Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Du får kompensation for SP-tab
Fra : bosol

Dato : 26-03-09 06:33

Danskerne kan se frem til at få flere SP-penge udbetalt, end der står
på kontoen. ATP vil kompensere for den skattemæssige del af de sidste
halvandet års tab - hvilket dog udgør et langt mindre beløb end de
faktiske tab.

Hvis du hører til de danskere, der står på spring for at hæve din SP-
opsparing, så får du flere penge udbetalt, end der står på kontoen. Du
bliver nemlig kompenseret for den skattemæssige del af det tab, som
opsparingerne har lidt gennem 2008 og de første måneder af 2009.

http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/du-far-kompensation-sp-tab

En glædelig nyhed

Fra : Henning

Dato : 26-03-09 14:13

On Thu, 26 Mar 2009 05:32:40 -0700 (PDT), bosol <bosolengo@gmail.com>
wrote:

> [...]
>bliver nemlig kompenseret for den skattemæssige del af det tab, som
>opsparingerne har lidt gennem 2008 og de første måneder af 2009.

Bortset fra at den saldo du kigger på i din skattemappe er knap 1½ år
gammel. Den aktuelle saldo var kun tilgængelig hos ATP den første dag
efter offentliggørelsen - for mit vedkommende er den aktuelle ca. 25%
mindre end årsopgørelsen 2007.

Fra : alexbo

Dato : 26-03-09 14:26

"Henning" skrev

> Bortset fra at den saldo du kigger på i din skattemappe er knap 1½ år
> gammel. Den aktuelle saldo var kun tilgængelig hos ATP den første dag

Næh,
"Beløbet viser, hvor meget du havde på din SP-saldo i går"
http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 27-03-09 16:42

On Thu, 26 Mar 2009 14:26:20 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Henning" skrev

>Næh,
>"Beløbet viser, hvor meget du havde på din SP-saldo i går"
>http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk

Så er den lige faldet kr. 3.000,- mere

Fra : Hansemand

Dato : 29-03-09 17:43

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Så er den lige faldet kr. 3.000,- mere

Samtlet har jeg mistet godt 4500kr på deres små indvesterings lege.
Men nå ja der står da stadig over 13.000kr, så det er da også
en pæn slat "ferie penge" til sommer.

--
Hansemand

Fra : J. E.

Dato : 26-03-09 23:13

> [...]
> gammel. Den aktuelle saldo var kun tilgængelig hos ATP den første dag
> efter offentliggørelsen - for mit vedkommende er den aktuelle ca. 25%

Min nye saldo var nu synlig i søndags. Den er faldet ca. 6000,- i forhold
til opgørelsen fra 2007

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-09 05:34

On Thu, 26 Mar 2009 23:13:17 +0100, "J. E."
<of.post@post.cybercity.dk> wrote:

>"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>
>Min nye saldo var nu synlig i søndags. Den er faldet ca. 6000,- i forhold
>til opgørelsen fra 2007

Tabet er større jo yngre du er. Jeg har "kun" tabt ca. 4000 kr.

--
Me fail English? That's unpossible.

Fra : J. E.

Dato : 26-03-09 23:23

http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/nu-kan-du-selv-tjekke-sp-saldoen

Hvorfor er det egentlig stor forskel på "riskoprofil" ?

Det ligner der bliver gjort temmelig meget forskel på folk blot ud fra
hvilken alder man har. Jeg havde forstået det som en ordning hvor
vi i fællesskab havde penge placeret og også havde ens forrentning.

Jeg har svært ved at se det logiske i nedenstående. En på 45 har
mere sparet op end en på 65. De kan vel sagtens have indbetalt
det samme ?

Så meget får du i SP-kompensation

a.. Hvis du er under 45 år, kan din SP-opsparing siden begyndelsen af 2007 være
faldet fra 27.400 kr. til 20.000 kr. Det såkaldte PAL-skatteaktiv er på 15 procent af
forskellen: 7.400 kr. Det giver 1.110 kr. som i princippet udbetales sammen med
opsparingen, hvis den hæves. Men et skatteaktiv er mindre værd end rede penge, og
derfor bruger ATP lige nu en afregningsprocent på 68. Dermed bliver kompensationen 68
procent af 1.110 kr. - altså 755 kr.
b.. Hvis du er tæt på 65 år, kan din SP-opsparing siden begyndelsen af 2007 er
faldet fra 21.050 kr. til 20.000 kr. Dermed er PAL-skatteaktivet på 15 procent af
1.050 kr. Det giver 160 kr., som med en afregningsprocent på 68 bliver til 110 kr.,
der kan udbetales sammen med opsparingen.
Kilde: ATP

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 06-04-09 21:57

On Thu, 26 Mar 2009 23:22:36 +0100, "J. E." <of.post@post.cybercity.dk> wrote:

>http://www.dinepenge.dk/pension/artikel/nu-kan-du-selv-tjekke-sp-saldoen
>
>Hvorfor er det egentlig stor forskel på "riskoprofil" ?

Aktier regnes for den mest givtige forretning på langt sigt, men er
mere risikobetonet end obligationer. Pensionsopsparing for folk der
er oppe i årene, dvs. tæt på pensionsalderen, er en investering med
kort sigte, og sikkerhed er derfor mere vigtigt end afkast. Et aktiedyk
på f.eks. 20% er en rigtig kedelig nyhed hvis man stod overfor at skulle
gå på pension. Er der derimod 20 år til, je så kan man fint vente på at
markedet retter sig.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 06-04-09 21:59

On Thu, 26 Mar 2009 23:22:36 +0100, "J. E." <of.post@post.cybercity.dk> wrote:

>Det ligner der bliver gjort temmelig meget forskel på folk blot ud fra
>hvilken alder man har.

Det gøres der forøvrigt på mange områder, f.eks. efterlønnen. Ens husleje
afhænger også kraftigt af hvornår man er kommet ind på boligmarkedet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-03-09 04:02

On Mar 29, 6:42 pm, Hansemand <no...@nks.com> wrote:

> Samtlet har jeg mistet godt 4500kr på deres små indvesterings lege.
> Men nå ja der står da stadig over 13.000kr, så det er da også
> en pæn slat "ferie penge" til sommer.

Egeninvestering behøver ikke være bedre, min gik fra ca. 42.000 til
22.000 i løbet af 2008.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk