Lukket DCCP, uden årsag til kunden ?
Fra : Kim

Dato : 02-04-09 16:10

Kan nogen venligst forklare mig følgende ?

Vi har i 5-6 år haft samme ISP, med 2 PC på nettet,
min med Fast udleveret IP og DNS, samt konens/datterens
med en "Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP,
og begge pc'ere været på nettet via en Switch, altid virket
uporklageligt.
For nogle dage siden kunne min datter pludselig ikke gå på nettet,
jeg knoklede og fattede ikke hvorfor. Efter 3'ide tlf.samtale sidste
her i dag fandt jeg så ud af følgende, damen sagde:

1. Der var blevet lukket for min DHCP port d 31/3-09...
Jeg spurgte om årsagen, det vidste hun ikke...

2. Der er i dag igen blevet åbnet for DHCP port...
Jeg spurgte om årsagen, det vidste hun ikke...

Hvad er årsagen til at en ISP lukker for en kundes DHCP port ?

Andre skulle have fået lukket for noget DHCP, noget med der gav
en forkert IP adresse....(Vi sidder på fælles internet)

Jeg fortalte om vores problem med 2 pc'ere på nettet,
og hun sagde at det kan man ikke... jeg sagde at det
havde vi jo været i mange år, hvorfor kan vi så ikke nu ?
hun vidste ikke hvorfor...

Jeg er ikke blevet orienteret om nye forretningsbetinmgelser,
om ISP'en bare fra den ene dag "lukker", så begge ens pc'ere
skal være med automtisk IP, jeg betaler jo 20,-kr ekstra pr mdl
for den faste, ( kører lidt ftp-servere ) og der står intet om i
Abonnementsbetingelserne ( på deres site i dag ) at hvis man
har betaler for en Fast IP, at så kan man kun have 1 pc på nettet,
ellers skal man jo til at købe en router med de problemer en sådan så gir...

Må en ISP i Danmark virkelig godt pludselig gøre dette ?

Mvh Kim

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-04-09 16:45

Kim skrev:
> [...]
> ellers skal man jo til at købe en router med de problemer en sådan så gir...
>
> Må en ISP i Danmark virkelig godt pludselig gøre dette ?

Mon ikke lidt konkret information ville fremme processen? Hvilken ISP og
hvilket udstyr?

Du nævner en switch og ekstra betaling for en ekstra PC. En simpel
løsning er en router til etablering af dit eget LAN, hvor du kan have
lige så mange maskiner på du ønsker.

--
Niels

Fra : Kim

Dato : 02-04-09 18:22

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev

> Mon ikke lidt konkret information ville fremme processen? Hvilken ISP og
> hvilket udstyr?

ISP = Telelet.dk
hvilket udstyr? = hvad mener du ?
Prøv at læs hvad jeg skriver:
> [...]
her i dag fandt jeg så ud af følgende, damen sagde:

> Du nævner en switch og ekstra betaling for en ekstra PC.

Hvor nævner jeg " ekstra betaling for en ekstra PC. "?
Ingen steder.

> En simpel løsning er en router til etablering af dit eget LAN, hvor du kan
> have lige så mange maskiner på du ønsker.

Det er ikke det der er pointen. Læs nu hvad jeg skriver, uden information,
varsel eller noget, uden at det står i Deres Abonnementsbetingelserne,
som man må gå ud fra er opdateret...

Det er sq da kun fordi vi får det så billigt i forhold til hastigheden at
man kan affinde sig med det.

Det mest normale må da værer at ISPén informere deres kunder
om ændringer i det vi betaler for... eller hva ?

/Kim

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-04-09 23:15

Kim skrev:

> [...]
> man kan affinde sig med det.
>
> Det mest normale må da værer at ISPén informere deres kunder
> om ændringer i det vi betaler for... eller hva ?

Nogle folk er interesseret i løsninger, andre mere i at brokke sig, men
så klag da til leverandøren i stedet for her.

--
Niels

Fra : Kim

Dato : 03-04-09 10:21

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev
> Nogle folk er interesseret i løsninger, andre mere i at brokke sig, men så
> klag da til leverandøren i stedet for her.

Har jeg gjort.

Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-09 17:55

Kim skriver:

> Hvad er årsagen til at en ISP lukker for en kundes DHCP port ?

Ændringer i kundevilkår, eller blot fejl i opsætning (der kan være
skiftet noget udstyr på centralen). Det er ganske få mennesker der i dag
bruge både fast ig dynamisk IP på samme linje

> Andre skulle have fået lukket for noget DHCP, noget med der gav
> en forkert IP adresse....(Vi sidder på fælles internet)

"Fælles internet" ?

> [...]
> har betaler for en Fast IP, at så kan man kun have 1 pc på nettet,
> ellers skal man jo til at købe en router med de problemer en sådan så gir...

Hvilke problemer er det?

Jeg har kørt med router lige så lang tid som jeg har haft ADSL. Det har
ikke givet flere problemer end at køre med en switch. Til gengæld kan
jeg frit flytte filer frem og tilage mellem mine computere, sætte så
mange computere på netværket som jeg lyster (pt er der husket 6
forskellige maskiner på netværket der har fået IP - der har tidligere
være 3 mere), opsætte en netværksharddisk som alle har tilgang til og
ikke mindst har jeg en rimelig "hardwarefirewall" da der er lukket for
alle porte.

Drop switchen, køb en router og bliv glad.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim

Dato : 02-04-09 18:30

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Kim skriver:

> Ændringer i kundevilkår,

og der står intet om i Abonnementsbetingelserne ( på deres site i dag )
må gå ud fra den er opdateret.

>eller blot fejl i opsætning (der kan være > skiftet noget udstyr på
>centralen).

Hvad er årsagen til at en ISP lukker for en kunders DHCP port ?

>Det er ganske få mennesker der i dag
> bruge både fast ig dynamisk IP på samme linje

Ikke korrekt.

> "Fælles internet" ?

Ja, Fælles internet = bolignet eller hvad du vil kalde det, har vores kære
bestyrelse forhandlet sig frem til, dvs ingen livestreamin tv, online
CS gaming eller FTP da man tager de andres brugeres båndbredde.

> Hvilke problemer er det?

1. At ISP'en ikke informere deres kunder
om ændringer i det vi betaler for... dvs man betaler det samme for mindre ?
2. Kunderne skal til at købe en router.

Gu vil jeg ej.

/Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-09 18:55

Kim skriver:

> og der står intet om i Abonnementsbetingelserne ( på deres site i dag )
> må gå ud fra den er opdateret.

