Fremtiden for xDSL?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-03-09 18:31

Hej

Nogen der kan sige mig, hvad fremtiden vil bringe for xDSL teknologien? Hvad
kan man forvente af udvikling i 2009 mht hastigheden?

Mvh
Hans

Fra : Sørensen

Dato : 09-03-09 19:57

"Hans Mouridsen" <hom@pc.dk> skrev
> Nogen der kan sige mig, hvad fremtiden vil bringe for xDSL teknologien?
> Hvad kan man forvente af udvikling i 2009 mht hastigheden?

VDSL 50/10

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-03-09 08:03

"Hans Mouridsen" <hom@pc.dk> crashed Echelon writing

> Nogen der kan sige mig, hvad fremtiden vil bringe for xDSL
> teknologien? Hvad kan man forvente af udvikling i 2009 mht
> hastigheden?

VDSL vil nok blive mere udbredt, når flere udbydere kommer med på vognen.
Om vi vil se de højere hastigheder i 2009 (100/100 eller 100/50) tror jeg
ikke vi skal satse på, det vil nok først ske når VDSL har modnet sig i
Danmark.

Dog skal det siges vedr. VDSL at CyberCity længe har lovet de ville komme
på banen med produktet, uden der er sket noget.

TDC har valgt at fjerne VDSL produktet for private fra deres site. Jvf TDC
kundeservice kan det dog stadig bestilles telefonisk.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 12-03-09 03:18

On 9 Mar., 18:30, "Hans Mouridsen" <h...@pc.dk> wrote:
> [...]
>
> Nogen der kan sige mig, hvad fremtiden vil bringe for xDSL teknologien? Hvad
> kan man forvente af udvikling i 2009 mht hastigheden?

Sådan rent teknologisk er creme-de-la-creme for xDSL idag VDSL2, som
tilbyder op til 100 Mbps symmetrisk på kobber (hvis profil 30a
benyttes).

VDSL2 er allerede særdeles udbredt i andre regioner af verden,
specielt Asien hvor vi snakker >10 millioner linier med VDSL2 idag.

Kigger vi i krystalkuglen:
Indenfor de næste 2 år: VDSL2 bonding med vectoring/MIMO

Med introduktionen af VDSL2 er fokus mest på forbedring af
accessnettets samlede kapacitet ved reduktion af xtalk. Dette gøres
f.eks. med DSM (Dynamic Spectrum Management). De 100 Mbps symmetrisk
som VDSL2 tilbyder er tilstrækkelige til de services der tilbydes
idag, og en rum tid fremover - så fokus er naturligt mere på
forbedring af stabilitet og BER og ikke så meget på bitrate.

Der kigges allerede på næste generation xDSL (1Gbps på kobber) men det
er i dag kun på research stadiet. Mit personlige gæt er at vi ikke ser
reelle produkter før om 6-8 år. det passer i hvert fald meget godt med
den hidtidige udviklingscyklus for ISDN -> ADSL -> VDSL.

-Steen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-03-09 00:16

Steen Enevoldsen wrote:

> [...]
> reelle produkter før om 6-8 år. det passer i hvert fald meget godt med
> den hidtidige udviklingscyklus for ISDN -> ADSL -> VDSL.

Jeg tror snarere, at tiden er ved at være løbet fra det gamle kobberpar.
Der leveres allerede i dag fiberforbindelse til private med
gigabithastighed (omend det ikke er særlig udbredt), og der er et meget
større potentiale i fiber.

Kobbernettets eneste berettigelse i bredbåndssammenhæng er sådan set, at
det allerede er der, men på et tidspunkt må man overveje, om det ikke
bedre kan betale sig at lægge fiber i stedet for at blive ved med at
kaste ressourcer efter at levetidsforlænge kobberet.

--
Jens

Fra : Jens

Dato : 13-03-09 09:22

"Jens Fallesen" <jf@avicnet.co.uk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bedre kan betale sig at lægge fiber i stedet for at blive ved med at kaste
> ressourcer efter at levetidsforlænge kobberet.

Enig, det er jo fint at man teknisk har mulighed for at trække 100 Mbit/s
over et kobberpar, men hvad nytter det når der ikke må være mere end 1 km
fra centralen og kablet i øvrigt skal være i tip top stand. Så har man lige
pludselig udelukket 75% af mulige tilslutninger.

