mobilt internet - dækning Tisvildeleje
Fra : Padre

Dato : 26-03-09 19:19

Mine forældre er ved at være modne til at få en internetforbindelse, og da
de tilbringer halvdelen af året i deres sommerhus i Tisvildeleje, tænkte jeg
at mobilt internet kunne være en muligthed.

En af mine venner, hvis forældre har sommerhus sammesteds, har for et års
tid siden prøvet 3s løsning, men der var for dårlig dækning.

Er der nogen i gruppen, som har frisk erfaring med mobilt internet i
Tisvildeleje?

--
Padre

Fra : Benny Amorsen

Dato : 26-03-09 20:59

"Padre" <spirito_santo@sans-spam.yahoo.com> writes:

> Er der nogen i gruppen, som har frisk erfaring med mobilt internet i
> Tisvildeleje?

Det kan anbefales at checke på mastedatabasen, om der er sket noget i
området for nyligt. Den ligger, logisk nok, på www.mastedatabasen.dk.

/Benny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-03-09 14:27

On 26 Mar., 20:58, Benny Amorsen <benny+use...@amorsen.dk> wrote:

> Det kan anbefales at checke på mastedatabasen, om der er sket noget i
> området for nyligt. Den ligger, logisk nok, påwww.mastedatabasen.dk.

Ja det ser ud til at TDC har flest master og har flest planer med nye
master i området... men der er tilsyneladende igen problemer med at
vise 3´s master da de slet ikke fremgår... har kontaktet telestyrelsen
omkring dette før, men nu er problemet der jo igen... så det er
faktiskt lidt svært at sammenligne hi3g´s dækning... tilbage er der
kun 3´s dækningskort som man da nok skal tage lidt med et gram salt da
det viser dækning uanset styrke i dækningen, altså udendørs dækning.

Fra : Ole C

Dato : 26-03-09 22:22

Bjarke Hansen skrev blandt andet:

> ...tilbage er der
> kun 3´s dækningskort som man da nok skal tage lidt med et gram salt da
> det viser dækning uanset styrke i dækningen, altså udendørs dækning.

Det er nu ikke helt korrekt.
Ifølge 3's dækningkort bør den højeste hastighed kunne opnås i langt det
meste af Tisvildeleje, så prøv at lægge den præcise adresse ind på
dækningskortet
Om 3 så lever op til det lovede, kan jeg af gode grunde ikke vide.

--
vh
Ole C

Fra : Padre

Dato : 27-03-09 04:09

On 26 Mar., 20:58, Benny Amorsen <benny+use...@amorsen.dk> wrote:

> Det kan anbefales at checke på mastedatabasen, om der er sket noget i
> området for nyligt. Den ligger, logisk nok, påwww.mastedatabasen.dk.

Der har jeg været før jeg postede her

Nærmeste mast ser ud til at være en tdc mast omtrent 1,4 km fra mine
forældres sommerhus.

3s mast(er) er ikke på kortet medmindre de i denne sammmenhænng hedder
HI3G, så er den nærmeste mast tilsyneladende omtrent 3,5 km væk.

Men tilstedeværelsen af en mast jo ikke det samme som viden om,
hvordan dækningen så fungerer.

--
padre

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-03-09 13:07

Padre wrote:

> 3s mast(er) er ikke på kortet medmindre de i denne sammmenhænng hedder
> HI3G, så er den nærmeste mast tilsyneladende omtrent 3,5 km væk.

Hi3G er firmaet bag 3, så den er god nok.

> Men tilstedeværelsen af en mast jo ikke det samme som viden om,
> hvordan dækningen så fungerer.

Præcis. Det afhænger af en række forhold, herunder geografien i området.

--
Jens

Fra : Benny Amorsen

Dato : 27-03-09 14:08

Padre <spirito_santo@yahoo.com> writes:

> Men tilstedeværelsen af en mast jo ikke det samme som viden om,
> hvordan dækningen så fungerer.

Nej, men hvis der ikke er kommet nye master op de seneste par år, er
dækningen sandsynligvis ikke blevet væsentligt bedre. Man kan gøre noget
ved at ændre antenneplaceringer på masten, men man kan ikke udrette
mirakler.

/Benny

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-03-09 13:11

Padre wrote:

> Mine forældre er ved at være modne til at få en internetforbindelse, og da
> de tilbringer halvdelen af året i deres sommerhus i Tisvildeleje, tænkte jeg
> at mobilt internet kunne være en muligthed.

