Langsom upload?
Fra : Anders

Dato : 13-03-09 14:32

Hejsa

Jeg har et spørgsmaal jeg haaber I kan hjælpe mig med. Jeg er kunde hos
Sydfyns Intranet, og faar leveret 15/15mbit internet.
Mine forældre, som bor 2,4km fra mig, er kunde paa samme produkt.

Naar jeg proever at upload til min hjemmeside, filer til venners ftp
servere, bittorrent, eller poster filer paa usenet, saa kører min
forbindelse maks med 5 mbit.
Naar jeg forsøger paa mine forældres forbindelse, kører det ca. to eller tre
gange saa hurtigt.

Jeg ringede til min ISP og spurgte hvad der kunne være galt, og fik den
besked, at teste op mod deres hastighedstest, baade paa min samt mine
forældres forbindelse, skrive resultaterne ned, og sende det paa mail til
dem.

Det gjorde jeg saa. Testede oaa den interne speedtest paa sydfynsel.dk,
speedtest.cybercity.dk og hastighedstest.tdc.dk.
Min forbindelse fik over 30-40 tests, over flere dage og forskellige
tidspunkter, konstant disse resultater:
Sydfynsel.dk: 12-15mbit upload
Cybercity og TDC: 5-7mbit upload

Mine forældre fik 15-20mbit upload til samtlige teststeder. og paa alle
tider af døgnet. Hvis vi begge gik i gang med at teste kl. 22:00 og kørte
testen 3-5 gange, var resultatet det samme. Jeg fik 5mbit og de 15, ca.

Det skrev jeg saa tilbage til Sydfynsel med. Efter 10 dage rykkede jeg for
svar, og fik af vide, at det bare var perfekt. Mit net kører med 15mbit
upload paa deres server, og at jeg ikke kan uploade med fuld hastighed til
f.eks. min hjemmeside eller til bittorrent, "det er bare saadan internettet
fungerer". Jeg fik ogsaa af vide, at saa længe det kørte optimalt inden for
"Nianet" saa var der intet at gøre..

Saa nu kommer jeg til spørgsmaalene:
Er der nogle af jer som kender til servere paa Nianet, hvor jeg kan teste
upload op i mod?
Nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Jeg er lidt træt af saa fesen en upload.
Samtidig irriterer det mig vide, at det kører fint for mine forældre, samt
venner som ogsaa har samme produkt.
Min udbyder har tilbudt at sende en mand ud med en bærbar computer og teste
op mod deres interne speedtest, men det nytter jo ikke noget. Naar han
tester at der fra min, til deres pc, er god fart, saa er der jo "intet
problem"

Paa forhaand tak
Anders

Fra : Kim

Dato : 13-03-09 15:44

"Anders" <ingen@mail.dk> skrev
> [...]
> han tester at der fra min, til deres pc, er god fart, saa er der jo "intet

Typisk internetudbyder.
Prøv at lægge dine spørhgsmål ind her
http://www.piratgruppen.org/forum/
så er der sikkert nogle der kan svare.

Der kan man læse om mange med samme
problem som dig.

Mvh Kim

Fra : Brian Kals

Dato : 13-03-09 15:50

"Anders" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Jeg er lidt træt af saa fesen en
> upload. Samtidig irriterer det mig vide, at det kører fint for mine
> forældre, samt venner som ogsaa har samme produkt.

Det er nok ikke det store at gøre. Alle udbydere jeg kender garantere kun
hastigheden i eget net.
Dog er det underligt det virker fint hos dine forældre.

Har du prøvet at lave en traceroute, for at se om vejen til din server er
den samme?

Mvh
Brian.

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-03-09 20:26

"Brian Kals" <esa1@houge.spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nok ikke det store at gøre. Alle udbydere jeg kender garantere kun
> hastigheden i eget net.
> Dog er det underligt det virker fint hos dine forældre.

Ja der er nok intet at gøre. Det er, for mig, bare utrolig mærkeligt, at det
kører perfekt hos mine forældre mindre end 3km væk, når det kører så
langsomt her.

> Har du prøvet at lave en traceroute, for at se om vejen til din server er
> den samme?