På min gamle ADSL forbindelse kunne jeg med god vilje, solen og vinden i
ryggen trække 8 / 2 Mbit/s. Men det var mere reglen end undtagelsen. Normalt
lå den på 5 / 1,2 Mbit/s.
Jeg bor så ca. 3,5 km fra centralen. De ca. 800 andre boliger i området, som
er mine naboer har også alle ca. 3 km til centralen. Nu har alle så fiber
fra SydEnergi som alternativ.

Efter at jeg har fået fiber er jeg meget overbevist om at det er fremtidens
teknologi. Svartider er f.eks. fænomenale ifht. f.eks. xDSL.

Jens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-03-09 10:34

Jens wrote:
> [...]
> end 1 km fra centralen og kablet i øvrigt skal være i tip top stand. Så
> har man lige pludselig udelukket 75% af mulige tilslutninger.

... eller mere.

> På min gamle ADSL forbindelse kunne jeg med god vilje, solen og vinden i
> ryggen trække 8 / 2 Mbit/s. Men det var mere reglen end undtagelsen.
> Normalt lå den på 5 / 1,2 Mbit/s.
> Jeg bor så ca. 3,5 km fra centralen.

Du var mere heldig end mig; jeg bor ca. 4 km fra min central, og
kobberet er åbenbart i den dårlige ende af skalaen, så jeg sidder fast
ved 2112 kbps ned og 768 kbps op.
Det er egentlig en 4 Mbps / 768 kbps, de 2112 er hvad modemet får
forhandlet sig frem til.
Jeg fik et lidt nyere adslmodem fra CC, men det blev det bare værre af,
så jeg bruger stadig det gamle.

Min bolig er ikke tilsluttet antennelaug, og jeg bryder mig ikke om
pakketabet på trådløs internetforbindelse, så der er ikke andre
alternativer.
Jeg venter med længsel på at fiber bliver udbredt til min bolig også.
Det er muligt at jeg flytter efter det, hvis der går et par år eller
mere inden da.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-03-09 13:40

Jens wrote:

> Efter at jeg har fået fiber er jeg meget overbevist om at det er
> fremtidens teknologi. Svartider er f.eks. fænomenale ifht. f.eks. xDSL.

Efter at være gået fra fiber tilbage til 5/1 ADSL i forbindelse med
flytning kan jeg i høj grad give dig ret …

--
Jens

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 16:12

Jens Fallesen skrev:

> Efter at være gået fra fiber tilbage til 5/1 ADSL i forbindelse med
> flytning kan jeg i høj grad give dig ret …

xDSL teknologien synes for mig at være en forældet teknologi. Alle
mulige elselskaber (og andre aktører!) har travlt med at grave fiber ned
overalt i landet. TDC/Dansk Kabel TV og Stofa har et vidtforgrenet
kabelnet....hvorfor bliver folk ved at tale om xDSL ???

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 16:29

Hans Jensen skrev:

> overalt i landet. TDC/Dansk Kabel TV og Stofa har et vidtforgrenet
> kabelnet....hvorfor bliver folk ved at tale om xDSL ???

Fordi der kun lægges fiber i tæt bebyggelse. Nogle har ikke andre
muligheder end hvad der kan leveres over telefonlinjen.

--
Bertel

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 18:39

Bertel Lund Hansen skrev:

> Fordi der kun lægges fiber i tæt bebyggelse. Nogle har ikke andre
> muligheder end hvad der kan leveres over telefonlinjen.

Nå okay..well troede faktisk at elselskaberne havde en forpligtigelse
til at forsyne alle deres kunder når nu det er alle kunderne der betaler
deres fiber eventyr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-09 18:44

Hans Jensen skriver:

> Nå okay..well troede faktisk at elselskaberne havde en forpligtigelse
> til at forsyne alle deres kunder når nu det er alle kunderne der betaler
> deres fiber eventyr.

Nej, det er ikke som teleselskaberne havde.