Hvis planen er at købe mobilt bredbånd til fast pris i stedet for
trafikafregnet, kan det meget vel vise sig at være lige så billigt at
købe en billig ADSL-forbindelse til sommerhuset.

Men den kan naturligvis ikke tages med og bruges i et lejet sommerhus på
den jyske vestkyst eller lignende.

--
Jens

Fra : Ole C

Dato : 27-03-09 13:14

Jens Fallesen skrev blandt andet:

> Hvis planen er at købe mobilt bredbånd til fast pris i stedet for
> trafikafregnet, kan det meget vel vise sig at være lige så billigt at
> købe en billig ADSL-forbindelse til sommerhuset.

Også hvis der ikke er indlagt telefon i sommerhuset?

--
vh
Ole C

Fra : Padre

Dato : 27-03-09 07:35

On 27 Mar., 13:11, Jens Fallesen <j...@avicnet.co.uk> wrote:

> Hvis planen er at købe mobilt bredbånd til fast pris i stedet for
> trafikafregnet, kan det meget vel vise sig at være lige så billigt at
> købe en billig ADSL-forbindelse til sommerhuset.

Ikke forstået. Mener du at trafikafregnet mobilt bredbånd ville være
den billigste mobile løsning?

Mine forældre har ingen internetadgang, hveken hjemme eller i
sommerhus, og at have to adsl forbindelser burde være dyrere end én
mobil løsning. Herudover er der problemet med at lære dem at forbinde
den bærbare til nettet osv. Det problem burde være mindre når det er
samme procedure over dte hele.

Men jeg tror enden må blive, at jeg tager til Tisvilde og ser hvilken
forbindelse jeg kan få med min 3G-telefon, Telmore og den bærbare.

--
padre

Fra : Jens Fallesen

Dato : 28-03-09 01:33

Padre wrote:

> Ikke forstået. Mener du at trafikafregnet mobilt bredbånd ville være
> den billigste mobile løsning?

Nej, ikke med mindre de har et meget lavt forbrug. Men for prisen på et
fastprisabonnement kan du også få ADSL.

> Mine forældre har ingen internetadgang, hveken hjemme eller i
> sommerhus, og at have to adsl forbindelser burde være dyrere end én
> mobil løsning.

Det er sandsynligvis rigtigt, men det behøver faktisk ikke at være meget
dyrere.

> Herudover er der problemet med at lære dem at forbinde
> den bærbare til nettet osv. Det problem burde være mindre når det er
> samme procedure over dte hele.

Med en trådløs router begge steder og en korrekt konfiguration lagt ind
på pc'en én gang for alle skal de bare tænde for den bærbare og gå på
nettet, uanset om de er hjemme eller i sommerhuset.

> Men jeg tror enden må blive, at jeg tager til Tisvilde og ser hvilken
> forbindelse jeg kan få med min 3G-telefon, Telmore og den bærbare.

Ja, at prøve at koble sig op fra sommerhuset er desværre den eneste gode
måde at teste på. Det er så bare lidt svært at teste andet end de(t)
net, man nu har SIM-kort til.

--
Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-03-09 06:35

Padre skriver:

> Men jeg tror enden må blive, at jeg tager til Tisvilde og ser hvilken
> forbindelse jeg kan få med min 3G-telefon, Telmore og den bærbare.

Hvis de vil have en 3 forbindelse er det nok bedst at teste med en 3
forbindelse.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Padre

Dato : 28-03-09 08:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Hvis de vil have en 3 forbindelse er det nok bedst at teste med en 3
> forbindelse.....

Hehe. Det er korrekt, men jeg har ikke en 3 forbindelse, så jeg kan kun
teste TDCs net, og hvis det virker, så må det jo blive TDCs net de kommer
på, med en af de udbydere, der bruger dét.

Grunden til at jeg oprindeligt spurgte om 3s dæknming var, at den kan jeg
ikke teste selv.

--
Padre

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-03-09 15:45

On 28 Mar., 01:32, Jens Fallesen <j...@avicnet.co.uk> wrote:

> Nej, ikke med mindre de har et meget lavt forbrug. Men for prisen på et
> fastprisabonnement kan du også få ADSL.

3 har også et "surf" abonnement til kun 69kr for 100MB.... Desuden har
jeg haft forbrug på omkring 1GB uden at blive fakturet mere end de
69.. men det finder de jo nok ud af på et tidspunkt