Okay, så er det ikke det.

> Hvad er årsagen til at en ISP lukker for en kunders DHCP port ?

Som jeg skriver til dig - er der skiftet udstyr, eller software (kan
være en opgradering af software), der har tabt opsætningen.

Men har i ikke fået den tilbage igen?

> Ikke korrekt.

Jo.

> Ja, Fælles internet = bolignet eller hvad du vil kalde det, har vores kære
> bestyrelse forhandlet sig frem til, dvs ingen livestreamin tv, online
> CS gaming eller FTP da man tager de andres brugeres båndbredde.

CS gaming tager altså ikke megen båndbredde....

Men du har en udbyder - er det så "bestyrelsen" der har forhandlet et
samlet tilbud og så betaler i seperat til udbyderen?

> 1. At ISP'en ikke informere deres kunder
> om ændringer i det vi betaler for... dvs man betaler det samme for mindre ?

Er det et problem der opstår, hvis man kører med en router?

> 2. Kunderne skal til at købe en router.

Korrekt - men da prisen på en router og en switch er næsten den samme
vil jeg til enhver tid foretrække at bruge en router i stedet for at
alle andre på "fælles internet" sidder på samme netværk som mig selv. En
der er lidt kvik og alle oplysninger på en computer er frit
tilgængelige.

Har man brug for at dele filer mellem sine computere, så deler man dem
også med resten af netværket.....

> Gu vil jeg ej.

Det er selvfølgelig op til enhver at afvise et godt råd

Fra : Kim

Dato : 03-04-09 10:34

> Som jeg skriver til dig - er der skiftet udstyr, eller software (kan
> være en opgradering af software), der har tabt opsætningen.
>
> Men har i ikke fået den tilbage igen?

Aner det ikke, fik så dette brev i dag fre telelet:
""Søborg d 31-3-2009

Da vi har registreret at dit udstyr er opsat som DHCP server,
har Telelet lukket for din internetforbindelse i overensstemmelse
med de gældende abbonnementssbetinmgelser.
Du kan ved en fejl have kommet til at sætte din router forkert op, så
den fungere som en DHCP server, som tildeler de andre brugere i
netværket en ubrugelig ip-adresse. Du skal sikre dig at din router er
koplet til i wan porten via netkablet fra stikket i væggen.

Vi henviser til abbonnementssbetinmgelser punkt 1.
(http://telelet.dk/media/120296/internetabonnement%20ver%203c.pdf)

Samtidig skal vi henlede din opmærksomhed på punkt 9 i
abbonnementssbetinmgelser
hvoraf det bl.a. fremgår at Telelet forbeholder sig ret til at blokere
internetforbindelsen
umiddelbart, i tilfælde af at abonnementen påfører tredjepart væsentlige
problemer.

I de fleste tilfælde skyldes dette at man har opsat sit internetudstyr
forkert.

Såfremt du ønsker at genåbne din internetforbindelse, bedes du kontakte
Telelet kundeservice på telefonnummer 36949494

Du må således således forvente en lukning af din internetforbindelse,
såfremt vi igen
konstatere, at dit udstyr er opsat som DHCP server, hvorefter det vil koste
399 for en genåbning.

Med venlig hilsen Telelet."

Ikke noget navn på hvem der har sendt dette brev til mig, men hvordan
skal dette brev forstås ?

Jeg ringer så til telelet, får den samme dame som i går, jeg siger at jeg er
online,
at jeg i går har sendt en mail vedr at da vi ikke mere kan køre med 2 Pc'ere
( 1 med Fast IP + 1 uden) over min switch siden d 31/3 men som vi altid har
gjort,
opsiger jeg hermed aftalen med Fast IP fra d 31/3´,

Hun siger ja min internet forbindelse er åben, hvorfor forstår hum ikke, men
hun kan da stille mig om til en tekniker.
Jeg spørger så hvad de mener med det brev de skriver, uden navn på afsender,
jeg har ikke nogen router, men en switch og har ikke opsat nogen DHCP
server..
hun siger igen at hun vil stille mig om til en tekniker, jeg beder hende om
at teknikeren
så må ringe til mig. De har ikke ringet endnu.

> Korrekt - men da prisen på en router og en switch er næsten den samme
> vil jeg til enhver tid foretrække at bruge en router i stedet for at
> alle andre på "fælles internet" sidder på samme netværk som mig selv.

Har jeg ikke gjort, har jo siddet med en fast ip.

>En der er lidt kvik og alle oplysninger på en computer er frit
> tilgængelige.

Hvad mener du med det ?

> Har man brug for at dele filer mellem sine computere, så deler man dem
> også med resten af netværket.....

Jeg deler ikke filer mellem mine computere, kun små filer
som kan ligge på en 4gb usb-drivestik.

> Det er selvfølgelig op til enhver at afvise et godt råd

Okay, nok forkert udtrykt, men det vil jeg altså ikke,
og jo, gode råd er ok, hvis man kan bruge dem.

Men hvad mener I om det brev jeg har fået ?

Mvh Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-09 11:08

On Fri, 3 Apr 2009 11:34:21 +0200, "Kim" <Spam@noway.dk> wrote:

>Da vi har registreret at dit udstyr er opsat som DHCP server,
>har Telelet lukket for din internetforbindelse i overensstemmelse
>med de gældende abbonnementssbetinmgelser.

Aha, du har åbenbart en DHCP-server kørende på dit lokalnet !!

Den interferer med din udbyderes eget udstyr og forhindrer udbyderens
øvrige kunder i at komme på internettet.

Intet under at udbyderen lukker ned for dine udfoldelser....

Problemet ligger ene og alene på din side - Du har ganske simpelt
ikke styr på, hvad der foregår på dit lokale netværket....

<mlr>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-04-09 11:25

On 2009-04-03, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> Problemet ligger ene og alene på din side - Du har ganske simpelt
> ikke styr på, hvad der foregår på dit lokale netværket....

Jeg vil nu også påstå at en udbyder, der ikke filtrerer den slags fra
har problemer.

--
Andreas

Fra : Kim

Dato : 03-04-09 18:56

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev

> Aha, du har åbenbart en DHCP-server kørende på dit lokalnet !!

Læs nu hvad jeg skriver i mit første indlæg.
Skal jeg gentage mig selv ?
> [...]

> Den interferer med din udbyderes eget udstyr og forhindrer udbyderens
> øvrige kunder i at komme på internettet.