Det elselskaberne gør er faktisk på kanten af loven.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 19:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hans Jensen skriver:
>
> Nej, det er ikke som teleselskaberne havde.
>
> Det elselskaberne gør er faktisk på kanten af loven.....
>

> Klaus
Jeg fatter så ikke at der ikke rejser sig en gigantisk protestbølge fra
de mange kunder der ikke nyder godt af elselskabernes fibereventyr når
nu de skal punge ud til det ?
Men igen folk er for magelige....personligt ville jeg dog ikke finde mig
i at skulle betale til noget jeg ikke nød godt af (vores boligafdeling
har fået tilbud fiber men vi var desværre bundet op på en aftale med
TDC/Yousee i mange år frem der gjorde aftalen ufordelagtig!)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-06-09 19:39

On Wed, 03 Jun 2009 20:32:57 +0200, Hans Jensen <afdeling28@gmail.com>
wrote:

> Jeg fatter så ikke at der ikke rejser sig en gigantisk protestbølge fra
> de mange kunder der ikke nyder godt af elselskabernes fibereventyr når
> nu de skal punge ud til det ?

Hvem tror du, der har betalt for, at Maren i Kæret har fået en
telefonforbindelse, selvom hun bor 6 km fra centralen? Det har de, der
bor lige ved siden af den?

Hvem tror du, der betaler for motorvejene? Det gør vi allesammen,
inkl. de der cykler til arbejde hver morgen.

Hvem tror du, der betaler for de IC4-tog, der stadig ikke kører?

Jeg synes, det er en god idé at elselskaberne ruller fiber ud til
deres ejere. Nej, selvfølgelig sker det ikke samtidig til dem alle
sammen på én gang, men alligevel.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Hans Jensen

Dato : 03-06-09 20:47

Asbjorn Hojmark skrev:

> [...]
>

> Jeg synes, det er en god idé at elselskaberne ruller fiber ud til
> deres ejere. Nej, selvfølgelig sker det ikke samtidig til dem alle

Nu er der så en gigantisk stor forskel på at betale til almenvældet via
skat og så at betale til et privat selskab som et elselskab for det
meste er. Betaler du til private selskaber forventer du at modtage en
vare for pengene. Sætter de prisen op på varen for at kuen tilgodese en
masse andre kunder og ikke dig skal du kunen skifte leverandør. Det kan
du så ikek ved elselskaber så der påhviler selvfølgelig dem et særligt
ansvar da de har monopol. Godt nok er store dele af elmarkedet givet
frit. MEN... ikke den del der omhandler ledningsnettet. Der betaler du
stadig til dit lokale elselskab som du ikke kan fravælge. Og det er så
disse midler der anvendes til at give nogle få fiberforbindelser.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-06-09 21:29

Asbjorn Hojmark skriver:

> Hvem tror du, der har betalt for, at Maren i Kæret har fået en
> telefonforbindelse, selvom hun bor 6 km fra centralen? Det har de, der
> bor lige ved siden af den?

Der betaler alle den samme pris for forbindelse.

Nogen gange tjener de penge på det, andre gange taber de.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-06-09 07:34

On Wed, 03 Jun 2009 22:29:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Der betaler alle den samme pris for forbindelse.

Netop derfor har de, der bor tæt på centralen, betalt for meget.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-06-09 09:12

Asbjorn Hojmark skrev:

> Netop derfor har de, der bor tæt på centralen, betalt for meget.

Sådan har det ikke altid været

Da man startede med at lægge EL og telefon ud, så betalte dem
der boede langt fra landsbyen ofte selv for at få master og ledninger
til EL og telefon. Det var helt almindelig helt op i 50'erne.
Det var også mest landbrug, smeden mv. der betalte for at få strøm og telefon.

Til min fars gård. så fortalte min farmor i sin tid at de selv havde betalt for at
få telefon og siden EL til gården, og det var > 1 km.
På et eller andet tidspunkt havde EL- og teleselskaberne "gratis" overtaget "deres"
master, og tilsluttet nye kunder, så er det passende at der nu også
kommer fiber ind når der graves ned.

Og xDSL har ude på landet mange steder ingen fremtid, undtagen som måske smalbånd
med 256K/256K, ja selv telefonforbindelsen har været med knas og ustabilitet
så modem knapt var brugbar.
Så min far er meget tilfreds med at have fiber med internet, fremfor
en langsom ustabil K56-modem-forbindelse, som i øvrigt er blevet dyrt
per minut !

