performance ?
Fra : N.O.Svendsen

Dato : 17-04-09 14:07

Hvad kan levere flest FPS;

2 stk. 9800GT i SLI eller 1 stk. GTX275 ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-09 14:58

N.O.Svendsen wrote:
> Hvad kan levere flest FPS;
> 2 stk. 9800GT i SLI eller 1 stk. GTX275 ?

I hvad?

Jesper Poulsen

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 17-04-09 15:10

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> I hvad?

I spil, bruger man FPS som målestok andre steder ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-09 17:23

N.O.Svendsen wrote:

> I spil, bruger man FPS som målestok andre steder ?

I hvilke spil?

Hvad er højest, Rundetårn eller en tordenskrald?

Jesper Poulsen

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 17-04-09 19:26

> I hvilke spil?
>
> Hvad er højest, Rundetårn eller en tordenskrald?

LOL
Undskyld, jeg skal prøve at være lidt mere præcis.

Konfigurationen indtil videre bliver;

Asus m3n-ht deluxe mempipe
2x2 Gb Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX
AMD 64 x2 6000 (bliver på et senere tidspunkt skiftet til Phenom quad)

Maskinen skal bruges til spil som; Farcry, Company of Heroes og lignende.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-09 20:51

N.O.Svendsen wrote:

> LOL
> Undskyld, jeg skal prøve at være lidt mere præcis.

> Maskinen skal bruges til spil som; Farcry, Company of Heroes og lignende.

Med de testresultater jeg har set fra dual-GPU nVidia-løsninger så er
jeg bestemt ikke imponeret.

Jeg vil vove den påstand at et 9800GTX+ er hurtigere end 2 stk 9800GT og
prisen er den samme. SLI er mere et spørgsmål om held i den forstand at
bundkort og grafikkort skal spille perfekt sammen for at det giver den
ønskede virkning. Som oftest får man et dårligere resultat af SLI.

Dit valg bør derfor stå mellem 9800GTX+ og GTX275. Jeg har selv
førstnævnte og har ikke kunnet presse det i knæ endnu.

Men vent lidt indtil Onkel Tom får lavet den næste sammenlignende tabel.
Det kan godt betale sig at kigge dér

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-04-09 22:15

"Jesper Poulsen" wrote

> Jeg vil vove den påstand at et 9800GTX+ er hurtigere end 2 stk 9800GT og
> prisen er den samme.

Du kommer jo nok lidt an på hvad du bruger kortene til

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-09 22:19

Peter Lykkegaard wrote:

> Du kommer jo nok lidt an på hvad du bruger kortene til

Til lige præcis de spil som N.O.Svendsen har tænkt sig at spille. Andet
kan jeg ikke svare for og det forekommer mig også irrelevant i denne
sammenhæng.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-04-09 23:05

"Jesper Poulsen" skrev

> Til lige præcis de spil som N.O.Svendsen har tænkt sig at spille.

Og du er 100% sikker på hvad "og lign" dækker over?

> Andet kan jeg ikke svare for og det forekommer mig også
> irrelevant i denne sammenhæng.

Du svarer imo meget generelt i forhold til Svendsens ønsker

Om man skal det ene eller andet handler i ligeså stor grad om hvor høj en
opløsning man ønsker at køre med
Check hvad fx Crysis eller Call of Duty kræver i 1920x1200, 4xAA, 8xAF
Fx i CoD giver 9800GTX i SLI næsten det dobbelte i FPS end 9800 GTX+ (120
<-> 78 )

For ikke at tale om FarCry 2 på en 9800 GTX+ i de høje opløsninger, der kan
kortet bare ikke levere varen, i1280x1024 snegler det sig afsted med 40 FPS

Hvor mange tror du bliver hængende på de gamle spil i al uendelighed?
Det er uinteressant hvad der spilles i dag, det der gælder er hvad man vil
købe i den nærmeste fremtid

- Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-04-09 23:22

Peter Lykkegaard wrote:

> Check hvad fx Crysis eller Call of Duty kræver i 1920x1200, 4xAA, 8xAF
> Fx i CoD giver 9800GTX i SLI næsten det dobbelte i FPS end 9800 GTX+ (120

Som jeg skriver, så er det meget afhængigt af hvordan tingene spiller
sammen. Jeg har set så mange tilfælde hvor SLI har været langsommere end
det samme kort i non-SLI.