Med "den" mener du ?

> Intet under at udbyderen lukker ned for dine udfoldelser....

Hvilke udfoldelser henviser du til ?

> Problemet ligger ene og alene på din side - Du har ganske simpelt
> ikke styr på, hvad der foregår på dit lokale netværket....

Sikke noget Snot at lukke ud.
Og du gider ikke læse hvad der bliver skrevet inde du svarer.

/Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-04-09 20:26

On Fri, 3 Apr 2009 19:56:26 +0200, "Kim" <Spam@noway.dk> wrote:

>Læs nu hvad jeg skriver i mit første indlæg.
>Skal jeg gentage mig selv ?

Næh, jeg har såmæn forlængst forstået problemet

> [...]
>med en "Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP,
>og begge pc'ere været på nettet via en Switch, altid virket

Tja, et-eller-andet (en DHCP-server !!) på dit lille lokalnet
forstyrrer din udbyder og ødelægger internet forbindelsen for naboerne
på bolignettet !!

Man kunne godt ønske sig en anelse mere ydmyghed fra din side, eller
kan vi være ret så sikre på du skal ud og finde en ny ISP.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-04-09 13:37

> [...]

> har Telelet lukket for din internetforbindelse i overensstemmelse
> med de gældende abbonnementssbetinmgelser.

Det kan sikkert sådan ca. oversættes til: "Vi, din Internet-udbyder,
har lavet et discount-netværk, der ikke proaktivt kan reagere på, at
brugerne laver helt almindelige fejl, fx med DHCP-servere. Derfor har
vi reaktivt lukket din forbindelse, da vi ved et tilfælde (en klage
fra en anden bruger) fandt ud af, at du havde en DHCP-server kørende,
der skabte problemer for andre brugere".

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim

Dato : 03-04-09 18:59

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev
> [...]
> fra en anden bruger) fandt ud af, at du havde en DHCP-server kørende,
> der skabte problemer for andre brugere".

Igen læs nu hvad jeg skriver:
[...]

Har aldrig haft en router.

Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er.
Hvad er en DHCP server ?

/ Kim

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-04-09 20:27

Kim skrev:

> Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er.
> Hvad er en DHCP server ?

Så kan det jo nemt gå galt.

--
Niels

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-04-09 22:38

"Kim" <> skrev i meddelelsen ...

> Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er.
> Hvad er en DHCP server ?

Se, det vidste jeg heller ikke, så googlede og kom op med dette:
http://da.wikipedia.org/wiki/DHCP

mvh
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-09 17:59

Kim skriver:

> Da vi har registreret at dit udstyr er opsat som DHCP server,
> har Telelet lukket for din internetforbindelse i overensstemmelse
> med de gældende abbonnementssbetinmgelser.

Nå, hvad udstyr har du på?

En af dine computerer mener åbenbart at den vil være DHCP server, så den
ødelægger netværket for dig selv og andre.

(bør jeg nævne at havde du en router mellem dig og netværket, så ville
du næppe have løbet ind i det problem?)

> Ikke noget navn på hvem der har sendt dette brev til mig, men hvordan
> skal dette brev forstås ?

At der på dit lokalnetværk er en computer der tror at den skal uddele ip
adresser.

> Jeg spørger så hvad de mener med det brev de skriver, uden navn på afsender,
> jeg har ikke nogen router, men en switch og har ikke opsat nogen DHCP
> server..

I følge det du ved........

En PC kan godt have en DHCP server kørende.

> Har jeg ikke gjort, har jo siddet med en fast ip.

Din faste IP er den i samme adresserange som de andre computere?

> Hvad mener du med det ?

Mapper på en af dine computere et frit tilgængelige fra andre computere
på netværket, hvis de kan komme gennem din standard windows firewall
(som du forhåbentligt har kørende på begge maskiner).

> Jeg deler ikke filer mellem mine computere, kun små filer
> som kan ligge på en 4gb usb-drivestik.

Okay, jeg har en computer det meste ligger på, når jeg skal bruge filer
på en af de andre computer, gider jeg ikke fiddle med USB sticks, men
flytter dem via netværk.

> Okay, nok forkert udtrykt, men det vil jeg altså ikke,
> og jo, gode råd er ok, hvis man kan bruge dem.

Du kan netop bruge det råd jeg gav dig. Du kunne sådan set have været
foruden det brev du har fået, hvis du havde en router.

> Men hvad mener I om det brev jeg har fået ?

At en af dine computere (eller evt andet netværksudstyr leger DHCP
server og fucker andres forbindelse op.

Du skal nok lige se at få fundet ud af, hvad det er du har der leget
DHCP server hjemme hos dig.......

Nå ja, du kan også tage den lette løsning: En router.

Fra : Kim

Dato : 03-04-09 19:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Kim skriver:

> Nå, hvad udstyr har du på?

3'ide person som ikke læser mit 1'ste indlæg:
> [...]

> En af dine computerer mener åbenbart at den vil være DHCP server, så den
> ødelægger netværket for dig selv og andre.

Øhh, hvordan kan en af mine computere det uden at man sætter den op til det
?

> (bør jeg nævne at havde du en router mellem dig og netværket, så ville
> du næppe have løbet ind i det problem?)

Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er.
Hvad er en DHCP server ?

Det er da almindelig høflighed, at man skriver sit navn, når man sendet et
sådan brev ud fra en virksomhed, med kontakt-info.

Du skriver måske ikke under med navn og adresse når du sender et brev ?

> At der på dit lokalnetværk er en computer der tror at den skal uddele ip
> adresser.

> I følge det du ved........

Ja, men en DHCP server skal sættes op som jeg forstår det
http://www.google.dk/search?hl=da&q=installere+DHCP+Server+i+Windows+Xp&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da

og hverken min eller min datters pc har det.

> En PC kan godt have en DHCP server kørende.

Vil du venligst forklare hvordan så ?

> [...]

> på netværket, hvis de kan komme gennem din standard windows firewall
> (som du forhåbentligt har kørende på begge maskiner).

Vi har på begge pc'ere altid haft windows firewall aktiv, opdateret
antivirus samt
seperat Firewall program, alt opdateret installeret...så det kan de ikke.
Har være klar over dette siden vi røg på fælles bolignet.

> [...]
>
> Du kan netop bruge det råd jeg gav dig. Du kunne sådan set have været
> foruden det brev du har fået, hvis du havde en router.

Hvordan det ?
Jeg har ingen DHCP server kørende, har aldrig haft det og aner dårligt hvad
det er.
Hvad er en DHCP server, gider du forklare eller give et link?