PS.
og ofte er det billigt at grave ude på landet, der er hverken fortov og alt muligt
andet der er i vejen og som kræver forsigtig og besværlig gravning med reetablering
af fortov og asfalt, samt nye master til nye lamper (der er ingen gadebelysning
ude på landet).

Så Maren i kæret (6 km fra landsbyen) fik dengang ofte sin tilslutning "betalt"
af de første "kunder" der betalte for at få lavet deres forbindelse..
Dvs. ikke dem der boede tæt på centralen/landsbyen.
Ville hun dengang have EL eller telefon og boede langt væk og der var ingen master,
ja så måtte hun selv betale ....

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-06-09 07:27

Hans Jensen <afdeling28@gmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg fatter så ikke at der ikke rejser sig en gigantisk protestbølge fra
> de mange kunder der ikke nyder godt af elselskabernes fibereventyr når
> nu de skal punge ud til det ?

Hvem skal protestbølgen ramme?

Indtil videre er Danmark jo delt op i flere forskellige energiselskaber som
kun forsyner deres del af Danmark. Og priserne er vidt forskellig om du bor
i Vestjylland, Hovedstaden, Vestsjælland osv.

Hr. og Fru Jensen der blot går på nettet i en halv time om dagen bliver nok
osse skræmt af den høje etableringsomkostning som er, og kan ikke se den
store besparelse for en triple play løsning, når man oveni skal tillægge
mellem 100-200 kr pr måned blot for at fiberen ligger i jorden.

En omkostning, som har været usynliggjort eller relativ lav på
telefonlinjer og kabel-tv.

--
Bjarke Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-06-09 09:26

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
> kun forsyner deres del af Danmark. Og priserne er vidt forskellig om du bor
> i Vestjylland, Hovedstaden, Vestsjælland osv.

nu er der jo forskel på selskaberne
I NESA området var det jo et A/S mest ejet af Gentofte,
der er blevet solgt til DONG Energy, og de er det dyreste
selskab for at oprette fiber, og nu vil de endda måske sælge
det til TDC ! (gys)

I andre egne af landet var de ofte halv-andelsselskaber, I/S og lignende,
som senere er sluttet sammen i større regioner.
Disse selskaber havde en "pengekasse", og kan bruge dem til
mere infrastruktur, f.eks. nedgravning af EL kabler , hvilket er meget nødvendigt.
F.eks. orkanen i 1999 var meget slem i Haderslev området,
hvor selv 10kV træmasterne knækkede og væltede.
Og så er det meget dumt ikke at lægge rør ned til fiber når
man nu alligevel skal grave...

> [...]
> mellem 100-200 kr pr måned blot for at fiberen ligger i jorden.
>
> En omkostning, som har været usynliggjort eller relativ lav på

Der er specielt DONG Energy der er dyre med 99-199kr kr/md for fiber,
for ikke at nævne etableringsomkostninger, som i øvrigt skal betales
meget længe før det etableres.

Andre selskaber tager i øvrigt ikke ekstra per måned for fiber.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 15:42

Frank Damgaard skriver:

> Og så er det meget dumt ikke at lægge rør ned til fiber når
> man nu alligevel skal grave...

ROFL.

Se de steder de graver. Det er viodst fåtallet af steder der lægges rør
sammen med elledninger.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-06-09 16:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Frank Damgaard skriver:
>
> ROFL.
>
> Se de steder de graver. Det er viodst fåtallet af steder der lægges rør
> sammen med elledninger.

Sydenergi i Christiansfeld lagde da rør ned sammen med at luftledninger til
el blev fjernet og lagt om til el-kabel.

og Dong-Energy har også mange gamle luftledninger der skal graves ned i den kommende tid.
de lægger også rør til fiber ned.
Om der så kommer fiber og brønde/teknik til fiber er en anden historie....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 16:24

Frank Damgaard skriver:

> [...]
> de lægger også rør til fiber ned.
> Om der så kommer fiber og brønde/teknik til fiber er en anden historie....

Prøv at se de mange steder de graver fiber ned - uden at lave strøm.

