Nogen der har prøvet 50mbit fra Stofa?
Fra : agricolaagricola@hot~

Dato : 25-04-09 08:42

Hej

Jeg kan se at Stofa udbyder 50/2 mbit til 399,- er der nogen her i
gruppen der har prøvet dette produkt og kan sige noget om de reelle
hastigheder?

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 25-04-09 19:54

<agricolaagricola@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg kan se at Stofa udbyder 50/2 mbit til 399,- er der nogen her i
> gruppen der har prøvet dette produkt og kan sige noget om de reelle

Jeg har bestilt den fart men får den så først her den 1/5
kan med sikkerhed sige at ingen har 50mbit fra stofa endnu da man først
kunne bestille den fart fra den 1/4 og det først træder ikraft fra den 1/5

/Hans

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-04-09 11:53

Hans Henrik Andersen skrev:

> [...]
> kunne bestille den fart fra den 1/4 og det først træder ikraft fra den 1/5

"Ingen" er måske så meget sagt - "vi" er nogle der har testet det :)

Jeg har testet 50Mbit, og har ingen problemer med at ramme den hastighed
- men det vil selvfølgelig, som altid når det er via kabel, være lidt
bestemt af tidspunktet på døgnet, hvor mange samtidige kunder der er
online og bruger deres forbindelse osv. osv.

> /Hans

Lars B
Ansat hos Telia Stofa, men udtaler sig på egne vejne....

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 29-04-09 21:42

> [...]
> online og bruger deres forbindelse osv. osv.

> Lars B
> Ansat hos Telia Stofa, men udtaler sig på egne vejne....

Når man nu ser bort fra ansatte testere så er der ingen der har det endnu ;)

/Hans aka |zepo| ;) længesiden zulfo

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-05-09 10:14

Hans Henrik Andersen skrev:

> Når man nu ser bort fra ansatte testere så er der ingen der har det
> endnu ;)

Men det er der så nu! ;)

> /Hans aka |zepo| ;) længesiden zulfo

Det er vist meget længe siden :)

Lars B

Fra : N/A

Dato : 05-05-09 10:16

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-09 05:23

On 28 Apr., 12:52, Lars Jensen <l...@zulfo.dk> wrote:

> [...]
> bestemt af tidspunktet på døgnet, hvor mange samtidige kunder der er
> online og bruger deres forbindelse osv. osv.

Det kommer vel an på dimensionering af anlægget til hastigheden?!
Hvilket vel vil sige at opdele i mindre ø´er og udbygning af
backbone... Det har jeg hørt Yousee er i fuld gang med i hvert fald.
Der er vel stadig mange 100Mbit medieconvertere der sidder rundt
omkring til mange brugere?

Fra : RobotJox

Dato : 01-05-09 12:44

har så fået det i dag - min forbindelse trækker ca 30-32 - jeg kan se
der skal ske arbejde på alle centralerne i løbet af ugen - man kan jo
håbe det forbedrer forbindelsen en smule. Hvad siger du Lars B som
"insider"?

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 02-05-09 08:23

"RobotJox" <robotjox@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> der skal ske arbejde på alle centralerne i løbet af ugen - man kan jo
> håbe det forbedrer forbindelsen en smule. Hvad siger du Lars B som

jeg kan kun sige vent til på onsdag for der laver de opdatering af deres
udstyr så måske bliver det bedre der :D
jeg fik den igår målt til 47mbit men nu er den også på de 30-32 :)

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-05-09 10:16

RobotJox skrev:
> [...]
> der skal ske arbejde på alle centralerne i løbet af ugen - man kan jo
> håbe det forbedrer forbindelsen en smule. Hvad siger du Lars B som

Ikke så meget :)

De målinger jeg laver er normalt noget pingflood mellem det centrale
udstyr, og mine kabelmodems - det centrale udstyr kan så måle mit
throughput...

Lars B

Fra : N/A

Dato : 08-05-09 17:30

Fra : RobotJox

Dato : 02-05-09 09:07

yep, det blir spændende - jeg får flg. output hos http://ndt.jay.net/
-

The theoretical network limit is 55.36 Mbps
The NDT server has a 127.0 KByte buffer which limits the throughput to
86.98 Mbps
Your PC/Workstation has a 378.0 KByte buffer which limits the
throughput to 128.58 Mbps
The network based flow control limits the throughput to 38.43 Mbps

betyder det, at jeg burde kunne nå op på 50mb men at der er for mange
på samme "linie"? Nogen der kan belyse dette?