Når jeg læser om det her
http://www.google.dk/search?hl=da&q=installere+DHCP+Server+i+Windows+Xp&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da
og har checket begge maskiner hvis de nu skulle gøre det selv,
så må jeg igen sige, Jeg har ingen DHCP server kørende.

Men du mener helt sikkert jeg har måske ?

> At en af dine computere (eller evt andet netværksudstyr leger DHCP
> server og fucker andres forbindelse op.
>
> Du skal nok lige se at få fundet ud af, hvad det er du har der leget
> DHCP server hjemme hos dig.......

Hvordan gør men det, ud over det jeg har gjort efter google
linket jeg gav ovenover ?

Og hvad er en DHCP server ?

Hvad bruges en DHCP server til ?

> Nå ja, du kan også tage den lette løsning: En router.

Nej tak, det er jo det de tror jeg har ifgl deres brev.
Hvis de havde skrevet at der var en fejl i min opsætning
i en af mine pc'ere, men det gør de jo ikke.

It-teknikkeren som skulle have ringet i dag har ikke ringet,
nok fordi de har indset deres fejl...så kunne de da godt lige
have ringet og sagt undskyld.
Jeg tror helt sikkert at det kunne tyde på at det er andre i ejendommen
der har en router, opsat som DHCP server ( hvad det så end er )
som giver bøvl for andre beboere.

Mvh Kim

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 03-04-09 20:30

Kim skrev:

> Og hvad er en DHCP server ?

Har du hørt om Google? Se hit nr. 1 efter søgning.

--
Niels

Fra : Chano Andersen

Dato : 03-04-09 20:47

Kim wrote:
> Øhh, hvordan kan en af mine computere det uden at man sætter den op til det
> ?

Ved at du aktivere internet deling på en af computerene.. Denne opsætter
automatisk computeren til at agere DHCP server.

- Chano Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-09 21:44

Kim skriver:

> [...]
> med en "Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP,
> og begge pc'ere været på nettet via en Switch, altid virket

Mange glemmer at oplyse om eventuelle netværksprintere eller
medieafspillere osv. Derfor spørger jeg igen.

> Øhh, hvordan kan en af mine computere det uden at man sætter den op til det
> ?

Ved at der er en der trykker på noget forklert, eller ved at man er
belevet hacket af andre. Der er mange muligheder.....

> Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er.
> Hvad er en DHCP server ?

Øøøøøh, du ved ikke, hvad en DHCP server er, men alligevel er du sikker
på at du ikke har nogen kørende.

Igen - en router vil spare dig for en masse bekymringer.

> Det er da almindelig høflighed, at man skriver sit navn, når man sendet et
> sådan brev ud fra en virksomhed, med kontakt-info.
>
> Du skriver måske ikke under med navn og adresse når du sender et brev ?

Svarer du nu dig selv?

Det var mit svar på, hvordan dit brev skal forstås. Det er også svar på,
hvad en DHCP server er....

> Ja, men en DHCP server skal sættes op som jeg forstår det
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=installere+DHCP+Server+i+Windows+Xp&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da
>
> og hverken min eller min datters pc har det.

Det er du 110% sikker på?

Du skriver lige ovenover at du ikke ved, hvad en DHCP server er....

> Vil du venligst forklare hvordan så ?

Deling af internetforbindelse, deciderede DHCP serverer installeret i en
eller anden form (der findes 1000vis af forskellige DHCP servere).

Læs evt også:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

> Hvad mener du med det ?

Den ip adresse du sender fra (77.75.167.98), ligger datterens tæt på den
(er de første 3 hold tal det samme)?

> [...]
> seperat Firewall program, alt opdateret installeret...så det kan de ikke.
> Har være klar over dette siden vi røg på fælles bolignet.

Okay, windows firewall er rimeligt let at komme forbi.

Men tænk dig, den ekstra firewall kunne du have sparet ved at have købt
en router frem for en switch...

> Men du mener helt sikkert jeg har måske ?

Tjah, det er ret let, for telelet har kunnet se at der blev uddelt ip
adresser fra en DHCP server kommende fra dit netvæk. Det gør at jeg er
ret sikker på det.

> Hvordan gør men det, ud over det jeg har gjort efter google
> linket jeg gav ovenover ?
>
> Og hvad er en DHCP server ?
>
> Hvad bruges en DHCP server til ?

Du er skråsikker på at du ikke har en DHCP server kørende - men alligvel
ved du ikke, hvad det er!

En DHCP server er den computer på et givent netværk der holder styr på
og uddeler IP adresser til resten af computerne i netværket. Computeren
kan også være computerdelen af en router, netværksprinter trålåst LAN
point og meget andet.

> Nej tak, det er jo det de tror jeg har ifgl deres brev.
> Hvis de havde skrevet at der var en fejl i min opsætning
> i en af mine pc'ere, men det gør de jo ikke.

Det er netop det de skriver - eller noget af det andet udstyr du har.

Hvilken switch har du?

> Jeg tror helt sikkert at det kunne tyde på at det er andre i ejendommen
> der har en router, opsat som DHCP server ( hvad det så end er )
> som giver bøvl for andre beboere.

Eller dig.

Igen vil jeg give dig et godt råd: Køb en lille billig router. sæt
stikket fra jeres netværk i WAN porten og jeres egne computere i LAN
porten. Når det virker skriver du igen i dk.edb.internet, så skal du nok
få hjælp til, hvordan du sætter fast IP på din egen computer og
forwarder port 21 gennem din router (din FTP server kører jo alligevel
ikke lige nu).

Klaus (der nok har en lille smule mere styr på netværk og computere end
gennemsnittet af danskere)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hauge

Dato : 03-04-09 22:16

Hej
Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Klaus (der nok har en lille smule mere styr på netværk og computere
> end gennemsnittet af danskere)

Uha, det var dælme ikke meget, håber du mener "meget mere styr" ;)

Mvh Hauge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-04-09 22:18

Hauge skriver:

> Uha, det var dælme ikke meget, håber du mener "meget mere styr" ;)

Man er vel at jysk herkomst, så man praler ikke så voldsomt!

Fra : Hauge

Dato : 03-04-09 22:23

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Man er vel at jysk herkomst, så man praler ikke så voldsomt!

Du har ret, beklager.. :)
Men uanset hvad, så tror jeg dig..

