Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat af negativ aktieindkomst?
Fra : Z

Dato : 13-03-09 16:09

Jeg har i 2008 solgt lidt aktier, dog ingen med gevinst
Så vidt jeg ved er der endnu ikke fradragsmuligheder for aktietab.

Er det derfor noget jeg behøver opgive til SKAT? De behøver vel blot
info hvis det er noget som kan påvirke min skat, og ikke blot at jeg har
handlet med aktier i 2008.

Fra : Joakim

Dato : 13-03-09 17:07

"Z" <svari@gruppen.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg har i 2008 solgt lidt aktier, dog ingen med gevinst
> Så vidt jeg ved er der endnu ikke fradragsmuligheder for aktietab.

Man kan modregne tab i aktieudbytter eller i andre aktiegevinster. Også hos
ægtefællen.

> Er det derfor noget jeg behøver opgive til SKAT?

Ja, med mindre dine aktier er omfattet af overgangsreglen*, vil du kunne
overføre dit tab til fradrag i de efterfølgende indkomstår.

De behøver vel blot
> info hvis det er noget som kan påvirke min skat, og ikke blot at jeg har
> handlet med aktier i 2008.

Se ovenfor.

* Aktier købt før 01.01.2006, under 100.000 kr grænsen, ejertid over 3 år,
børsnoterede aktier