Campingpladser ved Balatonsøen i Ungarn.
Fra : xs1100

Dato : 17-03-09 12:18

Hej i gruppen.

I år går turen til Balatonsøen. Vi er 2 voksne og 3 unger på 15 og 16 år,
der synes at det kunne være spændende at køre til Balaton, men samtidig vil
vi osse gerne til Prag igen, samt lige se Bratislava og Wien.

Har i nogle gode forslag til campingpladser ved Balatonsøen, hvor der er
aktiviteter til alle, jeg tænker her på bar til farmand og pool til Frue og
unger men absolut osse andre aktiviteter der gør ferien spændende og
pladsen værd at være på.

Pladsen må gerne være med meget skygge, da nogle af os foretrækker
skyggefulde pladser.

Mange hilsner og god ferie til alle.

Jarl Olsen
--
Ford Transit 1980 Arca Scout Autocamper

Fra : Brian Lund

Dato : 17-03-09 18:42

> I år går turen til Balatonsøen. Vi er 2 voksne og 3 unger på 15 og 16 år,
> der synes at det kunne være spændende at køre til Balaton, men samtidig
> vil vi osse gerne til Prag igen, samt lige se Bratislava og Wien.

Så har i forhåbentligt mere end de 2-3 uger uger en gennemsnitsdansker har i
sin ferie, ellers bliver det sgu meget køre rundt! Ok, alle 3 byer er
"lige på vejen" på de to mest populære ruter til Balaton, meeen...

> [...]
> og pladsen værd at være på.
>
> Pladsen må gerne være med meget skygge, da nogle af os foretrækker

Jeg har efterhånden været ved Balaton vistnok 5 gange, men har dog kun været
på 3 forskellige campingpladser, hvoraf den ene (den hyggeligste måske) er
lukket!

Sidste år lå vi på Castrum camping i vestenden af Balaton, den ligger inde i
Keszthely by... Altså i gå afstand til alle seværdigheder dér.
Den har restaurant/bar men ligger også tæt på flere små barer og
restauranter, der er vel i alt 100 pladser, altså ikke nogen kæmpeplads...
På flere hjemmesider står der godt nok 200 pladser, men ca. halvdelen af
pladsen er blevet lukket af en eller anden grund, det var den ihvertfald
sidste år.
Min hovedanke er at den ligger "langt" fra søen (100m luft, 300m gåben),
endnu længere fra en badestrand ved søen, til gengæld har den swimmingpool.
(Desværre har de kun ungarsk hjemmeside, men google kan finde lidt info)

Tidligere har vi camperet på en lille campingplads ved badacsonyörs, den er
dog desværre lukket nu, den havde ellers både købmand, bar, restaurant og en
bar mere..! Den lå også helt ned til søen.

Et år var jeg knapt to uger på en af de største pladser ved Balaton, füred
camping. Den har omkring 1000 pladser og har ALT, flere barer, supermarked,
flere restauranter, spillehal osv... Ligger helt ned til vandet! Til gengæld
kostede den dengang det dobbelte af vores "stam plads", idag er priserne
vist bedre udlignede!
Det er nok den plads hvor der sker mest for de unge vil jeg tro.

Men der er ufatteligt mange campingpladser ved Balaton og er de af en
rimelig størrelse kan du roligt regne med at de har mindst én restaurant,
bar eller købmand. Hvis i vil i vandet vil jeg anbefale en af pladserne der
ligger helt ned til søen, ellers skal man betale, stort set alle steder, for
at komme i vandet!

Brian

Fra : xs1100

Dato : 22-03-09 21:27

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Så har i forhåbentligt mere end de 2-3 uger uger en gennemsnitsdansker har
> i sin ferie, ellers bliver det sgu meget køre rundt! Ok, alle 3 byer
> er "lige på vejen" på de to mest populære ruter til Balaton, meeen...

Hej Brian.
Jeg har været lidt længe om at svare, men jeg var lige ude et par dage i
autocamperen
Vi har 12 dage ca... Vi skal til Prag et par dage, vi elsker alle den by. Vi
dropper Wien og tager et par dage i Bratislava. Så tilbringer vi resten af
ferien ved Balaton.

Det med skyggen handler om at een af os er lysoverfølsom, men det er et must
at camperen kan holde skyggefuldt.

> [...]
> swimmingpool.
> (Desværre har de kun ungarsk hjemmeside, men google kan finde lidt info)

Ok, det lyder godt. Sønnerne foretrækker at der er pool på pladsen, så det
betyder nok ikke det store at der er en lille gåtur til søen.

> Tidligere har vi camperet på en lille campingplads ved badacsonyörs, den
> er dog desværre lukket nu, den havde ellers både købmand, bar, restaurant
> og en bar mere..! Den lå også helt ned til søen.

Det lød ellers godt...

> [...]
> plads", idag er priserne vist bedre udlignede!
> Det er nok den plads hvor der sker mest for de unge vil jeg tro.