Mvh Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-04-09 12:15

Klaus D. Mikkelsen

> Det er selvfølgelig op til enhver at afvise et godt råd

Det er de færrese der stiller et par rammer øl ud i køkkenet på
kollegiet og proklamerer at det er fælles øl
Og samtidig forventer at man kan have dem nogenlunde i fred :)

- Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-04-09 21:18

On Thu, 2 Apr 2009 17:09:38 +0200, "Kim" <Spam@noway.dk> wrote:

> [...]
>
>1. Der var blevet lukket for min DHCP port d 31/3-09...
>Jeg spurgte om årsagen, det vidste hun ikke...

Der er næppe 'lukket for din DHCP-port', når den anden computer
fortsat får IP-adresse.

Man har snarere begrænset sin konto til een IP-adresse. Efter din
klage har man så igen tildelt dig 2 adresser.

<mlr>

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-09 20:43

Kim wrote:

> Jeg har ingen DHCP server kørende, aner ikke hvad det er. Hvad er en
> DHCP server ?

Hvis du ikke ved hvad det er, hvordan vil du så udelukke at du har en
kørende? En NAS kan have en indbygget DHCP server, og det samme kan andre
netværksenheder såsom printere.

--
Jesper Lund

Fra : Marko

Dato : 07-04-09 21:55

On Thu, 2 Apr 2009 17:09:38 +0200, Kim wrote:

> Jeg er ikke blevet orienteret om nye forretningsbetinmgelser,
> om ISP'en bare fra den ene dag "lukker", så begge ens pc'ere
> skal være med automtisk IP

Det er også noget svineri TDC gør der og jeg var også blevet sur. Præsenter
dem for erstatningkrav fordi du nu ikke kan nås på dit faste IP til din FTP
og webserver mv. De er da fucking stupide hvis de bare lukker for det faste
IP som de betaler for.

Når det er sagt, så er det ren amatør at køre uden router hvis man kører
servere.

--
Marko postede dette den 2009-04-07 22:49:43 og glæder sig til sommer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-04-09 21:56

On 2009-04-07, Marko <marko@teranews.invalid> wrote:

> Når det er sagt, så er det ren amatør at køre uden router hvis man kører
> servere.

Det er ren amatør at komme med så unuanceret en udtalelse.

--
Andreas

Fra : Marko

Dato : 08-04-09 10:42

On Tue, 7 Apr 2009 20:56:23 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det er ren amatør at komme med så unuanceret en udtalelse.

Måske, men argumentationen for og imod er omfattende. Jeg dog til enhver
tid anbefale en router af sikkerhedsmæssige grunde.

--
Marko postede dette den 2009-04-08 11:38:52 og glæder sig til sommer

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-04-09 10:43

Marko <marko@teranews.invalid> writes:

>Måske, men argumentationen for og imod er omfattende. Jeg dog til enhver
>tid anbefale en router af sikkerhedsmæssige grunde.

Det er det samme som at sige, "jeg har slet ikke styr på, hvordan
jeg har sat min server op, men jeg håber på, at en router foran
vil begrænse risikoen alligevel".

Det er unægteligt amatøragtigt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Marko

Dato : 08-04-09 12:41

On Wed, 8 Apr 2009 09:42:56 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:

> Det er det samme som at sige, "jeg har slet ikke styr på, hvordan
> jeg har sat min server op, men jeg håber på, at en router foran
> vil begrænse risikoen alligevel".
>
> Det er unægteligt amatøragtigt.

Men amatøren er dig, hvis du ikke ved hvad en router med firewallfunktion
bidrager med. Uanset serveren har fået lukket porte og lyttende services så
er den mere sårbar uden router. Den enkle forklaring er, at en router kun
svarer på TCP/IP pakker som den selv har bedt om.
Men tag dig en tudekiks over at du aldrig blev serveradmin

--
Marko postede dette den 2009-04-08 13:34:34 og glæder sig til sommer

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-04-09 12:55

Marko <marko@teranews.invalid> writes:

>Men tag dig en tudekiks over at du aldrig blev serveradmin

Det har jeg nu været i 14 år - de sidste 7 hos en af verdens største
outsourcing-providere, hvor jeg blandt andet arbejder med sikkerhed
på kritiske maskiner

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-09 12:59

On Wed, 8 Apr 2009 13:41:17 +0200, Marko <marko@teranews.invalid>
wrote:

> Uanset serveren har fået lukket porte og lyttende services så er den
> mere sårbar uden router. Den enkle forklaring er, at en router kun
> svarer på TCP/IP pakker som den selv har bedt om.

Serveren svarer ikke på pakker til portnumre, den ikke lytter på, og
en (veladministreret) server lytter kun på portnumre, den *skal* lytte
på...

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Marko

Dato : 09-04-09 09:07

On Wed, 08 Apr 2009 13:58:37 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> Serveren svarer ikke på pakker til portnumre, den ikke lytter på, og
> en (veladministreret) server lytter kun på portnumre, den *skal* lytte
> på...

Det er der vel ingen som er uenige i.

De NAT routere med firewall som jeg i tidens løb har opsat, de lader alene
pakker gå ind som maskinerne bag routeren har bedt om. Derved stoppes alle
falske pakker (TCP. UDP, ARP mv), visse hackerforsøg osv.

Derudover foretrækker jeg klart hardware-VPN gennem routeren.

--
Marko postede dette den 2009-04-09 09:58:02 og glæder sig til sommer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-04-09 10:55

On 2009-04-09, Marko <marko@teranews.invalid> wrote:

> [...]
> pakker gå ind som maskinerne bag routeren har bedt om. Derved stoppes alle
> falske pakker (TCP. UDP, ARP mv), visse hackerforsøg osv.

Du har stadig ikke forklaret os hvorfor en router skulle være bedre til
at stoppe disse pakker end en "maskine".

--
Andreas

Fra : Marko

Dato : 09-04-09 22:58

On Thu, 9 Apr 2009 09:54:59 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Du har stadig ikke forklaret os hvorfor en router skulle være bedre til
> at stoppe disse pakker end en "maskine".

En maskine kan hackes nemmere end en router. Maskiner er mere sårbare for
DoS og buffer overrun attachs og sårbarheder i softwaren. Ligeledes kan
serveren aflastes ressourcemæssigt ved at routeren er dørmand.
Det er min overbevisning.

--
Marko postede dette den 2009-04-09 23:51:21 og glæder sig til sommer

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-04-09 08:49

Marko <marko@teranews.invalid> writes:

>En maskine kan hackes nemmere end en router. Maskiner er mere sårbare for
>DoS og buffer overrun attachs og sårbarheder i softwaren.