Desuden er 9800GT og 9800GTX ikke det samme, så naturligvis bør 9800GTX
SLI ideelt set være næsten dobbelt så hurtigt som 9800GTX+.

> For ikke at tale om FarCry 2 på en 9800 GTX+ i de høje opløsninger, der kan
> kortet bare ikke levere varen, i1280x1024 snegler det sig afsted med 40 FPS

Derfor er det stadig ikke mellem 9800GT SLI og GTX 275 at slaget skal
stå. I det tilfælde er der kun GTX 275 tilbage.

> Det er uinteressant hvad der spilles i dag, det der gælder er hvad man vil
> købe i den nærmeste fremtid

Og derfor bør man heller ikke dvæle ved et gammelt 9800GT i en
SLI-konfiguration som jo allerede er forældet.

Jesper Poulsen

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 18-04-09 07:02

> [...]
>
> Og derfor bør man heller ikke dvæle ved et gammelt 9800GT i en
> SLI-konfiguration som jo allerede er forældet.

Nu er der jo også et element af økonomi indblandet
Derfor er det ikke 9800GTX i SLI, havde det været muligt ville alternativet
have været 9800GX2 eller GTX295, men jeg vil ikke ofre 4k på at grafikkort.
GTX275 er en hybrid mellem GTX260 og GTX280 og jeg så det som et økonomisk
rimeligt kompromis.
Kortet skal trække en Syncmaster 205bw der kører 1680x1050 som standard
opløsning.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-04-09 15:54

N.O.Svendsen wrote:

> Nu er der jo også et element af økonomi indblandet

Og derfor er 9800GT SLI ikke en løsning. 9800GTX+ er langt bedre.

> Derfor er det ikke 9800GTX i SLI, havde det været muligt ville alternativet
> have været 9800GX2 eller GTX295, men jeg vil ikke ofre 4k på at grafikkort.

9800GX2 performer forbavsende dårligt. Jeg overvejede sådan et kort, men
endte med at købe 9800GTX+ - det var bedst i test, uanset pris.

> GTX275 er en hybrid mellem GTX260 og GTX280 og jeg så det som et økonomisk
> rimeligt kompromis.

Så er det sådan ét du skal købe. 9800GT SLI kommer aldrig op på siden af
et enkelt 9800GTX+ (som er på prismæssig omgangshøjde).

Jesper Poulsen

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-04-09 19:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Så er det sådan ét du skal købe. 9800GT SLI kommer aldrig op på siden af
> et enkelt 9800GTX+ (som er på prismæssig omgangshøjde).

9800GT=8800GT (stort set) som der findes SLI benchmarks af - f.eks. Mass
Effect 1680x1050, 8xAA, Ultra Quality: 8800GT SLI: 70,1 FPS, 9800GTX+: 47,7.
Lignende resultater ses i de andre benchmarks - kig hér:
http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-2008/benchmarks,30.html.
9800GX2 leverer ydelse der er uhyre tæt på 8800GT SLI. I nogle tests yder
9800GTX+ dog rigtigt godt og slår endda 8800GT i SLI og 9800GX2. Så skulle
Poulsens påstand om at 9800GT SLI aldrig når op på siden af 9800GTX+ vist
være manet i jorden, eller kan Poulsen fremkomme med dokumentation der
underbygger Poulsens påstande?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : N.O.Svendsen

Dato : 20-04-09 10:11

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Poulsens påstand om at 9800GT SLI aldrig når op på siden af 9800GTX+ vist
> være manet i jorden, eller kan Poulsen fremkomme med dokumentation der

Tak for svarene.
Jeg har haft en del overarbejde på det sidste, så den ekstra indtægt bliver
fyret af på en opgradering af specs, da prisen på asus GTX295 faldt med
næsten 300 kr. blev det sådan en fætter der kom til at stå på bestillingen.
Den nye konfiguration (som er bestilt) lyder:
Asus M3N-HT Deluxe Mempipe
AMD Phenom II 940 BE
Corsair 8500C5D 1066Mhz, 2x2048
Asus GTX 295
Corsair 650W PSU
Antec ninehundred kabinet.

Så er jeg vist også rimeligt kørende de næste par år.

Niels Svendsen