Ja den har jeg osse luret lidt på. Hvordan er priserne på bar og restaurant?

> [...]
> bar eller købmand. Hvis i vil i vandet vil jeg anbefale en af pladserne
> der ligger helt ned til søen, ellers skal man betale, stort set alle

Ok, men de skal jo osse tjene på turisterne. Men derfor overvejer jeg osse
Fured, for den ligger jo ved søen og selvom den er lidt dyrere, så er det jo
nok tjent ind ved at spare penge til søen? Men vi leger osse lidt med tanken
om at køre rundt om søen og så finde en god spændende plads.

Tak fordi du gad svare og god ferie til dig, når du skal afsted igen.

Med venling hilsen
Jarl

Fra : Brian Lund

Dato : 23-03-09 08:34

> [...]
> Vi dropper Wien og tager et par dage i Bratislava. Så tilbringer vi resten

Prag er også en fantastisk by! Et par dage er da bare ikke nok! :)
Jeg har ikke været i Bratislava (andet end på motorvejen) endnu, desværre...
Jeg har dog være på Camping i Slovakiet, nærmere bestemt det nordlige
centrale Slovakiet tæt på den Polske grænse, tæt på Fatra og Tatra
nationalparkerne. Her er der meget skøn natur, det er relativt fredeligt i
form af internationale turister og det er billigt. Det var ved Dolny Kubin,
absolut et besøg værd hvis man er til den slags (et råd til dig og/eller
resten af gruppen ;)).

> Det med skyggen handler om at een af os er lysoverfølsom, men det er et
> must at camperen kan holde skyggefuldt.

Ok, det kender jeg selv fra min familie, der er pladser der er mere
beplantede end andre. Camping Castrum som vi lå på sidste år havde en del
større træer, men man er nok nødt til at reservere plads hvis man vil være
100% sikker på at få en plads med skygge!

Generelt er de fleste pladser ikke så tæt beplantede, men der er enkelte der
har en del store træer (især i nærheden af Balaton Füred)

Camping Füred som jeg også nævnte har også større træer men man skal vist
være heldig for at være sikker på en skyggeplads, de vokser noget spredt...

> Ja den har jeg osse luret lidt på. Hvordan er priserne på bar og
> restaurant?

De er blevet noget dyrere end de første par år vi var der (for godt 10 år
siden), dengang kunne man nemt spise 3 mand på en god restaurant for 100 kr,
forret, hovedret, dessert og drikke.
Idag skal man nok regne med at betale mellem 50 og 75 kr per mand.

I baren er priserne rimelige, det er nok meget forskelligt afhængigt af hvor
baren ligger (campingplads, turistområde, diskotek osv.), men hvis du holder
dig til lokalt sprit er det ret billigt, køber du derimod "vest-sprut" ala.
bacardi, jägermeister, smirnoff osv. så koster det snart det samme som her
hjemme..!
Import sprut er faktisk noget dyrere i deres butikker end her hjemme, mens
det lokale koster omkring 20-30 kr for en halv liters flaske af det
billigste.

Balaton Füred er nok generelt dyrere på alle fronter, men jeg var ikke i den
ende sidste år så det kan jeg ikke sige med sikkerhed...

> [...]
> jo nok tjent ind ved at spare penge til søen? Men vi leger osse lidt med
> tanken om at køre rundt om søen og så finde en god spændende plads.

Der er nu mange pladser ned til søen hele vejen rundt, som er billigere. Om
merudgiften på Camping Füred kan spare pengene for adgang til vandet tror
jeg ikke, men der er selvfølgelig andre fordele ved at ligge på en stor
plads med ALT (inkl vandski-stillads ;)).

Der skulle dog være bedre badeforhold for mindre børn på sydsiden, på
nordsiden er vandet 1-1,2m dybt når du er gået ét skridt ud! Du skal dog
yderligere 50-200m ud de fleste steder før dybden når 2m!
Iøvrigt er sigtbarheden i søvandet nok omkring 30-50cm! Det er IKKE fordi
søvandet er forurenet eller andet ulækkert, det er simpelthen noget i vandet
(mineraler, sand, mudder osv.) som gør at den er sådan over alt.

Nu er jeg ikke selv den der er bedst til at sidde i lænestolen i skyggen når
jeg er på ferie, jeg skal helst ud at se noget! Så jeg kan sagtens leve med
en "skrabet" campingplads, bare toiletforholdene er iorden er jeg glad, men
selvfølgelig er det bonus hvis man ikke behøver forlade pladsen for at spise
eller sidde i baren.
Nu er jeg dog rejst meget med mine forældre som netop foretrækker at sidde
på den flade det meste af ferien, de kan dog godt trækkes afsted indimellem!
:)

Jeg har en masse billeder fra ferien sidste år, jeg har dog ikke fået dem
lagt på nettet endnu, det er dog work-in-progress!

Brian