En router er en maskine med software på, så den er også sårbar.
Faktisk er der en flok malwares, der går specifikt efter at
inficere routere i stedet for computere. Det er langt værre, da
de fleste efterhånden har styr på at få deres pc opdateret, men
hvem kigger dagligt på router-leverandørens hjemmeside efter ny
firmware?

Endvidere går routere hurtigere out-of-support end maskiner, så
man risikerer at sidde med en sårbar router, som der ikke bliver
lavet et fix til.

Ergo er en router altså et sikkerhedsmæssigt mareridt, man ikke
behøver at belaste sin løsnings samlede risiko med, hvis man kan
undgå det.

>Ligeledes kan serveren aflastes ressourcemæssigt ved at routeren
>er dørmand. Det er min overbevisning.

En router er baseret på en 2-300 MHz embedded CPU, som vel har
i omegenen af en procent af den samme kraft som en server. Så
ja, din router kan gøre din server en hundrededel hurtigere.
Medmindre din server er en Commodore 64, vil du ikke mærke det.

Omvendt vil routeren hurtigere blive lagt ned af en række (onde
eller rare) forbindelser, så det reelt bliver din egen router,
der bukker under for et DoS-angreb eller simpelthen laver et DoS
på sig selv.

Jeg siger ikke, at man skal fravælge en router i alle sammenhænge.
Man skal lave en risiko-vurdering: er de fordele, routeren giver
mig, nok til at opveje den ekstra risiko, jeg introducerer i
netværket? Og hvad kan jeg lave af tiltag for at minimere risici
eller følger af, at routeren er blevet hacket?

For langt de fleste servere, der skal direkte på internettet,
er en firewall/router enten overflødig eller begrundet i en IT-
sikkerhedspolitik, som sædvanligvis er skrevet af nogen uden ret
meget forstand på sikkerhed.

Der er naturligvis også undtagelser: det giver mening at have
IDS-systemer og lignende foran serverne i mange sammenhænge. Men
det er jo ikke for at få ro i sindet, man gør det - tværtimod.

Microsofts officielle holdning er vist, at man skal have en
firewall foran Windows-servere. Det er formentlig mest et "cover
my ass"-fænomen, fordi selskabet er amerikansk. Man kan sagtens
sikre Windows-servere også, men firmaets holdning burde måske få
én til at tvivle på deres sikkerhedsmæssige kompetencer, så man
helt undlader at placere Windows-servere i nærheden af risikable
netværk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-04-09 10:57

Klaus Ellegaard wrote:
> For langt de fleste servere, der skal direkte på internettet,
> er en firewall/router enten overflødig eller begrundet i en IT-

Hvordan kan de være på internettet uden en router foran? (Sorry, kunne
altså ikke lade være)

- Chano Andersen

Fra : Kim

Dato : 11-04-09 22:08

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev
> Marko <marko@teranews.invalid> writes:

Jeg har fulgt med løbende i mange år på
http://sikkerhed-faq.dk/ en god lærerig side,
ligesom dit indlæg her.

> En router er en maskine med software på, så den er også sårbar.
> Faktisk er der en flok malwares, der går specifikt efter at
> inficere routere i stedet for computere.

Jeps, mere og mere, det kan man læse via google

>Det er langt værre, da
> de fleste efterhånden har styr på at få deres pc opdateret, men
> hvem kigger dagligt på router-leverandørens hjemmeside efter ny
> firmware?

Og der er også noget om at hvis man vil anskaffe sig en router,
skal man og på et prisleje over 12-1500 kr for at få en ordentlig en.

> Endvidere går routere hurtigere out-of-support end maskiner, så
> man risikerer at sidde med en sårbar router, som der ikke bliver
> lavet et fix til.

Og hvordan finder en almindelig bruger ud af hvilken type rouret
der er bedst, indenfor et rimlig prisleje, samt hvor man ved at der
hele tiden bliver nye gode updates til firmwaren til den ?

> Ergo er en router altså et sikkerhedsmæssigt mareridt, man ikke
> behøver at belaste sin løsnings samlede risiko med, hvis man kan
> undgå det.

Lige præcist min pointe.
Og derved min problemstilling over for vores isp.
Læs venligst mit indlæg nr 1 i denne tråd.

> [...]
> ja, din router kan gøre din server en hundrededel hurtigere.
> Medmindre din server er en Commodore 64, vil du ikke mærke det.

Hehe

> [...]
> på sig selv.
>
> Jeg siger ikke, at man skal fravælge en router i alle sammenhænge.

Mener du her privat eller virksomheder ?

Jeg har svært ved at se at der er flere ulemper
for mig, privat, end fordele, hvis jeg anskaffer mig en router.

Det nemmeste vil nok bare være at køre begge maskiner med en
"Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP og så gennem vores switch.

Det undre mig stadig at mit setup har kørt i mange år uden problemer
for isp'en, og at der så pludseligt er et problem, samt at de skriver i
deres brev at jeg har en router, hvad jeg aldrig selv har haft.

Har du venligst en mening om dette ?

> [...]
> netværket? Og hvad kan jeg lave af tiltag for at minimere risici
> eller følger af, at routeren er blevet hacket?

Ja, og hvor mange almindelig mennesker har den fornødne viden,
til at kunne at kunne træffe dette valg ?

Derfor mener jeg også at det er et dybt gonat brev de har sendt
til mig, alle jeg har snakket og vist dette brevs formulering
fatter det ikke.

> [...]
> er en firewall/router enten overflødig eller begrundet i en IT-
> sikkerhedspolitik, som sædvanligvis er skrevet af nogen uden ret

Lyder ikke betryggende...

> Der er naturligvis også undtagelser: det giver mening at have
> IDS-systemer og lignende foran serverne i mange sammenhænge. Men
> det er jo ikke for at få ro i sindet, man gør det - tværtimod.

Hvad er IDS ?

Hvis man får uro i sindet, hvorfor gør man det så ?

Mvh Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-09 22:20

Kim skriver:

> Jeg har svært ved at se at der er flere ulemper
> for mig, privat, end fordele, hvis jeg anskaffer mig en router.

Jeg spørger dig så igen: Hvilke ulemper er det du har med en router?

Sidste gang svarede du ikke på det.

> Det nemmeste vil nok bare være at køre begge maskiner med en
> "Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP og så gennem vores switch.

Nej, langt det nemmeste vil være at køre gennem en router.