Et eksempel er hos mine forældre i Haslund ved Randers. Her er der nu
fiber i hele byen og fine luftledninger på masterne hen over.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 04-06-09 18:20

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Et eksempel er hos mine forældre i Haslund ved Randers. Her er der nu
> fiber i hele byen og fine luftledninger på masterne hen over.

Ja det koster så ekstra ;(

Måske derfor nogle selskaber har det hårdt med økonomien...

Fra : Jens Fallesen

Dato : 04-06-09 21:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Se de steder de graver. Det er viodst fåtallet af steder der lægges rør
> sammen med elledninger.

Jeg kender ikke til ét eneste eksempel på kabellægning af el, hvor der
ikke ved samme lejlighed er lagt føringsrør til fiber.

Men okay, nu har jeg jo også været ude af den danske del af branchen i
otte måneder, så der kan jo være sket meget i den mellemliggende periode …

--
Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 15:41

Bjarke Andersen skriver:

> [...]
> store besparelse for en triple play løsning, når man oveni skal tillægge
> mellem 100-200 kr pr måned blot for at fiberen ligger i jorden.

Det koster jo ganske gratis at få ind.
(mange steder)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-06-09 07:07

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> crashed Echelon
writing news:4A27DCF0.D61D55CC@du.kan.finde.den:

> Det koster jo ganske gratis at få ind.
> (mange steder)

Hvad koster ganske gratis? Dong, Seas-NVE, Energi Fyn, Profiber (Horsens
kanten), MVB kræver alle en grav-selv eller vi-graver pris.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-09 07:30

Bjarke Andersen skrev:

> Hvad koster ganske gratis? Dong, Seas-NVE, Energi Fyn, Profiber (Horsens
> kanten), MVB kræver alle en grav-selv eller vi-graver pris.

Hvad mener du? I Horsens kan man få tilslutningen gratis hvis man
binder sig for 6 måneders abonnement og accepterer indenfor den
angivne tidsgrænse. Hvis ikke, koster det ca. 10'000 kr.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-06-09 10:20

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> crashed Echelon writing

> Hvad mener du? I Horsens kan man få tilslutningen gratis hvis man
> binder sig for 6 måneders abonnement og accepterer indenfor den
> angivne tidsgrænse. Hvis ikke, koster det ca. 10'000 kr.

Ahh my mistake, kan set Profibers tilbud nu
http://www.profiber.dk/default.aspx?m=2&i=479

Dog forstår jeg ikke forskellen mellem startkampagne og
etableringskampagne.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-09 10:28

Bjarke Andersen skrev:

> Dog forstår jeg ikke forskellen mellem startkampagne og
> etableringskampagne.

Det gør jeg heller ikke.

--
Bertel

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-06-09 12:03

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> Ahh my mistake, kan set Profibers tilbud nu
> http://www.profiber.dk/default.aspx?m=2&i=479
>
> Dog forstår jeg ikke forskellen mellem startkampagne og

næh, det kan undre lidt,
der er dog nogen forskel i tidspunktet de 2 typer kampagner kører.

Startkampagne er i en periode inden de er begyndt;
I min fars tilfælde havde Profiber allerede gravet hovedrør rundt i området i
nogle måneder (med tyske gravehold) og faktisk havde de allerede fået lagt rør
halvvejs op til min fars gård.
Der var efterfølgende udsendt et brev og man havde ca. 3 uger til tilmelding,
samtidig med der afholdtes et par møder.
Jeg havde lidt på fornemmelsen at de var kommet bagud med møder og startkampagne
siden de allerede havde gravet rør ned langs vejene....

Jeg mener 6-7 mdr senere blev der gravet rør op det sidste stykke til gården;
og ca. 9 mdr efter startkampagne blev fiber pustet igennem og etableret forbindelse.
Der var kun et aktiveringsgebyr på 695 kr nogen tid efter modtagelse af "fiberboksen"
og tilslutning.

Jeg ved så ikke helt hvad "etableringskampagne" er, måske profiber udsender
tilbud til dem der endnu ikke havde tilmeldt sig inden de går igang med at grave ind
til husene; noget kunne tyde på det:
http://www.profiber.dk/default.aspx?m=2&i=651

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-09 11:39

Bertel Lund Hansen skriver:

> Hvad mener du?

Gratis, som gratis. Mine forældre fik "gratis tibuddet".

