Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rentefald og BoligXLån
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 31-03-09 13:18

Hej

Jeg har et såkaldt BoligXLån fra Totalkredit i huset. Det er et
rentetilpasningslån med loft på 5%.

Lånet har naturligvis været i 5% i et stykke tid nu, men er det ikke tiden
at renten skal til at falde på det lån igen? Jeg læste i formiddags at 6%
renteloft falder til en rente på omkring 3% fra i morgen. Jeg håber da det
også gælder mig.

Kursen på lånet har været på 92-93 i et godt stykke tid.

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-03-09 18:38

Claus Skaarup \(Arbejde\) wrote:

> [...]
> formiddags at 6% renteloft falder til en rente på omkring 3% fra i
> morgen. Jeg håber da det også gælder mig.

Du må vente tre måneder. Totalkredit rentetilpasser januar/juli. Du har
læst om RD der rentetilpasser april/oktober.

--
Jesper Lund

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 01-04-09 09:31

Jesper Lund wrote:

> Du må vente tre måneder. Totalkredit rentetilpasser januar/juli. Du
> har læst om RD der rentetilpasser april/oktober.

Arh... Øv... Jeg kunne ellers godt bruge en lavere ydelse.

Men kan en låneomlægning mon betale sig for mig? Hvis jeg omlægger til en
F1, kan jeg skære 15-20.000 af min restgæld på 444.000 og få en ydelse på
1130/md mod nu 2034. Det er tallene under afdragsfrihed, som jeg har i 7
terminer endnu. Jeg har 26 år og 9 måneder tilbage på lånet.

Jeg har også tænkt på at slå koldt vand i blodet og vente 21 måneder og se
hvordan verden ser ud, når min afdragsfrihed slutter d. 1/1-2011, men kan
jeg opnå en - forholdsvis - klækkelig besparelse nu, så er det jo at
foretrække. "De kloge" siger at der går et godt stykke tid før F1 renten
kommer op omkring 5% igen.

Jeg synes det er svært at bestemme sig og det er jo ikke fordi jeg sidder
specielt hårdt i det, men...

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 01-04-09 11:02

> Men kan en låneomlægning mon betale sig for mig? Hvis jeg omlægger til en
> F1

Renten er lav for tiden - så jeg ville regne på hvad det ville betyde at
omlægge til fastforrentet .. Det er ikke sikkert at det kan betale sig nu,
men måske om nogle måneder hvis renten fortsat falder ...

> Jeg synes det er svært at bestemme sig og det er jo ikke fordi jeg sidder
> specielt hårdt i det, men...

Så er der måske ide i at kigge på lån med en kortere løbetid ?

Danskere optager typisk boliglån med en løbetid på 20 eller 30 år - Men der
er intet til hinder for at vælge en løbetid på 17, 23 eller hvad der nu lige
passer med den ydelse man ønsker. Men der er mange penge at spare i renter
ved at skære blot 5år af løbetiden.

Nykredit 5% 2026 er over kurs 100 mens 5% 2031 er i ~98,9
Men 4% 2025 nykredit/totalkredit er nu i 97,3% Den kunne måske være
interessant at holde øje med ... (Fondskode 0975710)

Men det afhænger jo af hvorlænge du tror at renten vil holde sig lav mod
sikkerheden ved et fastforrentet lån

Fra : Optimus Prime

Dato : 02-04-09 12:30

Anders Majland skrev:
> Danskere optager typisk boliglån med en løbetid på 20 eller 30 år - Men
> der er intet til hinder for at vælge en løbetid på 17, 23 eller hvad der
> nu lige passer med den ydelse man ønsker.

Hvordan gør man det i praksis så? Jeg synes de valg jeg har haft er 10,
20 og 30 års løbetid (Totalkredit)

Fra : Anders Majland

Dato : 02-04-09 12:48

> Hvordan gør man det i praksis så? Jeg synes de valg jeg har haft er 10,
> 20 og 30 års løbetid (Totalkredit)

Beder bankrådgiveren om det

I 2002 tog vi 6% med alm løbetid. I 2005 omlagde vi så til 4% hvor det
almindelige valg ville have været et nyt 20 eller 30 årigt. Men da valgte vi
en obligationsserie med en løbetid der var 2år kortere end det gamle lån.
Ydelsen var stort set det samme, men trods omkostningerne til omlægningen
var besparelsen alligevel 10-13% (Og på det tidspunkt var nye 20årige 4%
lukket da kursen var kommet for højt op - vi fik det andet til omkring kurs
99 så kurstabet var minimalt)

En ikke ubetydelig del af besparelsen kom fra den kortere lånetid.