> Det undre mig stadig at mit setup har kørt i mange år uden problemer
> for isp'en, og at der så pludseligt er et problem, samt at de skriver i
> deres brev at jeg har en router, hvad jeg aldrig selv har haft.

Nej, det er ike det de skriver, de skriver nogle forslag til, hvad der
kan gøre at du har et stykke udstyr der står og leget DHCP server. Det
_kan_ være en router der er koblet forkert.

Jeg citerer lige hvad u selv skrev der stod i brevet:
> [...]

> Derfor mener jeg også at det er et dybt gonat brev de har sendt
> til mig, alle jeg har snakket og vist dette brevs formulering

Dem du har vist det til her, fatter det nu fint.

Fra : Kim

Dato : 11-04-09 22:46

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Kim skriver:

> Jeg spørger dig så igen: Hvilke ulemper er det du har med en router?
>
> Sidste gang svarede du ikke på det.

Læs hvad Klaus Ellegaard skrivert 3 indlæg oppe.

> Nej, langt det nemmeste vil være at køre gennem en router.

Den holdning skal du have lov til at ha.

> [...]
> netværket en ubrugelig ip-adresse. Du skal sikre dig at din router er
> koplet til i wan porten via netkablet fra stikket i væggen."

Ville det så ikke være en ide at de præcist informere om hvad en DHCP server
er over for kunden, så man kan fjerne den ?

De skriver også:
"Da vi har registreret at dit udstyr er opsat som DHCP server,
har Telelet lukket for din internetforbindelse "
samt
"Såfremt du ønsker at genåbne din internetforbindelse, bedes du kontakte
Telelet kundeservice på telefonnummer 36949494"

Der har ikke været lukket for vores forbindelse...

samt

"I de fleste tilfælde skyldes dette at man har opsat sit internetudstyr
forkert."

men om de gider at kontakte kunden telefonisk, selvom de lover det, for at
man så i fællesskab kan finde ud af hvad der evt kan være galt så man kan
få det ordnet ?

Det er jo ikke sikkert man har gjort det bevist, hvad de også hentyder når
de skriver det sådan:
"I de fleste tilfælde skyldes dette at man har opsat sit internetudstyr
forkert."

> Dem du har vist det til her, fatter det nu fint.

Nåe, det er derfor jeg får så klare og præcise og ens svar.. haha

/Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-09 06:36

Kim skriver:

> Læs hvad Klaus Ellegaard skrivert 3 indlæg oppe.

Jeg kan godt læse, hvad Klaus skriver om routere tilkoblet store netværk
og servere.

Det kan du bare ikke rigtigt bruge noget af hjemme ved dig selv.

Prøv selv at beskrive hviske problemer du selv mener er med en router.

> Den holdning skal du have lov til at ha.

Ja og du skal (igen) ikek nødvendigvis følge gode råd

> Ville det så ikke være en ide at de præcist informere om hvad en DHCP server
> er over for kunden, så man kan fjerne den ?

Som skrevet andetsteds, så findes DHCP servere i 100 udforminger, de kan
altså ikek nævne alle overfor dig.

> [...]
> Telelet kundeservice på telefonnummer 36949494"
>
> Der har ikke været lukket for vores forbindelse...

Det var altså ike fordi der var lukket at konen/datterens computer ikke
kunne komme på nettet? Jeg citerer lige dig selv i allerførste indlæg i
denne tråd: "For nogle dage siden kunne min datter pludselig ikke gå på
nettet, jeg knoklede og fattede ikke hvorfor."

Mon ikke det har været fordi der har været lukket?

> Nåe, det er derfor jeg får så klare og præcise og ens svar.. haha

Du harfået en god håndfuld klare og præcise svar. Hvis du ikke forstår
de svar du har fået, så sig til...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-04-09 08:48

"Kim" <Spam@noway.dk> writes:

>Og der er også noget om at hvis man vil anskaffe sig en router,
>skal man og på et prisleje over 12-1500 kr for at få en ordentlig en.

Jaeh, afhængig af hvad man vil med den. Linksys' WRT54-serie er ikke
nogen tosset router, hvis man beslutter sig for sådan en. Specielt
ikke for "nørder", da flere af modellerne kan lokkes til at køre Linux.
Men det er næppe en god plan for familien Danmark.

>Og hvordan finder en almindelig bruger ud af hvilken type rouret
>der er bedst, indenfor et rimlig prisleje, samt hvor man ved at der
>hele tiden bliver nye gode updates til firmwaren til den ?

Indeed.

>Mener du her privat eller virksomheder ?

Både og. Hvis man som privat har fem maskiner, man vil kunne få fat i
udefra, så er en router den mest økonomiske løsning i hvert fald hos
visse ISP'er, der vil have ekstra abonnement pr. IP-adresse. For slet
ikke at tale om ISP'er, hvor ekstra IP-adresser ikke er muligt.

Man kan også erkende, at det med IT-sikkerhed slet ikke interesserer
én, og at man ikke gider sætte sig ind i det. Med en standard-opsat
Windows-boks er løsningen med en router foran nok det sikreste. Omend
"sikrest" her ikke er noget at råbe hurra for.

I begge disse scenarier siger den samlede vurdering, at en router er
den mindst ringe løsning.

>Det nemmeste vil nok bare være at køre begge maskiner med en
>"Hent Automatisk en IP adresse" vis TCP/IP og så gennem vores switch.

Jeps.

> [...]
>for isp'en, og at der så pludseligt er et problem, samt at de skriver i
>deres brev at jeg har en router, hvad jeg aldrig selv har haft.

Support er skåret helt ind til benet i hele branchen, fordi deres
kunder udelukkende kigger på pris. Man har formentlig opsat en række
standardsvar: "Hvis symptomet er sådan-og-sådan, så er løsningen nok
sådan-og-sådan". Dem spytter man ukritisk ud, hvis symptomet er tæt
nok på.

I dit tilfælde med manglende tildeling af IP-adresse er det ganske
nærliggende først og fremmest at tænke "privat router". Hvis kunden
vender tilbage og siger, at det ikke er løsningen, må ISP'en til at
kigge i egne rækker. Denne løsningsmodel er den billigste for ISP'en,
da man slipper for at bruge tid på en løsning, hvis problemet skulle
vise sig at være i kundens ende. Men det er klart, at den kan give
noget forvirring hos kunden (og forlænge fejlretningstiden).

>Ja, og hvor mange almindelig mennesker har den fornødne viden,
>til at kunne at kunne træffe dette valg ?