En traceroute til f.eks. speedtest.cybercity.dk siger følgende:

Mig:
C:\>tracert speedtest.cybercity.dk

Sporer rute til speedtest.cybercity.dk [212.242.34.196]
over et maksimum af 30 hop:

1 1 ms 7 ms 7 ms 10.228.44.1
2 4 ms <1 ms 7 ms 192.168.21.105
3 6 ms 7 ms 7 ms 85.27.128.74
4 8 ms 7 ms 8 ms sydfynsel-gw.ip.nianet.dk [83.136.88.121]
5 10 ms 8 ms 7 ms xe-1/0/0.br1-soex.ip.cybercity.dk
[192.38.7.36]
6 11 ms 7 ms 8 ms ae4-0.mcr1-soex.ip.cybercity.dk
[212.242.6.177]
7 25 ms 11 ms 7 ms ge-0-0-0.mcr1-albx.ip.cybercity.dk
[212.242.6.1]
8 5 ms 8 ms 7 ms geth0-1-10.ar1-albx.ip.cybercity.dk
[212.242.8.226]
9 6 ms 8 ms 7 ms speedtest-albx.cybercity.dk [212.242.34.196]
Sporing fuldført.

Forældre:
C:\>tracert speedtest.cybercity.dk

Sporer rute til speedtest.cybercity.dk [212.242.34.196]
over et maksimum af 30 hop:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 (routeren hos forældrene)
2 4 ms 8 ms 6 ms 85.27.155.1
3 4 ms 8 ms 6 ms 192.168.11.57
4 2 ms 6 ms 8 ms 85.27.128.70
5 12 ms 5 ms 6 ms 194.255.233.33
6 * * * Anmodning fik timeout.
7 11 ms 6 ms 6 ms ge-2-0-0.br1-soex.ip.cybercity.dk
[212.242.27.57]
8 9 ms 6 ms 8 ms ae4-0.mcr1-soex.ip.cybercity.dk
[212.242.6.177]
9 12 ms 15 ms 13 ms ge-0-0-0.mcr1-albx.ip.cybercity.dk
[212.242.6.1]
10 102 ms 10 ms 42 ms geth0-1-10.ar1-albx.ip.cybercity.dk
[212.242.8.226]
11 14 ms 13 ms 15 ms speedtest-albx.cybercity.dk [212.242.34.196]

Det ser da ud som om, at de kører to helt forskellige veje?

Mvh Anders

Fra : Brian Kals

Dato : 13-03-09 20:40

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser da ud som om, at de kører to helt forskellige veje?

Ja det ser også underligt ud.

Har du prøvet med samme pc, evt. en bærbar?
Så kan du jo være sikker på det ikke er noget opsætning på pc, f.eks på
netkortet, tcp vindue osv?

> Mvh Anders

Mvh
Brian.

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-03-09 23:34

> [...]
>
> Har du prøvet med samme pc, evt. en bærbar?
> Så kan du jo være sikker på det ikke er noget opsætning på pc, f.eks på

Jeg vil forsøge at låne en computer af arbejde i morgen, og lige teste med
den.. Så burde jeg være ret sikker. Tak for forslaget

Mvh Anders

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-03-09 16:00

> Jeg vil forsøge at låne en computer af arbejde i morgen, og lige teste med
> den.. Så burde jeg være ret sikker. Tak for forslaget

Gad vide hvem der læser med i disse grupper.

Jeg lånte en bærbar computer med hjem fra arbejde i dag. Sjovt nok virker
det bare perfekt, oplever 15-20mbit upload hos tdc og cybercity.. Hmm nå,
imens min stationære computer starter op tænker jeg over hvad POKKER det kan
være på min pc, som er sat forkert op. Den er virusscannet med AVG, og
spywarescannet med Spybot S&D og ad-aware, de finder intet.. Nå ingen vej
unden om at geninstallere windows..
Da jeg så får testet hastigheden på denne computer, så kører det med fuld
fart. Ingen problemer længere...

Traceroute fra den bærbare er 100% identisk med den stationære, så det er
ikke fordi pc'en er hi-jacked og først skal rundt om en eller anden pc i
Uganda, før den kommer på nettet.

Gad vide hvad der er sket.. og om det bliver ved med at køre som det skal?
Og om der sidder nogen og læser med herinde, og måske lige har rettet
knækket på ledningen ud.. :)

Tak for hjælpen og forslag til alle fra gruppen.

Mvh Anders

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-03-09 16:12

> Da jeg så får testet hastigheden på denne computer, så kører det med fuld
> fart. Ingen problemer længere...

FFS. Nu er hastigheden nede på røv og nøgler igen.
Alternative udbydere, på samme fiberkabel, ønskes

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-09 21:41

Anders Houmark skrev:
> "Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> FFS. Nu er hastigheden nede på røv og nøgler igen.
> Alternative udbydere, på samme fiberkabel, ønskes
>
> Mvh Anders

Har du overvejet om det er en router hos dig, som driller?

