MySQL - slette post efter dato?
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 21-05-09 18:12

I en tabel har hver post et datofelt i formatet YYYY-MM-DD.

Jeg vil gerne have slettet alle posts som er ældre end idag minus 2 dage
men det problem synes ikke at være beskrevet i MySQL manualen.

Det kan da ikke være rigtigt?

/Bjarne

Fra : Leif Neland

Dato : 21-05-09 18:41

Bjarne Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg vil gerne have slettet alle posts som er ældre end idag minus 2 dage
> men det problem synes ikke at være beskrevet i MySQL manualen.

Nej det er ikke rigtigt.

delete from posts where datediff( now( ) , postdato ) >2

Leif

PS: Hvis du læser manualen,

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.4/en/date-and-time-functions.html

så er afsnittet under timestampdiff

"Note

The order of the date or datetime arguments for this function is the
opposite of that used with the TIMESTAMP() function when invoked with 2
arguments."

tilføjet på min foranledning

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 23-05-09 00:35

Leif Neland skrev:

> delete from posts where datediff( now( ) , postdato ) >2

Det funker. Det går måske lidt hurtigt en gang imellen når man kikker i
manualen men det er vel heller ikke særligt åbenlyst at noget så simpelt
som "mindre end" skal beregnes som en "...diff".
Men tak under alle omstændigheder.

/Bjarne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 22-05-09 01:45

Bjarne Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne have slettet alle posts som er ældre end idag minus 2 dage
> men det problem synes ikke at være beskrevet i MySQL manualen.

DELETE FROM tabel WHERE felt < DATE_SUB(felt, INTERVAL 2 DAY)

eller

DELETE FROM tabel WHERE felt < ?

hvor applikationen så sætter den parameter.

Arne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 23-05-09 00:44

Arne Vajhøj skrev:

> DELETE FROM tabel WHERE felt < DATE_SUB(felt, INTERVAL 2 DAY)

Den ku' jeg ikke lige få til at funke... mangler der ikke en værdi i
parantesen?

Tak for indsatsen under alle omstændigheder.

/Bjarne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-05-09 01:43

Bjarne Jensen wrote:

> Den ku' jeg ikke lige få til at funke... mangler der ikke en værdi i
> parantesen?

Det tror jeg ikke.

mysql> SELECT @@VERSION;
+----------------+
| @@VERSION |
+----------------+
| 4.1.10a-nt-max |
+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 2 DAY);
+---------------------------------+
| DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 2 DAY) |
| 2009-05-20 20:43:02 |
1 row in set (0.00 sec)

Arne

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 23-05-09 08:50

Undskyld Arne, jeg ved ikke hvad jeg lavede da jeg testede dit forslag
men her til morgen funker det fint!

Tak / Bjarne