Søskende
Fra : Jake

Dato : 30-03-09 18:34

Hej,

Vil høre om der er nogen her i gruppen der har nogle gode tips.

Vores søn er 3½ år og vores datter er 1 år. De første måneder efter hun blev
født var han lidt jaloux. Vi regnede med at det ville gå over efter et
stykke tid, men nu går der næsten ikke en dag uden at han bliver sur på
hende og skubber til hende.

Det sker typisk når han leger med et eller andet og hun kravler hen for at
kigge på...når hun så prøver at tage hans legetøj bliver han sur på hende og
skubber hende væk. Et andet eksempel er når hun finder noget legetøj at lege
med, så skynder han sig hen og hiver det ud af hånden på hende. Andre gange
går han ind i hende med vilje så hun vælter.

Det er sikkert meget normalt og bare en fase. Når jeg tænker tilbage var jeg
da også selv ofte oppe og toppes med mine
søskende. Jeg tænker bare på, om der måske er en måde man kan få sine børn
til at lege bedre sammen...så hvis der er
nogen der har nogle gode råd, vil jeg med glæde læse dem.

Tak på forhånd.

Fra : Ditmar

Dato : 31-03-09 21:35

Jake skrev:
> Hej,
>
> Vil høre om der er nogen her i gruppen der har nogle gode tips.

Jeg har ingen gode råd - vores store pige var også voldsomt jaloux på
sin 5 år yngre lillebror. Da han så var 5 og hun var 10 vendte det. Nu,
da de er 11 og 16 elsker de hinanden højt. Hun er udenlands i 10 mdr, og
det er ham, der savner hende mest, og ham, hun savner mest.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-04-09 06:17

"Jake" <jake@nomail.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej,
Jeg tænker bare på, om der måske er en måde man kan få sine børn
> til at lege bedre sammen...så hvis der er
> nogen der har nogle gode råd, vil jeg med glæde læse dem.

Jeg tror, at det er vigtigt, at I taler med ham om det, og
at I husker dagligt at fortælle ham, hvor meget I elsker ham,
at I holder om ham, osv.

Mvh.Bodil.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 01-04-09 13:59

On 01/04/09 6:17, in article 49d2f8dc$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg tror, at det er vigtigt, at I taler med ham om det, og
> at I husker dagligt at fortælle ham, hvor meget I elsker ham,

Ja og hjælper ham, når den lille vil tage hans legetøj mv.- og gør meget ud
af storebrorrollen - det er en stor ting at være storebror. Hjælp ham, og
ros ham når han er sød ved hende. Køb en gave og sig det er fordi han er
sådan en god storebror osv.
Snak måske også med venner og familie som har en tendens til, når de kommer
på besøg, at fare hen til babyen og "nååårh" osv. inden de siger hej til
storebror. Man kan bede dem gøre det omvendt, det gør jeg selv når jeg
besøger familier med baby+stort barn. Jeg sætter mig ned med den store og
spørger til børnehave/skole, hvordan det er at være storebror/søster osv.,
inden jeg går hen og kigger nærmere på det ny lille vidunder. ("Tror du din
lillesøster vil sige hej til mig, skal vi gå hen og se..?") Så er det
storesøs/bror der viser SIN lillesøster/bror frem, og det gør en forskel.