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-03-09 00:03

"Jacob Fich" <jacob_duvednok_brafi.dk> skrev i en meddelelse

> Har du overvejet om det er en router hos dig, som driller?

Ja, den er pillet fra.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-03-09 20:47

Anders Houmark skriver:

> 1 1 ms 7 ms 7 ms 10.228.44.1
> 2 4 ms <1 ms 7 ms 192.168.21.105
> 3 6 ms 7 ms 7 ms 85.27.128.74
> 4 8 ms 7 ms 8 ms sydfynsel-gw.ip.nianet.dk [83.136.88.121]

10.228 er det din offentlige IP, eller?
83.136 er tydeligvis sydfyns el's gateway hos nianet.

> 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 (routeren hos forældrene)
> 2 4 ms 8 ms 6 ms 85.27.155.1
> 3 4 ms 8 ms 6 ms 192.168.11.57
> 4 2 ms 6 ms 8 ms 85.27.128.70
> 5 12 ms 5 ms 6 ms 194.255.233.33
> 6 * * * Anmodning fik timeout.

Omend det er her der ingen problemer er, ser det omend meget mystisk
ud....frem og tilbage ud af flere 162.168 netværk...
Mon 6eren er gw hos nianet?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Houmark

Dato : 13-03-09 23:22

> Anders Houmark skriver:

> 10.228 er det din offentlige IP, eller?
> 83.136 er tydeligvis sydfyns el's gateway hos nianet.

10.228 er ikke min offentlige ip. Aner ikke hvor den hører til.
Sydfynsintranet har også fået denne traceroute, og de mener ikke der er
noget galt (kunne f.eks. være at min pc f.eks. var hijacket og kørte via en
anden persons maskine, før jeg kom ud på nettet?)
Min offentlige IP er 85.27.142.6x
Jeg forstår slet ikke den 10.228. ip adresse. Hvis de internt bruger 192.168
hos Sydfynsel så kan jeg ikke forstå hvis de blander det med 10. ip
adresser. Det må da være svært at holde styr på to forskellige interne ip
adresser?

> Omend det er her der ingen problemer er, ser det omend meget mystisk
> ud....frem og tilbage ud af flere 162.168 netværk...
> Mon 6eren er gw hos nianet?

Jeg fik konstant timeout på hop #6 da jeg prøvede den dag.
Synes også det er en underlig vej, den hopper internt så mange gange, men
hvad ved bønder om kartoffelsalat. Det kan være de har en smart grund til,
at der skal hoppes så meget

Mvh Anders

Fra : Richard Larsen

Dato : 15-03-09 15:52

Hej Anders,

Ifølge http://www.robtex.com/as/as34705.html benytter sydfyns intranet
(lad os kalde dem SI efterfølgende) AS3308 (Telia) og AS31027 (Nianet)
som Transitprovidere.

For dit vedkommende routes din trafik mod cybercity ud gennem SI's
Nianet forbindelse - kig på hop 3 og 4 i den traceroute du har lavet
fra din egen bopæl.

richard@gw$ whois 83.136.88.121 | grep origin
origin: AS31027

Dine forældres trafik til Cybercity routes derimod, ud gennem SI's
forbindelse til Telia - kig på hop 4 og 5 i den traceroute du har lavet
fra dine forældre.

richard@gw$ whois 194.255.223.33 | grep origin
origin: AS3308

Yderligere kan du se at Telia og Cybercity ser ud til at have direkte
forbindelse mellem hinanden, hvorimod Nianet og Cybercity peerer over DIX.

Prøv at spørge SI om ikke de kan sende trafikken fra din bopæl over
deres Telia Transit forbindelse, så denne trafik løber samme vej som
dine forældres?

-- Richard

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-03-09 21:40

On Fri, 13 Mar 2009 20:25:48 +0100, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

>Det ser da ud som om, at de kører to helt forskellige veje?

Ja - hvis traceroutes til alle destinationer ser sådan ud, så har du
fundet forskellen på din og dine forældres forbindelser. Du bruger
Sydfyns Els forbindelse til nianet:
> 4 8 ms 7 ms 8 ms sydfynsel-gw.ip.nianet.dk [83.136.88.121]

Mens dine forældre bruger forbindelsen via Telia:
> 5 12 ms 5 ms 6 ms 194.255.233.33
(at hop 6 ikke svarer er iøvrigt helt normalt og ikke udtryk for at
der er noget galt)

Mit umiddelbare bud er at problemet ligger på den forbindelse Sydfyns
El har købt hos Nianet - måske er forbindelsen lidt rigeligt belastet?

/Jarlskov