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-06-09 08:40

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> Hvad koster ganske gratis? Dong, Seas-NVE, Energi Fyn, Profiber (Horsens
> kanten), MVB kræver alle en grav-selv eller vi-graver pris.

Ja, og Profiber/Trefor (Kolding) tog hele 695 kr for at tilslutte
i kampagneperiode (inkl. at Profiber gravede).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-06-09 21:42

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Det elselskaberne gør er faktisk på kanten af loven.....

Hvilken lov tænker du på?

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-06-09 05:15

Bertel Lund Hansen skriver:

> Hvilken lov tænker du på?

De må ikke samle penge og lave investeringer i andet end deres eget
elnet. Denne lov blev dog lavet om, da de så "bare" skulel oprette et
andet selskab, som de må poste alle de penge i de har lyst til.

Det var efter "tomateventyret" på Madsnæsø

Fra : Jens Fallesen

Dato : 04-06-09 21:11

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det elselskaberne gør er faktisk på kanten af loven.....

Det vil jeg så betegne som noget gevaldigt vrøvl. Med mindre du kan
dokumentere noget andet, naturligvis.

--
Jens

Fra : Jens Fallesen

Dato : 04-06-09 21:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Fordi der kun lægges fiber i tæt bebyggelse.

Nogle af elselskaberne ruller faktisk masser af fiber ud i områder, der
ikke er tæt bebyggede. Dels er det ofte billigere, dels er det ofte
områder, hvor kunderne typisk ikke har noget fornuftigt alternativ og
derfor er mere motiverede.

--
Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-09 21:15

Jens Fallesen skrev:

> [...]
> ikke er tæt bebyggede. Dels er det ofte billigere, dels er det ofte
> områder, hvor kunderne typisk ikke har noget fornuftigt alternativ og

Okay. Det er da glædeligt.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 01:25

Bjarke Andersen wrote:

> Dog skal det siges vedr. VDSL at CyberCity længe har lovet de ville
> komme på banen med produktet, uden der er sket noget.

Fullrate siger at de vil komme med VDSL i 2009.
<http://www.fullrate.dk/om_fullrate/presse/presse_meddelelser/
fullrate_pressemeddelelse_19022009.pdf>

> TDC har valgt at fjerne VDSL produktet for private fra deres site. Jvf
> TDC kundeservice kan det dog stadig bestilles telefonisk.

Prisforskellen mellem deres 50/2 og en 20/2 hos Telmore/TDC var dog
ganske betragtelig..

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-03-09 08:04

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> crashed Echelon writing

> Prisforskellen mellem deres 50/2 og en 20/2 hos Telmore/TDC var dog
> ganske betragtelig..

Mhm??? 200,- mere svjh for 30Mbit mere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 13-03-09 03:42

On 13 Mar., 09:21, "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Efter at jeg har fået fiber er jeg meget overbevist om at det er fremtidens
> teknologi. Svartider er f.eks. fænomenale ifht. f.eks. xDSL.

Det er et simpelt spørgsmål om økonomi. Jeg er 100% sikker på at FTTH
vil ske en dag - men der er lang vej til at det er en 'dominerende'
teknologi i access portefølgen. Bare kig på hedengangne Midtvest
Bredbånd. Hvad var det nu deres fiber installation kostede "per kunde"
- jeg hørte noget i retning af 60.000 DKK. Det hænger bare ikke
sammen, at gøre det på en gang. Fiber er noget som vil ske gradvist.

Og DSL er en naturlig del af en FTTH stategi, hvor man basalt set
'strækker' fibernettet længere og længere ud mod slutbrugerne. Det er
de sidste meter som koster meget at grave - og her er DSL smart og
relevant. Og som VDSL2 også viser - kan man sagtens leve op til Fiber-
hastigheder med DSL. Og svartiderne skyldes primært at man anvender
INP/Interleaving for at forbedre BER. Phy-R bliver sandsynligvis
vedtaget ved ITU-T mødet i Maj i Geneve. Hermed vil overhead og delay
blive væsentligt nedsat uden at det betyder øget BER.

DSL og Fiber er ikke konkurrerende teknologier - de komplementerer
hinanden.

