OT ?, Fast router
Fra : Sørensen

Dato : 11-03-09 17:42

måske lidt ot. men dk.edb.netværk er lidt død og der måske også flere
erfaringer her

Min linie køre 16,4 mb. inc overhead, når jeg tester på TDC`s hastigheds
test excl. overhead siger den 9,5 på den ene router og 12,3 på den anden.

Foreslag til routere der ikke sløver hastigheden ??? helst under 1000 kr
ikke nødvendigvis trådløs

De 12,3 er vel hvad man kan forvente eller hvad ?,

vh.
Sørensen

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-03-09 20:27

Sørensen wrote:
> Min linie køre 16,4 mb. inc overhead, når jeg tester på TDC`s hastigheds
> test excl. overhead siger den 9,5 på den ene router og 12,3 på den anden.

Tester du via trådløst eller kablet?

> Foreslag til routere der ikke sløver hastigheden ??? helst under 1000 kr
> ikke nødvendigvis trådløs

En Linksys WRP400, ved jeg kan klare i hvert fald 20 Mbit, og Linksys
selv, siger 80 mbit.

> De 12,3 er vel hvad man kan forvente eller hvad ?,

16,4 Mbit, er hva' jeg har på min 20 mbit forbindelse, når jeg tester
med diverse hastighedstests. Kan se i routeren, at forbindelsens rå
hastighed er MEGET tæt på de 20 mbit, så det er nok forventeligt på en
20 mbit linie.

- Chano Andersen

Fra : Sørensen

Dato : 12-03-09 02:10

"Chano > skrev >
> Tester du via trådløst eller kablet?

Kabel

> En Linksys WRP400, ved jeg kan klare i hvert fald 20 Mbit, og Linksys
> selv, siger 80 mbit.

Har set problemer med linksys`s produkter der "falder i søvn" og skal
genstartes flere steder, det er heller ikke så meget et spørgsmål om hvor
meget der kan løbe i gennem men hvor meget der går tabt undervejs, jeg må
prøve at låne mig lidt frem, den af mine routere jeg har mest "hul" igennem
er faktisk en billig Sweex til godt et par hundrede.

vh.
Sørensen

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-03-09 03:24

Sørensen skrev, Den 12-03-2009 02:09:
> Har set problemer med linksys`s produkter der "falder i søvn" og skal
> genstartes flere steder, det er heller ikke så meget et spørgsmål om hvor
> meget der kan løbe i gennem men hvor meget der går tabt undervejs,

Stabilitet: køb router, som kan køre firmwaren DD-WRT.

Routere, som kan køre DD-WRT:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Throughput på forskellige routere:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart

DD-WRT kan sænke hastigheden til godt det halve af det viste. Til
gengæld fås stabilitet.

Diskussion af routere med forslag til køb:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53860

Fra : Jens Jensen

Dato : 12-03-09 09:35

Jens Jensen skrev, Den 12-03-2009 03:24:
> Throughput på forskellige routere:
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart

Jeg glemte at nævne, grafen kun viser hastighed ved brug af kabel, og i
testen er noget slået fra, men det har normalt ikke ret stor
indflydelse. Den trådløse forbindelse kan have en del lavere hastighed
end den viste.

Fra : Sørensen

Dato : 13-03-09 03:38

"Jens Jensen" > skrev :
> [...]
Det blev så en TRENDnet TEW 633GR så må jeg se om den duer til noget

vh.Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 12-03-09 14:44

"Jens Jensen" > skrev ,

> [...]
> fås stabilitet.
>
> Diskussion af routere med forslag til køb:

Tusinde tak det var lige det jeg søgte

vh-Sørensen

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-03-09 07:02

Sørensen wrote:
> Har set problemer med linksys`s produkter der "falder i søvn" og skal
> genstartes flere steder, det er heller ikke så meget et spørgsmål om hvor

Det har jeg så ikke rigtigt oplevet, til gengæld var det ofte nødvendigt
at genstarte min tidligere netgear...

> meget der kan løbe i gennem men hvor meget der går tabt undervejs, jeg må

Uanset hvilken router du benytter, så er overhead på datastrømmen den
samme, og det må vel være hva' der "går tabt"? Eller?

Men generelt må det siges, at være nødvendigt at finde den router der
har mest CPU kraft. For det er ofte DER problemet ligger.

- Chano Andersen

Fra : Sørensen

Dato : 12-03-09 14:46

"Chano > skrev

> Uanset hvilken router du benytter, så er overhead på datastrømmen den
> samme, og det må vel være hva' der "går tabt"? Eller?

Nej overhead går fra på selve linien med eller uden router.

> Men generelt må det siges, at være nødvendigt at finde den router der har
> mest CPU kraft. For det er ofte DER problemet ligger.

Der tror jeg Du har fat i noget af det rigtige

> - Chano Andersen

vh. Sørensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 01:10

Jens Jensen wrote:

> DD-WRT kan sænke hastigheden til godt det halve af det viste. Til
> gengæld fås stabilitet.

Det med hastighedsreduktionen kender jeg intet til, men stabiliteten er
vi enige om.

I stedet for Linksys WRT54GL vil jeg anbefale Asus WL-500gP v1 (den
oprindelige, ikke den nyere v2).

Hmm, den er godt nok steget lidt i pris siden jeg købe mine 2 stk..
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377866>

Fordelen i forhold til WRT54GL er at den har 32 MB ram og en lidt
hurtigere CPU.

Jeg har smidt OpenWrt på min, som er endnu mere stabilt end DD-WRT, men
det kræver lidt mere manuel opsætning. Routeren bliver kun bootet når jeg
tester HPFI relæet (ingen UPS), og der er ingen problemer overhovedet med
at p2p programmer pludselig fyrer et stort antal forbindelser af sted på
en 20/2 ADSL.

--
Jesper Lund