Se obligationsserier og kurser her:
http://www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/danmark/?languageId=5

3% 2025 ligger derimod nede omkring 94-95 men falder renten yderligere
bliver den mere interessant. Men spørgsmålet er så om man som låner kan
"nøjes" med 16års løbetid ...

3% med 10år ligger også omkring 98-99
http://www.obligationskurser.dk/bonds/ShowStockInfo.aspx?StockId=497051

Fra : Optimus Prime

Dato : 03-04-09 09:23

Anders Majland skrev:
> Se obligationsserier og kurser her:
> http://www.nasdaqomxnordic.com/obligationer/danmark/?languageId=5

Vil det sige jeg i forbindelse med en lån-omlægning kan gå på den side
og vælge mig en vilkårlig serie eller?

Normalt synes jeg banken arbejder sammen med et bestemt
realkreditinstitut - og så er man underlagt deres "tilbud"

Jeg kunne jo fx godt tænke mig at regne ud hvad jeg har råd til at
betale af hver måned og så vælge den korteste mulige løbetid - og ikke
som banken gerne vil, vælge en lang løbetid og så have større rådighedsbeløb

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-04-09 16:47

Claus Skaarup \(Arbejde\) wrote:

> Arh... Øv... Jeg kunne ellers godt bruge en lavere ydelse.

Kommer om 3 måneder, og formentlig til en lavere rente end nu. Needless
to say, der er ingen garantier (andet end dit renteloft).

> [...]
> ydelse på 1130/md mod nu 2034. Det er tallene under afdragsfrihed, som
> jeg har i 7 terminer endnu. Jeg har 26 år og 9 måneder tilbage på lånet.

Tal med din bankrådgiver. Der kan ikke svares generelt på dette spørgsmål.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-04-09 18:04

Anders Majland wrote:

> 3% med 10år ligger også omkring 98-99
> http://www.obligationskurser.dk/bonds/ShowStockInfo.aspx?StockId=497051

Du kan ikke optage et lån i denne serie (den er lukket).

--
Jesper Lund

Fra : mr

Dato : 02-04-09 18:58

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i en
meddelelse news:49d2095c$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> også gælder mig.
>
> Kursen på lånet har været på 92-93 i et godt stykke tid.

Lån med rentemax er vel inkonvertible?

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-04-09 19:45

mr wrote:

> LÃ¥n med rentemax er vel inkonvertible?

Nogle er inkonverterbare, andre er konverterbare til kurs 105. Men du kan
altid indfri et realkreditlån ved opkøb af de underliggende obligationer,
og når kursen er 92-93 er det naturligvis den løsning som du vil vælge.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-09 13:37

Optimus Prime wrote:

> Vil det sige jeg i forbindelse med en lån-omlægning kan gå på den side
> og vælge mig en vilkårlig serie eller?

Nej, serien skal være åben for udstedelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-04-09 14:49

Optimus Prime wrote:

> Jeg kan sætte flueben i "åben" - betyder det så at der kun vises serien
> som er åbne for udstedelse, eller er det noget helt andet?
>
> For så skal man vel bare vælge "Realkredit og særlige institutter" +
> flueben i åbne og så er vi ved at være der?

Ja, hvis deres database er korrekt opdateret. Ã…bne for udstedelse i
fondsbørsens forstand (som du checker på websiden) er dog ingen garanti
for at realkredinstititterne vil give dig et lånetilbud.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-04-09 15:39

Optimus Prime wrote:

> Ahh, det stemmer også mere overens med de erfaringer jeg har i forb. med
> omlægning - Banken har typisk et par forskellige valgmuligheder, men det
> er jo altid rart at kigge dem lidt over skulderen, så man har lidt at
> forhandle med

Bankens indtjening på dig vil ikke være afhængig af om de giver dig et
lån i den ene eller den anden fondskode (fra det realkreditinstitut som
de samarbejder med).

--
Jesper Lund