Hul i trommehinden-dykning?
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-03-09 19:42

Hej.

Er der nogen der har erfaringer, med hvor lang tid der skal gå, fra man har
haft hul i trommehinden (i forbindelse med mellemørebetændelse) til man kan
være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18 meter.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Henning

Dato : 14-03-09 19:59

On Sat, 14 Mar 2009 19:41:42 +0100, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18 meter.

Du skal regne med 6-9 mdr. for at være sikker. Lad din læge checke før
du går i vandet igen.
De første 10 meter er de værste, det er her trykket fordobles

Fra : Bo Meyer

Dato : 15-03-09 05:37

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Du skal regne med 6-9 mdr. for at være sikker. Lad din læge checke før
> du går i vandet igen.
> De første 10 meter er de værste, det er her trykket fordobles

Og de næste ti meter er ligeså slemme.

/Bo

Fra : Nicolai

Dato : 15-03-09 12:29

> De første 10 meter er de værste, det er her trykket fordobles

Er det ikke for hver 3 meter? . . .

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-09 17:32

Den Sun, 15 Mar 2009 12:28:37 +0100 skrev Nicolai:

> Er det ikke for hver 3 meter? . . .

Det er 1 atm. for hver 10 meter.

0 meter = 1 atm.
10 meter = 2 atm.
20 meter = 3 atm.
osv...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-03-09 17:51

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> Du skal regne med 6-9 mdr. for at være sikker. Lad din læge checke før
> du går i vandet igen.
> De første 10 meter er de værste, det er her trykket fordobles

Hej Henning.

Er det noget du selv har erfaring med, eller hørt fra andre? Ikke fordi jeg
ikke tror på dig, men lyder godt nok af lang tid

Fra : Henning

Dato : 15-03-09 20:45

On Sun, 15 Mar 2009 17:50:45 +0100, "Jørgen Nielsen"
> [...]

>Er det noget du selv har erfaring med, eller hørt fra andre? Ikke fordi jeg
>ikke tror på dig, men lyder godt nok af lang tid
Jeg har ikke selv prøvet det, men dykkede på et tidspunkt med en
kammerat som fik mellemørebetændelse. Han fik svjh. 9 mdr.
karantæne

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-03-09 13:24

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kan være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18

I forbindelse med betændelse har jeg prøvet at have hul i trommehinden to
gange. Første gang fik jeg en hestekur med antibiotika som helt sikkert ikke
var lovligt i DK. Det klarede problemet på 3 uger og jeg kunne genoptage
arbejdet i vandet med forsigtighed.
Anden gang med betændelse, gav 5 uger ude af vandet efter dansk behandling.

Der er reelt ikke nogen som kan sige et specifikt tidsrum, for vi heler alle
på forskellig måde. Man skal være opmærksom på at der er en forskel på hvad
som kan lade sig gøre, til hvad er anbefalet generelt.

God bedring.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-03-09 08:28

On 14 Mar., 19:41, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomores...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18 meter.

Spørg din læge og få ham til at kigge i dit øre og se om du er helet
ok inden du hopper i vandet. Hvis du har for travlt kan du få varige
høreskader, det er ikke rigtig det værd.

mvh
Jonas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 15-03-09 17:49

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Hej alle.

Jeg ringede til vagtlægen sidste søndag, og ud fra den beskrivelse jeg sagde
i telefonen, var der hul. Jeg var hos min egen læge om mandagen, hun sagde
der ikke var hul mere. Om der har været hul ved jeg ikke, men det er ikke
sikkert. Synes det lyder lidt utroligt(umuligt) at det kan gro sammen så
hurtigt. Jeg regner med at jeg skal til Rødehavet omkring den 30. april. Men
jeg vil heller ikke tage nogen chancer. Men jeg kan jo som nogen skriver, få
min egen læge til at tjekke det, måske ugen inden jeg skal afsted- hvis jeg
kommer afsted. Lyder det fornuftigt? Jeg tænker bare på om lægen kun kan se
om hullet lige er lukket, eller om det er groet ordentligt sammen. Det er jo
ikke en læge som har forstand på dykning. Tak for svar til alle.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-03-09 21:22

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> man kan være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18

Vi havde en i klubben der sprængte en trommehinde på et dyk.
Han fik 3 mdr. karantæne af ørelægen og derefter var det groet sammen.