Fra : gelardi8000@gmail.co~

Dato : 04-05-09 13:53

> [...]
> online og bruger deres forbindelse osv. osv.

> Lars B
> Ansat hos Telia Stofa, men udtaler sig på egne vejne....

Hans: hvad bruger du til at teste den?

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 05-05-09 21:24

> Hans: hvad bruger du til at teste den?

jeg bruger den som er på www.tdc.dk

/Hans

Fra : N/A

Dato : 05-05-09 10:16

Fra : RobotJox

Dato : 07-05-09 04:13

> jeg kan kun sige vent til på onsdag for der laver de opdatering af deres
> udstyr så måske bliver det bedre der :D
> jeg fik den igår målt til 47mbit men nu er den også på de 30-32 :)

øv har testet i dag og jeg mærker ikke nogen ændring i forhold til de
forrige dage, så det ser ikke ud til, at central-arbejdet har betydet
nogen ændring får min hastighed

Er stadig kun på lidt over 30. Tænker på at kontakte Stofa, men det er
velbegrænset hvad de kan gøre?

Fra : N/A

Dato : 08-05-09 19:11

Fra : N/A

Dato : 08-05-09 19:11

Fra : RobotJox

Dato : 08-05-09 09:53

> Er stadig kun på lidt over 30. Tænker på at kontakte Stofa, men det er
> velbegrænset hvad de kan gøre?

aha, det var min router (som sidder mellem stofanet-routeren og resten
af pc'erne) som åbenbart er flaskehalsen - da jeg satte stikket
direkte i min pc var jeg pludselig på 47-48!!!

Nu skal jeg så bare finde ud af, hvorfor den sætter låg på - det er en
Linksys wrtg54 med nyeste tomato-firmware. Nogen bud?

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-05-09 17:30

RobotJox skrev, Den 08-05-2009 17:52:
> Nu skal jeg så bare finde ud af, hvorfor den sætter låg på - det er en
> Linksys wrtg54 med nyeste tomato-firmware. Nogen bud?

Du kunne prøve at slå den trådløse del fra.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 08-05-09 19:11

RobotJox skrev:

> [...]
>
> Nu skal jeg så bare finde ud af, hvorfor den sætter låg på - det er en
> Linksys wrtg54 med nyeste tomato-firmware. Nogen bud?

http://www.tomsguide.com/us/linksys-wrt54g-wireless,review-470-6.html

det er vist generelt at de billigere consumer routere har problemer med
høje hastigheder når det er WAN <-> LAN

mellen LAN går det bedre da det er speciel hardware switch-chip.

men du får endda mere speed end med original firmware, og
jeg tvivler på du kan speede den op meget mere via software.

Dog sælges WRTG54 i et utal af versioner med forskellig mængde RAM
og CPU, så det kan være de er blevet lidt hurtigere siden 2005.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series#WRT54G
De nyere har hurtigere CPU, men mindre RAM og kører ikke linux.

overclocking kan måske hjælpe lidt, jeg tvivler dog du kommer op
på 50Mbit
http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WRT54G_series#Performance

De fleste "billigere" routere er beregnet til langsom ADSL på WAN
så derfor skal man nok ud at lede efter bedre hardware hvis
man skal op en del over 20M/20M....
... syntes ikke helt de trådløse router skriver meget om WAN perfomance
så man skal nok op i mere proff udstyr end almindelig "consumer products".

Linkssys WRT54G reklamen siger:
"you can share a high-speed Internet connection"

tja, det er vist "low speed" i dag ;(

Fra : RobotJox

Dato : 08-05-09 11:20

On 8 Maj, 18:29, Jens Jensen <a...@a.invalid> wrote:

> Du kunne prøve at slå den trådløse del fra.

tak for svaret, men desværre - det hjalp ikke

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-05-09 19:11

RobotJox skrev, Den 08-05-2009 19:20:

> tak for svaret, men desværre - det hjalp ikke

Så kan du prøve at slå så mange routing-regler fra som muligt, og hvis
det stadig giver et dårligt resultat kan du måske finde Tomato 1.19, som
er blevet målt til 57 Mbps på WRT54GL, se Conclusion på
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30437/55/1/2. Under
målingerne var der slået noget fra, og det er beskrevet et eller andet
sted i artiklen eller på sitet.

