Børnecomputer?
Fra : Steen Suder

Dato : 17-03-09 18:08

Vi vil gerne købe en "børnecomputer" til vor datter, der fylder tre.

Der er jo næsten bunker af "laptop-lignende" apparater, der er beregnet
til børn i børnehavealderen med div. spil og udfordringer.

Jeg søger en, der giver udfordringer og som er af god pædagogisk og
holdbarhedsmæssig kvalitet.

Hvilke(n) kan anbefales?

(Og hvilke skal man holde sig fra?)

--
Steen Suder

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-03-09 01:32

Steen Suder wrote:
> Vi vil gerne købe en "børnecomputer" til vor datter, der fylder tre.
[...]

Altså en OLPC?

Jeg kan godt forestille mig at sådan én er rigtig langtidsholdbar...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Steen Suder

Dato : 18-03-09 07:44

Peter Knutsen skrev:
> [...]
>
> Altså en OLPC?
>
> Jeg kan godt forestille mig at sådan én er rigtig langtidsholdbar...

Man kunne vælge at læse det som OLPC, men jeg havde nu mere dem, man
køber i legetøjsforretningerne i tankerne. Dem, der koster noget i
retning en plovmand.

--
Steen Suder

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-09 08:49

Steen Suder wrote:

> Man kunne vælge at læse det som OLPC, men jeg havde nu mere dem, man
> køber i legetøjsforretningerne i tankerne. Dem, der koster noget i
> retning en plovmand.

En OLPC er nok også lidt for tidligt til en tre-årig, men ud fra hvad
jeg har hørt og læst om dem, så er de meget robuste, så hvis du køber
sådan en til din unge om 2-3 år, så kan den sikkert sagtens holde indtil
hun får fritidsjob og selv kan spare op til en bærbar.

Angående dit nuværende behov, så kan jeg ikke rigtig hjælpe, da jeg ikke
ved noget om legetøjscomputere. Men mon ikke man egentlig kan få
software så man kan få en OLPC til at *opføre* sig som en legetøjscomputer?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Christen Fihl

Dato : 19-03-09 08:59

Mine 3 børn er startet ret tidligt, på rigtige maskiner.
Blot en gammel udtjente pc, men god nok til at diverse programmer kan køre
derpå.
Og det at udskifte spil efter behov er nødvendig. Ellers er det 500,- første
gang, 700 næste, ...

På en pc kan du få andre programmer, senere internet som fx
www.gratisspil.dk

Kik fx i en spillebutik (og spørg) om spil til 3 år.
De tidlige spil starter meget fra grunden, som at lære at bruge musen

Senere pixeline http://www.pixeline.dk/ der er god i mange år, altså
forskellige "spil" med emner som dansk, engelsk, matematik, tælle til10, ...

Christen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-03-09 09:36

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> writes:

> Mine 3 børn er startet ret tidligt, på rigtige maskiner.
> Blot en gammel udtjente pc, men god nok til at diverse programmer kan køre
> derpå.

Det bliver også løsningen her. Vores gamle maskiner er fine til hende.
Indtil videre har hun fundet ud af at der sker noget når man flytter
og klikker på musen og hun elsker når vi leger med Kaj og Andrea på
Oline, men det varer nok lidt inden hun har brug for sin egen computer
- hun bliver et år i morgen.

Og her er grunden til at mit tastatur kun virker halvdelen af tiden:
http://www.trinekc.dk/Billeder/tastatur.jpg

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Ivar

Dato : 22-03-09 00:16

Christen Fihl skrev:

> Senere pixeline http://www.pixeline.dk/ der er god i mange år, altså
> forskellige "spil" med emner som dansk, engelsk, matematik, tælle til10, ...

De ældste spil kan godt spilles af små børn. Den første hedder
blot Pixiline og kan sagtens spilles af en på 3 år. Det er egentligt
ikke et spil, men et program hvor der sker noget når man trykker.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : Christen Fihl

Dato : 22-03-09 00:32

> De ældste spil kan godt spilles af små børn. Den første hedder
> blot Pixiline og kan sagtens spilles af en på 3 år. Det er egentligt
> ikke et spil, men et program hvor der sker noget når man trykker.

Jeg har dem skam stadig.
Jeg havde dem gemt på en fælles maskine, da cd'erne ellers for hurtigt
blev slidt op, når de blev brugt som skate-board rundt i huset.
Så var der en genvej på desktoppen til at indsætte cd i den virtuelle
cd-drev

Christen

Fra : Ivar

Dato : 22-03-09 13:42

Christen Fihl skrev:

> Jeg havde dem gemt på en fælles maskine, da cd'erne ellers for hurtigt blev
> slidt op, når de blev brugt som skate-board rundt i huset.

Mange af de første Pixeline (og Rasmus Klump med flere) kan blot
kompieres ind på harddisken og installeres derfra.
Men det er korrekt, til små er det ikke praktisk at lade dem selv
skifte CD'er (mine børn gør det dog, den yngste er lige blevet 4 år)

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 22-03-09 00:08

Steen Suder skrev:

> Vi vil gerne købe en "børnecomputer" til vor datter, der fylder tre.

Spild af penge. De er for svære at bruge for små børn, og
uinteressante for større.

En gammel PC er sagen. Placer den så barnet har en ordentlig
siddestilling når det betjener musen. Den grafiske brugerflade
på PC'en tiltaler barnet meget mere end den primitive lege-PC's
kedelige mini-display. Mine tre børn har alle lært at betjene
en mus inden de var tre. (Indstil PC'en så der kun skal trykkes
1 gang for at starte et program, så kan de også selv hoppe
rundt mellem forskellige programmer)

Pixiline-spil er alletiders, især de gamle. Mange kan spilles
på en PC med under 300 MHz. Jeg så i dag en box med 10 af
de første spil til 300 kr.

Gratis spil finder man masser af på y8.com
Man kan lægge nogle link på skriveboret til forskellige typer
spil, fx
Male: http://www.y8.com/search/paint
Piger: http://www.y8.com/search/girls

Spil på Y8 kræver lidt mere af computeren, men ikke meget.
Er man oppe omkring 1000MHz, kan børnene også bruge PC'en
til at høre musik på Youtube. Nu kommer der snart MGP,
hvis din datter ser det, er der stor sandsynlighed for
at hun bliver vild med sangene. Lav en mappe på skrivebordet
med links. Man kan finde næsten alt på Youtube. Find det
der passer, melodier de kender. Fx
http://www.youtube.com/watch?v=lGPyul14w6A
http://www.youtube.com/watch?v=VrDseFEOwAo
http://www.youtube.com/watch?v=X6X0JcySvoY&feature=PlayList&p=17F83D41C309BC52&index=60