Det er derfor, vi ser alle de botnets derude

>Hvad er IDS ?

Instrusion Detection System. I stedet for bare at "håbe", at man
er sikker, laver man analyser af den trafik, man modtager. Men det
er naturligvis ikke noget, ret mange private gider gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-04-09 21:26

Klaus Ellegaard skrev, Den 12-04-2009 09:47:

> [...]
> ikke for "nørder", da flere af modellerne kan lokkes til at køre Linux.
> Men det er næppe en god plan for familien Danmark.

Nu kan man købe en trådløs router med installeret DD-WRT:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=420527. Der skal ikke
meget setup til, for at mange kan bruge den.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-04-09 21:40

Jens Jensen <a@a.invalid> writes:

>Nu kan man købe en trådløs router med installeret DD-WRT:
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?IDB0527. Der skal ikke
>meget setup til, for at mange kan bruge den.

Men sørger alle så for at opdatere den dagligt og kontrollere, at
den rent faktisk bliver opdateret? Ellers er vi jo ude i situationen,
hvor routeren har gør noget slemt endnu værre...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens Jensen

Dato : 13-04-09 05:11

Klaus Ellegaard skrev, Den 12-04-2009 22:40:

> Men sørger alle så for at opdatere den dagligt og kontrollere, at
> den rent faktisk bliver opdateret? Ellers er vi jo ude i situationen,
> hvor routeren har gør noget slemt endnu værre...

Jeg tror, at der går måneder imellem nye versioner af DD-WRT. Det er
muligt, at man kan få langt hyppigere opdateringer, men så skal man nok
til selv at compilere, så det gør man ikke. Men jeg betragter routeren
som værende meget mere sikker end Windows, og det skyldes Microsofts
holdning til sikkerhed. Således har Windows uden password førhen givet
åbne drev til nettet, men det er muligvis anderledes i dag med Windows
firewall.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 13-04-09 19:36

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Men sørger alle så for at opdatere den dagligt og kontrollere, at
> den rent faktisk bliver opdateret? Ellers er vi jo ude i situationen,
> hvor routeren har gør noget slemt endnu værre...

Hvorfor? Selv hvis der er sikkerhedshuller, er det vel usandsynligt at
routeren tillader adgang udefra. Dvs. det er kun hvis Linux's IP-stak
har sikkerhedsfejl, at der er et problem, og det er så vidt jeg ved ikke
sket siden "ping of death" for ca. 10 år siden

Linksys har i mange år leveret routere med Linux på, og de gør det
stadig. Mange, måske de fleste, leveres dog med VxWorks.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-04-09 23:33

On 2009-04-13, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> [...]
> har sikkerhedsfejl, at der er et problem, og det er så vidt jeg ved ikke
> sket siden "ping of death" for ca. 10 år siden

Hvordan adskiller dette sig fra diverse gængse PC-operativsystemer?

> Linksys har i mange år leveret routere med Linux på, og de gør det
> stadig. Mange, måske de fleste, leveres dog med VxWorks.

Mange Linksys eller mange generelt? Specielt i det sidste tilfælde vil
jeg tro du tager fejl. VxWorks er i den grad ved at uddø til fordel for
Linux-baserede routere.

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-04-09 05:58

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> jeg tro du tager fejl. VxWorks er i den grad ved at uddø til fordel for
> Linux-baserede routere.

Er det så til fordel for et bedre, eller et billigere grund OS?

- Chano Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 14-04-09 10:58

On 2009-04-14, Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote:

> Er det så til fordel for et bedre, eller et billigere grund OS?

Årsagen er uden tvivl pris. Så kan man jo diskutere om det er til det
værre eller bedre.

--
Andreas

Fra : Benny Amorsen

Dato : 14-04-09 11:10

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> Mange Linksys eller mange generelt? Specielt i det sidste tilfælde vil
> jeg tro du tager fejl. VxWorks er i den grad ved at uddø til fordel for
> Linux-baserede routere.

Mange Linksys. Det virkede som om Linksys blev bange for Linux omkring
det tidspunkt hvor Cisco overtog dem, men det kan også bare være for at
spare de 4MB RAM og 2MB flash. Nu hvor Cisco selv har forelsket sig i
Linux burde Linksys heller ikke være nervøse længere.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-04-09 07:24

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> writes:

>Hvorfor? Selv hvis der er sikkerhedshuller, er det vel usandsynligt at
>routeren tillader adgang udefra.

"Usandsynligt" er et meget skidt ord i sikkerheds-sammenhænge. Enten
er man 300% sikker, eller også sikrer man sig (løbende) mod det. En
sikkerhedsopdatering kunne jo også finde på at åbne op for adgang
udefra. Eller man har valgt at gøre det af andre årsager, for som
bekendt findes der ikke en perfekt one-size-fits-all-model.

>Dvs. det er kun hvis Linux's IP-stak har sikkerhedsfejl, at der er
>et problem, og det er så vidt jeg ved ikke sket siden "ping of
>death" for ca. 10 år siden

Gælder det uanset hvilke skumle moduler, router-producenten har valgt
at inkludere i sin default-opsætning? Så vidt jeg husker har NAT været
ramt af noget fnidder også, uden at jeg på stående fod kan huske
detaljer.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-09 12:59

wrote:

> Men tag dig en tudekiks over at du aldrig blev serveradmin

Haha.

Vi kender Klaus' baggrund for at udtale sig om serveradministration.
Hvad er din?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-09 15:27

Marko skriver:

> On Wed, 8 Apr 2009 09:42:56 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:
>
> ? Det er unægteligt amatøragtigt.
>
> Men amatøren er dig

ROFL!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-09 22:01

Marko skriver:

> Det er også noget svineri TDC gør der

TDC?

Tænk, jeg trode at det var telelet - specielt da manden selv oplyser at
det er telelet.....

Fra : Marko

Dato : 08-04-09 10:20

On Tue, 07 Apr 2009 23:01:03 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Tænk, jeg trode at det var telelet - specielt da manden selv oplyser at
> det er telelet.....

Det har du ret i :-/

--
Marko postede dette den 2009-04-08 11:17:38 og glæder sig til sommer

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-04-09 18:35

Asbjorn Hojmark wrote:

> Serveren svarer ikke på pakker til portnumre, den ikke lytter på, og en
> (veladministreret) server lytter kun på portnumre, den *skal* lytte
> på...

MÃ¥ske menes der usynlige (stealth) porte som ekstra sikkerhed?

--
Jesper Lund