Fra : N/A

Dato : 08-05-09 20:03

Fra : RobotJox

Dato : 08-05-09 12:15

100 tak, Frank og Jens!

jeg vil kigge på den artikel og se om man kan tweake noget, men ellers
må jeg jo hellere finde mig en ny router.
Nogle forslag som ikke koster "alverden"?

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-05-09 20:03

RobotJox skrev, Den 08-05-2009 20:14:
> jeg vil kigge på den artikel og se om man kan tweake noget, men ellers
> må jeg jo hellere finde mig en ny router.
> Nogle forslag som ikke koster "alverden"?

Nogle bruger D-Link DIR-655 med godt resultat:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51566&PN=1.

Fra : N/A

Dato : 08-05-09 23:35

Fra : RobotJox

Dato : 08-05-09 14:23

On 8 Maj, 21:03, Jens Jensen <a...@a.invalid> wrote:
> RobotJox skrev, Den 08-05-2009 20:14:> jeg vil kigge på den artikel og se om man kan tweake noget, men ellers
>
> Nogle bruger D-Link DIR-655 med godt resultat:http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51566&PN=1.

tak for linket, jens!
det er dog lidt halv-pebret - jeg skal jo ikke bruge printerdeling osv
- kan det gøres billigere, mon? Jeg skal såmænd bare have 4 porte og
trådløst net, så er jeg glad

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-05-09 23:35

RobotJox skrev, Den 08-05-2009 22:23:

> tak for linket, jens!
> det er dog lidt halv-pebret - jeg skal jo ikke bruge printerdeling osv
> - kan det gøres billigere, mon? Jeg skal såmænd bare have 4 porte og
> trådløst net, så er jeg glad

Måske en D-Link DIR-635:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=215237. Den har fået
nogenlunde anmeldelser på edbpriser, og jeg vil tro, at hastigheden
ligger over 90 Mbit/s når jeg kikker på de andre modeller på denne
oversigt:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/.

Hvis den trådløse hastighed ikke betyder så meget kunne Linksys WRT54G2
bruges: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482904. Med
Linksys firmware kan der overføres 72 Mbit/s til en LAN-port.

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 07:17

Fra : RobotJox

Dato : 09-05-09 03:16

1000 tak igen, Jens.

Tror det bli'r den D-link 635 så.

Jeg er blevet meget klogere

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-05-09 07:17

RobotJox skrev:
> 1000 tak igen, Jens.
>
> Tror det bli'r den D-link 635 så.

Jeg bruger selv en D-Link DIR 655 - og den kan i hvert tilfælde sagtens
trække 90 Mbit ;)

På det trådløse har jeg haft den til at connecte med 160Mbit jfr.
Wireless status i Windows.

> Jeg er blevet meget klogere

Lars B

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 09-05-09 15:42

det kniber gevaldigt at komme bare i nærheden af de 50mbit

/Hans

Fra : C.A.

Dato : 09-05-09 16:24

Hans Henrik Andersen skrev:

> det kniber gevaldigt at komme bare i nærheden af de 50mbit

Ja, jeg har personligt ikke været højere end 38Mbit, mon det er noget
der kommer i nær fremtid.

--
vh.
Carsten.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-09 19:15

C.A. wrote:
> Ja, jeg har personligt ikke været højere end 38Mbit, mon det er noget
> der kommer i nær fremtid.

Med PC direkte i kabel modemmet, eller med en router imellem?

- Chano Andersen.

Fra : C.A.

Dato : 10-05-09 23:02

Chano Andersen skrev:

> Med PC direkte i kabel modemmet, eller med en router imellem?

Både med og uden, routeren var min første mistanke, men det ændrede
intet at tage den fra.

--
vh.
Carsten.

Fra : C.A.

Dato : 13-05-09 01:07

Lige en opfølgning.

Jeg har nu eksperimenteret lidt, og det ser ud til at den zyxel ipboks
der kommer fra Stofa er en af årsagerne, uden den har jeg 44Mbit
stabilt, stadig ikke de 50Mbit men dog bedre end 33Mbit.

Ringer til Stofa i morgen, så håber jeg de har et trylletrick til problemet

--
vh.
Carsten.

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-05-09 07:31

C.A. skrev:
> [...]
> stabilt, stadig ikke de 50Mbit men dog bedre end 33Mbit.

> Ringer til Stofa i morgen, så håber jeg de har et trylletrick til problemet

Trylletricket er at få en switch - du må ikke hænge mig op på det, men
jeg mener at du får en smidt i nakken, hvis du nævner at du har VoIP og
SuperSize, og oplever problemer med hastigheden.

