobilen og drop
fastnettet. Og så skal hun "blot" have en 3G løsning til internet.

> [...]
> på nettet "et sted", det kunne være hjemme hos os. Der vil være
> konstant viderestilling til mobiltelefon,

Så skal hun betale 89 øre per minut der ringes til hende?

> så vi skal bare fodre den
> med strøm og en linie, som vi alligevel har. Jeg ved ikke hvad der
> sker hvis strømmer afbrydes til adapteren?

Hvis den har viderstilling, kan i sandsynligvis slukke for adapteren.

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-09 14:23

Klaus D. Mikkelsen wrote, On 28-04-2009 22:13:
> Lad hende flytte hendes gamle fastnetnummer over på mobilen og drop
> fastnettet.

De gamle teleselskaber vil ikke tillade det:
http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/01/25/150614.htm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-04-09 15:25

On 2009-04-30, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

> De gamle teleselskaber vil ikke tillade det:
> http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/01/25/150614.htm

Det er ikke dem, der bestemmer det.

--
Andreas

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-09 17:33

Andreas Plesner Jacobsen wrote, On 30-04-2009 16:24:

> Det er ikke dem, der bestemmer det.

Min opfattelse er, at de store gamle teleselskaber har fået ministeren
væk fra den gode ide, for at kunne blive ved med at suge penge op fra
fastnetbrugernes lommer. Jeg kan ikke se en god teknisk begrundelse, da
alle telefonnumres routing bestemmes af en central database.

Fra : Klaus H

Dato : 30-04-09 19:20

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse news:49f9d29e$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> fastnetbrugernes lommer. Jeg kan ikke se en god teknisk begrundelse, da
> alle telefonnumres routing bestemmes af en central database.

Hvis opkaldstaksten til et fastnetnummer ikke ændres ved portering til mobiltelefon, er det i orden at flytte nummeret.
Det er ikke passende, at man tror man taler frit til fastnetnummer, og det så koster måske 60 øre i minuttet.

Klaus H

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-09 19:55

Klaus H wrote, On 30-04-2009 20:20:
> [...]
> Det er ikke passende, at man tror man taler frit til fastnetnummer, og det så koster måske 60 øre i minuttet.

Giv hvert mobilabonnement mulighed for at have tilknyttet både et
fastnetnummer og et mobilnummer. Ved opkald på fastnetnummeret skal
mobilabonnenten betale forskellen mellem fastnetpris og mobilpris.

Fra : Klaus H

Dato : 30-04-09 20:20

cut
> Giv hvert mobilabonnement mulighed for at have tilknyttet både et
> fastnetnummer og et mobilnummer. Ved opkald på fastnetnummeret skal
> mobilabonnenten betale forskellen mellem fastnetpris og mobilpris.

Det kan jeg kun tilslutte mig.

Klaus H

Fra : Chano Andersen

Dato : 28-04-09 22:15

Henning wrote:
> Et abonnement hos Sonofon koster 134,-/md. Bare for at ha' linien!
> Tilsvarende beløb hos TDC. Det var for at spare dette, ellers kan hun
> lige så godt beholde ip-løsningen med bredbånd hun har nu.

Hmm.. Det er ikke den pris de oplyser her:
http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/tale/services/yndlingsnummer/index.aspx

Hvis jeg tilkøbte det til mit mobil abonnement, så ville det koste mit
samlet set, 109 kroner om måneden. (Hvilket også inkludere 5000SMS'er og
500 MMS'er)

Det er da i hvert fald noget sparet.

- Chano Andersen.

Fra : Jens

Dato : 28-04-09 21:09

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> On Tue, 28 Apr 2009 17:47:22 +0200, "Anders Majland"
>
> Hvem tilbyder IP-telefoni uden bærelinie eller yderligere
> abonnementer? Så vidt jeg kan se kræves der en form for fastnetlinie i
> forvejen?

Viptel (http://www.viptel.dk) f.eks.
Jeg har vores fastnetnr. hos dem på et Viptel no fee abonnement. Koster ikke
noget i abonnement.
Internet har jeg fiber fra SydEnergi.
Det er 2 uafhængige selskaber der intet har med hinanden at gøre...
Jeg kan sagtens med en softphone ringe med mit Viptel nr. når bare jeg har
Internet adgang.
F.eks. ringede jeg engang hjem fra Thailand og betalte kun dansk lokaltakst.

Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-09 09:59

> Viptel (http://www.viptel.dk) f.eks.

Lige præcis det svar jeg allerede har givet to gange ...