Det er muligvis hurtigere, når det er en kontrolleret punktering.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-03-09 15:40

On 15 Mar., 17:49, "Jørgen Nielsen"
> [...]
> om hullet lige er lukket, eller om det er groet ordentligt sammen. Det er jo
> ikke en læge som har forstand på dykning. Tak for svar til alle.

Så gå til en læge der har forstand på dykning eller få en henvisning
til en der ved noget om øret.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-04-09 16:28

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> wrote:

> Så gå til en læge der har forstand på dykning eller få en henvisning
> til en der ved noget om øret.

Findes der sådan en i København?

Det ville være godt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 07-04-09 00:05

Bare vælg en på listen

http://www.dyk.nu/pages/dykkerlaeger_a.htm

MVH
Svend Erik

Fra : mog.amok@gmail.com

Dato : 15-03-09 16:10

> [...]
> være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18 meter.

Jeg har selv haft sprunget trommehinden, dog ikke i forbindelse med
betandelse. Jeg var ved lægen 4 dage efter at det skete, og der var
hullet groet sammen igen. Jeg fik at vide at jeg skulle holde 4 uger
pause fra dykning. Jeg var ude og dykke efter ca 3 uger uden nogle
problemer..... Og har ikke haft nogle problemer siden. Dog vil jeg
sige at der gik ca en måned inden hørelsen var 100% på det øre igen...

Mvh Martin

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 16-03-09 15:50

Hej

Har selv haft hul i trommehinden, og dykkede med det.
Det gav den ondeste infektion, så det vil jeg godt fraråde.

Men så snart hullet er groet sammen kan der dykkes. Det er klar at området
hvor hullet var kan være sårbart overfor tryk,
men så handler det bare om at være omhyggelig og forsigtig med
trykudligning.

Claus

Fra : larsoglotte@email.dk

Dato : 16-03-09 09:57

> [...]
> være sikker på at dykke uden der sker noget? Jeg dykker kun til 18 meter.

Du behøver ikke være så bange for det ikke heler op. hvis betændelsen
er væk går det hurtigt.
Fik punkteret trommehinden for at dræne øret for væske fredag
formiddag og sagde til ørelægen at det skulle være i orden i næste
uge, da jeg skulle til Rødehavet. onsdag var jeg til kontrol og fik at
vide at vide, vær forsigtig med at tryk udligne. Onsdag aften tog jeg
til sharm, uden at mærke det mindste til det.

Lars

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-03-09 17:40

<larsoglotte@email.dk> wrote in message

[...]

Jeg skal også til Rødehavet (Sharm). Jeg har bestilt hos lægen, så ser jeg
hvad han siger. Siger han god for det, tager jeg afsted hurtigst muligt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-03-09 14:30

On 16 Mar., 16:57, larsoglo...@email.dk wrote:
> og fik at
> vide at vide, vær forsigtig med at tryk udligne. Onsdag aften tog jeg
> til sharm, uden at mærke det mindste til det.

Det er der jo så en risiko ved da man ikke altid kan være sikker på
hvor forsigtigt man kan trykudligne på vej op hvis man f.eks. er
blevet snottet pga. air con.

Fra : larsdamkjaer@gmail.c~

Dato : 20-03-09 16:39

Jeg havde problemet for et par år siden. Jeg var i vandet 14 dage
efter at betændelsesen havde lagt sig. Det har ikke givet mig probler
siden.

On 18 Mar., 17:40, "Jørgen Nielsen"

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-03-09 17:21

<larsdamkjaer@gmail.com> wrote in message
Jeg havde problemet for et par år siden. Jeg var i vandet 14 dage
efter at betændelsesen havde lagt sig. Det har ikke givet mig probler
siden.

Var der hul i trommehinden? Eller var det "kun" betændelse?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-04-09 01:40

> Findes der sådan en i København?
>
> Det ville være godt.

Ja.. på rigshospitalet har du masser af læger der ved noget om
dykning, og hos din læge kan du få en henvisning til en der ved noget
om øret.