Ellers beder du bare lige kundeservice medarbejderen om at tale med Lars
B. :)

Husk, det er kundeservice, og ikke support.

Lars B.
Telia Stofa

Fra : C.A.

Dato : 14-05-09 13:02

Lars Jensen skrev:

> [...]
> B. :)
>
> Husk, det er kundeservice, og ikke support.

Hej,

Jeg kan forstå du er en del af Stofateamet, ud fra dit svar flyttede jeg
lidt rundt på router og IPBox, så wan nu er på routeren og computer samt
IPBox er på router, det virker glimrende og har stabiliseret
hastigheden, det sidste stykke vej, for Stofa har rent faktisk fikset et
eller andet :)

46Mbit/1.99Mbit og ping 10ms til malmø, det er ok :)

--
vh.
Carsten.

Fra : Lars Jensen

Dato : 15-05-09 06:56

C.A. skrev:

> Hej,
>
> Jeg kan forstå du er en del af Stofateamet,

Korrekt :)

> [...]
> eller andet :)
>
> 46Mbit/1.99Mbit og ping 10ms til malmø, det er ok :)

Det er en ok hastighed ;)

Lars B

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-05-09 19:15

Hans Henrik Andersen wrote:

> det kniber gevaldigt at komme bare i nærheden af de 50mbit

Prøv uden eventuel router, altså med din PC direkte på kabelmodemmet.

Som skrevet andetsteds, er der ofte problemer med billige routere, og
høj hastighed.

- Chano Andersen

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 10-05-09 22:37

"Chano Andersen" <sunsite012009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv uden eventuel router, altså med din PC direkte på kabelmodemmet.
>
> Som skrevet andetsteds, er der ofte problemer med billige routere, og høj
> hastighed.
>
> - Chano Andersen

der er en switzh imellem :)

/hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-05-09 20:27

Hans Henrik Andersen wrote:

> der er en switzh imellem :)

Den kan også sagtens udgøre en flaskehals, om end chancen nok ikke er
vildt stor.

- Chano Andersen

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 12-05-09 14:46

> Den kan også sagtens udgøre en flaskehals, om end chancen nok ikke er
> vildt stor.
>
> - Chano Andersen

vil da kigge på det selvom at jeg er nødt til en switch da jeg også har
zaptor på den :)

Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-05-09 23:50

Hans Henrik Andersen wrote:

> vil da kigge på det selvom at jeg er nødt til en switch da jeg også har
> zaptor på den :)

Det skal være en VIRKELIGT dårlig switch, hvis den ikke kan trække det,
eller den skal være defekt. Jeg vil tro at samtlige switches gennem de
sidste 10 år, vil kunne køre den hastighed. :)

Men det tager jo ikke lang tid at forsøge, og du kan nok undvære TV'et
så længe. :P

- Chano Andersen

Fra : Hans Henrik Andersen

Dato : 13-05-09 12:26

> [...]
> sidste 10 år, vil kunne køre den hastighed. :)
>
> Men det tager jo ikke lang tid at forsøge, og du kan nok undvære TV'et så

det gjorde ikke nogen forskel men det er trods alt den højste fart at nogen
kan tilbyde mig til den pris ;)

37mbit dl og 1,98 mbit up

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-05-09 12:22

Hans Henrik Andersen wrote:
> det gjorde ikke nogen forskel men det er trods alt den højste fart at
> nogen kan tilbyde mig til den pris ;)
>
> 37mbit dl og 1,98 mbit up

Hmm.. Kom til at tænke på, om du måske har en gammel computer.. Jeg har
været ude for gamle 100 Mbit netkort, der bestemt ikke kunne opnå 100
mbit. Der er dog tale om MEGET gamle kort, da det var mens pentium var
noget af det nyeste, og en 486'er stadig kunne kaldes moderne. ;)

- Chano Andersen

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 07:33

Fra : RobotJox

Dato : 12-05-09 06:42

jeg kan i hvert fald med fryd fortælle, at en ny router gjorde
forskellen her - jeg kører nu med 47-48 bag både switch OG router - og
det blev sgu alliegevel den D-Link 655, jeg købte :P
1000 tak til både Jens og Frank for uvurdérlig hjælp!!!

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-05-09 07:33

RobotJox skrev:
> [...]
> det blev sgu alliegevel den D-Link 655, jeg købte :P
> 1000 tak til både Jens og Frank for uvurdérlig hjælp!!!

655'eren følger nemt med :)

Lars B

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 07:33