Bare vent og se - Mit gæt er at vi snakker mindst 10-15 år før xDSL er
en insignifikant del af accessportefølgen - specielt i Europa.

-Steen

Fra : Jens

Dato : 13-03-09 11:45

"Steen Enevoldsen" <steenge@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>- jeg hørte noget i retning af 60.000 DKK. Det hænger bare ikke
>sammen, at gøre det på en gang. Fiber er noget som vil ske gradvist.

Ja, det er vildt hvor dyrt det har været. Jeg tror heller ikke min
fiberinstallation har været billig for SydEnergi.
De har gravet >mange< gange her i området.

Først gravede de da grundene blev byggemodnet, men "glemte" at notere hvor
de havde lagt rør ned. Det betød at de måtte grave igen, da vi skulle til at
have det installeret.
Da de så skulle til at blæse fiber igennem, var der ikke hul igennem. Derfor
måtte de så grave igen. Her er det så at jeg ikke forstår, hvorfor de ikke
lod hullet være åbent, indtil de havde fået blæst fiber igennem og var
sikker på at det virkede.

>DSL og Fiber er ikke konkurrerende teknologier
> - de komplementerer hinanden.

Det er jeg klar over, men ofte er man bedre stillet med at foretage
investeringen i fiber...

>Bare vent og se - Mit gæt er at vi snakker mindst 10-15 år før xDSL er
>en insignifikant del af accessportefølgen - specielt i Europa.

Det tror jeg også... Dermed ikke sagt at det er den optimale situation.

Jens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 13-03-09 12:35

Jens wrote:
> [...]
> hvorfor de ikke lod hullet være åbent, indtil de havde fået blæst fiber
> igennem og var sikker på at det virkede.

Hold da op for en gang molbo-arbejde de fik ud af det.
De må jo være nye indenfor det felt, og så er der altså nogle
'lærepenge' at betale, på den ene eller anden måde.
Måske er det en medvirkende faktor til, at det går langsomt med
udbredelsen af fiber.
Man kan så håbe, at de har lært lektien til en anden gang.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 13-03-09 13:45

Steen Enevoldsen wrote:

> Det er et simpelt spørgsmål om økonomi.

Så afgjort. Men VDSL2 er faktisk også ret dyrt, fordi der skal etableres
fremskudte centralpunkter, hvor udstyret kan placeres. Det er dog klart
billigere end nyt gravearbejde til alle husstande, hvis ellers
kobbernettet allerede ligger, så det er nemt at tilføje disse.

> Og som VDSL2 også viser - kan man sagtens leve op til Fiber-
> hastigheder med DSL.

Det kommer i høj grad an på definitionen af »fiberhastigheder«. Hvis du
mener 100 Mbps access med f.eks. 50 Mbps til internet og resten til tv,
har du ret – men der sælges jo allerede i dag 1 Gbps-fiberforbindelser
på fiber nogle steder.

At der så ikke rigtigt er noget indhold, der kan udnytte det, er en
anden sag.

> Bare vent og se - Mit gæt er at vi snakker mindst 10-15 år før xDSL er
> en insignifikant del af accessportefølgen - specielt i Europa.

Det er jeg helt enig med dig i. Danmark og Sverige er usædvanligt langt
fremme med FTTH.

--
Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-09 00:58

Steen Enevoldsen skrev:

> Og DSL er en naturlig del af en FTTH stategi, hvor man basalt set
> 'strækker' fibernettet længere og længere ud mod slutbrugerne. Det er
> de sidste meter som koster meget at grave -

Profiber er ved at rulle fiber ud i Horsens. Hvis man tilmelder
sig i god tid - før gravearbejdet går i gang - får man
tilslutningen gratis, dog med en binding på 6 måneder og
minimumspris (ca. 2'500 kr).

--
Bertel

Fra : N/A

Dato : 13-03-09 13:45

Fra : N/A

Dato : 13-03-09 13:45

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 21:20

Bjarke Andersen wrote:

> Mhm??? 200,- mere svjh for 30Mbit mere.

Ok.. jeg husker det bare som mere end 549,- per måned? Og nu er priserne
væk fra websiden.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-06-09 18:55

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej, det er ikke som teleselskaberne havde.

Og kun for visse produkter. ADSL er ikke en af dem.

--
Jesper Lund